Otsikon mukaisesti, oon ottanut Tramalia 50-100mg per päivä nyt viikon ajan ja lähes kaikki mua riivanneet kivut, joille ei ole löytynyt mitään fysiologista selitystä (röntgenit yms. tsekattu) on lähestulkoon kokonaan hävinneet. Tästä johtuen, tai varmaankin myös tramadolin SNRI-vaikutuksen johdosta, mieliala on kohentunut huomattavasti ja suoraan sanottuna pitkästä aikaa on tuntunut siltä että on elossa. Silti mietin, että kuinka paljon tässä on kyse siitä tramadolin opioidivaikutuksesta vs. SNRI-tyyppisestä vaikutuksesta?
En ole kokenut mitään päihtymystilaa kertaakaan, enkä ole ottanut kerrallaan enempää kuin 50 mg, maksimissaan päivän aikana 200mg, useimmiten kuitenkin 100mg. Viikonloppuna ajattelin pitää taukoa eli olla ottamatta ollenkaan ko. ainetta. Mietinkin tässä, että kuinka helposti tähän voisi koukuttua? Mullahan siis oli Tramaleita keväällä tohon polvikipuun mutta silloin en oikein löytänyt siitä mitään muuta kuin kivunlievitystä. Nyt taas toi mielialan nousu on ollut oikeastaan se suurin syy sille, että aamuisin on tullut otettua se 50 mg, ja joinain päivinä illalla toinen 50 mg. Pieniä annoksiahan nää on, mutta en todellakaan halua että tottuisin tähän olotilaan. Toisaalta tää on ensimmäinen lääke ikinä, joka on poistanut noi vuosikausia riivanneet kivut ilman että tulee pöhnäinen tai päihtynyt olo…
En oikein tiedä mitä ajatella tästä. Tramadoli kuitenkin luokitellaan käsittääkseni vahvaksi opioidiksi, ja aikoinaan kun testailin jollain 150 mg annoksilla niin menihän siitä aika kujalle, mutten oikein digannut siitä fiiliksestä. 50mg taas piristää, ja antaa energiaa kun kipuilu häipyyy + tulee huomattavasti sosiaalisempi olo. Kuinka nopeasti tähän nousee toleranssi? Tavoitteena olisi käyttää tätä silloin tällöin, eikä nytkään ole mitään erityisempiä mielitekoja vaikka noita ois tossa monta monta liuskaa… Kokemuksia, anyone? Tästä on varmaan jokin topic jo olemassa mutta en nyt jaksa kaivaa… all input is welcome
Itse kerran (2008) söin kuurin tramal retardia. Niitä vahvimpia, en muista tarkasti paljonko niissä on sitä tramadolia; oliskohan ollut 300mg yhdessä napissa? Kuitenkin T3 luki niissä ja punaisia jne…
Mutta siis itselläni ainakin sen kolmen viikon aikana, kun niitä söin, opioidivaikutus hävisi hyvin pian ja jäi vaan tuo SNRI-vaikutus. Eli tole opioidivaikutukseen nousi ainakin mulla tosi nopeasti. Mieliala oli ihan hyvä, vaikka nuo SNRI ja SSRI-jutut aiheuttavat mulle unettomuutta. Nukuin jotain 3h yössä ja silti olin olevinaan hyvinkin pirteä. Lopppuvaiheessa muistan että söin aamulla 8kpl noita nappeja. Se oli siis sadan kappaleen paketti, joka ei todellakaan ollut määrätty mihinkään vaivaan. Kyse oli siis tyhmästä viihteilystä.
Samaan aikaan mutsi makasi sairaalassa ja veti viimeisiään, ja muistan, että en oikeastaan tuntenut sillätavalla mitään sellaista surua, kuin olisi mun mielestä ehkä pitänyt. En tiedä… Pupillit olivat myös tosi laajat loppuvaiheessa. Elämäni ensimmäiset opiaattireflat tulivat noista, mutta suht. lievät kuitenkin. Pystyin hyvin käymään töissä yms. Vatsa muuten oli lievästi sanottuna kovana tuon jälkeen. Se oli aivan hirveää. Ja jaaritteluksihan tää meni, mutta joo. SNRI-vaikutus noissa on.
Joo, itekin huomasin keväällä kun pari kk noita söin samalla 50-100 mg / päivä -annostuksella että se opioidimeno hävisi about viikon jälkeen. Aikamoisia annoksia kyl vedit Vissiin se vahvin Tramal-nappi on 200mg, ellen ihan väärin muista. Eiks yli 500mg annostuksilla epileptisen kohtauksen riski oo aika vahva?
ONKO noilla joku ssri/snri vaikutus myös?? ? Enpä aikasemmin oo tajunnu. hm no siks varmaan inhoan noita nappeja. Valvottaa joo. ja muutakin epämäärästä. Kaikkea sitä täältä oppii
Mulla on tramalia määrättynä selkäkipuihin ja yleensä toleranssittomana ne syön.
Nyt ei ole selkä vaivannut puoleen vuoteen, mutta silloin kun selkäni prakaa syön aina 200mg ja odotan 3tuntia ja sama satsi lisää. Ekan satsin pureskelen, koska tuska on sietämätön ja tokan satsin kokonaisina. Määrä on kyllä huikea ja tukka on myös sekaisin. Tuokaan ei vie kipuja pois.
Tramal kuurin aikana jätän ssri:t syömättä ihan jo serotoniinisyndrooman vuoksi. tramal=SNRI
Olen myös huomannut SNRI:n ajavan saman asian, kuin SSRI. Jos mulla vahingossa on SSRI loppu niin yleensä syön sitten siihen tramalin. Eikä näin synny sähköiskuja päähän jota SSRI:n vierroitusoireet yleensä tuo tullessaan.
Vaara epileptisiin kohtauksiin on tramalilla 600mg ja siitä ylöspäin. Kuitenkin jo pienempikin annos voi tuottaa joillekkin epileptisenkohtauksen.
Parissa kolmessa viikossa saa 4-5 päivän vierroitus oireet annoksella 400mg/vuorokausi.
Tramalin lisäksi särkyihin on pakko ottaa jokin tulehduskipulääke. Sillä pelkka tramal ei vie tulehdusta pois.
Olen joskus syönyt tramlia 2-3g päivässä viikon ajan, söin samalla diapamia 10mg, mutta silti jalka tai käsi heilahteli välillä raivoisasti, jonkinlaisessa puolikouristustilassa olin varmaankin jatkuvasti. En pystynyt kävelemään oikein mitenkään, puhuminen oli melkein mahdotona. Ei varmaan kovin terveellistä. Jo 700mg-1g annoksilla alkaa tulemaan puheongelmia, ei saa sanoja ulos. En suosittele.