Hei vaan! Oon 21v nuori sälli, kuka joutui viime syksynä leikkaukseen. Leikkauksen jälkeen alkoi tramal kierre, ja vaikean henkisen tilanteen vuoksi tramalin käyttö muuttui päihdyttäväksi käytöksi ihan muutaman tabletin jälkeen. Aluksi riitti 200mg euforiaan, sit kokoajan vaan enemmän ja nyt lopun 2-3kk oon kiskonu 600-1000mg jokaikinen päivä. Välissä bubrea nokkaankin ottanu tossa 9kk tramadoli putken ohessa muutamia kertoja ostanu kasipallon. Mut toi tramadoli pahin tossa! Laillisesti saanu reseptit tramadoliin. Miten kovat vieroitusoireet kyseessä? Päätin tänään että nyt loppuu tramadoli cold turkey menetelmällä. Tosiaan 9kk tramal putken aikana hyvin satunnaisia 2-3 päivän taukoja tramalista, pisimmillään 4 päivää. Muuten ollut jokaikinen päivä tramal käytössä. Tänään loppu!
Kuinkas sujui ja sujuu nykyään?
Tramadoli on opiaattiryhmään kuuluva lääke. Lopettamiseen liittyvät oireet muistuttavatkin opiaattivieroitusoireita: unettomuutta, vapinaa, mahaoireita, hermostuneisuutta. Toki vakavampiakin voi ilmetä, kuten vainoharhaisuutta, hallusinaatioita, tuntoharhoja ja paniikkikohtauksia. Valmisteyhteenveto suosittelee annoksen pienentämistä asteittain, jotta edellä mainuttuja oireita voitaisiin välttää. Siitäkin huolimatta jonkinasteisia tuntemuksia on odotettavissa, kun käytön lopettaa.
400 milligrammaa on tramadolin maksimiannos ja sinulla on pahimmillaan mennyt 2,5-kertaisia annoksia. Olet kuitenkin kuukausien saatossa pitänyt muutaman päivän taukoja käytöstä. Millaisia kokemuksia niistä päivistä tuli? Ilmenikö oireita? Oliko lopettaminen samankaltaista?
Oireita voi yrittää lievittää mm. levolla, mielenkiintoisella tekemisellä, muistamalla syödä ja juoda monipuolisesti (ja mielellään terveellisesti)… Tekniikoita on monia. Lähiapteekista saa ilman reseptiä valmisteita vaikkapa vatsan toimintaa tasoittamaan tai särkyyn/kolotukseen. Fyysiset vieroitusoireet pitäisi lievittyä 1-2 viikossa, mutta toki kaikki on yksilöllistä. Jos olet jo päässyt kuiville, niin vältäthän lääkkeen käyttöä jatkossa! Vie käyttämättömät tabletit hävitykseen vaikkapa lähiapteekkiin, niin eivät jää kiusaukseksi kaappiin. [size=85]Fyysiset oireet eivät mielestäni ole riippuvuuksissa “se todellinen ongelma” vaikka vttumaisia ja pitkäkestoisia ovatkin, vaan se henkinen riippuvuus. Se, mikä saa aloittamaan käytön uudestaan vaikka on päässyt kuiville ja palaamaan entiseen. Tee käytön aloittaminen uudestaan itsellesi mahdollisimman hankalaksi ja monimutkaiseksi![/size]
Jos voimakkaalle kipulääkkeelle on tarvetta niin pyydä lääkäriäsi määräämään jotain täysin muuta valmistetta. Vaihtoehtoja varmasti löytyy.
Vaikka kylmäkalkkuna onkin nopea tapa lopettaa, niin se voi olla henkisesti ja fyysisesti todella tuskaisa polku ja joskus jopa hengenvaarallinen. Oireet saattavat olla niin voimakkaat, että käyttöä ei pystykään lopettamaan.
Pienellä hienosäädöllä pystyy pahimmat olotilat välttämään mutta ei se herkkua välttämättä siltikään ole. Yleisohjeena pyrkimys jokseenkin nopeasti vähentää annosohjeen suosittelemiin maksiannoksiin (= pyritään välttämään elinvauriot/kohtalokkaan yliannostukset) ja sen jälkeen tasaiseen tahtiin annoksen pienentämistä. Alasajoon voisi varata vaikkapa kuukauden tai enemmänkin?
[size=85]Ja jätä nyt hyvä ihminen ihmeessä se buprenorfiini pois, pitkität ja vaikeutat tramadolista irtipääsyä.[/size]
Tuollaiset tramadoli annokset voivat aiheuttaa jopa epileptisiä hengenvaarallisia kouristuksia! Eli heti paluu 400mg/pv on minun suositukseni ja sitten hyvin hidas annospudotus. Buprenorfiinista en viitsi edes mitään mainita tässä yhteydessä.
Samaa mieltä kuin edellinen. Eka tiputus voi olla vähä isompi, sitten 10-15% annoksesta viikosta pois, tarkka kirjallinen suunnitelma. Oireissa isompaan ei palata, mutta lupa seuraavaa alennusta tarv lykätä pari päivää. Eli esim Tradolan ret 100mg menee puoliksi jakouurteesta, helppo tiputtaa puolikas viikossa.
Minä olisin paniikin partaalla, jos Tramal >500 vetäisin nolliin suorilta. En halua olla pessimisti, kuten nimimerkkini kertoo olen tavallista heikompi yksilö tässä opiaattiporukassa. Eli voi se paremalla tahdonvoimalla onnistua. Minun piti tiputuksetkin ajoittaa aikaan jolloin esim töitä tai lapsia ei ollut hoidettavana. Fyysistä vieroitusoiretta ei tiputuksessa tramadolista juuri ollut, mutta totaalinen väsymys muutaman päivää. Tramadoli sotkee aivoissa myös tuota motivaatioon vaikuttavaa noradrenaliinia eli ei ole puhdas opiaatti. Sittenhän syyllistyin siihen tyhmyyteen muutaman kertaa, että vaihdoin toiseen opiaattiin! Se ei kyllä ongelmaa parantanut.
Onkohan ikä vai mikä mutta nämä nitkut on todella vmäisiä, lihas ja “luukipuja”, käsivarsissa kovat kivut ja voimat katoaa niin ettei jaksa mitään.