----

.

Hyvänä vinkkinä suosittelen päänsä pitämiseen on, kun muistelet niitä krapuloita ja sitä TYÖTÄ sen parantamiseen. Pari tuntia “hauskaa”–krapula–parantaminen–pari tuntia “hauskaa”–krapula jne…
Kovaa kuntoa tarvitsee mitä enemmän ikää tulee.

.

Heips :slight_smile:
Oletko muistanut jo laittaa ison rastin tämän päivän kohdalle?

Viimeisen kananlennon laskuvaihetta en muista, mutta nousukiito oli lyhyt. Sitä testausiltaa edeltävät raittiit vuodet, niin hyvät kuin vähemmän hyvät ovat tiedostossa. Voin sanoa (turhasta, mutta kasvattavasta) kokemuksesta, että se on takuulla totta että alkoholistisesti juova palaa lähes aina samaan tilanteeseen, kuin mihin lopetti. Sama mörkömorkkis, edelleen palaa joka päivä mieleen. Pidetään niin sanottuna taustapeili kirkkaana, mutta onnittele itseäsi yhdestä uudesta raittiista päivästä. Siitä se lähtee :slight_smile:

.

Moi!
Kerroit että kaverit kuittailee juomistavoistasi. No, oletan, että sen lisäksi että olet kova bilettäjä, olet seurallinen ja ulospäin suuntautunut, hauska ja suosittu. Jotkut tanopäät osoittavat sellaisille ihailua myös vittuilemalla, koska eivät muuta osaa. Kuuluu “hyvä jätkä”-kulttuuriin.

Mietit myös sitä, että on hankalaa osallistua opiskelijamenoihin jos et juo. Minulle jäi kirjoittamastasi se vaikutelma, että et juo esim. ujouden vuoksi, vaan pääasiassa siksi, että tahdot olla juovuksissa. Itse pelkäsin raittiuteni alussa tilanteita, missä muut juo ja minä en. Ajattelin että on tylsää ja olen ihan out. Oikean porukan kanssa on yhtä hauskaa kuin ennenkin, paitsi että vielä aamulla on samaa mieltä ja tietää mitä on tehnyt. Suosittelen lämpimästi! :smiley:

Pidän sulle peukkuja, hienoa että olet täällä. Rimpuilemisiin!

Ai niin, sitähän mun piti sanoa, että juova juhlaseura tuskin huomaa edes, että olet selvin päin, jos vain juo omia juomia, eikä tee alkottomuudesta numeroa. Ainakin mun kokemuksen mukaan useimmat keskittyy omaan tankkaamiseen niin tarkasti, että ei toisen tilaa juuri seurailla. (Ja saa huijata, sano vaikka että otit kotona niin kovat pohjat että vähän himmailet ja juot kolaa. :mrgreen: ) Ihan kaikkea ei ole pakko jakaa kun asia on näin arka.

.

Moi vielä! Toivon että löydät oman ajattelutavan, miten pääset muiden odotusten yläpuolelle. Muista myös tykätä itsestäsi. Olet taatusti ansainnut parempaa kuin morkkikset ja krapulan. Täältä lähtee iso onnenpotku tulevalle viikonlopulle: Potk!

.

.

Ymmärsinkö oikein, että aiot juoda juhlissa? Toivottavasti en kuulosta tylyltä, mutta minusta tuo ei kuulu juomisen lopettamiseen. Lopettaminen ymmärretään täälä palstalla täysin ja kokonaan alkohlin poistamiseksi ruokavaliosta. Tuolla Vähentäjien puolella pohdiskellaan kohtuukäytön ja vähentämisen mahdollisuuksia. Juhlia tulee ja menee, niissä alkoholin käytön lopettanut ei juo sitä muutamaakaan, vaan täysin alkottomia juomia vaan.

Juuh yhdyn basilican kommenttiin täysin! Ei kantsi leikkiä pirun kanssa, joka on hyvää vauhtia tempaamassa sua takasin sinne missä ei ollu kivaa!! Ei alkoholia tarvitse hauskanpitoon, usko ny vain. Se on pakko luopua jostain, jos haluaa päänsä ja terveytensä pitää. Sinuna skippaisin juhlat!

Kyllä minäkin viime kesänä join yhtenä päivän drinkin, seuraavana toisen ja sievästi meni. Kolmannella kerralla joinkin varmaan lähes 20 annosta (olen aika pienikokoinen naisihminen), ja siitä huvista tuli näköharhat, suunnaton ahdistus jne. Mä koen tuollaisen juomamäärien rajoittamisen melko keinotekoiseksi, jos se ei tule ihan luonnostaan. Sä juot ne sovitut neljä, ja mitäs sitten? Tekee mieli, mutta vituttaa kun ei saa ja vaihtoehdot = juot lisää ja harmittaa se, tai sitten harmittaa se, kun juominen piti lopettaa. On myös se pieni mahdollisuus, että sä joisit neljä ja olisit tyytyväinen, mut rehellisesti sanottuna en usko kenenkään oppivan aidoksi kohtuukäyttäjäksi noin pian, jos milloinkaan. Tai sitten alat miettimään, että “hei, mähän osaan juoda ihan kohtuullisesti”, ja sitten yhtäkkiä huomaat juovasi saman verran kuin aina ennenkin… Itse olen nimenomaan bilejuoja ilmeisen samaan tyyliin kuin sinäkin, ja mä en usko olevani ikinä sopiva kohtuukäyttäjäksi. Siksi täällä lopettajissa.

Sinuna jättäisin juomatta, ja skippaisin koko juhlat, ellei alkoholiton juhlinta ole vaihtoehto.

Ouu nouuu Narkutunja,

Nyt menee sun projektis persiilleen.2 viikossa pääset lopettamisessa jo hyvään alkuun.Neljän kaljan tai edes yhden kaljan jälkeen sun juomishistorialla voit sanoa hyvästit lopettamiselle taas muutamaksi vuodeksi.

Minulla oli viime vuosina pari 3vk juomatonta pätkää.Yritin omasta mielestäni lopettaa.Miksi juuri silloin soitti hyvä ystäväni,että ois taas aika tavata.Hän elää parisuhteessa,joten ei sitä joka kuukausi tapailla. Tiesin heti,että goodbye tämä yritys,koitetaan taas sitten joskus.Se on raskasta taas aloittaa alusta.Olin välillä ihan vihainen hänelle,että onko sillä joku hemmetin luotain ja tekee tämän mulle tahalleen.;sabotoi prkl mun muutosyritykset.

Vaati jonkisen verran miettimistä,eikä ihan vähääkään ja asioitten priorisointia.Aiemmin en kehdannut kieltäytyä ja nyt ihmetellään kumpikin miksi en kertonut,että yritn lopettaa.Nyt olen selittänyt ystävilleni ja tutuille yhdessä ja erikseen mikä on homman nimi.

Pitää osata sanoa EI. Ja juomattomuus ei tarkoita minusta ystäviensä hlkäämistä.

Unohtu sanoa vielä että, ne on koviksia jotka ei ota! Helppoa se on sitä etanolia kurkusta alas kaataa, mutta sitten pitää myös olla kova ja kestää seuraukset! Olen monia narkkeja ja dokuja tavannut jotka ovat ns. on/off tyyppejä joka asiassa, eli vedetään kaikki jutut täysillä hampaat irvessä, myös lopettaminen. Se vaatii sisua ja päättäväisyyttä! Sulla on selvästi väärä kuva tästä elämästä, sosiaalisuudesta, ystävistä ja etenkin omasta itsestäsi. Ja luultavasti ympärilläsi olevat ihmiset ovat sen sinulle luoneet. Nyt sulla olisi selvinpäin hyvää aikaa itsetutkiskeluun ja ottaa itseäsi niskasta kiinni, ettei tarvitse näitä polkuja tallata, mitkä turhan moni on huomannut vääräksi. Ota huikka ja peli on pelattu!
Kovaa tekstiä mutta todellisuus on vielä kovempaa…
Tsemppiä!

Minulla se ainakin tarkoitti, en muuten olisi tässä. En siis yleistä, mutta se on niin kiinni siitä että millainen “kaveriporukka” on kyseessä.

Raittiuden alussa ainakin minun oli pudotettava tuttavapiiristä pois iso liuta ihmisiä, joiden kanssa ainoa yhteinen juttu oli juominen. Juoppojen seurassa olisi ollut mahdotonta toipua alkoholismista, koska juopot kulkevat elämässä tietä, joka vie raittiudesta poispäin. Raittiuden saavuttaminen ja ennen kaikkea siinä pysyminen edellyttää koko elämänasenteen muuttumista, eli juoma-aikoihin verrattuna kokonaan toisenlaiselle tielle siirtymistä ja sillä pysymistä. Silloin kaikki isot ja varsinkin ne pienet päivittäiset valinnat elämässä tapahtuvat sillä ajatuksella, että ne ovat raittiudelle eli ihmiselle itselleen hyväksi. Vastaavasti sillä juovan ihmisen tiellä valinnat ovat lopulta aina vahingollisia, tai eivät ainakaan edistä selvänä pysymistä, koskivatpa ne elintapoja tai omaa suhtautumista asioihin.

Tuota elämänasenteen muutosta voi olla alussa vaikeaa tajuta, mutta siitä ei kannata olla kovin huolissaaan. Riittää, kun alkuun suosiolla välttää paikkoja, tilanteita ja ihmisiä, jotka liittyvät juomiseen, kunnes itsellä alkaa olla varmuus selvänä pysymisestä kaikissa tilanteissa. Siinä vaiheessa voi tosin jo huomata, ettei enää edes kaipaa humalaista seuraa, kun mielenkiinto alkaa olla elämässä jo muualla.

–kh

.

Olitkin jo nähtävästi päätöksesi tehnyt. Lykkyä pyttyyn ja tsemppiä sulle!