Nyt on hyvä siis tähdentää, että en puhu koko AA:sta vaan tietyistä aivopesijöistä, jotka ovat pk-seudun AA-ryhmissä.
Tulokkaan ja satunnaiskävijän juttuja nämä eivät ole…Aivopeseminen alkaa vasta kuukausien säännöllisten Aa-käyntien jälkeen. eI suinkaan ensimmäisessä,toisessa eikä vielä kolmannessakaan palaverissa.
1.Syyllistäminen: onko jäsenen etsittävä vikaa aina itsestään, jos ei sopeudu yhteisöön…—> Tämä kohta…AA-aivopesijät opettavat että vika on AINA sinun päässäsi… eli juuri näin.vika on SINUSSA jos menee päin persettä… retkahtelet,jokin muu mättää,joku ottaa kupoliin… mitä nyt ikinä voit kuvitella tapahtuvan… KAIKKEEN pitää vain alistua ja hyväksyä…mitä paskaa ikinä niskaan sataakaan (ISO KIRJA sivu 234:kö?)…
2.Opillinen dogmaattisuus: todellisuuskäsityksen ja oppien jäykkyys. Suvaitsemattomuus erilaista ajattelua kohtaan. Kuinka pitkälle oppi ajattelee jäsenen puolesta tarjoten valmiit mielipiteet.—> Ohjelman mielipide on oikea, krittinen suhtautuminen ohjelmaan on väärin–> JOUDUT JUOMAAN…
3.Seksuaalinen manipulaatio: kuinka tarkkaan johtajat määräävät alaistensa seksielämästä.–> tätä en tiedä,mistä on tullut mutta jopa Sinkkuelämää sarjassa vilahti AA:lainen alkoholisti,joka ei "halunnut AA-suosituksen mukaan alkaa suhteeseen koska raittiutta oli alle 1vuosi…(missä lienee tämä oppi?) manipulaatio , liian aikaisin suhteeseen–>joudut juomaan…
4.Vainoharhaisuus: kuinka paljon jäseniä pelotellaan todellisilla tai kuvitelluilla vihollisilla, joita voivat olla erilaiset viranomaiset, virallinen (lääke)tiede, ja ennen kaikkea yhteisöstä lähteneet ja siihen kriittisesti suhtautuvat entiset jäsenet.----> Aina väiajoin tasaisesti kuulet tarinoita aivopesijöiden suusta, kuinka kriittisesti suhtautuneet ovat lähteneet ryhmästä, sitten heti tietenkin juomaan…seuraus–> DEATH!!
Modet ovat itse usein asiattomia, ammattitaidottomia ja KK:n “hyökkäyksellä” on varmasti ihan hyvät syyt… Niitähän onkin nyt hienosti sadellut eetteriin… On totta, että ganjan ja pamien käytössä ei paljon rohkeutta vaadita (puhumattakaan nyt viinan juomisesta) mutta kysymys olikin omien ajatustensa, uskomustensa ja vaikutteidensa kritisoimisesta jos sattuu siellä AA-klubissa penkkiä kuluttamaan.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää minkälaisen onnettomuuden KK on kokenut kun nyt tuollaisella todella kiihkouskolta vaikuttavalta tyylillä paasaa ja on vielä päättänyt jatkaa päihteiden käyttöä.
On kummaa, että kun vuoden verran kävin pääasiassa yhdessä mutta myös parissa muussakin ryhmässä en kyllä kokenut tulevani minkäänlaisen uskonnon uhriksi vaan oloni parani. Olenko minä sitten niin sokea etten moista havainnut vai niin itsenäinen ettei moiset jutut vaikuta. Otin vain sen minkä koin hyväksi. ONko KK sitten niin uhriutuvaa tyyppiä, että kilahti heti ?
Niin ja kun aika moni kokee ryhmät hyväksi ja hyödylliseksi. Eihän ne toki kaikille ilmeisesti sovi ja minusta tuntuu, että jos on alkoholismin lisäksi muita vaikeita mielenterveyden ongelmia voi todella olla pahasti haitaksikin.
Itse koen, että alkoholisoiduin sitkeällä juomisella. Ei minulla mitään lapsuuden traumoja ollut ja oli hyvät vanhemmat ja turvallinen elämä. Aloin 12 v juomaan kun kun kaikkien lukemieni kirjojen sankarit joivat ja se tuntui jännältä ja jatkossa se vain tuntui kuuluvan asiaan. Kulttuuri oli silloinkin sellaista. Kymmeniä vuosia meni todella hyvin ja suoritin töitten ohella kaksi akateemista tukintoa ja menestyin hyvin työelämässä ja yrittäjänä mutta tulihan se pohja kun vaan sitkeästi joi. Kun sitten lopetin alkoikin elämäni parhaat ajat.
“On kummaa, että kun vuoden verran kävin pääasiassa yhdessä mutta myös parissa muussakin ryhmässä en kyllä kokenut tulevani minkäänlaisen uskonnon uhriksi vaan oloni parani.”
Ryhmät ovat erilaisia. Pääero: pks:ssä puhutaan siitä, että kun lopetti juomisen alkoi menemään hyvin. Pks:n ulkopuolella: mulla meni kurjasti kun join. Maalla (JKL:n ja Oulun kokoluokkaa olevissa pitäjissä) ei ole niitä urakehitysmahdollisuuksia isommin tarjolla ja namiskukkelityöpaikat ovat kortilla (julkkarin namiskukkelityöpaikat jaetaan monesti suhteilla eikä sitä parasta ulkopuolista valita) ja aina joku mutkan kautta tietää jonkun olevan/olleen alkoon mieltynyt.
“Niin ja kun aika moni kokee ryhmät hyväksi ja hyödylliseksi.”
Ellei kokisi niin eihän niissä kukaan kävisi
“Itse koen, että alkoholisoiduin sitkeällä juomisella.”
Niin minäkin.
“menestyin hyvin työelämässä ja yrittäjänä”
Tarkoittaa käytännössä mitä?
Ostitko vesitiiviin Samsungin? Entä VW Polon litran pannulla? Entä pippurisumutteen perstaskuun? Entä vinon Lundia-hyllyn täyteen Aku Ankkoja? Entä juhlitko joka ilta menestystäsi kuulokkeet päässä jammaillen kepardia tissutellen ja Orville Redenbacher -pop corneja popsien?
Nuo ovat maailmanluokan menestyksen ultrakliimakseja joihin yltää yksi miljoonista!
Ellet tuohon ole pystynyt et ole koskaan menestynyt missään!
Mitä oli sinulle : A. Työelämämenestys. B. Yrittäjämenestys?
“Kun sitten lopetin alkoikin elämäni parhaat ajat.”

“menestyin hyvin työelämässä ja yrittäjänä”
Ostitko vesitiiviin Samsungin? Entä VW Polon litran pannulla? Entä pippurisumutteen perstaskuun? Entä vinon Lundia-hyllyn täyteen Aku Ankkoja? Entä juhlitko joka ilta menestystäsi kuulokkeet päässä jammaillen kepardia tissutellen ja Orville Redenbacher -pop corneja popsien?
Nuo ovat maailmanluokan menestyksen ultrakliimakseja joihin yltää yksi miljoonista!
Ellet tuohon ole pystynyt et ole koskaan menestynyt missään!
Mitä oli sinulle : A. Työelämämenestys. B. Yrittäjämenestys?
“Kun sitten lopetin alkoikin elämäni parhaat ajat.”
No en kovin yksityiskohtaisesti halua vastata, koska täytyyhän tässä yksityisyyttäkin ajatella.
Mutta vastataan nyt kuitenkin.
Menestyminen työelämässä:
Sain tehdä mielnkiintoisia ja kehittäviä hommia yleensä mukavien ja innostavien ihmisten seurassa. Palkka oli kohtuullisen hyvä ja kun teki ylitöitä rahaa tuli todella mukavasti. Työsuhde-edutkin oli hyvät.
Sain työkavereista hyviä ystäviä, joiden kanssa pidettiin hauskaa ja mm urheiltiin vapaa-ajallakin. Monet ystävyyssuhteet ovat vieläkin voimassa.
Yrittäjänä: Sama kuin edellä mutta vapautta oli enemmän ja rahaakin tuli mukavasti. Pystyin kustantamaan itselleni ja puolisolleni työsuhde-etuna auton ja mukavan asunnon ja vuokraamaan oman kämppäni. Tottakai vastuuta ja töitä piti tehdä ja yrittäjän työaikahan on 24/7. Riskejä piti olla rohkeutta ottaa. Aivan eri asia kuin palkkatyössä, siksi monesta ei ole yrittäjäksi.
Tärkeintä kuitenkin oli ja on, että on ystäviä ja hyviä ihmissuhteita. Pyrin olemaan positiivisten ihmisten seurassa, koska molemmat positiivisuus ja negatiivisuus tarttuu. Tämä on tutkittu asia.
Paras aika. No yksityskohtiin en mene mutta pystyin toteuttamaan monia unelmiani ja haaveitani. Oikeastaan ei ne sellaisia olleet, vaan minulla oli tavoitelista ja jopa jonkinlainen suunnitelma miten toteuttaa. On minulla nytkin uusi tavoitelista.
PS: Tuo sinun menestymisen listasi on tosi kummallinen. Tärkeintähän on, että on sinut ja rauhassa itsensä kanssa ja lämpimät ihmissuhteet, koska ihminen on yhteisöllinen eläin. Tottakai on tärkeää olla myös syötävää ja katto pään päällä. Viinalla onnistuin nekin väliaiakaisesti menettämään.
Morjens,
jotenkin olen ajatellut, että näillä sivuilla kirjoittavia yhdistää yksi ja sama teema - raittiuden tavoittelu - ja se olisi myös se tasa-arvoistava ja yhdistävä tekijä eikä muista, esim. sosioekonomisista asioista kauheasti reviteltäisi. Tämähän on tilanne myös monissa harrastuksissa. Siellä ollaan paikalla juuri sen tietyn asian harrastajina, niin herrat kuin narritkin, eikä kirjoittamattomien sääntöjen mukaan ole syytä harrastaa mitään rankkausta harrastukseen liittymättömien tekijöiden perusteella. Se omalla tavallaan reilu ja tasa-arvoinen mielenmaisema on minua aina miellyttänyt.
AA on todella vapauttava, huikea yhteisö. Aina kun olen kritikoinut AA:ta, hyvin paljon taustalla on ollut halua ottaa irtiottoa kaikesta, ja pohjimmaisena haluna ollut vetää perseet. AA:ssa minut on aina otettu todella hyvin vastaan.
Mitään painostusta ei ole koskaan ollut. Mm. työelämässä saa kuulla jatkuvaa vittuilua tai neuvomista, mihin ei monikaan AA-lainen syyllisty.
AA on maailmanlaajuinen, reilu ja lämminhenkinen toveriyhteisö. Tietenkin aina pitää olla varuillaan, joku voi missän tahansa pyrkiä hyötymään sinusta, ja jos sellaista ilmenisi, niin etukäteen päätetty asenne ratkaisee. Elämässä ylipäätään sattuu ja tapahtuu. On tärkeää ymmärtää, että eri instanssit ovat vain instrumentteja meidän toipumista varten.
Eli: on mahdollista, että joskus AA:ssa on mukana häiriintyneitä ihmisiä, mutta hyvin harvassa, täytyy sanoa.
Jos joku pyrkisi missä tahansa yhteisössä manipuloimaan sinua, sinun on etukäteen päätettävä toimenpiteet, miten ko. tilanteessa täytyy toimia.
AA on hieno, kansainvälinen raittiuden ehdoilla toimiva yhteisö, jonka 12 askelta ovat pääsääntöisesti ehdotuksia,
eivät pakonomaisia sääntöjä. Tervetuloa mukaan!
Hyvä tai huono. Turha silti mainostaa niin kauan kuin usean AA-kuurin jälkeen viinanhimo pyörittää. Sellaisia ihmisiä todella on. Yhä uudestaan he yrittävät AA:n uskolla eivätkä vuosien eestaas menonkaan jälkeen tunnusta että omalla kohdalla se ei pysyvää tulosta anna. Luulevat että ovat olleet liian vähän AA:ssa tai tehneet askelia väärin ja syyllistävät itsensä kun työkalut olivat väärät.
Monta on myös niitä jotka onnistuvat. Ne ei sitten enää tarvitse eläissään hoitoa vaan elävät vapaina.
Hyvä tutkia mikä tuo omalla kohdalla ongelman ratkaisun.
Grape. sä juot kuitenkin… melko usein, vai?
Ei ollut puhetta kuin yhden pk-seudulla toimivan suht ison AA-ryhmän sisällä olevasta aivopesijäporukasta, jotka opettavat jumaluusoppejaan “jumalasta” joka alistaa kuin Sipilä kerjäläistä… naisia tämä “aivopesuklaani” vikittelee ja hiplailee… retkahtaneita halveksutaan ja heistä juorutaan. on jopa sanottu erään tatuoidun linnakundin suusta että vetää turpaan jos lähtee juomaan… (minulle tätä ei ole sanottu, mutta eräälle toiselle sanottiin) Puhe on siis nyt vain alle 10henkilön porukasta miehiä yhden ryhmän sisällä…
^ No empä mää ny usko. Ja jos hiplailee, niin sanosin että alkoholisti-naista hiplaillaan kyll huomattavisti enemmän ryyppyporukois ku AA:ssa.
En siis itse ole AA:lainen, mutta tässä iltapuhteikseni sitten vaan trolleja kommentoin. Ehkä mun pitäs hankkii elämä.
Voi Munkkiseni
en ole Trolli;o)… tiemme kohtaavat jälleen niin monen vuoden jälkeen ja mä pidän Sinusta

Grape. sä juot kuitenkin… melko usein, vai?
En juo usein, mutta taistelu on kovaa, en ole ihan just vielä raitistunut. Matka jatkuu.
Olen kääntänyt takkini ja olen taas AA-fanaatikko, VAIN AA toimii alkoholisteille - ei mikään muu koskaan kykene nujertamaan tätä Sairauksien Sairautta, Tautien Tautia, Voimien Voimaa…jonka edessä koko Universumi vapisee…
Huomenna lähden oitis PäiväPalaveriin istumaan ValtioMiesten opetusta kuuntelemaan…
oon pa ja siihen auttaa aa. daa. vaa paa korvas taa, haa,mulla on jano sun lähtees vettä ja
kukkas mettä…mennäks oleen sillai kalle keisari…vai saanks mä taas olla ihan ilman…ei ne aan naiset
ainakaa mulle jaa…ne osaa monet pitää puoliaan…mistähän johtus…toiset taas jakaa omaa suloaan
ja eiks se oo sallittuaa…vaa jos vokotellaan vääryyvellä, niin kuohittaman pitää moiset, ainakin aalaiset,
beeläiset saa vaa sakkoi, lihaan katsomatta ja laadusta tinkimättä, ceeläiset on syyntakeettomia, mut
ne pannaa lukkojen taa ja panta jalkaa lisäks, ei pääse isäks,taivaan puna oli aamulla tänne ajelles soma,
noon noi taivaan värit hienoi, sokeri unohtu kaffeesta…meen laittaa…moi.

Olen kääntänyt takkini ja olen taas AA-fanaatikko, VAIN AA toimii alkoholisteille - ei mikään muu koskaan kykene nujertamaan tätä Sairauksien Sairautta, Tautien Tautia, Voimien Voimaa…jonka edessä koko Universumi vapisee…
Huomenna lähden oitis PäiväPalaveriin istumaan ValtioMiesten opetusta kuuntelemaan…
Ääripäät ovat huonoja malleja toimia.
[Poistettu henkilökohtaisuuksia -Päihdelinkin moderaattori]
[Poistettu henkilökohtaisuuksia -Päihdelinkin moderaattori]