ommmm…alla voimalalla juu. noin soon…
sitte taas tuo kaiken tarkotus…kaikella lienee moinen…ei kai ny mitään oo
ihan tarkoituksetta…se olisi älytöntä???vai jos kaikki onkin merkityksetöntä???
nojoo…onnee vaan uuesta puserosta, jos joku on moisen saanu tai hankkinu…moi ja hyvää kaikkea…
Eilen se sitten tapahtui…Pääsin irti AA-hengestä ja kaikki oma voima oli loppu. Sitten minuunb astui Voima joka lopulta lopettaa Ikuisen pakomatkan , jota AA-lainen jaksaa jatkaa vuodesta toiseen… Kaikki veivaaminen ja viha ja katkeruus katosi… Nyt ihmettelen miksi 17v 21v ja jopa yli 30v raittiina olleet elävät vielä tänäänkin viinan vankeina… he eivät koskaan ole vapautuneet viinasta. viina hallitsee heitä 100% vielä tänäänkin…
Minullakin on se ajatus raitistumisesta, että kyllä se tapahtuu omalla voimalla. Kyllähän siihen tukena voi olla muitakin ihmisiä, esimerkiksi nyt sitten niitä AA:laisia, jotka itse ovat raittiita, sillä onhan se ihan typerää kulkea juopporemmissä katselemassa muiden humalaisia lärvejä kun itse on selvinpäin. Selvä seura siis on alkoholistille ja muullekin päihdeongelmaiselle terveellistä. Kaikista ihmisistä ei kuitenkaan tarvitse tykätä, vaikka olisivatkin selvinpäin.
Kuitenkaan en allekirjoita noita AA:n oppeja. Uskonnolla tai millään korkeammalla voimalla ei ole mitään tekemistä oman raitistumisen kanssa. Joku toki saattaa uskon voimalla raitistua, sillä uskominen siihen, että joku ulkoinen voima on tukena ja auttaa pysymään raittiina, luo jonkinlaisen harhakuvan todellisuuden päälle. Loppujen lopuksi ihminen itse on vastuussa kaikista teoistaan, jopa omasta raittiudestaan. Ei mikään korkeampi voima sinua pakota juomaankaan. Kyseessä on riippuvuus.
Tässä tullaan siihen, että AA:lainen on vaihtanut riippuutensa toiseen. Nyt ollaankin sitten riippuvaisia siitä, että pitää ravata niissä kokouksissa, tai muuten turmio on lähellä. Se on ihan pakollista, pakkomielteistä toimintaa, niinkuin on ryyppääminenkin.
Mutta tuo, että kaikella on tarkoituksensa, on kyllä ihan totta. Itse olen uskovainen mies, vaikken sitä hirveästi missään mainostakaan. Edellä mainitut asiat ovat kuitenkin ihan järjellä ajateltavissa, eikä niillä tosiaan ole tekemistä uskon kanssa. Mutta minä näen maailman niin, että esimerkiksi jos teet hyvän teon, niin se tuo iloa ihmiselle, joka alkaa parhaimmassa tapauksessa ajattelemaan asiaa tarkemmin ja alkaa itsekin niin pystyessään tekemään hyviä tekoja. Tämä on vähän niinkuin semmoinen ketjureaktio, joka johtuu yhdestä asiasta ja johtaa toiseen. Tässä siis teolla oli tarkoituksensa, joka saattaa johtaa taas toiseen tekoon jolla on tarkoituksensa, ja kun näitä tekoja tapahtuu miljardeja päivässä, olivat ne sitten hyviä tai huonoja, syntyy jonkinlainen tasapaino ja verkosto.
Se että teet hyvän teon, tuo sinulle todennäköisesti jotain hyvää, jos ei muuta niin hyvän mielen. Tätä kannattaa ajatella. Monissa uskonnoissa puhutaan tästä samasta asiasta, yleisimmin sitä kutsutaan Karmaksi. Hyvä mieli on pieni asia, mutta lopulta aika suuri, kun sitä oikein alkaa miettimään. Paljon hyvää mieltä päivässä tekee siitä onnistuneen päivän.
AA:n “opin” mukaan “jumalan” saa määritellä itse kuten haluaa…Näin ainakin aivopestään tulokasta ettei sille tule “jumalaongelmaa”…sitten aletaan aivopestä uskomaan AA:n opettama “jumala” joka muistuttaa kaiken kaikkiaan eniten Islamilaista Allahia… Koraanin Allah on täysin diktaattorinen ja hallitsee täysin suvereenisti kaikkea… e on oikein valinnut ihmiset joita se rääkkää maanpäällä ja helvetissä lopulta… ja tämän alle on alistuttava nöyrästi… AA:ssa on yksi Totuus ja se on Raimon Totuus.
AA:ssa on muuten toinenkin merkillinen piirre…Ne jotka ovat fanaattisimpia AA:laisia todellisuudessa maksaisivat eniten jos VOISIVAT OTTAA…
Mä aistin niin monesta AA-fanaatikosta kuinka he antaisivat todellisuudessa MITÄ VAIN, jos voisvat ottaa kalijoo vaikeuksitta AA-palaverista palaveriin kuljettaa vain yksi Voima…ja se Voima on tämän maailman VAHVIN… -->PELKO<-- joka on tämän maailman VAHVIN MOOTTORI!! se joka koviten huutaa se ENITEN PELKÄÄ… olen nähnyt niin monta jotka elävät ikuisesti VIINAN `VANKEINA. vaikka eivät ole juoneet 20vuoteen…
Sitten on myös ONNEKSI toinen puoli maltillisia AA:laisia joilla on mutakin elämää. Nämä käyvät joskus baareissakin juomassa kafet,vissyä tai limukkaa eivätkä pidä mitään meteliä raittiudestaaan…
PS. Kokeilkaapas joskus piruuttanne sellaista, mitä vaikka ette tekisikään. Mä testasin että sanoin lopettavani AA:n…eräs tyyppi flippas melkein täysin ja alkoi vaandota ihan hulluna…
Empä tiedä onko se nyt niin erikoinen asia tai edes häpeä, jos alkoholisti joskus haaveilee ottamisesta. Haaveilee mutta samalla pelkää sitä. Pelko voi olla hyväksikin. Sanosin myös, että kyseiset tuntemukset kuuluu tyypillisesti toipumiseen.
Kansantalouden ja kansanterveydenkin kannalta sanosin, että on se kuitenkin huitsin paljon parempi rampata vaahtoamassa selvinpäin siellä AA:ssa joka ei maksa mitään, kuin rampata vaahto suussa kalliilla katkoilla, sairaaloissa, klinikoilla ja laitoskuntoutuksissa. Jotka maksaakin jotain. Jos ei toipilaalle itselleen, niin yhteiskunnalle.
juu
ei oo elämä noin musta-valkoista aina, tai ei ainakaan pitäisi olla.
niinkuin moni on täällä aikojen kuluessa kirjoittanut, voi noissa ryhmissä käydä ottaen sopivan
ja jättäen ei sopivan.
jos enemmän hyötyy kuin häiritsee, sanoisin kannatta käydä.
kaikkialla on kiihkeitä ihmisiä, jotka ampuvat yli.
ja ei tosiaan maksa mitään, pelkän vaivan, palkaksi voi saada raittiin päivän tai pitemmän ajan.
monet saavat ihan raittiin elämän, ei ihan mitätöntä puuhailua.
ns.toverihenki on ehkä aika paljon hiipunut, mikä on todella sääli. se ehkä on ollut kaikkein parasta
noissa ryhmissä.
kävi sitten ryhmissä tai ei tai kävi missä vaan, omat voimat on ne tärkeimmät, vaikkapa vain sen verran
omaa voimaa, että hakeutuu avun pariin- aa:han tai muuanne.
Mutta jos kerta se tulos syntyy OMALLA WOIMALLA niin mihin sitä korkeampaa voimaa tarvitaan? Ja miten voi säilyttää oman voimansa jos kerta askelluksen myötä on myönnettävä ettei omin voimin kykene selviämään ja luovutetaan vielä tahto sekä koko elämä korkeamman haltuun sellaisena kuin sen käsittää…?
omalla voimalla
muiden tuella
muita tukien
ja jos joku tässä maailmassa ihan yksin pärjää ja viihtyy, niin hyvät hänelle
Kannattaa muistaa, että koko liike on lähtöisin Amerikan Yhdysvalloista jossa rahassakin jo lukee että “In God we trust”. Eikä kyseessä ole mikään AA:n korkeampi voima vaan ihan Jeesuksen isä.
Itse käyn AA:ssa, mutta poimin sieltä vain ne kohdat joissa on järkeä. Esim. “päivä kerrallaan” ajatus on loistava. Asioita, joille ei nyt vain saatana voi mitään on myös parempi jättää kokonaan omaan rauhaansa. Nämä ovat erinomaisia ohjeita vaikka ei juoppo olisikaan.
Mutta itse en allekirjoita ajatusta, että pelkästään AA:n ja korkeimman voiman avulla voi raitistua. Ehkä nuorempi sukupolvi on tässä asiassa eri, itse ainakin olen. En näe AA:n kilpailevan minkään muun kanssa. Se on yksi keino muiden joukossa.
AA on oma uskontonsa…
- “jumalan” profeetta ja Guru ja jne = Bill W
- Erehtymätön kirjallinen “raamattu” = Sininen Kirja
- Papisto joka määrittelee Totuuden = Valtiomiehet ja Gurut jotka oppii pian AA:ssa tuntemaan…
- AA:ssa on oma “kaanaan kielensä” eli jopa vieraalla paikkakunnalla saattaa tunnistaa puheenparresta toisen uskonnon edustajan… Tätä on jopa kerrotukin…kaksi toistensa AA:laisuudesta on alkanut juttelemaan joissain ja keskustelu on yhtäkkiä mennyt tähän suuntaan…“Jumaliste…ootsä AA:lainen” ;o) ?
Että jaksatte. Minä olin siinä kiinni. Ei ole kysymys siitä korkeammasta voimasta vaan siitä että kielletään oma mahdollisuus selvitä alkoholismista. Minä olin siinä. Kun tarpeeksi moni “tukija” todisti saarnasi uskoin.
Tarrauduin alkoholismiin kuin hurmioherätyksen saanut teinityttö jeesukseen ja hoin muitten mukana olen alkoholisti olen alkoholisti. Välillä join ja taas vahvistamaan uskoa että olen alkoholisti. Kierre.
Oli niin helppoa uskoa ja hokea mukana. Vaikea oli myöntää että se voi olla elämänikäinen kierre jos en irrottaudu.
Korkeimmat voimat ovat pintakiiltoa siinä ihmisen jauhamisessa tahdottomaksi. Ei ole helppoa kun on monta kertaa toistanut saman kuvion. Se on automaatti. Taas AAhan juurruttamaan alkoholismia lujemmin aivoihin. Irtipääsy on kuin repisi jotain lapsuudenuskoa pois jonka on huomannut petokseksi. Mutta kun jatkamalla alkoholistina ei pääse koskaan alkoholismista eroon. Tämä on turhaa keskustelua. AA perustuu siihen että käännytetään toisia ja vahvistetaan uskomista ikuiseen alkoholismiin. Kun yksi väsyy niin tänne tulee uusi saarnaaja. Ei tämä kertominen kannata kun propagandamylly on valmiina nujertamaan kaiken keskustelun mutta sanoin kun en voinut olla sanomatta. Alkoholismista irtirepäisy toi vapauden elää.
^merkillinen asia tämä aa kun sen tuntuu täytyvän olla joko tai…
siis on oltava kiihko aa:lainen tai aa:n vihaaja
aika helvetin merkillinen käsitys minusta, kun oma kokemus on kuitenkin, että käytännössä on paljon porukkaa,
joille nuo uskonjutut on hyvin hillittyjä, omia juttuja ja seassa on kaltaisia ei mihinkään oikein uskovia…
jos kerran ainoa vaatimus käydä on halu lopettaa juominen, niin saa ohjelmat sisältää mitä vaan ja siitä
voi ottaa mitä vaan ja olla ottamatta.
sama kai tuo on minkä tahansa sääntelyn ja lainkin kanssa, kukin soveltaa laillaan.
eikä sillä, useimmat noissa ryhmissä käyvät ja varsinkin pitempään raittiina olleet uskovat johonkin
voimaan, joka on heidät pelastanut ja hyvä heille.
ei tuon minulta pitäisi olla pois jos joku on noin selvinnyt
ihan yhtä perusteetonta on minusta väittää, että aa olisi jokin uskonlahko ja vaatii palvomaan jotain
jumalaa kuin väittää että kaikki aa:han menevät pelastuvat.
joillekkin sopii, joillekkin ei. ja jos ei sovi kannattaa etsiä muita keinoja raitistumiseen
Omalla tahdolla ja korkeammalla voimalla.
Miksi kaikkeen on oppeja ja ohjelmia rakennettava ja kokoonnuttava niitä lukemaan. On lupa ja oikeus raitistua vain siksi että itse haluaa?Ei siihen tarvita mitään järjestelmää. Se on niin henkilökohtainen asia lopulta. Annetaan toisille uskoa siihen että alkoholismista pääsee ylös. Liittymispakotta. Se on vertaistukea.
Toisaalta; miksei saisi olla oppeja ja ohjelmia niille jotka niitä haluaa ja niistä hyötyy? Miksei saisi kokoontua niitä lukemaan jos haluaa kokoontua. Onhan meillä onneksi kokoontumisen vapaus, emmekä elä yhteiskunnassa jossa ei saisi kokoontua ilman viranomaisten lupaa. Sellaisiakin yhteiskuntia tiettävästi on ollut, joissa ei saa kokoontua ihan miten vaan, koska valtiovalta on pelännyt että silloin saatetaan suunnitella vaikka jotain valtion vastaista.
Kukaan ei pakota ketään mihinkään kerhoon, vertaisyhteisöön tai yhdistykseen, mutta niitä on hyvä olla olemassa erilaisia. Liittymispakkoakaan ei ole mihinkään, paitsi ehkä vauvana evankelisluterilaiseen kirkkoon jos vanhemmat niin päättävät.
Siitäkin pääsee pois viimeistään jos malttaa odottaa täysi-ikäisyyttä.
Siinäpä muuten verraton jäsenten rekrytöintimenetelmä, tuo lapsikaste.
Pakonomaisesta ja pakkomielteisestä juomisesta on vain vaikea päästä yksinään irti. Oma tahdonvoima ei vain riitä kuin ehkä joksikin aikaa. Koskee siis juomista joka on pakonomaista. Tavallinen naukkailu ja liikakulutus on aivan eri asia.
Hieman sama kuin laihduttamisen kanssa. Tämän päivän Hesarissa professori puhuu laihduttamisesta ja sanoo että tahdonvoima ja itsekuri ei vain riitä vaan elimistö ottaa aina vain niskalenkin. Laihduttajalle tuttu jojo-ilmiö on monen juomarinkin kohtalo.
hs.fi/tiede/art-2000005025205.html
Jostain syystä tuo ryhmässä lopettaminen ja lopetuspäätöksen ylläpitäminen vain toimii AA:ssa. Ei sen mystisempää tarvitse olla.
Elämän suhteen en ole voimaton. Jostain minulle tuntemattomasta syytä Suomen AA on kääntänyt aikoinaan ensimmäisen askeleen loppuosan väärin. Alkutekstissä se on " that our lives had become unmanageable" eli elämäni oli muodostunut hallitsemattomaksi . Toki se oli sitä ollut ennenkin ja on jatkossakin mutta en vain ollut aiemmin myöntänyt. En hallitse elämääni. Toki yksittäisiä asioita voin ja pitääkin voida hallita. Mutta tulevaisuus tuo tullessaan mitä tahansa joten minun on syytä luopua kontrolloimasta tulevaisuutta ja keskittyä tähän päivään ja tähän hetkeen.
En hallitse elämääni mutta voin hallita itseni kaikissa tilanteissa - tänäänkin.
useimmat haluavat tai ainakin haluavat uskoa johonkin. ja kun pelkkä usko itseen on aika ohut säie yhtään mihinkääm,
on tuolloin loogista päätyä uskomaan johonkin hyvään…ehkä riittää että uskoo hyvän voittoon itsessä ja
hyviin ihmisiin, hyväntahtoisiin.
jos kokemus on(kuten mulla monesti)., että nuo hyvää tuputtavat ihmiset ovat ääliöitä, niin itse
saan kokea seuraukset. eli ylennän itseni, jolloin alamäki on aikalailla taattua.
itsepäisenä joudun paukuttamaan päätäni seinään yhä uudestaan ja se ei tunnu kivalta, ei tunnu, vaan
jos joku ei usko vapaus on samaa hakea ja mennä edemmäskin…
sitä on vapaus tänään, tässä ja suloisessa suomessamme…tai kellä on, jos kuka tästä jotain tajuaa???
vaan valinta on sinun(minun kohdalla minun)…seuraukset tulevat, eikä niistä lopulta voi muita
syyttää…syyllinenb ktsoo peilistä ja paukuttaa lekalla pään sisällä…jos et ole vielä päässyt tähän
annan neuvon(et usko, tiedän kyllä…kaikki neuvojat pitäisi ampua). vaihda suuntaa. tee kaikkesi päästäksesi
aineen otteesta, ennen kuin on liian myöhäistä…
en usko(en taas väitä tietäväni), että haudassa on mukava makailla…saati läheisten ja itsen katsella, kun
lipuu sinne hautaan. jep, jou ja moi
JA en OIKOlue VIRheitä ON jos ON…se ON sivuSEIKKA