Vuosi vaihtui ja heräsin aamulla muistamatta illan viimeisistä tunneista mitään. Olen näköjään tullut grillin kautta kotiin, koska keittiössä oli yöllisen aterian jäänteet. Olen myös käynyt suihkussa, koska makuuhuoneen lattialla oli pyyhe. Olen myös vastannut puhelimella pariin viestiin, ihme kyllä jotain kohtalaisen järjellistä klo 1.51.
Olen myös kaatunut ja telonut taas polveni. Sen muistan. Mutta nyt hävettää ihan hirveästi se mitä olen mahdollisesti tehnyt niiden muutaman muistista pyyhkiytyneen tunnin aikana, miten olen käyttäytynyt. Tällaista on tapahtunut viime aikoina ihan liian usein. Kun alan juomaan, en lopeta ennen kuin olen juonut itseni aivan taju kankaalle.
Olen selkeästi alkoholin suurkuluttaja. Olen ehkä vuoden verran seurannut kulutustani ja joka ikinen viikko menee suurkulutuksen rajan yli, ellen tarkoituksellisesti pyri rajoittamaan. Muutaman viikon olen ollut urheilun takia kokonaan juomattakin. Mutta pääsääntöisesti aina löytyy joku “hyvä syy” juoda niin paljon, että se naisille asetettu 18 annoksen raja menee heittämällä yli viimeistään lauantai-iltana. Juon yleensä ainakin 3 päivänä viikossa, joista yhtenä sitten reippaammin, pahimmillaan tosiaan aivan muistinmenetykseen saakka.
Tätä on kestänyt nyt ehkä 2-3 vuotta. Aiemmin perustelin sekoiluani raskalla elämäntilanteella ja se varmaan olikin osasyy mikä alunperin sai minut juomaan. Mutta tällä hetkellä minulla on asiat ihan mallillaan, jopa oikein hyvin. Ei minulla ole elämässä enää oikein mitään muuta ongelmaa kuin tämä juominen.
Olen päättänyt nyt aloittaa tipattoman tammikuun ja sen jälkeen pyrkiä alkoholin kohtuukäyttöön. Tavoitteena olisi, että pysyisin viikottaisen riskirajan alapuolella joka viikko, eikä enää ikinä kävisi tällaisia perskänni-ylilyöntejä, kuten eilen (ja aika monta muuta kertaa vuonna 2016). Että en enää kertaakaan heräisi aamulla häveten, katuen ja miettien mitä on tullut tehtyä. Ja että alkoholi ei enää hallitsisi elämääni samalla tavalla kuin nyt. Että en enää miettisi kaikenlaisia hyvä tekosyitä juoda ja että yksi lasillinen ei enää johtaisi koko pullon juomiseen.
Syy, miksi päätin tulla avautumaan tälle palstalle on, että olen jo vuoden verran lueskellut täältä mielenkiinnolla muiden kokemuksia ja koittanut löytää motivaatiota omalle vähentämiselle. Olen kyllä pidempään jo tiedostanut, että minulla on alkoholiongelma. Nyt toivoisin, että kirjoittamalla tänne pystyisin paremmin pysymään vähentämispäätökseni takana. Ja kai siinäkin on oma psykologinen hyötynsä, että tunnustaa ongelman olemassaolon muille ihmisille, koska itse en ole sitä vielä koskaan aikaisemmin tehnyt. Tämä koko juttu hävettää niin paljon, että pystyn tuskin myöntämään sitä edes itselleni.
Ja toisaalta tuntuu uskomattoman helpolta ja vapauttavalta, että tästä ongelmasta pääsisi noin vain, saman tien, eron kun vain lopettaisi juomisen, tai pysyisi kohtuudessa. Niin yksinkertaista. Niin moni asia olisi paremmin, mutta jostain käsittämättömästä syystä en ole pystynyt sitä tekemään.
Eli kaikki te tälle palstalle kirjoittavat, ihanat ihmiset. Olkaa tukenani nyt tämän elämäni merkittävimmän uudenvuoden lupauksen kanssa.