Toivottavasti minun astia on lopullisesti tyhjä

Olen tiennyt jo muutaman vuoden, että minulla on alkoholi ongelma. On ollut parempia aikoja, mutta enemmän niitä ei niin hyviä hetkiä.
Vaimo läksi jo hyvän aikaa sitten, nyt uhkasi lapsetkin poistua elämästäni. Se herätti ajattelemaan voisko tätä elämää jatkaa selvänä. Toivottavasti se onnistuu kertalaakista. Halu on valtava. Kun kerroin ex puolisolleni ja pyysin hänen tukea tähän suunnan muutokseen, ei moittinut vaan antoi kaiken tukensa.
Ja häneltä sain vinkin tänne sivustolle. Koska minä en ole mikään ryhmässä toimija, vaan pikemminkin asiat pitää hoitaa yksin. Lisäksi uskon siihen, että ratkaisu täytyy lähteä itsestä. Täältä saa, kuitenkin lukea muitakin ihmis kohtaloita ja huomata, että voi selvitä.

Moi Pekkis,

Tervetuloa mukaan. Minä en myöskään ole noita ryhmäihmisiä. Meistä jokainen toimii omalla tavallaan, pääasia että oikeaan suuntaan. Löydät täältä paljon hienoja selviytymiskertomuksia, kompurointia kohden lopullista raittiutta ja näemmä paljon meitä vasta heränneitä. Kerro ihmeessä lisää tilanteestasi, niin kaikille on helpompaa antaa kommentteja ja kirjoitella takaisin. Kohti hienoa syksyä, eiks niin.

Kun ihmisen pitää elää melkein 50-kymppiseksi ennen, kuin tajuaa lopettaa. Mutta nyt on kuitenkin tullut sen aika. Olen varmaan melko tyypillinen tapaus. Piti tulla niin iso munaus että silmat avautuvat. Kun talous suht kunnossa ja kaikki ulkoisesti hyvin, sitä raittius päätöstä ei vain saa aikaiseksi, mutta nyt kun lapset herätti silmäni uskon auttavan minua eteenpäin. Lisäksi kun ex puoliso lähti mukaan talkoisiin. Tiedän, mulla on kivikoinen tie kuljettavana. Itsepähän tämän aiheutin. Yritä näin alkuun rämpiä päivän kerrallaan. Sit joskus ehkä viikon ja sitärataa olen ajatellut edetä.

Jotkut meistä tajuaa tilansa aiemmin, jotkut myöhemmin. Mutta fyysinen ikä ei ole se tekijä, vaan lähinnä känni-ikä, se tulee kaikilla eri aikaan riippuen alkoholihistoriasta ja elämäntilanteesta. Rohkenen ottaa tähän mukaan elämäntilanteen, vaikka monen mielestä kysymys on vain tuosta alkoholihistoriasta. Minulla itselläni se ainakin kuitenkin on aina pohjalla.

Olethan päättänyt raitistua itsesi vuoksi? On hienoa että sinulla on tukea. Raittius sinun täytyy kuitenkin rakentaa itsesi vuoksi, ei muiden. Tämä on hemmetin vaikea asia sisäistettäväksi, itsekin opettelen vielä. On vaimot ja miehet ja lapset ja sukulaiset ja työkaverit ja pomo, koira jne.
Mutta kaikkea sitä ennen sinä.

Kyllä teen tämän itseni takia, mutta kyllä ne muutkin asiat siellä vaakakupissa painaa. Kiitos muuten kommenteistasi. Ei ikä tosiaankaan mitään ratkaise. Siitä olen samaa mieltä kyllä olosuhteilla on tässä alkoholi asiassa isossa roolissa.
Juomisen peittely on myös aika voimia kuluttavaa puuhaa. Kehityin siinä aika taitavaksi, nyt kun olen saanut päätöksen tehtyä uskon että loppuelämässä on vielä jotain hyvää.
Minun piti mennä AA-kerhoon, mutta luulen tämän olevan parempi keino käydä kohti uutta. Vaikkakin siellä on varmaan paljon samanlaisia ihmis
kohtaloita. Ehkä sekin tulee vielä kysymykseen. Tulen varmaan vierailemaan tällä palstalla aika paljon ja yritän saavuttaa hyvän elämän loppuiksi.

.

Moi Pekkis ja tervetuloa tähän kerhoon :smiley: . Sulla on hyviä syitä olla juomatta ja vaikutti siltä, että lapset niistä kaikkein tärkein. Mä oon sitä mieltä, että vaikka kuinka pitäisi raitistua vain itsensä takia, niin kyllä se alkusysäys monesti sieltä lähipiirin kautta tulee. Nyt vaan sit päivä kerrallaan juomatta. Älä turhaan piinaa itseäsi sillä mitä on tapahtunut, vaan katse eteenpäin vaan. Kyllä tässä itsellänikin on kaikenlaista häpeää takana, nyt kuitenkin nautin omien lasteni tyytyväisyydestä, kun ovat huomanneet etten ole kohta kuukauteen juonut. Yllättävän helposti tää on sujunut - päivän kerrallaan. Tosi paljon tsemppiä sulle! Oot varmasti tehny yhden elämäsi parhaista päätöksistä.

Heippa, ja kiitos kannustavista sanoista. Tiädän että olen loppuelämäni aivan alkumetreillä. Kyllä tämä päätös on elamäni parhain. Niin ex puolisoni kehotti katsomaan eteenpäin, ja enhän minä saa tehtyja ja menneisyydessä olevia asioita tekemättömiksi. Asiat ovat vain vielä pinnalla ettei niitä voi ihan vielä unohtaa, mutta toivottavasti tämä päätös tuo vähän lempeytä näihin itsesyytöksen tunteisiin.

Itsesyytökset oli mullakin voimakkaasti pinnalla ekalla viikolla, mut jo ensimmäisen raittiin viikonlopun jälkeen tunsin itseni aavistuksen paremmaksi ihmiseksi jo. Ja nyt ne itsesyytökset on jo vähän loiventuneet. Siellähän ne on jo vuosia olleet ja niitä oon sitten juomalla yrittänyt vaimentaa - lopputuloksena jatkuva syyllisyyden ja häpeän kehä. Ei mikään tavoiteltava tila. Jos mun tekee mieli juoda, niin palautan nopeasti mieleeni ne tunteet ja mielihalu katoaa kyllä yhtä nopeasti kuin on tullutkin. Tavoitteenani on valoisampi tulevaisuus, jota jatkuva syyllisyys ei enää hämärrä.

Voimia sulle!

Kyllähän minä yritin parhaani mukaan vaientaa oman tunnon hukuttamalla viinaan, mutta ei oikein onnannut.
Nyt sitte uusi yritys kohdata naamasta naamaan nämä tosiasiat. Ehkä tämä muutaman viikon jälkeen näyttää sitten paremmalta. Alku on varmaan melkoista taistelua, mutta olen päättänyt kestää.

Se alku on vaikea, turha sitä kaunistella. Mutta tunnista tuntiin, päivästä päivään ja siitä eteenpäin. Älä tee suunnitelmia kovin pitkälle, elä kyseinen hetki kerrallaan. Itse olen kompuroinut sellaisten “sitten kun” ajatusten kanssa ja nääntynyt omiin, liian koviin tavoitteisiin ja kauniisiin kuviin. Kun sinulla on tuollainen tukiverkko käytettävissä, he myöskin toivottavasti ymmärtävät, ettei muutosta tapahdu yhdessä yössä. Muutos, että et enää juo, tapahtuu, mutta se suurin muutos oman pääsi sisällä vie pitkään. Laaja käsite, tuo pitkään, mutta se on kaikille eri, kuukausia, vuosia.

Lohdullista on, että ajan kuluessa olosi paranee, myös se pee olo kaiken suhteen. Syyllisyys vähenee tunnista tuntiin, päivästä päivään jne. Paha olo helpottaa, jolloin pystyt myös pääsemään oikeaan elämään käsiksi ja parantumaan (tässäkin eriäviä käsityksiä; voiko puhua parantumisesta).

Hyvää yötä, herätään aamulla kirkkain mielin.

Iltaa vielä jotain tuon suuntaista itsekin tämän tulevaisuuden ajattelin olevan. Tosiaan pienin askelin eteen päin itsekin jo tänne sängylle pötkähdin unen toivossa. Mutta tuntuu olevan vähän vaikeaa. Selvisin, kuitenkin ilman ryyppyä. Jään vielä lueskelemaan näitä muiden edesottamuksia.
Hyvää yötä sinullekin

Iltaa kaikille, neljäs raitis päivä. Kävin pitkästä aikaa pelaamassa sulkapalloa, muuten oli aivan kivaa, mutta keskittyminen ei ole oikein kohdillaan ajatukset vain harhailevat miten sattuu. Muuten perjantai on kohta pulkassa, kun sais vain nukuttua. Eikä menis taas koko.
Yö pyöriessä ja kelatessa näitä toilauksia viime ajoilta.
Kuitenkin selvinpäin kohti lauantaita.

Parhaita neuvoja, joita aikanaan sain, oli se että yrittää keskittyä siihen mikä on hyvin. Ja juuri nyt asiat on hyvin - olet raitis, olet pelannut sulkapalloa. Ennen nukkumaanmenoakin voit palauttaa mieleesi juuri ne hyvät asiat ja katkaiset ihan törkeästi ikävien ajatusten ketjun.

Voi olla että huomisella on huomisen murheet, mutta huomenna (jos pysyt polulla) sinulla on taas myös uusia asioita, joista voit olla hyvillä mielin.
Kerää iloja, älä suruja!

Tsemiä!

Kiitos vinkeistä ,
Jo näitä viestejä täällä lukiessa pullon henki pysyy kauempana. Aamulla, kuitenkin taas hyvä mieli uudesta raittista päivastä pikkuhiljaa kohti seuraavaa koitosta.
Jahka se unirytmikin sitten taasen löytyy.

Iloa iltaan ja uuteen päivään.

Tervetuloa Pekkis! Olet tehnyt hyvän päätöksen. Tsemppiä!

Iltaa kaikille tasapuolisesti.
Lauantai kääntymässä illan puolelle tänään vähän ailahteleva päivä, mutta päättyy kuitenkin selvinpäin.
Ruhtinaalliset viisi päivää takana. Viime yönä jo vähän rauhallisempaa unta ei tosin riittävästi, kun jo nyt alkaa väsyttää, täytyy tässä kuitenkin sinnitellä hereillä hyvä tovi.
Leppoisaa lauantai-illan jatkoa.

Mukavaa lauantai-iltaa pekkis ja kiva, kun olet täällä meidän porukassa :slight_smile:

Koita saada niitä ajatuksia positiivisempaan suuntaan. Vanhoihin tapahtumiin on helppoa jäädä jumiin, mutta koeta työstää asiaa. Samaa siis yritän sanoa mitä cricket jo totesi. Niin ja ainakin itselläni yltyy herkemmin juomahimot, jos ajatukset ovat negatiivisia ja jos elän menneessä jolle en enää mitään voi. Sen sijaan jos etsin juuri tämän päivän positiiviset asiat mieleeni ja mietin mikä juuri nyt on elämässäni hyvin, tänään, saattaa olla että sitä ei teekään mieli pilata juomalla ja juomahimo laantuu, jos ei kokonaan katoa.

Kyllähän ne kaikki kännissä tehdyt mokailut mielessä jonkin verran pyörii ja jotkut niistä asioista tuntuu välillä suorastaan ylitsepääsemättömiltä. Tai ainakin äärimmäisen noloilta. Mä oon ajatellu, et aika hoitaa niitä juttuja ja kun uusia mokia ei enää ainkaaan juomisen takia tapahdu, niin väkisinkin ne vanhat joskus itseltä ja muilta unohtuu. Jos susta tuntuu, ettet saa sitä roinaa itseksesi käsiteltyä, niin voisitko kuvitella hakevasti ulkopuolista keskusteluapua? Joku toinen voi nähdä niitä asioita vähän eri valossa. Itse sitä saattaa itseään kohtaan olla ylikriittinenkin. Tähän juomisen lopettamiseen varmaan sekin kuuluu kyllä, et pohtii niitä kännissä tehtyjä tai tekemättä jääneitä asioita. Vahvistaa ainakin pitämään sen korkin kiinni. Voimia sulle ja mukavaa lauantai-iltaa!

Jilla-
Yritän tehdä kovasti töitä näiden positiivisten asioiden eteen ja niihin auttaa teidän kommentit. Tänään tosiaan ulkoilua kauniinä syysaamuna. Mietin tässä pitäiskö lähteä vielä tonne syksyiseen ja kosteaan syysiltaan haistelemaan ilman raikkautta sillä kuitenkin ajatukset kulkee selvemmin.

Kaunista sunnuntaita,
Viikko lähetyy loppuaan ja minulla kuudes raitis päivä meneillään. Yö meni miten meni, mutta sen jäkeen onkin ollut mukavamman tuntuinen olo pitkä ulkoilu hetki takan ja nyt sitten odottelen niita kahta pakkausta tänne luokseni, jotka ovat ne mun tärkeimmät syyt kääntää tämä meno toiseksi.
Ensi viikolla täytyykin skarpata oikein kunnolla. Toisaalta, kun lapset ovat luonani olen pystynyt pitämään itsenikin paremmin ruodussa, mutta sillä toisella viikolla on ollut aivan liikaa aikaa.
Kohti uutta… Ja parempaa
Mukavaa sunnuntain jatkoa.
Pekkis