Hyvää iltaa Kotikanavalle. Olen seurannut kanavaa jo kauan, mutta harvoin jaksanut itse kirjoittaa, nyt koen siihen tarvetta. Muutin hiljattain pois yhteisestä kodista alhoholistiavokin kanssa. Takana on useampi vuosi yhteistä, ja viinanhuuruista, elämää kaikkine mahdollisine siihen liittyvine ongelmineen. Tein lähtöä pitkään ja ymmärsin jo pari vuotta sitten hakea edes itselleni apua, kun avomies ei siihen suostunut. Olen saanut itselleni apua Al-Anonista ja hoitopaikoista, joissa hoidetaan myös alkoholistien läheisiä, mutta yhteen asiaa ei tahdo auttaa mikään: toivoon oman rakkaan juopon parantumisesta. Olen vuosien varrella kuullut niin monia lupauksia hoitoon menemisestä, etten jaksa laskea. Lopulta tajusin, että minun on oikeasti pakko lähteä ja pelastaa edes oma elämäni, kun arjesta ei tullut yhtään mitään ja kotiolosuhteet alkoivat olla jopa vaaralliset. Siitä huolimatta on vaikea lakata toivomasta, että juoppo hakisi itsellen apua ja lakkaisi tuhoamasta omaa ja läheistensä elämää. En enää yritä “auttaa” häntä, koska tiedän, että minun läsnäolostani loppupeleissä ole mitään apua eikä ketään voi pakottaa raitistumaan. Silti. Se toivo.
Monet muutkin tunteet ovat tällä hetkellä vaikeita. Lähipiirini tietää ongelmiemme todellisen luonteen ja tukee minua, mutta harva ymmärtää, miksi suren eroani - heidän silmissään mieheni on pelkkä hirviö. Harva ymmärtää, että tunnen tällä hetkellä pikemminkin surua kuin vihaa, koska vihaamisen lopetin jo jonkin aikaa sitten. Yhdessä ollessamme olin tosin vihainen jatkuvasti, koska katastrofeja riitti, mutta poismuutettuani suren ennen kaikkea sitä, että mieheni ei ole terve enkä siksi voi elää hänen kanssaan. Sitä on vaikea selittää kellekään, jonka mielestä erossani ei ole mitään miettimistä eikä suremista.
Tämmösiä ajatuksia tänään, päivä kerrallaan eteenpäin vaikeiden tunteiden kanssa… Voimia kaikille kanavalaisille!