Jotenkin tämä asia on niin mielen päällä nyt, että pakko saada ajatukset johonkin ulos tästä omasta päästä. Ehkä on jo vastaavanlainen ketju olemassa.
Mutta siis olen äiti, 40v, käyn töissä, lapsi on luonani vuoroviikoin, mikä luo oikein suotuisan aseman asetelmalle, että joka toinen viikko vedetään oikain kaksin käsin ja varsinkin vapailla tai kun on loma ilman lasta. Lapsiviikot skarppaan, on juomattomia päiviä tai siis yhden-kahden lasillisen päiviä. Mikä taas luo ja vahvistaa illuusiota siitä, että “tämä hommahan on ihan jees hanskassa”. Kun lapsi lähtee, niin hanskat katoaa…
No mutta, olen pohdiskellut tässä, että jos haluaisin vaikka Minnesota-malliseen hoitoon kuukaudeksi, lapsen hoito järjestyisi helposti mutta sitten se kaikki muu. Pitäisi lähteä ihan lastensuojeluilmoituksesta, jos meinaa sos.työntekijältä saada maksarin hoitoon, kun ei itsellä sitä 7k nyt satu silleen vapaasti olemaan takataskussa. Eikä riitä pelkästään ilmoitus vaan tulee selvitys, lapsi joutuu mamman viinihimon takia käymään erinäisiä keskusteluja erinäisistä aiheista vieraiden ihmisten kanss, mistä tähän saakka olen pystynyt lastani suojelemaan. Kotiini tulevat tädit selvittelemään meidän kotioloja, alkuun tarjotaan varmasti avopuolen päihdekuntoutusta, koska no se on edullisempi. Meille tulee kotivierailuille päihdetyöntekijä - muutamia kertoja kuukaudessa. Koska itsekin käyn töissä ja munkin työaika on sama kuin päihdetyöntekijällä, joutuisin olemaan palkattomalla. Koska rahaa ei muutenkaan ole paljon, niin tämä on jo itsessään iso kynnys.
Okei, jos jotenkin handlataan tämä lasun selvittely, niin sitten se hoito itse. Kuukauden palkaton loma? Kelan osittainen kuntoutustuki? Millä rahalla mä sen kuukauden ja seuraavan kuukauden kustannan meidän ihan perus juoksevat menot.
Päihdeongelmaisena äitinä toivoisin niin kovasti, että systeemi olisi kevyempi, (muotisana) ketterämpi ja siis ihan vaan ystävällisempi, koska nyt “toimivana” alkoholistina ja äitinä koen hirmu suurta kynnystä pyytää apua ja näin sen ei missään nimessä pitäisi minusta olla Ja minunkaltaisia on monia tuhansia, sinnitellään oman riippuvuuden kanssa kunnes ei enää kyetä ja sitten on korjattavaa sekä äideissä että lapsissa paljon paljon enemmän.