Itse olen tätä nykyä “alkoholia käyttämätön henkilö”.
Mitään virallista tahoa tuo tuskin kovin paljon kiinnostaa, mutta kysyttäessä voin ilmoittaa että en käytä alkoholia. Sen pitää riittää, siitä asiasta.
Aika eriskummallinen tilanne on oltava, jos minun on virallisesti ilmoittava semmoista asiaa, että olen joskus “sairastanut” alkoholismia… mutta jos tuollainen esiin tuodaan, niin kerron kyllä senkin että olen vaivasta täysin toipunut, eikä asialla ole tämänhetkisen elämäni kannalta mitään merkitystä.
Olen sitä mieltä, että voisi olla jopa selkeämpää käyttää muita termejä kuin noita lääketieteeseen ja elimellisiin sairauksiin liittyviä.
Alkoholismi, päihdeongelmat, riippuvuudet … ne ovat kuitenkin mahdollisen lääketieteellisen ja biologisen ulottuvuutensa lisäksi sosiaalisia, elämänkatsomuksellisia, yhteiskunnallisiakin ja joka tapauksessa makrokulttuurillisia kokonaisuuksia.
Tuo jako “sairastaviin”, “toipuviin”, “jo toipuneisiin”, “parantumattomiksi todettuihin” jne kertoo parhaimmillaankin vain osatotuuksia asiasta.
Tottakai, olenhan minä entinen alkoholisti, mutta se ei todellakaan ole kuin osa minun tämänhetkistä elämäntilannettani -se ei edes kerro suhtautumisestani päihteisiin ja päihdeongelmiin muuta kuin sen, ettei ihan tiukalla henkilökohtaisella tasolla tällä hetkellä ongelmaa ole.
Mikä sitten voisi olla ongelmansa tässä suhteessa selvittäneen ihmisen nimike?
En tiedä, mutta tarvitaanko sellaista edes mihinkään?
Eiköhän se riitä jos ihminen kysyttäessä osaa rehellisesti kertoa joko
-en käytä alkoholia
tai
-minulla ei ole päihdeongelmia
tai sitten että päihdeongelman ratkaiseminen on just työn alla, hiukan vielä kesken
tai
jos totuus se on ja sen kertoa haluaa:
-minulla on päihdeongelma /ongelmia