Toimivimmat unilääkkeet ??

Ensin lyhyesti ja ytimekkäästi… mitkä ovat toimivimpia unilääkkeitä joita olette käyttäneet?

Oon kärsinyt monta vuotta unettomuudesta (pahasta sellaisesta)… harvemmin kuitenkaan jaksan tehdä asialle mitään (paitsi parantaa elämäntapoja), mutta pari kertaa vuodessa käyn hakemassa lääkäriltä unilääkkeitä. Melkeimpä aina olen saanut Tenoxeja, mutta viime kerralla pyysin jotain uutta ja sain Imovaneja (7,5 mg). Kummatkaan lääkkeet eivät ole auttaneet aivan niin hyvin kuin olisin toivonut… Tenoxit on auttaneet nukahtamisessa, mutta eivät ylläpidä unta riittävästi. Imovanet… noh… en osaa oikein sanoa… ei ne paljoa tuntuneet auttavan.

Ja lopuksi… kuinka vaarallista on juoda 1-2 kaljaa unilääkkeiden kanssa? Tenoxien kanssa kun on ottanut, niin on saanut aikapaljon paremmin unta eikä mitään sivuvaikutuksia ole ilmennyt. Mutta Imovanejen kanssa kävi “pieni” (lue: aika paha) vahinko… :unamused: …siitä myöhemmin omassa topicissa. Entä muut unilääkkeet + alkoholi yhdistelmät… kuinka vaarallisia? Vaikutukset?

.

en mä tiedä toimiiko mikään unilääke kun on kunnon unettomuudesta kysymys. se lääkehän ylläpitää unta vain sen vaikutusajan verran.

sillon kun ite söin imovaneja/stilnocteja unettomuuteeni niin söin 3 kpl yössä, aina 2 tunnin välein heitin yhden naamariin. sitte sain lääkäriltä vielä neuvon syödä bentsoja samaan aikaan ku ottaa unilääkkeen, kun ne tehostaa toistensa vaikutusta.

tenoxeja en halunnu, vaik se niitä tarjos. puoli vuotta kitkuttelin niillä nukahtamnislääkkeillä, ja sitte se unettomuuskin parani kun pahin masennus meni ohi.

kannattavempaa varmaan olis sunkin miettiä MISTÄ se unettomuus johtuu, ja yrittää sitä kautta päästä koko ongelmasta eroon.

Kannabis ja Sirdalud toimivat minulla parhaiten unilääkkeinä :sunglasses:
Stilnoctia olen kokeillut, ei mitään vaikutusta, paitsi viihdekäyttönä :laughing:

Levozin ja Remeron toimii ainakin meikäläisellä. Remeron tosin aiheuttaa vitunmoisen nälän.

Ja Levozin aiheuttaa mongertavan puheen seuraavaksi päiväksi. :imp:
t.kultahammas

Niin ja nukuttaa joitakin sen seuraavaankin päivän.

…niin ja on muutenkin mielestäni kyseenalainen lääke pelkkiin univaikeuksiin.

Kokeile melatoniinia, aivojen omaa unihormonia.

Juu. Remeron tiputti ainakin meikäläisen, mutta seuraavana päivänä tokkuraisuutta ja agressiivisuutta. Tenox toimii parhaiten mulla, kunhan ei harrasta hupikäyttöä ja kehitä itselleen tolea. Levozin on melko takuuvarma pudottaja, mutt seuraava päivä on mitä on. Stilnoctia en ole itse ottanut, mutta kaveri ainakin putosi ja siitä me sitä kiusattiin, hyi, hyi, miten typerää!! En kyllä lähtis ton viunan kanssa leikkiin, mutta kaikki omalla tavallaan. Univaikeudet pidempiaikaisena aiheutta muuten helvetisti kaikkia muitakin ongelmia ja laukaisee ihme oloja ainakin tällä jäppisellä…

Niin mulla on menny tota mirtazapiinia (levozinin rinnakkaisvalmistetta)
niin pitkään ettei se vaikuta muutenkun hyvin tarvuttavana unilääkkeenä
levozin 25 millisen puolikas ei mitään sivuvaikutusia.

Miettinyt kyllä tuota melatoniinia pidemmän aikaa, itsellä kun rytmit heittävät häränpyllyä koko ajan, jos se vaikka tasaisi rytmit…

Aamuvirtsa sisältää runsaasti melatoniinia, ja monet joogigurut sanovat että joka-aamuinen oman virtsan juominen lisää rauhallisutta ja pidentää ikää.

Harvemmin vaan kerrotaan paljonko pitäisi juoda, teekupillinen vai iso tuoppi. Ja krapulassa olisi kyllä tosimiessuoritus kaiken kaikkiaan :smiley:

Mutta mutta, mitenkäs tuota melatoniinia saa? Viattomien lenkkeilijöitten tai koiran ulkoiluttajien käpyrauhasia imeskelemällä vai?

Saako lääkäriltä reseptillä jos kauniisti pyytää?

Jos seuraavana aamuna ei ole aikaista herätystä, suosittelen kunnon lenkkiä → 2 Insominia (10mg) ja lämmin suihku. Tunti setin jälkeen on todella raukea olo ja unesta tulee katkeamaton.

Jos aamulla joutuu heräämään, vastaavat toimet mutta lääkkeenä 1-2mg alpratsolaamia (Alprox, Xanor tms.). Aamulla herää virkeänä ja unen laatu on lähellä täydellistä (jos sitä jotenkin voi arvioida).

Mut kovin on tietysti yksilöllistä, itselläni em. keinot toimivat. Ja tietysti perusjutut kuntoon (mahdollisimman säännöllinen unirytmi jne).

Voimia :sunglasses:

Mä sanoisin yllättäen, että Tenox. Etenkin nukahtamisvaikeuksiin. Sit vielä vaikka vähän Diapamia jne… Jostain syystä toi Tenox potkii mulla parhaiten, kokeiltu on oikeastaan kaikki bentsot läpi. Monen ylistämä Dormicum oli musta lähinnä tylsä.

nii se mirtatsapiini on kylläkin remeronia siis…

ja melatoniinia on markettien maitohyllystä löytyvässä yömaidossa.

Melatoniini auttaa hyvin unen laatuun (törkeästi REM-unta, jos vain on aikaa saavuttaa se), mutta nukahtamisessa sillä on erittäin rajallinen vaikutus, lähinnä plasebosellainen. Ei minusta kuulu sarjaan “unilääke”.

Tenox on nimensä veroinen, uni tulee kyllä. Erikoisen stressaantuneena herää kyllä neljän tunnin jälkeen ja on hankala nukahtaa uudelleen: lyhyt uni oli syvä.

Espanjasta saa käsitavarana Dormidina-unilääkettä. Kestää melko tovin vaikutuksen alkamiseen, mutta uni tuntuu olevan pitkälaatuista. Kerran katsoin vaikuttavan aineenkin, mutta enhän sitä tähän hätään muista.

Alpratsolaami on kanssa hyvä unilääke, mutta vaikka käytinkin erittäin harvoin (viikkojen välejä), jotenkin tuntui jossain vaiheessa itse unen saannin heikentyneen, ymmärrys kyllä bentsoutui melko tavalla.

Ja jos jotain on lääkettä vahvempaa, niin se on jet-lag. Olin mielestäni hyvin varustautunut työmatkalle maapallon toiselle puolelle. Silmät menivät ristiin aikaisin ja heräsinkin klo 01 yöllä väsyneenä kuin mikä. Tenox naamaan, jotta unet jatkuvat aamuun saakka. Paskanmarjat. Jetlag pää päätti, että ei tämä ole nukkumisen aika eikä tennarikaan mitään auttanut, jumitti vain niin rankasti lisää, että yölliset valvomisen tunnit menivät täysin hukkaan kun ei pystynyt valmistelemaan seuraavan päivän asioita. Nousi kunnioitus kehon määräysvaltaa kohtaan.

Täällä on toinen unettomuudesta kärsivä. Olen ollut pienestä saakka todella huono nukkumaan. On tullut kokeiltua matkan varrella kaikenlaisia lääkityksiä jotta saisi nukuttua, mutta harvat ovat kunnolla auttaneet. Tällä hetkellä useisiin lääkkeisiin on toleranssia sen verran, että harvempia voin syödä normaaliannoksina. Mietin kovasti mitä lääkettä suosittelisin, mutta se on niin yksilöllistä. (Kannattaa kuitenkin kokeilla Insominia, Zopinoxia ja Dormicumia.) Minulla Tenox ei ole koskaan auttanut ennen kuin olen ottanut useamman kerralla. En sitten tiedä mistä johtuu. Remeronin kanssa saa vähän aikaa nukuttua ihan hyvin, mutta toleranssi kasvaa yllättävän nopeasti ja sitten ei näy taas nukkumattia lähimaillakaan. (Remeron ei ole unilääke vaan masennuslääke, vaikka sillä on hyvin väsyttävä vaikutus ennen toleranssin kasvua.)

No ei kyllä yksi juurikaan mitään saa aikaan. Ei oikein missään bentsoissa. Shrinkkien määräämät annoskoot ovat yleensä liian pieniä. Mä en myöskään jaksa tuskailla siitä jos unta ei tule → heti kerralla varmasti riittävä annos. Tematsepaamilla se yleensä on 40-80mg riippuen ryynitilanteesta.

Njoo. Olen kärsimätön vaikutusten kanssa, mutta ei vaan nappaa ahdistua liian pienistä annoksista.

Oolrait… kiitti vastauksista (lisääkin saa laittaa). Vaikeehan tästä on kuitenkaan vetää mitään johtopäätöstä… kaikilla tuntuu olevan omat parhaat lääkkeensä.

Semmosta tuli vielä mieleen, että antaiskohan lääkäri kahta eri unilääkettä samaan aikaan? Siis esim Tenoxia joka auttaa nukahtamisessa ja jotain toista joka auttaisi pysymään unessa. Meinaan vaan, että kehtaako semmosta edes kysyä?

Nii joo… ei mullakaan yx Tenox pahemmin auta… yleensä oon ottanut 2 ja sit joskus aamuyöstä vielä kolmannen.

Katkolla sain 600mg Heminewringiä ja kaks tenoxii, mitkä pelas aika hyvin, kunhan nyt oli muutaman pakollisen yön valvonu… ja kotilääkityksist tietty Dormicum on paras, kunhan sitä vaa viittis nukkumiseen käyttää… Paljon paremmin toimii subun vahvistajana :mrgreen: :mrgreen:

En minäkään ole ikinä ollut niin väsynyt kuin otettuani puolikkaan(15 mg) Remeronin. Silloin aloitin kuurin masennuksen vuoksi johon liittyi unettomuutta. Kuuri jäi kuitenkin lyhyeksi.
Levozinejakin määrättiin joskus ja hyvin nekin nukuttivat, uni oli tosi pitkäkestoinen, mutta sedatiivinen vaikutus laski melko nopeasti ja jos ei saanutkaan unta, niin olo oli varsin vittumainen. Annokseni olivat kai siinä 5-25 mg:n nurkilla. En pienemmillä annoksilla huomannut seuraavana päivänä mitään jälkivaikutuksia. 25 mg:n annoksella saattoi olla aika väsynyt koko seuraavan päivänkin. En näitäkään paljon käyttänyt.

Kai ensiksi kannattaa käydä ja käydäänkin läpi miedommat lääkkeet, kuinkahan paha aionin unettomuus on? Kun minulla oli pahimmillaan unettomuus, niin nukuin tavallisesti määrättävillä nukahduslääkkeillä(siis bentsot ym.) viisi tuntia yössä, lääkärin määräämällä annoksella. Ihan sama mikä lääke oli kokeiltavana. Ilman lääkkeitä en nukkunut lainkaan.

Ataraxia ei taidettu mainita vielä. Sitä joskus kokeilin ja nukuin silläkin sen viisi tuntia yössä. Etten tiedä auttaako se hyvin, kun on unettomuutta, mutta nyt kun ei enää ole pahemmin ollut, mutta olen kuitenkin halunnut nukkua tavanomaista paremmin, niin olen ottanut yhden pari tuntia ennen nukkumaanmenoa ja nukahdin helposti ja nukuin pitkään.