Toimivia taktiikoita, ainakin toistaiseksi, ainakin minulle

Moikka

täällä Plinkissä olen vähän vaihdellen käynyt. Nyt kelata selata lukaisin tätä ketjua.

Tosi mielenkiintoinen, luen varmaan vähän varsinaisemmin läpi myöhemmin.

Annie Gracella on paljon hyviä pointteja. Täytyneekin tuo äänikirja haalia myös. Monia eri tapoja on, mutta tuossa on hyvä kestävän kehityksen reitti, että tieto - - > tietoisuus - - > muutos halussa.

Eli ettei homma ole kiinni tahdonvoimasta (joka voi kulua loppuun) ja joka voi olla vähän kuin pahasti jännittyvä jousi.

Mutta edelleen, monia tapoja voi olla, monia matkoja.

Sen nyt tuosta vielä sanon, että olen niitä Annien podcasteja kuunnellut ja ollut muissakin kuvioissaan, ja ovat kyllä tukeneet ja avanneet.

Sitten tuo seksihomma vähän pysäytti. Mä olen nyt rakastanut. Kohtasin yhden ihmisen pitäkästä aikaa muutama viikko sitten. Olin sattumoisin tuolloin kännissä, kun oli alko-breikin jälkeen matkaa ja ohjelmaa. Tuolla matkalla kohtasin oikein kivan ja fiksun naisen ja romanttista jumppaa oli. Sittemmin laitoin hälle viestiä tästä rakkudellisesta kohtaamisestani ja suhteen alusta, ja hän ymmärsi. En kertakaikkiaan mikään härski pelimies varsinaisesti tahdo olla. Mikään korkea moraalinen kunto ei ole, mutta saa olla oikeasti tosi kusipää, jos sellaista pyörittää. No joo, mutta tuo känninen pano. Ihan sellaista sätkivää lihaa ja sokeaa loimua. Ei siinä ole herkkää ja todellista kohtaamista. Jossain (olikohan se podcasti) Annie muuten tätä myös käsitteli.

Tietysti alkoholi voi hormoneja heitellä, ja kaiken maailman biorytmejä, mutta kännipano ei ole mun kokemuksen mukaan tosiaan oikeasti mistään kotoisin, vaan siinä on ihminen helposti - - halujen heiteltävänä ja joku demoni juhlii itse ihmisen sijasta.

Johan nyt tulikin purkautuminen aiheesta. : )

Niin, ja sitten tuossa sattui silmiin tuo mielenkiinto ajatuksissa todella (viittaus koodaamiseen oli). Se on totta. Sitä olen juuri miettinyt: Kuinka avata niitä kiinnostavia ajatuksia, joista mieli innostuu? Kun mieli voi askaroida todellisten, todella (siis ihan todellisuudessa todella) kiinnostavien asioiden parissa.

Ei silti, joskus on tylsyyttä ynnä muuta muuta, mutta miten ajattelua voi kehittää? Sitä oon miettinyt. Kai tämä kirjoittaminen ja päiväkirjan kirjoittaminen voi toimia. Ja varsinkin jonkinlainen meditatiivinen pysähtyminen aina välillä, niin koen.

OK, mutta kiitos mielenkiintoisesta ketjusta, luen varmaan vielä myöhemmin vähän varsinaisemmin näitä hyviä reflektointeja.

Hyviä päiviä,

t. Urtsi

1 tykkäys

Kiitos Urtsi! Herätit minut pohtimaan vähän uudella tavalla vanhaa näkökulmaa.

“Vanhalla kulmalla” viittaan siihen, että raittius ei ole hopealuoti, vaan se tuo raa’asti pintaan elämästä kaiken oikean, todellisen. Suhtautuminen joihinkin näistä on mietittävä uudestaan nimenomaan Raittius-otsikon alla, kuten täällä teemme. Omana esimerkkinä suhtautuminen luontoon näistä ehkä paras, harmittomin ja selkein. Raittiina Luonnossa on minulle niin iso ja kummallinen muutos, että kokemuksen kelaaminen kytkettynä tiukasti raittiuteen on ilmeisen hyödyllistä. Tai toisin muotoillen, ajatusprosessina Raittiina Luonnossa-laatikko ei haittaa tai edes rajoita luontokokemusta verrattuna Luonnossa-laatikkoon.

Liikunta, seksi, nukkuminen, ulkonäkö, työelämä, mielenterveys, ihmissuhteet, raha-asiat ja monta muuta ovat sitten erikseen niin valtavia kokonaisuuksia, että vaikka kaikki nämä on helppo tuhota pelkällä valkoviinikanisterilla, niin jokaisen korjaaminen vaatii paljon enemmän tai ainakin jotain muutakin kuin korkin sulkemisen. Omalla kohdalla liikunta, kuten edellisestä viestistä näkyy, on selvästi asia jota ei ole välttämättä “väärin” puida Päihdelinkissä, mutta eihän sillä tunnu olevan mitään tekemistä raittiuden kanssa. Olen raittiinakin liikunnan suhteen laiska, saamaton ja mukavuudenhaluinen. Raittiina Liikkeelle rajoittaa ajatusprosessia. Pitäisi piirtää paperin yläreunaan vain Liikkeelle ja prosessoida se erillään.

Toisaalta. Kaikki vaikuttaa kaiken ja muodostavat ketjuja, joissa asiat mahdollistuvat eri suuntiin. Toistan tuon edellisen litanian: Liikunta, seksi, nukkuminen, ulkonäkö, työelämä, mielenterveys, ihmissuhteet ja raha-asiat.

Esimerkkejä

Raittius - nukkuminen - työelämä - ihmissuhteet - seksi

Raittius - ihmissuhteet - liikunta - ulkonäkö - seksi - mielenterveys

Raittius - ulkonäkö - seksi - mielenterveys

Erilaisia mahdollistavia ketjuja vasemmalta oikealle voi rakentaa yksilöstä riippuen eri järjestyksessä. Minun on nyt raittiina todella vaikeaa tehdä ketjua josta raittius puuttuisi vasemmalta. Olisi onnistunut 20v sitten, mutta ei enää. Raittius - liikunta ei selvästi ole minun juttu, vaan siihen väliin kuuluu jokin muu palikka.

Kun asiat esittää ketjuina, niin voi tehdä havainnon, että vaikka raittius on pohjana, niin se vasta mahdollistaa muiden mahdollistavien asioiden toteuttamisen. Tämä voisi jonkun toisen elämässä tarkoittaa vaikka sitä, että raittius pitää kiinni työelämässä, joka mahdollistaa fuck you-rahan kerryttämisen, joka mahdollistaa huonosta ihmissuhteesta irtautumisen. Pelkkä raittius ei siis välttämättä anna eväitä ihmissuhteesta lähtemiseen, vaan tarvitaan raittiuden lisäksi muita lenkkejä, joiden työstäminen raittius mahdollistaa.

No joo, kovin raakaa yksinkertaistusta, mutta minulle on suorastaan kriittistä käsitellä asiakokonaisuuksia jonkin systeemin kautta. Ketjujen sijasta tuossa voisi olla mikä tahansa himmeli. Pihvinä varmaan se, että systemaattisuus auttaa paljastamaan heikkouksia omassa ajattelussa.

2 tykkäystä

Suosittelen lukemaan parin klikkauksen päässä olevaa Kotikanavaa. Jos jätän tässä pois kaikki muut tunteet mitä muiden kokemuksista nousee, niin jäljelle jää karu käsitys siitä miltä röpöttäminen todella näyttää muiden silmissä. Jos välillä tulee tunne, ettei oma terveys, työpaikka, taloudellinen tilanne tai muu itsekeskeinen mittari riitä baarin kuiskutuksiin, niin Kotikanava auttaa. Ja ei, Kotikanavan peiliin vilkaisu toimii vaikka ei olisi perhettäkään. Jessus ristus mitä elämäntarinoita… syyttömillä osapuolilla.

5 tykkäystä

Amatöörit juovat vappuna. Tuota tuli hoettua edellisessä elämässä kun kieltäydyin typeristä vappuperinteistä, joissa syötiin liian vähän liian fiinejä naposteltavia päivänvalossa ja tavattiin mukamukavia ihmisiä. Skumpan kilistely se vasta homoa oli. Me oikeat miehet istuimme kotona tai baarissa katsomassa MM-lätkää. Toki kaljaa ja jallua meni, mutta se oli kunnollista, oikeaa, suorastaan välttämätöntä kittaamista, oikean asian puolesta.

Jännä. Olen koko ikäni halveksinut ilonpilaajia, jotka eivät osaa juoda. Olen edelleen sitä mieltä, että amatöörit juovat vappuna. Liian moni vähemmän alkoholia käyttävä vetää pitkän talven jälkeen överiksi, tappelee, loukkaantuu tai tulee hyväksikäytetyksi.

Minäkin haluaisin olla amatööri. Millaistahan se olisi? Edellinen kerta olisi ollut vuodenvaihde, jolloin kävi karmeasti kun Sirkalta repesi lähtiessä sukkahousut ja myöhemmin Maukan raketti kaatui lähettäessä. Joku olisi voinut kuolla! Krapula oli niin paha, että vasta kymmeneltä aamupäivällä päästiin luomaan lumet pihalta ja siivottua rakettiroskat. Vieläkin hävettää. Oli sellainen opetus, että ei enää koskaan. Nyt vapuksi olisin hakenut Tokmannilta retkituolin ja kertakäyttöisiä kuoharilaseja. Veijo lupasi tehdä perunasalaatin ja Hillevi niitä ihania täytettyjä lihapullia joita oli uutenavuotenakin. Alkosta saa hyvänen aika sellaisia kolmen litran valkoviinipöniköitä!! Vieläkin naurattaa kun miettii kuinka moneksi vapuksi siitä riittäisi :slight_smile: Ostin yhden kuoharipullon, josta riittää kyllä koko porukalle. Railin kekseissä on jo niin paljon sokeria, että ruoan kanssa sopii kaikille Vichyt tai Coke Zerot. Saakohan sinne puistoon mennä koiran kanssa? Stressaantukohan se? Parempi jättää Tarzan kotiin, mutta käydään sitten lohdutukseksi piitkä kävely iltapäivällä.

Lähti vähän laukalle. Amatöörejä on monenlaisia. Omaan uuteen amatöörivappuun piti kuulua motskalla ajelua, mutta otin jo ennakkoa viikonloppuna ja nappasin kunnon flunssan viimasta. Amatööriajelija…

5 tykkäystä

Ai että @Apnea , melkein lirahti ujopissa housuun ja kahvit meinasi purskahtaa suusta puhelimen näytölle tuota kuvaelmaa lukiessa :smile:

Luin ketjusi nyt ensimmäistä kertaa ja paljon löytyi samaistuttavaa. Annie Grace on minullekin ollut tässä se ensimmäinen oikeasti puhutteleva juttu.

Kiitos hienoista kirjoituksista, oli ilo lukea!

Sama, minusta tuo kuvaelma oli hyvä ja hauska :joy:

Ehkä kerroin tästä jo, mutta en jaksa tarkistaa.

Heräsin tuossa uudenvuodenpäivänä (juu, vedän vähän hitaalla kaavalla näitä) siihen, että en tehnyt mitään lupauksia. Siitä se sitten lähti, hetken mielijohteesta. Päätin kokeilla elää ilman ylimääräistä sokeria. Jätin pois ilmiselvät makeiset, keksit, pullat, mehut, limut jne. ja jotenkin siinä samassa jäi myös vaaleat leivät. Alkoholin jättämisen jälkeen oli nimittäin lähtenyt makealla mässäily aivan käsistä. Alku oli vaikeaa. Keskityin syömään reilusti, usein ja paljon proteiinia, jotta verensokeri pysyy tasaisena.

Ehkä tällä oli vaikutusta painoon, mutta en käynyt vaa’alla kuin vasta helmikuun puolella. En ollut tyytyväinen lukemaan. Paino ei ollut mahdoton, mutta lähellä lukemia jolloin viimeksi aloin pudottelemaan joskus vuosikymmen sitten. Tuolloin onnistuin pudottamaan painoa helposti, mutta vedin miinuskalorit ja liikunnan överiksi kuntoon nähden ja aloin sairastella. Paino oli hiipinyt takaisin, eikä reilun parin vuoden raittius, eikä muutaman viikon sokerittomuus irrottanut läskiä. Päätin aloittaa laskemaan syömisiä ja tällä kertaa maltillisilla miinuskaloreilla. Helmikuun puolivälistä lähtien olen merkannut jokaisen syömiseni appiin ja asettanut itselleni selkeät rajat kaloreille ja makroille. Protskua vähintään, hiilareita enintään ja rasvaa sopivasti. Joka aamu puntarille.

Ruoan kanssa nysvääminen ja optimointi voi olla muuten todella mielenkiintoista. Miten löytää aina vaan parempia oivalluksia ravinnosta, joka maistuu, osuu makroihin, eikä tarvitse kuusenkerkkää syödä. Epäonnistumisistakin löytää oppimisen iloa. Samaan aikaan kun alkoholittomuus mahdollistaa tämänkin puuhastelun, niin tämä tukee raittiutta, koska olut on kaikkein huonointa moskaa kalori- ja makrolaskurille. Ei puhettakaan.

Muilla on ollut parempia kokemuksia pelkästään alkon jättämisestä painonhallinnassa, mutta minulle se ei siis riittänyt, koska karkit täytti aukon.

Paino on pudonnut 105kg → 95kg tuosta helmikuun puolivälistä. Yritän ilman suurempia paineita ottaa toisen kympin vuoden loppuun mennessä.

Toinen raittiuden mahdollistama sivutouhu on kirjojen ahmiminen. Sitäkin voi yrittää mitata. Nyt on 34 kirjaa pureskeltu tälle vuodelle ja elämme viikkoa 27. “Kirja viikossa” pitäisi ainakin täyttyä helposti vuoden loppuun mennessä. Tosin tämän mittaaminen on vähän niin ja näin, koska esim. moni tänä vuonna kahlaamani Iijoki-sarjan tiiliskivistä on yli 600 sivuinen, monen dekkarin jäädessä 300 sivuun. Vastaavasti äänikirjoina joitain voi kuunnella nopeampaa kun joissain nopeutus pilaa fiilikset täysin.

Tänään on pari pientä juhlan paikkaa. 6kk ilman mässyä, vaa’alla meni miinus 10kg rikki ja lukeminen on hyvässä vauhdissa.

Yhteistä näille kaikille alkaen raittiudesta on se, että nämä ovat hyvin henkilökohtaisia omia juttuja, vain itsestä ja itsekkyydestä kiinni. Kukaan ei puutu juomisiini, syömisiini tai lukemisiini. Tämä tapahtuu minun oman reviirin sisällä, eikä pitäisi vaikuttaa muiden elämään millään tavoin, enkä salli muiden vaikuttaa reviirini sisälle millään tavoin. Nämä kaikki vahvistavat autonomiaani. Raittius on valtiossani perustuslaki, syöminen terveydenhuolto ja lukeminen koululaitos.

6 tykkäystä

Syöminen ja paino ovat tosiaan hyvin henkilökohtaisia asioita, eikä niillä voi mitata millään tavalla kenenkään ihmisarvoa, saatika alkaa niissä ketään kysymättä nevomaan.
Itsekin pystyin tässä toisen raittiusvuoden aikana keskittymään painonhallintaan ja uskon löytäneeni balanssin omalle kohdalleni.
En mitenkään laihduta, vaan olen opetellut itselleni luontaisen ruokarytmin, joka on 3-4 kertaa päivässä. Ruoan täytyy olla mahdollisimman prosessoimatonta ja proteiinipitoista (tässäkin poikkeukset vahvistaa säännön) ja kun on kylliksi syöty, niin jälkiruokana saa syödä ihan vapaasti mitä haluaa. (Usein tekee enää mieli vain vähän jäätelöä tms. tai sitten ei mitään)
Sääntöinä on ainoastaan nälän ja oikean järjestyksen mukaan syöminen, muutoin ei ole mitään kieltoja.
Näin uskoisin pystyväni syömään loppuelämäni.
Kun olen nyt päässyt tällä tyylillä sellaiseen kehonkoostumukseen, että enää ei ylipainosta pitäisi olla uhkaa terveydelle, niin en varmaan ala tästä enää kääntämään ruuvia yhtään tiukemmalle.
Itse tykkään kamalasti löytää uusia ruoka-aineita ja monipuolisuuden tavoittelu lähtee vähän käsistä aina toisinaan. Esim minun aamiaisesta löytyy helposti 10-15 eri ainesosaa. Keittiö aina kaaoksen vallassa, vaikka ihan vain sekoittelen itselleni vähän tuorepuuroa. :grin:

3 tykkäystä

Ihana Setämies <3 Tulin juuri hieman itkuiselta pyörä- ja metsäkävelylenkiltä kotiin ja tämä viimeinen lauseesi sai minut puhkeamaan iloiseen nauruun :smiley: Nauraminen on ihanaa.

4 tykkäystä

Mä vedän vielä prosessoitua tietoisesti. Varsinkin reissuissa on liian helppoa kuitata viivakoodilla makrot grammalleen.

Täällä aamupuuro on ainoa varma rutiini. Ostan vuorotellen parin kilon säkin täysjyväkauraa ja kilon neljää viljaa, aina vaihtaen toisen loppuessa. Raejuustoa päälle reilusti ja vähän maitoa pehmentämään. Tarkoitus ottaa kesällä marjat mukaan. Viime kesän marjat loppui talvella parissa viikossa puuron kanssa. Täytyy tänä kesänä täyttää pakkanen äärimmilleen ja itse asiassa hommata jopa toinen pakastin, että riittää paremmin. Se on lopulta edullinen sijoitus terveyteen.

Kalastus on mahdottoman mukavaa hommaa ja tukee tätä. Olen aiemmin ottanut ylös vain ahvenet ja kuhat, mutta ne ovat menneet parempiin suihin nopeasti. Just männä viikolla kun tuli taas pyytämättä monia haukia kuhan sijaan, niin päätin hommata lihamyllyn ja alkaa valmistaa hauesta pullia, pihvejä ja murekkeita. Nämäkin menisi pakkaseen.
Iisisti pitää ottaa, ilman ressiä ja ilon kautta.

IS:n toimittaja sattui juuri kirjoittamaan miten tämän voi myös vetää vihkoon. “Alkoholin poisjättäminen auttoi keskittymään urheiluun, ulkoiluun, tehokkaampaan elämään. Olin jatkuvasti täydessä kontrollissa itsestäni ja kammoksuin ajatustakin siitä, että joutuisin irtautumaan tästä kurinalaisuudesta. Olin valtavan stressin alla.”

En allekirjoita sanaakaan tuosta. Ehkä tuossa on menty jonkin toisen influensserin tm. rajoja tai systeemiä noudattaen, ehkä liian suurella muutoksella omaa kehoa ja varsinkin päätä tuntematta. En oikeasti tiedä. Toimittajalla ei ollut ongelmaa alkon kanssa, mutta onnistui silti lopettamaan väärin. Muistaakseni kirjoitin tästä omasta näkökulmasta ylempänä, että yksi muutos kerrallaan, tärkeimpänä raittius ja muuta sitten tukemaan, eli ei niin, että koko korttitalo romahtaa yhden taipumattoman kortin risahtaessa.

Olen vetänyt tänä vuonna pakastepitsaa, kebabbia ja osallistunut pitkiin illallisiin. Kyllä, myös jälkiruoka on uponnut illallisilla. Yhteensä olen syönyt väärin ainakin 20 kertaa. Olen vaan merkannut syömisestä kokonaiskalorit ja siinä se. Alkoa ei kuitenkaan pisaraakaan. Tämä on just se juttu, että en ole “valtavan stressin alla” ja ala kupittamaan, koska ei lenkkeily maistu.

5 tykkäystä

Täytyy sanoa että ilolla luin läpi sun ketjun ja paikoin sai nauraakin! Hieno tyyli kertoa ja muotoilla asioita ja arvostan erityisesti rehellistä asennetta :+1:

1 tykkäys

Viimeisestä kulauksesta nyt kolme vuotta.

Mulla on selfieitä siitä viimeisestä yöstä. Niihin ei tule vapaaehtoisesti palattua, mutta nykylaitteiden kuvasovellus ystävällisesti muistutti, että katsohan tätä hienoa hetkeä kolme vuotta sitten. Huh huh. Kun olen mennyt nimeämään ketjun toimiviksi taktiikoiksi, niin eiköhän lisätä tämä listalle. Tässä on ollut suht voimakkaitakin ajatuksia, että voisi taas korkkailla, eikä oikein aiemmat taktiikat tunnu saavan ajatuksista pitävää otetta. Oman humalaisen pärstän katsominen tuli parhaaseen hetkeen. Sekunti riitti, äkkiä kuva pois ruudulta ja olen takaisin raiteilla.

Tein tuossa vuoden hommia kaverin kanssa, joka oli laittanut korkin kiinni 30 vuotta sitten. Meillä oli kymmeniä keskusteluja aiheesta. Hän ei mennyt koskaan tarkasti siihen konkretiaan, että mikä työnsi hänet rajan tälle puolen. Minun on edelleen vaikea uskoa, että hänen viimeisissä märissä päivissä ei olisi sattunut mitään poikkeuksellista ja hän olisi vain kolmekymppisenä todennut, että nyt riitti. Ehkä se kuitenkin on niin, vaikka kuulijana toivoisi jännempää tarinaa. Pidän myös mahdollisena ja vähän toivon, että hänellä on jotain sellaista sanottavaa, mistä hän kokee, että en ole vielä valmis pureskelemaan. Ehkä hän on sparraillut raittiuden ydintä omasta näkökulmastaan riittävän monien kanssa, eikä vaan jaksa enää puhua sillä tasolla, että mikä on hyvä alkoholiton olut tai mitä kaverit ajattelevat. Olemme edelleen yhteydessä ja olen äärimmäisen kiitollinen, että hän on olemassa. Joka oksalla ei kasva pitkään raittiina olleita, jotka eivät jeesustele tai moraaliposeeraa.

Lopettaminen voi olla todella tylsää ja kuivaa. Jos yritän konkretisoida tätä, niin ei tarvitse kuin palata noihin vanhoihin valokuviin. Poimin sieltä vaikka useita reissuja Lappiin, joskus suksilla, joskus kalastusvälineillä. Kuvissa on upeita koskia, lumisia mäkiä ja latuja. Mitä olen oikeasti tehnyt? Ryypännyt kuin apina. Puolen päivän jälkeen rinteeseen, toisella laskulla rinneravintolaan ja viimeiset pari laskua jo nousuhumalassa ja siitä syömään ja saunaan. 2+2=4 laskua keskivertopäivälle. Kalarepussa kaljaa, povarissa Jallua ja radiopuhelimella paskoja vitsejä kaverille. Tässä oli tiivistettynä vain muutama perusreissu pohjoiseen. Sama kaava oli kaikessa. Paljon on menty ja touhuttu. Valokuvat kertovat rohkeasta monipuolisesta harrastajasta, joka on tehnyt sitä mistä useimmat vain haaveilevat. Montreal, Lontoo, Peking ja toista sataa paikkaa siltä väliltä.. kaikki kännissä, kaikki.

En tule koskaan selvänä kokemaan mitään samoin kuin kännissä. Sitä on turha tavoitella. Voin saada jättimäisen kalan tai olla finaalissa paikalla kun kannattamani urheilija ratkaisee viimeisellä sekunnilla, mutta se kännisen totaalisen pidäkkeetön raivoriemu ei palaa enää koskaan. Onnen hetket, jos niitä suodaan, tulevat olemaan syvempiä, herkempiä, analyyttisempiä, pitkäkestoisempia, mutta myös sekunnin murto-osan mieleen tarttuvia häivähdyksiä. Muistot näistä hetkistä ovat yksityiskohtaisempia ja ne sisältävät tunteet ja ajatukset matkan varrelta ennen onnistumista. Onnistumista? Itse asiassa koko matka on onnea, ilman edellytystä loppuhuipennuksesta. Tämä on totta kai arvokkaampaa kuin känninen riemu, mutta on eri asia opetella tunnistamaan ja arvostamaan joka hetkeä.. joka hetkeä, niin, se onnen hetki ei tarkoita maailmanmestaruuden ratkaisevaa loppuvihellystä, vaan yhtä lailla huoltoaseman kahvion kassan suomaa hyväksyvää ja myötäelävää kysymystä, että minne olen prätkällä matkalla. Tämä ei onnistu vain järkeilemällä, vaan kokemalla ja avaamalla itsensä siten, että päästää sen huoltiksen kassan empatian oman suojauksen läpi. Ei ole suomalaiselle helppoa tämä, koska se kassahan saattaa salaisesti ajatella jotain vittumaista.

Tällaista on helppo kirjoittaa, mutta olen tosissani. Itse asiassa uskon, että tällaisessa ajattelussa piilee oivallus, jonka avulla raittiudessa pysyy kiinni. Humalaiset hienot hetket voi asettaa omaan harmaaseen lokeroonsa ja niitä ei tarvitse enää tavoitella. Onnihan on joka puolella, mutta se on opittava tunnistamaan ja sen myötä sitä voi oppia toistamaan. Väitän, että onnea pystyy monistamaan ja skaalaamaan hyvin vaivattomasti kunhan tiettyjä ajatuslukkoja saa auki. Meillä entisillä kosteilla nuorilla on itse asiassa paremmat mahdollisuudet toteuttaa tätä, koska on pakko. Ikänsä selvänä seikkailleilla ei ole samanlaista painetta pöyhiä itseään sisältä ja voivat siten olla hyvinkin sokeita onnelle.

No niin, takaisin maan päälle.

Minuutti on pitkä aika jos sen täyttymistä seuraa sekuntiviisaria tuijottaen. Tätä sivuttiin tuolla Tomppa53:n ketjussa. Sama pätee näihin elämäntapamuutoksiin. Olen ollut pari viikkoa vähän maissa painonpudotuksen pysähdyttyä 86 kiloon. Tuohon asti pudotusta tuli miltei päivittäin. Täältähän se onni löytyi kun osui silmiin, että olen ollut heinäkuun alussa ylpeä 95 kiloon pääsystä. Siitäkin siis vielä miltei kymppi lähtenyt! Kaikki on kiinni mistä katsoo ja perspektiiviä saa kun ottaa etäisyyttä. Pätee asiaan kuin asiaan.

Nyt kun on tavallaan uutta liikkumavaraa suhteessa painotavoitteeseen, niin voi laskea uudelleen viikkotavoitteita ja monipuolistaa ruokavaliota. Luulen, että kroppa laittamassa hanttiin kun mennyt liian vähärasvaisella. Ehkä pieni höllääminen ja muutos vaikuttaa myös stressiin tai ties mihin hormoneihin ja pudotus jatkuu taas sen myötä. Pääasia, että on pelivaraa kokeilla.

Kirjasaldo ylitti 60 tälle vuodelle. Tämä ei ole enää edes mikään suoritus, koska olen oppinut nauttimaan kirjojen ahmimisesta niin paljon. Onnistuminen ei siis ole 60 kirjaa, vaan aito ja raaka nautinto kirjoista.

Olin isoissa juhlissa. Isäntä oli hienosti huomioinut ja tiedusteli jo ennalta millaista holitonta varataan. Hyvin se meni. Pahin oli viimeinen tunti juhlapaikalla jolloin nousuhumalat oli ylimmillään, enkä kyllä selvinpäin ala hytkymään. Joku raja. Odottelin vain siirtymistä jatkopaikkaan, koska halusin olla ajokuntoisena avuksi ja jatkoilla odotti sauna. Pari pahempaa sössöttäjää oli jatkoilla, eivät kuitenkaan mitenkään ilkeitä, vaan lähinnä samaa tylsää levyään jankkasivat. Heistä selvisi aina sopivasti tilaa vaihtamalla. Yllättävän hyvin porukka suoriutui humalansa kanssa ja joidenkin juttuja jaksoi jopa kuunnella ja hekin jaksoivat kuunnella. Heittelin vielä viimeisiä kotiin neljän jälkeen. Ei ollenkaan paha. Jaksamista tietenkin helpotti suunnattomasti, että olin koko ajan vapaa nostamaan kytkintä.

Juomattomuuttakin sivuttiin lauteilla. Vitsailin totisella äänellä, että aloitan 65-vuotiaana uudestaan ryyppäämään. Sitten olisi seitsemänkymppisenä vasta 5 vuotta juonut. Hölmöintä on, että tuo tuntui pitkään ihan hyvältä idealta ja jäi jotenkin päälle saunan jälkeen, kunnes nyt tuli nuo viestin alun selfiet väliin. Juomisen petaaminen ei pääty koskaan ja se ottaa mitä uskomattomampia kierteitä.

4 tykkäystä

Ketjun aloituksessa on kyllä erinomaisia tärppejä tällaiselle vastikään ehdottoman päätöksen tehneelle. Ja on kyllä hyvää luettavaa läpeensä muutenkin, kiitos.

Etenkin tuo kohta 2: Omassa mielenmaisemassa se lähinnä kiteytyy lauseeksi; Miksi laskea päiviä, jos tarkoitus on mennä tätä polkua koko loppuelämän. Toki, ymmärrän että jotakuta muuta kyseinen tyyli voi alkuvaikeuksissa tsempatakkin juoksevan numeron kasvaessa.

Tää Selvä päivä -teos tuli bongattua myös tästä ketjusta, ja otan lähipäivinä sen kuunteluun myös. Kokemukset kuulostivat todella lupaaville!

1 tykkäys

Tuli sitten otettua unissa. Isot tuttavapiirin juhlat, joissa joku täytti tasavuosia. Muistan hyvin miten olin unessa tietoinen raittudesta. Tein tietoisen päätöksen, että eiköhän tätä jo riitä. Otin oluen, viiniä ja pikkupullon viskiä. Pikkupullo taisi tulla uneen, koska olin iltasella katsonut ulkomaalaisen tubettajan videota autolautalta, jossa hän ihmetteli pikkupulloja ja osti sellaisen hyttiinsä.

Olin unessa jonkinlaisessa miedossa humalassa, joka tuntui lähinnä väsymykseltä. Halusin lähteä, mutta tajusin etten voi ajaa autolla. Meinasin tilata taksin, mutta auto olisi jäänyt, joten laskin tunteja ajokuntoon ja harkitsin myös riskin ottamista. Uni jatkui läpi juhlien ja jatkojen. Uni ei ollut painajainen, mutta ahdistava, varsinkin siinä kohtaa kun tajusin, että olin lähteä ajamaan. Hävetti julmetusti miten muut nyt näkevät hairahdukseni, vaikka en hölmöillytkään.

Luen paljon, mutta unia en tunne, enkä usko tavanomaisiin selityksiin. Syvä uni on kuitenkin jonkinlaista aivojen huuhtelua ja REM-uni liittyy oppimiseen. Täytyykin ottaa lukulistalle jotain aiheesta. Lukematta haluaisin päätellä, että tällainen uni pidemmän raittiuden jälkeen voisi olla ensinnäkin näyttö siitä, että juominen on tiukasti kiinni alitajunnassa. Tämän löysän päättelyn jatkona haluaisin uskoa, että alitajunta alkaa kenties hätäillä, että ei kai tässä nyt ihan oikeasti olla loppuelämää kuivana.

Olin herätessä hyvin väsynyt ja hämmentynyt. Kesti pitkään saada pää käyntiin ja työmoodiin. Palaan aiheeseen aikanaan.

Aikanaan. Sober-sovelluksessa saavutukset ovat vaihtuneet laiskasti satoihin päiviin. En ole sitä seurannut, mutta kun tuli nyt kaivettua esiin, niin siellä seisoo “1200 days”. Plääh. Aloin katsoa kohti vuosikymmentä. 3 vuotta 4 kuukautta olisi tasan kolmannes vuosikymmenestä. Tuo tulee kohta täyteen ja tuntuu paljon hienommalta kuin “1300 days”. Sitten voisi katsoa kohti viittä vuotta, kahta kolmannesta, kolme neljännestä jne.

Laitoin juuri puuron termokseen tekeytymään huomisaamuksi. Resepti on vakiintunut nyt tällaiseksi. Kirjoittelin näistä jotain aiemmin, mutta mulla on hullu pinttymä, että en mielellään lue omia edellisiä viestejä. Pelkään, että siellä on jotain mikä näyttää nyt naiivilta. Mutta tässä siis puurosetti.

Vettä
30g ruishiutaleita
30g kaurahiutaleita
Kypsäksi mikrossa/kattilassa/termoksekssa
Banaani pilkottuna
1/2 rkl Oivariini “pehmeät öljyt”
400g/500g raejuustoa (iso purkki)
Rasvatonta maitoa sopivasti
Ei suolaa

Puuron kanssa huiviin C-poretabletti, jonka kanssa D-vitamiini. Porejuoma ja maito auttaa, että tulee nestettä, joka jää helposti vajaaksi.

Puurosta tulee tietenkin kuitua ja proteiinia. Banaanikin on kuitua, mutta myös rauhoittaa vatsaa. Rasva auttaa D-vitamiinin imeytymistä. Raejuustosta reilusti proteiinia. Setti ei sisällä vehnää, jota ei tarvita mihinkään. Siksi jätin joskus 4-viljan.

Perään ämpärillinen liian kallista tummapaahtoista kahvia. Maksaahan kallein paketti melkein kahden tuopin verran :wink: Kyllä lähtee.

3 tykkäystä