Tietääkö kukaan voiko sossu periä takaisin saamiani toimeentulotukia kun olen odottanut peruspäiväraha päätöstä kelasta? TT päätöksissä ei ainakaan mainita mitään takaisin perinnästä! Nyt sain sitten kelalta oikeuden peruspäivärahaan ja olen jo vienyt tämän kuun tt hakemuksen! Kannattaisiko/pitäisikö minun ilmoittaa sossulle että alan saamaan peruspäivärahaa, kun vissiin ne kuitenkin tarkistaa kelan tiedot? Saan peruspäivärahaa takautuvasti lokakuun lopusta ja saanut TT:tä marras ja joulukuun! Ajattelin että jos soittaisin ja peruisin hakemuksen niin puuttuuko sossu silloin noihin edellisiin kuukauksiin! Takaisin perinnästä ei ole ainakaan mitenkään missää lapuissa mainittu!!!
Minun kokemukseni ei koske peruspäivärahaa vaan aluksi määräaikaisia kuntoutustukipäätöksiä ja sitten lopullista eläkettä. Jos saa takautuvasti jonkin Kelan etuuden, sossun pitäisi periä se Kelalta ennen kuin se on tilillä. Mul on ainakin pari kertaa käynyt niin, että perintä on epäonnistunut (virkailija kenties unohtanut pistää perintäpyynnön Kelalle) ja kerran soitin asiasta sossuun - en rehellisyyttäni, vaan pelosta, että net kuitenkin perii sen myöhemmin. Mulle yritettiin kautta rantain sanoa, että perintä on mennyt pieleen, ja saadut tulot huomioidaan seuraavissa laskelmissa. Kun vihdoin suoraan kysyin, että väännähän nyt rautalangasta, saanko minä pitää tämän rahan, kun myöhempää tukea en ole hakemassa, virkailija sanoi virnuillen, että KYLLÄ ja hyvää viikonloppua… Kelan ja sossun yhteistyö todennäköisesti sillai pelaa, että niillä on tieto siitä, että Kelan työmarkkinatuki on myönnetty. Täs kaupungis on ainakin sellainen käytäntö ollut, että tilille tulleita rahoja sossulla ei ole oikeutta periä enää, kun takaisinperintäpyyntö pitäisi pistää Kelalle. Mutta saadut työmarkkinatuet sitten huomioidaan toimeentulolaskelmassa, eli voi käydä niin ett enempiä rahoja ei tipu, mutta sehän riippuu menoista… Minun menneiden kokemusten perusteella on niin, että vaikka mitään mainintaa takaisinperinnästä ei olisi, jos saa toimeentulotukea sillä perusteella, että odottaa Kelan tukea, sossun pitäisi periä saatu summa Kelalta, ainakin siltä osin, kuin vastaa työmarkkinatukea. Emmä tiijä tarviiko noista mitään ilmoitella, kun todennäköisesti Kelan tiedot on siellä, joten hylkypäätös on niitten asia. Ja jos niil ei ole siitä tietoa, niin eikös se olis sen parempi.
Mut tosiaan, jos jollain ajankohtaisempaa tietoa, kertokaa, mun tiedot useiden vuosien takaa…
Ei niitä toimeentulotukia takaisin peritä. Takautuvat kelan tuet menevät sossulle siltä ajalta kun oot ollu sossun rahoilla, ja jos nyt on tilanne se että sossun päätöstä ei vielä ole edes tehty, ja kelan on, niin nehän pystyvät ottaa sen huomioon laskelmassaan. Näissä tilanteissa kun asiakkaalle mahdollisesti saattais tulla liika rahaa, sossu ja kela toimivat kyllä tiiviisti yhteistyössä. Niillähän on ymmärtääkseni sama tietokanta tms, eli pääsevät katsomaan toinen toistensa päätöksiä. Tai ainakin sossu kelan. Sillon taas kun asiakkaan tiedoista puuttuu jotain, esim. vahvistus siitä että joku hakemus on vireillä, eivät nämä kaksi instanssia tiedä toistensä puuhista hölkäsen pöläystä.
Tietysti, eihän siitä mitään haittaa ole jos pirautat ja ilmoitat että tulot ovat muuttuneet. Jos tuut jatkossakin olee sossun asiakas, niin silloin se varmasti kannattaa.
Tietysti, eihän siitä mitään haittaa ole jos pirautat ja ilmoitat että tulot ovat muuttuneet. Jos tuut jatkossakin olee sossun asiakas, niin silloin se varmasti kannattaa
Asun tällä hetkellä isovanhempani luona ja sain sossusta vaan sen perus toimeentulotuen (jotian vajaa400e ja parina kuukautena vain 300e, kun oli panoja tilillä). Kun alan saamaan peruspäivärahaa niin en tarvitse enään sossun palveluita! TT päätöksessä ei ole mainintaa siitä että tuki maksetaan vastineeksi myöhemmin saadusta kelan etuudesta eikä mitään takaisinperinnästä! Kuitenkin katsovat aina kela etuus tiedot päätöstä tekiessä! Ajattelin et jos vaan hakis sen tän kuun tt hakemuksen pois niin eivät ainakaan katso sitten kelan tietoja tästä kuusta kun muissa päätöksissä kelan tiedot katottu mutta ei lue mitään minun peruspäivärahasta! Jos taas saan tämän kuun tt:n niin se ainakin peritään takaisin kun saan takautuvasti sitä perus pr. ja sitten he voivat kiinnostua myös edellisistä kuukauksista kun raha tulee takautuvasti lokakuulta asti! Tämän kuun tt he ainakin perivät takaisin kun tulee kelan rahoja enemmän kuin se perusosa TT.STÄ ,ellen hae pois sitä! Vein tämän kuun hakemuksen kun kela sanoi että menee loppukuuhun peruspäivärahapäätös, mutta yllätäen eilen oli jo ilmoitus maksusta netissä. Jos kellää tietoa miten kannattaisi toimia niin auttakaa huomen pitäis sit ilmeisesti tehdä jotain asialle. Ei oo näitä sossun ja kelan juttuja ennen tullu haettua kun ollut töissä aina! Ei vaa meinaa saada mitää tolkkua näistä byrokratian kiemuroista!
Joo no tt-hakemushan se sitte kannattaa perua, jos peruspäiväraha on kerran enemmän, niin ei sieltä sitten kuitenkaan jäis mitään maksettavaksi. Mut voi olla että ne takautuvat kelarahat menee automaattisesti sossulle, mulla ainakin on aina menny silleen, jos oon tukia odotellessa ollu tt:lla. Sellasta en usko tapahtuvan, että saisit samalta kuulta sekä kelan että sossun massit, ja sen vuoksi toinen perittäis takaisin. Kyllä ne sumplii ne keskenään. Mut ota nyt eniveis se sossuhakemus pois, kun sille ei kerran ole enää tarvetta.
jep thanks neuvoista, kai se pitää huomen hakee pois se tt hakemus! Mitäköhän sitä keksis sanoo et miks haluun sen hakemuksen pois jos ne rupee kyselee? Kun en oo varma oonko laittanut niihin tt hakemuksiin mainintaa kelan rahoista. Voihan olla et ne tietää niist jo muutenkin mut ei vaan ainakaa oo niist edellisis päätöksis mitään mainittu Kelasta. Pitäisköhän sitä vaan keksii et menee johonkin hetkeks töihin tai vaan todeta et tulee jotain tuloja tilille( ei kai sitä tarvii sossulle enää kertoo et mitä tuloja tulee). Varmaan kuulostaa tyhmältä tää mun teksti mut oon vaa ihan pihalla näist sossu, kela jutuista!!!
sanot vaan et tilanne on muuttunu etkä enää tarvii niiltä rahaa. aika epätodennäköistä et ne mitään kyselis, ovat vaan tyytyväisiä et pääsevät yhdestä asiakkaasta eroon. :mrgreen: nii ja siis ei kai sun nyt fyysisesti tarvii sinne mennä hakee sitä hakemusta pois, vaan soitat vaan ja sanot että voivat heittää sen roskiin.
ok näin teen, kiitos avusta
TT-tuen hakemuksessahan kysytään haetut etuudet… Jos olet ilmoittanut sinne Kelan työttömyysrahan ja tiedät sen saavasi, se ei takaa että saat tarvittavan määrän rahaa… PK-seudulla ja kunnon kaupungeissa on eri vuokrat ok, mutta 2-luokan paikoissa kuten täällä landella vuokran max määrä on 350€/kk. Tuon hyväksyvät ja Kelan työmarkkinatuki ei riitä silti minimitoimeentuloon…
Tulisi hiukan nostaa tuota vuokran määrää, koska harva yksiö löytyy tuolla hinnalla… Tietysti pari paikkaa on, josta löytää kämpän melkein tuolla vuokralla; silti ne kämpät ovat poikkeuksetta ihmisille ketkä eivät käy töissä tai osaa suomea sekä osa tyhjänä… Olen itse asunut eräässä tällaisessa asunnossa ja kytät ajoivat 3krt/vrk alueen läpi. Ihmisiä sai hakata ilman ongelmia ja ne ketkä eivät pitäneet puoliaan; muuttivat pois parin kk:den jälkeen. Eikä nämä asunnot olleet edes pahimmasta päästä… Ei tarvinnut pelätä kenenkään soittavan poliisia paikalle…
Juu parempia neuvoja on tullut… . Mä kun taas luin kysymyksen väärin
. Ei niitä toimeentulotukia peritä, mutta Kelan takautuvasti maksettavasta tuesta se osa, joka vastaa toimeentulotukea, pitäisi sossun periä suoraan Kelalta. Ylijäämää jos on, se pitäis saada pitää, eli jos Kelan tuki on suurempi kuin tt-tuki… Mut jos ne Kelan takautuvasti maksettavat tuet on jo pläjähtäneet tilille, ainakaan täällä ei sosiaalitoimistossa ole ollut oikeutta periä niitä ihmisen tililtä. Kun siellä sossukin voi tulla virheitä ja perintäpyyntö voi jäädä tekemäti, kuten mul kävi, eli sain ylimäärästä rahaa. Jos perintä on epäonnistunut, takautuvasti maksettavat tuet otetaan huomioon, jos on hakemassa myöhemmin tt-tukea.
Mut eiköhän ne siel sossus tosiaan tiedä niistä Kelan tuista… .
Ei perinyt sossu takas kelan rahaa! Kävin eilen perumas sen tän kuun tt hakemuksen(piti kirjallisesti perua), koska sen ne ois periny takas ku ois tarkistanu kelan tiedot! Soitin kelaan ja sanoivat et ei ainakaan niillä oo mitään merkintää et sossu ois perimässä takas tt:tä. Saa viel nähä ku tulee seuraavaks pari kuukauden rahat et ottaako niistä , mut eipähän niillä oo ainakaa enää syytä katsoo mun kelan tietoja ku hain sen tt hakemuksen pois! niin ja jos ne ottaa ne kolme tt:tä takas ni sit se aiheuttaa mulle taas toimeentulotuen tarpeen. Eiks se ollu nii et takas perintä ei saanut aiheuttaa uuttaa TT:n tarvetta???
Kyllä se näin taitaa olla. Eihän touhussa muuten olisi mitään järkeä, kun rahoja vain siirreltäisiin edes takaisin.
Edit: Näin sen siis teoriassa ja lain mukaan tulisi mennä. Käytännössä on kyllä tehty mitä mottipäisimpiä päätöksiä.