Tissuttelusta ja vieroitusoireista.

Tervepä terve.

Tissuttelua jatkunu nyt tässä syksyn enempi ja vähempi, kuitenkin niin että vähintään ollut se kerta viikossa minimeissään mutta yleensä se on ollut se 3-4krt/vko. Kesällä juominen oli ihan päivittäistä nelosoluen kittaamista, määrät vaihteli 6-12 välillä.

Noh mut nyt tässä sitte syksyllä tosiaan se juominen rauhottu aika paljon - hetkeks. Nyt taas reilu viikko mennyt niin et oon kitannu joka ilta olutta, jokunen III ja jokunen I olut. Määrät vaihtelee annoksissa 4-11 annosta ilta, jos jotenki koittaa hahmottaa kun on tosiaan niitä ykkösiä seassa.

Mutta asiaan. Varsinaisia vierotusoireita ei ole, lukuunottamatta hetkellisiä pelkotiloja / paniikkikohtauksia / ärtyneisyyttä jne, jotka oon oppinu tässä vuosien mittaan hallitseen.

Menin vainoharhasena, hieman luulosairaana lukemaan Delirium Tremensistä (Juoppohulluudesta) ja nyt se on pinttyny ajatuksena niin mun päähän että toisaalta en uskalla lopettaa edes vähäistä tissuttelua (eilen 3x III ja 3x I, eli n. 5 annosta alkoholia?) juoppohulluuskohtauksen pelossa. Varmasti murehdin turhia, luin jostakin että pitempi aika olis juotava joku 15 annosta joka päivä, viikkoja et kehittyis delikka. Kyllä mulle on sieltä sun täältä sanottu että kun mä syön, nukun ja hoidan muut asiat ihan normisti jne niin sekin jo on kohtauksen saamista vastaan, määrien kanssa.

Yksilöitähän ihmiset on mut mun historia, n. 10vuotta, joista 6 ensimmäistä oli oikeesti rajua ryyppäämistä, nyt nää viimeset 4 vuotta ollu paljon rauhallisempaa, tosin riskirajat paukkunu väliin aika paljonkin.

Miten mä pääsen eteenpäin? En mä ny lopun ikääni aatellu edes sitä 3 bissee illassa juoda. Tiiän sen ku saan taas oltua juomatta pari iltaa ja totean että ei mtn kohtausta tuu niin vainoharhaisuus asian suhteen helpottaa,. Ja sori, tää on tosi vainoharhasta, mut joidenkin ei pitäis edes tietää joistain asioista :smiley: Kiitokset jo etukäteen.

Järki sanois, että tiputtelet sieltä vaikka 5 annoksesta pikkuhiljaa 10 päivän aikana ihan yhteen ja sitten jätät vaikka juomiset viikonlopuille saunakaljoihin. Eli tänään 5, huomenna 5, keskiviikkona 4 ja torstaina 4 jne. vähempään päin. Kroppa ei ota sitten niin tiukasti ku loppuu alkoholi.

Niin tässä ny meinannukki tehä. Mut tuo “harhailu” että iskis delirium tremens ei vaan lopu. Tiedän et se on typerää ja kokolailla mahdotonta näillä määrillä saada mtn semmosta. Oon mä kuitenki kaikki aikasemmat putket, pisemmätkin, lopettanu ja vaikein on vaan ne ekat illat. Mut nyt tässä vaan lisänä toi harhailu just tosta delikasta.

Kirjoitin pitkän viestin ja sitten tämä värkki sen ystävällisesti tuhosi.

Lyhennän hieman; luulosairaana ymmärrän pelkosi viekkareista, mutta kuten itsekin sanot, aika epätodennäköistä noilla määrillä.

Siihen, että pääset joka iltaisesta tissuttelusta neuvoisin tekemään todella ehdottomat säännöt. Niitä noudat siihen asti, että vähentely on normaalia.
Minä esim päätin päästä arkitissuttelusta sillä, että sovin itseni kanssa, että saan juoda ainoastaan lauantaisin tai pyhinä. Kaikkina muina päivinä liikun autolla, jotta ei tulisi kiusausta. Jos en tätä lupausta itselleni pysty pitämään niin sitten seurauksena on viinan juonnin lopettaminen kokonaan. Toki on vuoden aikana tullut muutama lipeäminen lomien yhteydessä, mutta kyllä tuohon pystyy kun ajattelee vaihtoehtoa. Vielä kun pääsen siihen, että lomat eivät mene kokonaan tissutellessa niin sitten olen tyytyväinen. Siihen asti pidän itseni erittäin tietoisena siitä, että vain lopettaminen on se toinen vaihtoehto. Jos jatkaisin samaa 3-5 kertaa viikossa juomista kuin ennen niin tulisin kunnon juopoksi muutamassa vuodessa, sitä en halua.

Ei siihen oikein mitään taikakalua ole, paljon vaan psyykkausta ja harjoittelua.

Niin… Tai ehkä parempi uskotella että se ei ole aika epätodennäköistä - vaan äärimmäisen epätodennäköistä. Joo, noin mäkin oon sen aatellut. Kai se sitten kun saa oltua ensin viikot juomatta niin varmaan ne esim. lauantaihönöjen jälkeiset krapulatkin oppii sietään ajan kanssa erilailla.

moi Jooppi, miten on sujunut? Oletko uskaltanut olla kokonaan ilman alkoholia? Onko tullut vieroitusoireita jos olet?

Ja oletko jo tehnyt itsellesi suunnitelmaa?

Moi. En ole uskaltanut. Vähimmillään juonut 3 keskiolutta illassa. Nyt alkaa kaks viikkoa olla täynnä tätä tissuttelua. Pitäisi jouluksi nyt saada ehdottomasti poikki, mielellään paaljon aikaisemmin. En oo suunnitelmaa tehnyt.

… paitsi sen verran oon suunnitellut että himoni puran liikunnalla… kunhan saan poikki tämän. Miettinyt paljon tuota delirium-asiaa ja päivä päivältä vaan onneksi helpottaa ja alan ajatella että pahin voi olla jokin psykoosi, esim. Vaikee mieli, vaikee tilanne :frowning:

Moi Jooppi!
Olen samaa mieltä ettei noilla annoksilla juoppohulluuskohtausta tai muuta psykoosia tule. Mutta jos haluat pelata varman päälle, mene terkkariin selittämään tilanteesi ja pelkosi ja pyydä viikon annos Diapamia äläkä ota yhtään alkoholia!

Ole kuitenkin varovainen ettei alkoholi vaihdu Diapamiin tai muuhun bentzoon, eli ojasta allikkoon!

t. Juhani

Nope. Ei. Ei. Ei. Oon niin lääkevastainen ihminen että saa oikeesti särkeä että otan edes buranaa. Tommosia lääkkeitä muhun ei tule muutaku väkisin piikillä. :smiley: uskon ite että liikunta kyllä tehoaa. Pakko tänään koittaa taasen olla ilman.

Onnittelut! Sulla on oikea asenne!

t. Juhani

Kiitosta vaan :slight_smile: Mutta heikko olen alkoholin edessä, ja liikaa mietin / pelkään lähes mahdottoman tapahtuvan, “katastrofiajattelua”.

Vertailun vuokse, omaa mielenrauhaa parantaen; kaverilla aika sama tilanne kun mulla… tosin sillä on kannabistaustaa ja sillä on nyt tyyliin 8-9 pvä putki päällä. Juo sen 15-20 joka ilta. Ja mulla keskimäärin 5 joka ilta. Joskus 3. Joskus 6. Mut keskimäärin 5. Putki kyllä jo ny joku 14 pvä. Ja mä pelkään delikkaa / psykoosia :smiley:

Em. Kaverille ei oo koskaan tullu mtn ja sillä on samanlaisia putkia yleensä. Tosin ihmiset on erilaisia. Se ei ees syö eikä nuku hyvin. Ite taas syön ku hevonen ja nukun aina 7-9 tuntia. Että tokkopa mulla mitään hätiä on.

Jes! Ensimmäinen ilta aikoihin kun ei olusen olutta. Tunti saunottu ja safkaa naamariin nii kyä se tästä :stuck_out_tongue:

Suuret onnittelut! :smiley:
Siitä vaan tipattomia päiviä lisää. Niitä ei kukaan ota sulta pois!

t. Juhani

Jep! Kyllä tää tästä. Pyrin oleen miettimättä että “koska voi taas ottaa”, kääntää se niin että olla nyt toistaseks juomatta.

Tuli vielä retkahdettua torstaina, eli 14. pvä. 4 keskaria ja mukana 4 ykköstä. Sen jälkeen ollut juomatta. Fyysinen olo alkaa pikkuhiljaa kohentua mutta kai tilanne yhdessä vuodenajankanssa pitää mielen hieman harmaana ja alakulosena. Väsyttääkin ihan pirusti. Kuuluu asiaan. Arvuuttelen vaan että jos ja kun en nyt juo niin kai sitä on jouluna ihan normi iskussa, vai mietä mieltä ootte?

Samaa minäkin yritän, eli nyt juomatta ja Jouluna normi-iskussa, mutta silloinkin kohtuudella! Tsemppiä!!!

t. Juhani

Tsemppiä myös sulle! En tie liittyykö vierotusoireisiin mutta eilen illalla alko kauhea vesiripulointi, jota kesti ainakin tähän aamupäivään. Nyt n. tunnin ollut jo parempi olo. Mut kyllähän tohon kaikenmoisia viekkareita liittyy… Kyllä tää tästä :slight_smile:

Alle 20 annoksen päivittäisestä tissuttelusta tuskin tulee deliriumia, koska delikka saapuu tietääkseni vasta sitten kun elimistö on ollut nonstoppina tuhdissa kännissä viikko- tai kuukausikaupalla. Tissuttelussa promillet käy päivittäin nollilla, mikä ehkäisee aivojen tottumista jatkuvaan liottamiseen.

Vatsan toki saa löysälle yhdenkin illan naukkailulla, mutta se taas ei liity vieroitusoireisiin vaan lähinnä suoliston kapinointiin myrkkyjä vastaan. Oluen kittaaminen lie paras keino saada vesiripuli, mutta eiköhän se onnistu väkevilläkin… :wink: