Hei!
Olen käynyt lueskelemassa täällä ahkerasti ja nyt ajattelin myös itse kirjoittaa.
Eli taustoja vähän. Olen vähän päälle nelikymppinen perheellinen nainen.Oma isä on tuurijuoppo ja äiti absolutisti , siinäpä hyvä parivaljakko.
Itse join jo teininä joka viikonloppu. Lapsien raskaus, imetys ja pikkulapsiaika meni ilman viinaa. Kuutisen vuotta sitten tuli elämään kriisejä ja siitä pikkuhiljaa alkoi juominen. Melkein joka päivä menee 1-3 puolen litran siideriä ja viikonloppuisin siihen päälle vielä viinipullo .
Vuoden verran olen krapulaisena hokenut, että nyt saa riittää.
Viime perjantaina mies oli kuvannut kännykällä humalaista jänkkäämistäni.Hui, tuollainenko olen!? Kännissä tulee riitoja ja lapset kärsivät.
Työni olen hoitanut, joskus kovassa krapulassa ja olen joutunut käyttämään promillelaskuria…
Tiedän, että jos jatkan juomista se vain pahenee ajan kanssa. Toleranssi on kasvanut, viinipullon pystyn juoda kevyesti.
Juominen on aiheuttanut morkkista ja häpeää.Hitto, haluan olla selväpäinen äiti lapsilleni.
Nyt on menossa viides raitis päivä. Iltaisin on tehnyt mieli siideriä, mutta se on EI. Päivä kerrallaan mennään nyt.
Äsken kirjoitin vielä pitemmän sepustuksen, mutta se hävisi jonnekkin, ilmeisesti herjasi hymiöistä.
moi, Valoakohti.
hyvä kun olet havahtunut ja tullut kirjoittelemaan.
tiukka linja alkuun, mielihaluja saattaa tulla yllättävä kauankin ja vaikka on välillä helpompaa, niin
taas saattaa tulla juomishimo.
tuo tekstin katoaminen johtuu siitä, että tällä palstalla on jostain syystä aikaraja, missä kirjoitus on
lähetettävä tai se häviää. on sattunut itselle usein. miksi noin, ei havaintoa. kai siihen joku selitys jostain
palstalta löytyy?
Hyvällä asialla olet ja tervetuloa tänne muiden omaa alkoholinkäyttöä tarkastelevien joukkoon. Himoja ja mielitekoja saattaa tulla mutta niihin kannattaa tosiaan havahtua ja jo ennalta vähän tehdä suunnitelmaa miten niihin reagoi. Itsellä on toiminut vanhojen töppäilyjen ja morkkisten muisteleminen sekä ihan konkreettisesti sen tiedostaminen minkälaista tuhoa alkoholin liikakäyttö tekee esim. aivoissa. Minulla krapulat ovat ahdistuksentäyteisiä enkä saa mitään aikaiseksi, päivä menee silloin yleensä sängyssä morkkista potien ja itsemurhaa hautoen, en minä sellaista elämää halua. Nyt olen alkanut taas saamaan kiinni elämästä ja ottanutkin pieniä askelia esim. koulun etenemisen suhteen ja lukenut tietoa harrastuksista joita haluaisin aloittaa. Mieli toimii tälleen parinviikon selvistelyn jälkeen paljon paremmin, aikaisemmin tuli kännättyä vähintään kerran parissa viikossa. Mieti myös syitä, miksi juot alkoholia.
Tosiaan terveluoa ja kirjoittelehan edistymisestä ja fiiliksistä tänne!
6 raitis päivä lähdössä käyntiin! Eilen alkoi vapaat ja yleensä olen hakenut muutaman siiderin vapaiden aloitukseksi. Olisi kyllä tehnyt mieli, mutta kaasuttelemaan kaupan ohi.
Nyt huomaa, että aamuisin on pirteämpi. Vaikka on ennen juonut vain pari siideriä illalla niin kyllä sitä on ollut aamuisin väsyneempi.
Fuze ja wöffw: Kiitos kommenteista! Juomisen syitä…Itse koen, että juon rentoutuakseni. Iltaisin kömmin sohvannurkkaan ja katselen tv:tä ja lipitän siideriä tai viiniä.Pikkuhiljaa tapa muuttui melkein joka päiväiseksi, jokapäiväinen " rentoutumishetki ".
Luin tässä ihan hiljattain vasta ilmestyneen kirjan, vapaa viinistä,kirjoittanut Ira Koivu. Siinä oli keskitytty nimenomaan naisten juomiseen ja lipittelyyn. Suomalaisia naisia kertoo juomisesta ja sen lopettamisesta. Inspiroiva kirja, voin suositella.
Rakkautta ja raitista päivää kaikille!
Tuosta rentoutumisesta: ainakin minulla alkoi lopulta olla rentoutuminen kaukana. Piti aina tintata niin, että tuntui. Eikä ollut sitten ollenkaan rentouttavaa herätä kahden-kolmen maissa pyörimään ja panikoimaan (ehtiikö palautua aamuksi työkuntoon) ja valvomaan ja tuijottamaan pimeää huonetta hiessä. Ja sitten tietysti se tuskainen väsymys, kun univelka vain kertyi ja kertyi. Ei kiitos enää sellaista rentoutumista!
Tervetuloa Valoakohti! Tarinasi on kuin omani. Sinulla on upea tavoite ja vaikea haaste elämässäsi. Jaksamista ja tsemppiä arkeen ja juhlaan.
Elo arjen pyörityksessä ja lapsimaailmassa vie veronsa, mutta olet oikeutettu onneen ja rakkauteen. Voimia!
Kiitos kommenteista kuusipuu ja alexa!
Nyt on paha paikka, kohta lähdössä kauppaan ja olisi kova himo ostaa vaikkapa 2 puolen litran siideriä!Perjantai ja voice of Finland !
Olen tässä viime päivinä mietiskellyt, että onko se täysraittius vai reilu vähentäminen… Viikonloppuna yhtenä päivänä esim. 2 siideriä. Hitto, en tiedä… Toisaalta olisin varmaan pettynyt itseeni, jos nyt viikon raittiuden jälkeen joisin.Vaikeeta on!
Toivottavasti selviät kaupasta ilman siidereitä - mitäpä, jos ostaisit jotain oikein hyvää alkoholitonta juomaa? Mulla meni raitistelun alkuvaiheessa paljon kaikkia ihania mehujuomia/vähän erikoisempia limuja/kivennäisvesiä. Nyt on selkeästi niiden kulutus vähentynyt roimasti, eli se juomisen mieliteko on lieventynyt.
Itse halusin kovasti pystyä kohtuukäyttöön, mutta monen epäonnistumisen jälkeen olen todennut täysraittiuden itselleni sopivammaksi. Tällä hetkellä olen ihan tyytyväinen tähän linjaan, toivottavasti tästä nyt tulee ihan pysyvä elämänmuoto. Vähän epätodelliselta/oudolta/hassultakin kyllä tuntuu, etten esimerkiksi jotain uutta olutta (pidin ihan erilaisten oluiden maistelemisesta, vaikka olihan se toki myös samalla hyvä oikeutus ryyppäämiselle) ikinä enää maista. Mutta onhan sitä olemassa esimerkiksi tiukkoja vegaaneja, miksen minä saisi olla tiukan raitis? Mutta jokainen varmaan itse osaa parhaiten sanoa, onko vähentäminen ja kohtuukäyttö hyvä vaihtoehto.
Mukavaa viikonlopun alkua sinulle, Valoakohti! Itse aloitin viikonloppuni saunalla ja mustaherukkamehulla.
Samankaltaisia ajatuksia ollut minulla ja viimeksi tänään pohdin samaista asiaa! Rupesin kelaamaan sitä omaa juomistottumusta, mutta en ole oikeen ikinä pysynyt niiden kohtuullisten rajojen sisäpuolella. Kerran tein ns. suunnitelman illaksi kun lähdin ties mihin kissanristiäsiin. Ostin sen tietyn määrän ja tein päätöksen kotona että juon vain ne ja tulen sitten vaikka kotiin. Noh, humalaisena sitä mieli muuttuu ja lopun voi arvata miten kävi. En vaan pysty siihen että lopettaisin. Jotkut sanovat, että tietyn määrän jälkeen tulee ikäänkuin stoppi jolloin alkaa juomaan vettä/lopettaa juomisen illalta, minulla sitä ei tule vaan mitä pidemmälle mennään, sitä useampi tuoppi on edessä. Humalatilaa tavoittelen ja se tuppaakin viemään miehen mennessään, rahoine päivineen…
Jos ollaan alkoholinkäytössä uitu jo sen veteen piirretyn viivan yli, eli että alkoholiin on syntynyt riippuvuus, niin kyllä se pidemmän päälle on aika tuskaista sitä juomistaan kontrolloida. Helpompi on olla kokonaan ilman kuin että lopettaa juomissessiot ikään kuin kesken kaiken. Semmoinen ilkeä juttu tuossa kohtuukäytön sopivuuden kokeilemisessa on, että, noh, se selviää vain kokeilemalla - jos siis haluaa sellaista kokeilla. Kyllä mäkin yritin vähentää juomista, mutta ei se kovin kauaa toiminut. Muutaman viikon korkeintaan sai rajattua, mutta sitten join taas “tappiin asti”.
Mulla on ollu samanmoinen juttu oluiden kanssa, kuin mikä sulla Kuusipuu nyt on käsillä. Olen maistanut satoja eri oluita ja kyllähän se joskus vielä menikin jotenkin ok linjalla. Viimeiset ajat, kun kävin olutravintoloissa maistelemassa, oli ne pari ekaa sellaisia, että maun maistoin ja muistinkin. Loput kymmenisen versiota olis voinu jättää ottamatta (tai korvata halvemmilla). Sittemmin siirryin aika lailla neljän seinän sisälle juomaan, monesti sitä jotain halvimmasta päästä olevaa bulkkia, koska juomatta olemisesta taas olis tullu vieroitusoireita. Edellisestä alkoholilliseta oluesta ja samalla alkoholijuomasta on kulunut 2v5kk ja risat. Sittemmin silloin tällöin juonut alkoholittomia oluita, kun on tehnyt mieli. Nykyään harvemmin - ehkä pullo/vko keskitahdilla.
Mukavaa ja selvää viikonloppua itse kullekin
yoru
[size=85]ps. toimhuom. Alkoholittomista oluista on ollut puhetta paljonkin täällä. Monelle niistä tulee voimakas mielleyhtymä alkoholillisiin versioihin, joten kannattaa olla tosi tarkkana, mikäli päättää kokeilla.[/size]
Raitista lauantai aamua!
Juu, eilen oli tosiaan tiukka paikka, mutta selvisin houkutukselta. Kävelin jopa siiderihyllylle ja katselin, että tuosta ottaisin. Hyvä fiilis, kun kävelin kaupasta ulos ilman siidereitä.
Jännä homma, kun tulee kaupassa seurattua ihmisiä, että onko tuolla kärryssä alkoholia, onkohan tuolla alkoholiongelma jne.
En muista milloin viimeksi olisin ollut perjantai-illan ilman alkoholia, aina olen juonut vähintään sen 1-2 siideriä.
Kiitos tsempeistä kuusipuu ja muut!
Nyt viikko raittiutta takana! Tästä on hyvä jatkaa.
Ihan paras fiilis se kun voittaa houkutuksen, onnittelut siitä! mulla ainakin ne onnistumiset on antanut voimaa jatkaa vaikka välillä ihmettelen mitä oon tekemässä
Ja tiiäkkö mitä…minä jopa lasken kassalla, että ai tuo ostaa noin monta olutta. Ai ja limsaakin?! no varmasti jotakin kirkasta sekottaa joukkoon. Musta on aina ollut mielenkiintosta nähä mitä ihmisillä on ostoskärryissään, mutta en mä niitä maitopurkkeja laske
Kiitos kommentoijille!
Taitaapa olla 3-4 viikkoa, kun aloitin kirjoittelun täällä. 2 viikkoa raitistelin ja sitten tuli ennalta suunniteltu viikonloppuriento ja silloin annoin itselleni luvan humaltua. Hauskaa oli, mutta seuraavana päivänä pieni krapula.Nyt toinen raitis viikko alkamassa tuon viikonloppuriennon jälkeen.
Siideri käy mielessä, mutta hinku ei ole niin kova. Eilen kävin kaupassa ja matkalla kauppaan ajattelin, että voisin 2 siideriä ottaa, kun tänään vapaapäivä. Kaupassa mieli muuttui. En ottanutkaan.
Ajattelen sitä aamuväsymystä ja pöhöoloa. Nyt jotenkin on virtaa enemmän, aamulla pirteämpi. Silmänaluset on vaalentuneet. Iltalevottomuus vähentynyt.
Muutenkin olen koittanut alkaa syömän terveellisemmin.
Vieläkin pohdin onko se täysraittius vai reilu vähentäminen,