Minä ryhdyn myös tipattomalle tammikuulle. Joulunaika mennyt tissutellen ja hyvissä ajoin ennen jouluakin tuli otettua ehkä normaalia useammin. Joka tapauksessa itseä alkoi tilanne ärsyttämään niin, että nyt on ryhtiliike tarpeen.
Aloitin jo tänään. Meillä on tiedossa hyvin rauhallinen uusi vuosi. Koirien ja kissan vuoksi vietämme uuden vuoden telkkaa katsoen verhot visusti kiinni. Koko porukka joka tällä hetkellä meillä on ei ota mitään.
Tänään on tullut ulkoiltua paljon niin malttaa paremmin olla loppuillan sisällä. Koiratkin väsyivät ja pötköttelevät kaikessa rauhassa vaikka raketit ovat jo jonkin aikaa paukahdelleet.
Olemme olleet miehen kanssa välipäivät kotona ja olen tyytyväinen liikuntamääriin ja siihen mitä olen saanut vapailla aikaiseksi. Tästä on hyvä jatkaa uuteen vuoteen. Sydämestäni toivon kaikille meille onnistumista tipattomaan tammikuuhun.
Hyvää Uutta Vuotta kaikille!
Hyvää uutta vuotta ja nyt se tipaton alkaa! Mediassa taas paljon juttuja tipattomasta. Päihdelääkäri Kaarlo Simojoen mukaan tipattomasta on lääketieteellisessä mielessä kiistattomasti pelkkää hyötyä. Hellitään siis kehoa ja mieltä nauttimalla elämästä ilman alkoholia.
Hyvää Tipatonta Tammikuuta kaikille osallistujille(kin)! Täällä seuraillaan etenemistänne toiveikkaana ja kauhunsekaisin tuntein! Vaikka omakin selvistelyputkeni jatkuu, sitoutuminen kokonaiseksi kuukaudeksi tuntuu vielä liian isolta siivulta seuraavaksi välitavoitteeksi.
Tsemppipeukut kaikille!
(Hehe, toivon kyllä totisesti, että jonain päivänä voin hymyillä isällisesti sille, että kuukauden juomattomuus tuntui minusta tässä vaiheessa kuumottavan pitkältä ajalta!)
Kaksi vuotta sitten se mun elämäni eka kokonainen tipaton kuukaus tuntui ihan järkyttävältä ajatukselta ja se oli aikamoista taivalta.
Sullon Wisefool jo hyvät pohjat aloittaa se kuukaus päivä päivältä sitä juomattomuutta kertyy! ja kyllä mulle antaa taas semmoista uutta puhtia nuo teidän hyvät jutut! ootte hyviä esimerkkejä!
Eli tää on mulle siis kolmas tammikuu täällä Joku lopettaja joskus irvaili kun samat tyypit vuodesta toiseen vaan vähentää täällä. Minusta se kyllä on aika hieno juttu kun vähennetään edelleen
Tsemppiä jokaiselle olitpa mukama tammikuussa tai et. Jokainen juomatta jätetty juoma on hyvä juttu ja jokainen juomaton päivä myös tosi hyvä juttu.
Liityn nyt sitten tänne TT-ketjuun. This Naked Mind -kirjan avulla olin kolme viikkoa käsittämättömän helposti juomatta, mutta jouluna kohtaloksi koituivat lopulta ehkä alkoholia sisältävät suklaat konvehdit, joita hamstrasin ennen joulua jo montaa sorttia, teki hirveästi niitä mieli. Noh, sitten pari päivää ennen joulua sain lahjaksi pienen jälkiruokaviinipullon ja se jäi lojumaan kiusanhengeksi, jostain syystä juuri sitä teki koko ajan mieli, vaikkei tuttuja juomia, ehkä syynä konvehdit, jotka muistuttivat sen makua… ja Tapanina sitten sen avasin ja huiskautin huiviin. Kuinka turhaa! Noh, ennestään tuttuun tapaan kävi sen jälkeen niin, että parin päivän päästä olin jo Alkossa punkkupullon kanssa kassalla. Join 2/3 pullosta ja se maistui PAHALTA (!), oli vielä laatuviiniä, ja juuri niin kuin This Naked Mindia lukiessani hoksasin, en saanut siitä mitään hyvää oloa edes, en ole saanut pitkiin aikoihin mitään nautinnollisia fiiliksiä. Vain väsähdys, velttous, aistien lievä sumeneminen, huonot yöunet ja närästyskin kaupan päälle. Harmitti. Aloitin sitten tipattoman tammikuun (haaveilen jopa koko vuodesta!) tipattomilla etkoilla 30.pvä ja vietin pirteän uudenvuoden lasten kanssa iloisena limsalinjalla. Tänä aamuna olin ensimmäinen asiakas kuntosalilla, jonne ajoin autolla. Olipa hyvä aloitus tälle vuodelle, tätä lisää! Kyllä oli itsetunto ihan toinen tuon kolme juomatonta viikkoa joulukuussa ja elämä maistui mainiolta. Hyvä päivä kerrallaan ja tarvittaessa hyvä hetki kerrallaan kohti valoisaa ja virkeää uutta vuotta!
En anna säälipisteitä! Pyydän vaan nöyränä pitämään mullekin peukkuja, että hyvin menis! ja päivä kerrallaan ne lukemat nousee! Uusia vähentäjiä ilmaantuu ja sit pauksuttelet sinlä henseleitäsi, Myskimalva!
Ai niin, piti sekin jakaa, että katsoin pyhien ratoksi Klikkaa mua -sarjaa. Kun sitä joskus 2012 katselin, Inari-hahmo oli mielestäni säälittävä yksiulotteinen salajuoppo. Noh, nyt kun katsoin uudelleen, niin meni hiukan kylmät väreet, kun löytyi aika monta samastumiskohtaa roolihenkilöön… toimi kyllä hyvänä motivaattorina viihteen lisäksi.
Täälläkin ilmoittautuu mukaan uusi käyttäjä tipattomaan, jota suunnittelin jatkavani hiihtolomaan asti jolloin menemme äitini ja siskoni kanssa etelänmatkalle. Olen vihdoin myöntänyt itselleni että käytän alkoholia kerralla aivan liikaa ja juon itseni aina aivan sekaisin. Tämä vaikuttaa mielenterveyteeni negatiivisesti eikä myöskään lompakko tykkää tästä. Sisimmissäni haluan itselleni hyvinvointia ja tasaista hyvää olotilaa eikä alkoholi auta asiaan yhtään. Olen siis selvästi jonkinasteisessa koukussa alkoholin tuomaan olotilaan mutta voin hyvin ja tunnen itseni onnelliseksi selvinpäin kunnes on tullut juotua ja taas iskee melkein viikon masennus ja itsetunto pohjamudissa.
Kaikille oikein mukavaa tipatonta ja älkää välittäkö alkoholin himosta, se on vain ohimenevä olotila
Minun tipaton lähti sittenkin mukavasti liikkeelle Päivä ja matkustaminen eteni niin rivakasti ettei siinä ehtinyt drinksuja haikailla ollenkaan ja kun ei lentokoneetkaan nykyään ole samanlaisia ilmaisen viinan paikkoja kuin olivat ennen niin ei sitten tullut juomat mieleenkään.
Joten vuoden eka päivä suoritettu mallikkaan päihteettömästi! (Ja todellakin laskeminen aloitetaan vuoden ekan päivän aamusta, yöllä kyllä kumosin erinäisen kuohujuoman kurkustani alas vielä siinä klo 00-03 välillä…)
Minä laitoin laskurin päälle tästä aamusta koska eilinen oli vielä sellaista laskuhumalaa enemmän kuin krapulaa. Mutta nyt sitten täysin tipattomasti tämä viikko loppuun ja seuraavasta muut päivät paitsi lauantai.
Siellä lopettajissa joku taas ehti huomauttaa, että me taas itseämme huijaamme kun sanomme olevamme tipattomalla ja kuitenkin jonanin päivänä juomme (viittaan nyt itseeni ja Ice-T:n). Ihan sama mitä joku nihilisti miettii. Minusta on parempi olla kuukaudesta 29 päivää juomatta kuin nolla.
Eli nyt sitten kaikki vaan tulevalle viikonlopulle ehdottelemaan herkkujuomia ilman alkoholia!
Olet Vilma aivan oikeassa, minulla ärsytyskynnyskäyrä lähtee usein nousemaan lukiessani Lopettajien puolta. Niinpä olenkin tehnyt itselleni porttikiellon sinne puolelle. Voin nykyään tehdä vain niitä asioita, jotka tuntuvat minusta hyvältä.
Miten olisi granaattiomena mojito. Mojitohan yleensäkin tarkoittaa alkoholitonta juomaa.
Mennään eteenpäin tyytyväisinä itseemme.
Kuulostaisi kyllä hyvältä, mutta voipi olla, että jaksa itse valmistaa. Ja minttu aihettaa joskus närästystä. Taidan tulevana viikonloppuna tyytyä valmiina kaupasta saataviin juomiin. Täytyy poiketa paremmin varustetussa marketissa katsomassa mitä artesaanilimppareita löytyy.
Mojito kyllä on alkuperäisesti rommia sisältävä juoma, mutta miksipä ei voisi tehdä yhtä hyvin ilman viinaa. Kesällä joskus olenkin virittänyt sitä kannullisen jääkaappiin, kun minttua kasvaa pihalla.
Jaetaan täällä reseptejä ja tietoja kaupan juomista. Mango limppari on herkkuani, mutta siinä noin noita kaloreita. Ehkä kuitenkin yhden pullon viikonlopuksi voisi ostaa.
Njääääh. Semmoistako siellä naljaillaan. No eipä siinä, saahan niinkin ajatella. Ehkä se tekee kommentoijan iloiseksi omasta onnistumisestaan? Suomme sen hänelle/heille kaikella rakkauvella!
Olennaista on ymmärtää että ei ole mitään taivaasta tiputettua sääntökirjaa tipattomalle tammikuulle, se on ihan vaan sellainen ihmisten keksintö johon voi suhtautua ilman ryppyotsaisuutta.
Maksa kiittää jo yhdestäkin päihteettömästä päivästä ja jos niitä tammikuussa laittaa pariin otteeseen vaikka viikon tai kahden viikon pätkän peräkkäin niin se on ihan kohtuullisen tipaton silloin minulle. Olkoon sitten vaikka semi-tipaton
Kuten jo aiemmin kerroin, vasta vuonna 2018 ylipäätään kokeilin tipatonta ja se meni todellakin ”semisti”. Nyt kokeilen uudelleen mutta tosiaan harmittavasti on niin että kaikensorttista juhlintaa mahtuu tammikuullekin joten ei se täystipaton nyt vaan ole tarkoituksenmukainen tavoite.
Terveisiä metsästä! Käytiin koiran kanssa lamppulenkillä metsän siimeksessä. Välillä vähän pelotti kun tuuli niin kovaa. Puut nirisivät ja narisivat. Yksi iso puu oli kaatunut polun yli. Katsoin ettei kukaan ollut jäänyt alle.
On aivan ihana kulkea ison koiran kanssa kun ei tarvitse pelätä mörköjä. Saa mennä lenkille milloin haluaa ja melkein minne haluaa. Se tuo itselle sellaisen vapauden tunteen kun olen semmoinen pelkääjä.
Olikin mukava lukea vinkkejä alkottomista juomista. Saatiin joululahjaksi paketti missä oli ainakin kaksi erilaista alkotonta juomaa. Sitten kun oikein alkaa tämä tipattomuus kärvistyttämään niin avaan sellaisen. Todennäköisesti jo viikonloppuna kun olen tottunut perjantaisin ja lauantaisin juomaan jokusen drinksun tai lonkeron.
Tekemistäkin olen miettinyt millä korvaisin juomisesta vapautuvan ajan. Liittyin BookBeat kirjakerhoon josta voi kuunnella kirjoja tai lukea. Olenkin jo kuunnellut muutaman kirjan. Loistokeksintö.
Sitten löysin Netflixistä kivan sarjan jota aloitin seuraamaan. Aloitin myös treenipäiväkirjan sekä yritän myös päivittäin kirjoittaa päiväkirjaan muutaman positiivisen rivin.
Joogaan jos alkaa oikein ahdistamaan. En ole vuosikausiin onnistunut tipattomassa tammikuussa. Pari viikkoa voi mennä mutta sitten alkaa olemaan liian vaikea olo. Nyt minulla on monta asiaa tukemassa päätöstäni. Vähän näyttäisi siltä, että mieskin olisi messissä tässä tipattomuuden kampanjassa vaan en ole uskaltanut kysyä. Hänestä tipattomat kaudet ovat tyhmiä. Mutta viimeistään viikonloppuna näen, että ilmestyykö olutlasi pöydälle vaiko eikö.
Ja luotan ehdottomasti tähän yhteishenkeen joka vallitsee tässä ketjussa kirjoittajien kesken. Tsempataan toinen toistamme!
Nyt iloitsen kolmannesta selvästä päivästä ja yöstä! Uni on paljon rauhallisempaa kun ei ole illalla ottanut mitään. Ja aamun olo on selkeä ja terveen oloinen. Ihokin alkaa näyttää paremmalta. Alkoholi tuo vanhenevan ihon rypyt näkyville.
Nyt alan katsomaan sarjaani. Treenipäiväkirjaan jo kirjoitin aamun joogan ja illan metsälenkin.
Kyllä me selätetään tammikuussa drinksuttelun himot!
Jääteen jotenkin yhdistän mielessä kevääseen mutta miksi ei voisi kokeilla talvellakin. Yleensä teessä tykkään myös maustetusta mustasta teestä, mielellään jokin marja maku. Nyt ostin karpaloilla maustettua vihreää teetä, sekin on hyvää. Iltaisin ei vaan kauheasti viitsi tuota kofeiinia juoda.
Se ruusulimppari tuoksui samalla kuin lapsena hoitotädin käsivoide . Ja maku oli minulle hieman liian outo.
Kerran eräässä ravintolassa sain tosi hyvää inkivääriolutta. En löytänyt samaa merkkiä kaupasta, joten otin erästä toista. Se oli ihan kamalaa, kuin olisi saippuaa juonut. Mutta täytyy jatkaa kokeilua, ehkä löydän sitä ravintolan juomaa vastaavan joskus.
Nykyään paremmin varustetuissa marketeissa on kyllä valtavat hyllyt alkottomia juomia. Monet vaan maksaa saman kuin viini. Jostain kumman syystä sitä on pihimpi maksamaan 3,50 pikku limppari pullosta kuin 5,50 pikku viinipullosta . No, nyt aion kyllä jotain herkkujuomaa itselleni pullon tai kaksi ostaa viikonlopuksi.
Fatladyn metsälenkit kuulostaa hienolta. Itsellä ei tule nykyään pimeään metsään juurikaan lähdettyä. Ei siksi, että mitään pelkäisin vaan se vaan tuntuu jotenkin oudolta, kun ei ole sitä koiraa. Oli kerran talvi jolloin kävin ihan joka kelillä aamulenkillä metsässä vähintään pari kertaa viikossa. Hyvällä kelillä se oli kivaa, mutta liukkaalla räntäsateella tuntui kyllä järjen köyhältä. Niinpä lopetin. Sitten kun kevät aurinko alkaa paistamaan tarina onkin ihan toinen, silloin aamulenkit on ihan parasta, jos vaan saa itsensä sieltä sängyn pohjalta ylös ajoissa. Mutta koira on hyvä kaveri, sitä kun on vähän pakko lenkittää.
Ajattelin ottaa Netflixistä kuukauden ilmaisen kokeilujakson. Niin pihi olen, että tuskin maksan sitä jatkossa, mutta tulevana viikonloppuna ei ole mitään tekemistä eikä elokuvateatterissakaan mene mitään kiinnostavaa. Voisi siis jäädä illaksi sohvan nurkkaan telkkua tuijottamaan. Ostin muuten sellaisen Chromecastin millä saa netflixit ja arenat näkymään tv:n isolta ruudulta. Voidaan miehen kanssa yhdessä katsoa kaikkea mitä tähän asti on tabletilta katsottu. Näppärä vehje eikä maksanut juurikaan mitään.