Tipaton tammikuu 2019

Turkkilainen omenatee on myös aivan huippua, sitä samaa ei taida marketeista saada, olisikohan hyvin varustetussa teekaupassa, jos sellainen sattuu paikkakunnalta löytymään.

Minäkin laitoin Cromecastin, verraton vempele. Tuskailin vain jälkikasvulle tekstin pienuutta. Ja kas, pari täppäystä tabletilla, ja jo näkee. Enhän minä itse olisi älynnyt, että tekstin voi suurentaa extra kokoiseksi.

Metsä on kyllä parasta, puita on ihana halata. Kokeilkaapa :smiley:

Mulla toimii parhaiten maustettu kivennäisvesi (sori Vilma tuolle sanalla hehhee :laughing: ) Ihan Rainbowin sitruunanmakuisia tölkkejä ostan paketillisen ja nykyään niitä pitääkin olla aina jääkaapissa. Isoissa pulloissa ne kuplat laimenee liian nopeaa. On vaan mukava iltasella suhauttaa se tölkki auki ja juoda kylmää juoma. Yks riittää sitäkin laatua.
Mä olen joskus ostanut limsojakin vaan ne ei ole mun juttu. Alkoholiton olut maistuu joskus ruuan kanssa, mutta sitäkin tosi harvoin.
Olen varmaan jotenkin tylsä juomieni kanssa vaan kun ei vain nappaa muu kuin tuo k-vesi.
Kahvista tykkään kyllä vaan sitäkään ei iltasin enää. Paitsi kyllä mä yövuorossa sitäkin juon keskellä yötä.
Teestä tykkään kans vaan se aina jää välillä vähemmälle. Voisinkin tänään haudutella kannullisen. Siinäpä ideaa!

Appelsiineja ja persimoneja ostin eilen. Mun pahe kun on iltasin napostelu telkkaria katsoessa niin pitää aktivoitua hedelmien kanssa. Tammikuu ja appelsiinit kuuluu yhteen!

Ja voiskin taas joku päivä mennä metsään ihmettelemään. Siellä ei tarvitse kauaa olla niin jo vain mielikin rauhoittuu. Meillä on tuossa lähellä pikkunen metsikkö ja mä meen usein sinne vaan hengaileen :laughing: usein mulla on kamera mukana, mutta välillä pitää ilman sitä vaan hengitellä rauhassa rauhoittuen.

Se on muuten jännä tuo juttujen hinnat. Siideripakki kun maksaa jotain rapiat kympin niin se ei paljoa paina, mutta kivennäiseveden kanssa hyvä kun raaskii sen vitosen maksaa :unamused: Ai niin on muuten yks mistä tykkään kans niin olikohan se Kevyt olo sitruuna mehukivennäisvesi. On se tuon niminen ja on Olvin valmistama…kuukkeloin sen varmuuden vuoksi.

Fatlady, oonko jo tervehtinyt että kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa :smiley:
muistatko muuten, oliko se viime- vai peräti edelliskeväänä kun olit aikeissa lukea sen yhden tietyn kirjan erityisherkkyydestä, minkä minäkin olin lukenut? olisiko sen nimi ollut pelkkä Erityisherkät, en muista.
entä muistatko sie, ja mitä pidit?

Tervehdys vaan Sylvia! Olen ollut kuvioissa mukana mutta hieman takavasemmalla. Kontrolloiden aina omaa alkokäyttäytymistäni. Nyt oli niskasta oton aika ja siksi taas aktivoiduin tänne kirjoittelemaan. Täällä on hyvä taustatuki☺️
Luin keväällä jokusen kirjan erityisherkkyydestä. Tai selailin. Ja totesin etten välttämättä ole itse erityisherkkä. Vaan kevättalvesta sain kuitenkin lääkityksen ahdistukseen joka kävi ylivoimaiseksi kestää. Eli kuitenkin ajatusralli kävi päässäni yötä päivää. Koskien milloin kaltoin kohdeltuja eläimiä tai sitten ihan vain psyykkistä kuormaa joka oli kannettavana. Sain lääkityksestä ja psykologikäynneistä avun. Sain ajatusrallin hiljenemään ja etäisyyttä asioihin joita olin päässäni vatvonut.
Lääkitys on päällä vielä ehken pari kuukautta niin vuosi tulee niiden käyttöä täyteen ja nyt alkaa tuntumaan, että saattaisin pärjätä hyvin ilmankin. Ja nyt voisi olla hyvä sauma olla tipattomalla. Eikä saamani lääkitys ja alkoholi oikein sovi yhteen. Olen saanut muutaman kerran aika ikävän olon aikaiseksi kun olen ottanut hieman liikaa alkoa. Eikä sitä tarvitse oikeasti suurta määrää edes juoda kun tulee kurja olo.
Olen melkeinpä päivittäin joogannut tuon romahdukseni jälkeen ja se on erittäin hyvä lääke mielenrauhalle. Ja tietysti kroppa tykkää venymisestä ja vanumisesta kun on jo ikääkin mittarissa kolmen vuoden päästä 60. Ja kun liikun aika paljon niin jooga on lihaksille hyvää tasapainotusta.
Mutta seuraavalla kerralla taas lisää tekstiä. Nyt täytyy rientää leipätyön pariin!

Vilma ja Vilmasto, nuo juomien hinnat on se syy miksi en juurikaan motivoidu rahan takia alkoholinkäytön vähentämineen: en pysty näkemään mistä säästöä syntyisi koska meille raahataan sitten vastaavasti purkkitolkulla ruusulimsaa, isoja paketteja sitruunavichyä, jääteetä yms. yms. Jos kotona juo niin ei noissa loppujen lopuksi niin isoista summista ole kyse joipa sitten bissee tai ruusulimsaa eikä ainakaan niiden hintaero ole merkittävä. (Täytyy kyllä myöntää ettei mulla ole mitään käsitystä mitä olut, siideri, ruusulimsa tai jäätee maksaa… :blush: )

Baarireissuistakin saattaa selvitä vähällä rahalla kun antaa setien tarjota :laughing:

Taksilla ajamisen vähentäminen sen sijaan on todellinen säästö, ja se liittyy nimenomaan ryypiskelyyn. Meillä pääsee kyllä julkisillakin kotiin melkein aina mutta jotenkin sitä lipsahtaa taksilla ajamaan helposti kun kello on neljä tai viisi aamuyöllä…

Löysin tämmöisen Elina Salmisen runon, joka sopii aikas hyvin meille kaikille:

Elämää on suostuttava elämään vain yksi askel kerrallaan vaikka kuinka tekisi mieli harppoa sinne missä loppuratkaisu on jo luettu

Elämää on suostuttava elämään vain yksi askel kerrallaan vaikka kuinka tekisi mieli harppoa sinne missä loppuratkaisu on jo luettu

Kiitos Myy,
Kirjoitin ylös ja laitan jääkaapin oveen muistutukseksi.

Viiniä ei tee mieli, mutta karkkia kylläkin. Käsittääkseni makea on pahaksi maksalle myös. Mun itsekurilla näköjään mahdotonta karsia kaikkia paheita samanaikaisesti. No pikkuhiljaa. Kun yöunet paranee ja mieli virkistyy, pystyy vastustamaan makeanhimoa. Tsemppiä meille kaikille, Hesarissa oli tänään kannustava juttu tipattomasta.

Mukana ollaan… itselläni tuo juominen painottunut päöosin perjantaisin illalla töiden jälkeen “rentoutumiseen” katsotaan miten tämmöinen perjantaijuoppo pystyy olenaan ensimmäistä kertaa elämässään tipattomalla

Täällä olikin puhetta erilaisista harrastuksista mitkä tukevat juomattomuutta, itse aloitin joulun jälkeen kuntosalilla käymisen ja pyrin käymään siellä joka toinen päivä tai vähintään kaksi kertaa viikossa jos sattuu olemaan kiireisempi viikko. Motivaattorina voisi toimia minulle myös painonpudotus, sillä painoni on noussut viimeisen vuoden aikana kymmenisen kiloa :astonished: ja mikäpä muukaan syynä kuin liiallinen bilettäminen ja tästä syystä herkkujen ja roskaruokien syöminen krapulapäivinä ja vähän niiden jälkeenkin. Aiheuttaakos muuten muille juomispäivit seuraaville päiville mässäilyä ? Tuntuu ettei terveellinen ruoka uppoa tällöin millään :laughing: ja ainakun on jonkun aikaa juomatta niin terveellinen ruoka maistuu paljon herkullisemmalle :stuck_out_tongue:

Ja Ginger2 haluan sanoa että yksi pahe kerrallaan pois, ainakin itselle yksi kaveri sanoi vinkiksi että jos alkaa kauheana himottamaan alkoholi niin hakee mieluummin vaikka sen karkkipussin :stuck_out_tongue: paljon pienempi paha

Mun on pitänyt korvata iltaisin tapahtunut ojentaja-koukistaja lihaksen treenit puikkojen heilutuksella. Sukkia syntyy tiuhaan tahtiin.

Mulla ei dagen efter maistu minkäänlainen ruoka. Makeasta en ole koskaan tykännyt, enkä syö karkkia ollenkaan. Mutta tissuttelun ohessa uppoaa Akseli Touhulan voileipiä vino pino. Ruisleipä on mun heikkouteni. Eihän se leipä mitään, mutta kun sitä tavaraa pitää olla siinä leivän päällä niin kirotun paksu kerros.
Toiveikkaana katson eteenpäin tätä tipattomuutta siinäkin mielessä, että jos vaikka vähän housujen ympärys kasvaisi.

Onko muuten Plinkin etusivu muilla jotenkin sekavan näköinen? Tabletilla en onnistunut kirjautumaan sisään lainkaan. Hieman kömpelöä mulle kännyllä kirjoittaa, kun en ole tottunut tähän.

Hei Fullmoon, totta että ei pitäisi kaikkea mielihyvää tuottavaa lopettaa kerralla. On mulle asia, jonka kanssa kipuilen jatkuvasti, kun heikko luonteeni ei kuitenkaan pysty kaikkiin muutoksiin kertaheitolla.

Nykyisin jos olen juonut enemmän ( siis lähinnä 6 annosta kerralla) niin paino nousee heti ja vähintään kolme päivää menee palautumiseen. Ja tällä tarkoitan lähinnä, että ruokavalio normalisoituu ( ei herkkuja eikä liian suolaista ruokaa) unet palautuvat ja paino palautuu ennen juomista tasolle. No mielen syövereihin jää kuitenkin kummittelemaan se morkkis.

Mulle paras käyttö on se max 3 lasillista/vrk ja ruokailun yhteydessä. Sillä hyvän ruoan kruunaa viini. Nautiskelija kun olen ja absolutistia minusta ei ilmeisesti koskaan tule, ellei terveydelliset syyt siihen pakota.

Tipattoman ensimmäinen viikonloppu edessä, tsemppiä kaikille!

Meillä perjantai on tarkoittanut automaattisesti saunaa ja muutamaa olutta. Tällä kertaa olen varustautunut ruusulimulla, ginger beerillä sekä minean kookoksella ja mintunlehdillä maustetuilla kivennäisvesillä. Loppuvuoden tissutteluputki ja siitä seurannut olotila taitaa olla vielä niin tuoreessa muistissa, että pätkääkään ei tee mieli alkoholia. Päinvastoin, tuntuu että nyt elän juomattomuuden “innostusvaihetta” mistä toki voidaan valahtaa takaisin maanpinnalle hetkenä minä hyvänsä.

Huomaan jo muutamassa päivässä juomattomuuden tuttuja positiivisia vaikutuksia. Ihon punoitus on vähentynyt, en enää tuskahikoile ja heräile pitkin yötä, sekä turvotus ja pullukka olokin on alkanut helpottamaan. Viimeisimpään toki vaikuttaa se, että kun laitoin vuoden vaihtuessa korkin kiinni niin laitoin myös samalla rysäyksellä hetkeksi tarkat raamit syömisilleni. Turvotus alkanut mukavasti laskemaan.

Millaisilla fiiliksillä muut lähtevät kohti tipatonta viikonloppua?

Tällä hetkellä ainakin on vielä aika samankaltainen fiilis kuin sinulla. Ei minkään sortin mielitekoja. Mutta aikaisemmista tipattomista olen oppinut sen, että fiilis voi muuttua ihan minuuteissa. Siksi pitää myös psyykata itseäni koko ajan.
Jostain kumman syystä viimeisen 2 vuoden aikana on minulta syksyllä onnistunut 4-5 viikon tipaton ihan ilman mitään rypistämistä. Mutta sitten tammikuu on ollut hankalampi. Viime vuonna sekin meni kyllä loppujen lopuksi helpommin kuin kuvittelin, mutta mielitekoja kyllä pätkähti päähän aina välillä. Katsotaan miten tällä kertaa sujuu. Vaikka minullahan on tuo yksi miinus päivä tiedossa, ei nyt tänä viikonloppuna kuitenkaan vielä.

Aion mennä markettiin katselemaan jotain pikku herkkua sekä syötävän että juotavan osalta, mutta en mitään älytöntä mättöä. Tarkoitus kuitenkin saada painon pudotuskin pysymään käynnissä. Sillä tavalla, että jos normaalisti viikonloppuna tulee sellainen 1500 - 2000 kcal alkoholista niin jos nyt sitten sallisi vaikka sellaisen 600 kcal herkuista. Ja sitten vielä ulkoilulla ja siivoamisella poltan siitä osan pois.

Kaikille kovasti tsemppiä jos sitä tarvitsette. Toivottavasti viikonloppu menee ilman kärvistelyä. Nauttikaa etenkin niistä pirteistä aamuista.

Täälläkin lähtenyt viikonloppu käyntiin ilman mielitekoja. Olin muuten joulukuussa jo melkein tipattomalla kuukaudella mutta joululoman alkaessa himo vei voiton :laughing: Onneksi nyt tammikuussa ei ole mitään juhlan aihetta, olisi muuten elämäni ensimmäinen kerta kuukauden juomatta jos nyt onnistun :smiley: aikuisiällä siis :laughing:

Tsemppiä kaikille ja rauhallista ja rentouttavaa viikonloppua, itse viettelen sitä hyvien sarjojen parissa :sunglasses:

Aluksi ei ollut mielitekoa yhtään… Tipattoman ensimmäinen viikonloppu ja kauppareissulla alkoholia sisältävät hyllyt houkuttelivat melkoisesti. Pieni hetki ja mieliteko hiipi mieleen kaiketi vanhasta tottumuksesta… Halusta nollata työviikko.

Sain kuitenkin kauppareissun suoritettua ilman, että alkoholia kärryyn lappasin ostin itselleni saunajuomaksi alkoholittoman oluen, koska kuitenkin pidän oluen mausta.

Nyt ajattelin loput energiat tuhlaamaan kuntosalille, jonka jälkeen myöhemmin vaikka saunaan juoden tämän alkoholittoman kaljan.

Hei kaikille tipatonta viettäville. Minäkin päätin jo itsekin kirjautua ja kirjoittaa, koska olen seurannut näitä keskusteluita varmaan kolmisen vuotta. Liityn myös tipattomaan tammikuuhun mukaan. Viime aikoina alamäki on muuttunut vain liukkaammaksi ja olutta kulunut min. 28 kpl viikossa :blush: Joskus melkein tuplat. Viimeistä selvää perjantaita en edes muista ennen tätä. Perjantai on viikon pahin päivä tai paremminkin ilta minulle, silloin nollataan viikko ja aletaan juomaan yleensä vähintään pe-la, monesti sunnuntainakin niin, että pääsee auton rattiin kuitenkin ma-aamuna. Tätä rinkiä olen kiertänyt liian kauan ja nyt on tarkoitus hypätä kärrynpyörästä ulos niin kauan kuin se on mahdollista vielä. Painoa on tullut lisää 3:ssa vuodessa 14 kiloa, jospa tipattoman aikana saisi tuotakin vähennettyä… Kyllä täytyy tunnustaa, että ei mikään helppo alkuilta ollut, mutta onneksi nyt on kaupat kiinni. Jo tästä selvästä perjantaista olen tosi iloinen!

Ei tämä kyllä helppoa tule olemaan, prkl!

Aivan sairaan tylsä ilta. Tein ensin töitä tosi myöhään, lähes yhdeksään, kun en muutakaan tekemistä keksinyt. Sen jälkeen olen oikeastaan vain syödä mupeltanut. Yritin katsoa yhtä sarjaa ja yhtä leffaa Netflixistä mutta jätin kummatkin kesken.

Sinällään ei juominenkaan houkuttele eikä ainakaan baariin lähteminen mutta olisihan sitä voinut nähdä jotain kavereita tänään tai vaikka viestitellä niiden kanssa mutta ei kyllä ilman viiniä huvita yhtään.

Tällä hetkellä tuntuu että edessä on piiiitkä ja tylsä kuukausi jonka aikana varmaan lihon muodottomaksi kun ainoa nautintoa tuottava asia on syöminen.

Taidanpa lähteä nukkumaan.

Voi olla toisinpäin… Vaikka nyt tulisikin syötyä enemmän jää turhia kaloreita alkoholista pois ja tunnetustihan alkoholi aiheuttaa myös aineenvaihduntaan ongelmia ja näinollen kalorien käyttö energiaksi ei ole niin optimaalista vaan muuttuu helpommin rasvaksi.

Tylsää itsellänikin ollut Netflixistä aloitin sarjan, mutta tuntuu tämä hyvältä olla vesiselvänä perjantaina.

Zemppiä kaikille miettikää kuinka hyvältä mahtaa tuntua kun oikeasti kuukausi kahlataan ilman alkoholia lävitse! Jos tämän jälkeen alkiholia ottaa toleranssit huonontuneet eikä sitä tarvitse enää tintata tolkuttomiä määriä samaan oloon jos haaveena on vaan vähentäminen eikä lopettaminen.

Seuraavaksi untenmaille hyvät yöt kaikille yhdessä tää tipaton viedään maaliin