Tilanteeni

Hei

Liityin foorumille juuri äsken. Aiemmin tämäntyyppiset foorumit eivät ole tulleet mielenkään, mutta olen kiitollinen että tällaisia on olemassa. Olen harkinnut AA tapaamisia, mutten koskaan mennyt.

Tuntuu, että on pakko avautua omasta tilanteesta. En tiedä kuinka paha se on tai ei ole, mutta ei ainakaan tunnu terveeltä. Olen 28-vuotias nainen, ammatiltani siivooja. Pidän työstä, vaikka se onkin fyysisesti raskasta ja huonosti palkattua. En pidä työttömänä tai sairaslomalla olemisesta- varsinkaan kun näinä aikoina juominen ja myös ongelmat syömisen kanssa lisääntyvät. (syön siis liikaa, ja olen lievästi ylipainoinen. Minulla on myös ollut päinvastainen ongelma: anoreksia.) Olen miettinyt, johtuvatko ongelmani siitä että minua on kiusattu koko peruskoulun ajan ja vähän selän takana myös lukiossa, ja biologinen isäni on alkoholisti. (-en ole häntä koskaan nähnyt, minut on adoptoitu, mutta geenit varmaan vaikuttavat.) Sairastan masennusta, johon olen syönyt lääkkeitä noin. 12-vuoden ajan. Rankempaa juomista takana noin saman verran tai vähemmän, en muista varmasti.

Jotkut alkoholistit juovat varmaan mitä vain, mutta minä en. Olen jokseenkin tarkka, ja juon alkoholia ennen kaikkea sen maun takia. Enimmäkseen kuohuviinejä, kun taas viineihin tai ällömakeisiin siidereihin en koske. Juon viikolla enimmillään noin joka toinen päivä, normaalisti yritän rajoittaa juomisen noin 1 kertaan arkisin ja kahteen päivään viikonloppuisin, vaikka todellisuudessa yleensä juon pe-su. En nauti arkisin isoja annoksia, vaan korkeintaan muutaman siiderin tai kaksi lasia kuohuviiniä. Tunnen tarvitsevani alkoholia ruuansulatukseen, joka ei toimi lainkaan ilman laksatiiveja, tai alkoholia. Toinen suuri syy juomiseeni on selvän addiktion lisäksi ilmeisesti tylsyys. Ulkomailla pystyn helposti olemaan vaikka yli viikon ilman alkoholia, mutta Suomessa ja samoissa maisemissa jostain syystä en nykyisin mitenkään. Pisin aikani ilman alkoholia on ollut kuukausi, tipaton Tammikuu. Ihana avomieheni, jonka kanssa olen ollut kohta kahdeksan vuotta, ei juo lainkaan, eikä pidä siitä, että minä juon niin usein. Jos alkoholinkäyttöäni ei kukaan valvoisi eikä valittelisi, joisin varmasti melkein joka päivä, vähintään sen verran että olisin vähintään hiprakassa. Perjantaina ja viikonloppuna juon vähintään yhden pullon kuohuviiniä, ja baarissa useamman drinkin tai juoman. Bilettäessä tulee yleensä vahvempi humala, mutta koti-oloissa en edes sellaista tavoittele, vaan pieni hiprakka riittää, joskus vähän vahvempikin, kunhan pysyy ”pörinä” päällä. Vain kerran elämässäni(19-vuotiaana) join niin paljon ja sekalaisesti, että oksensin. Minulla on oksentamisen fobia, joten vaikka juon paljon, olen aina pitänyt huolen etten kuitenkaan oksentaisi, ja ihmeen kaupalla onnistunut. Sammumistilan lähellä sen sijaan olen käynyt. En osta alkoholia kotiin enempää kuin “päivittäisen” annoksen kerralla, koska muuten rajojen säilyttäminen on vaikeaa.

Välillä tuntuu, etten saa asioista nautintoa selvinpäin, en ainakaan samalla tavalla kuin humalassa. Poikkeuksiakin onneksi on: pienten lasten ja eläinten seura saa minut tuntemaan aitoa iloa. Pelkään jo etukäteen, etten pystyisi olemaan selvänä raskausaikaa tulevaisuudessa, enkä lapsen ollessa pieni… en koskaan haluaisi, että lapseni näkisi minut humalassa ainakaan pienenä, teininä ja täysi-ikäisenä se ei enää haittaisi niin paljon. Tästä pelosta huolimatta tunnustan, etten aio koskaan kokonaan lopettaa alkoholin käyttöä. Tällä hetkellä en ainakaan siinä edes onnistuisi, enkä edes halua lopettaa. Haluaisin silti vähentää mahdollisimman paljon ja haluaisin tukea. Haluaisin tietää, kuinka paha tilanteeni on. Kukaan läheiseni avomiestäni lukuunottamatta ei pidä sitä pahana, mutta toisaalta muut eivät ehkä tiedä koko totuutta.

Kirjoituksesi mukaan huumaat itsesi vahvalla huumausaineella (etanolilla) usemman kerran viikossa, etkä halua edes kyseistä toimintaa ainakaan kokonaan lopettaa, et edes vaikka rakas kumppanisi sitä mahdollisesti tahtoisi. Olet alkoholisti eli etanolinarkomaani. Se on tilanteesi. Apua voit saada vasta sitten kun haluat oikeasti lopettaa kokonaan…

Hyvin usein koulukiusaaminen aiheuttaa erityisesti herkille yksilöille mielenepätasapainoa ja voi myöhemmällä iällä sitten näkyä masennuksena tai esim. syömishäiriöinä. Tähän samaan mielensolmuun myös hyvin moni käyttää etanolia väärin koska sillä voi myös turruttaa niitä tunteita… Niillä masennusnapeilla ilman kunnollista terapiaa saa myös kroonistettua sen masennuksen hienosti…

Vähentämiseen neuvoja saat varmasti muilta kirjoittajilta…

Moi Somni, tervetuloa plinkkiin.

Et kertonut kuinka monta annosta viikossa keskimäärin juot, joten on hieman vaikeaa sanoa mitään tilanteesi vakavuudesta. 12 vuotta rankempaa juomista on kuitenkin varmasti addiktoinut sinut alkoholiin ainakin jossain määrin. Se, kuinka vahva addiktiosi on, ratkaisee aika pitkälle sen, mitkä ovat mahdollisuutesia pitäytyä kohtuukäytössä.

Tuolla on käyty tiivistä keskustelua kohtuuden olemuksesta:
viewtopic.php?f=42&t=35844

Lukaiseppa läpi.

Ps. Pari kysymystä liittyen noihin läheisten kommentteihin. Uskotko, että heidän kommenteillaan on jotain merkitystä, jos he eivät tiedä totuutta juomistasi määristä? Onko läheistesi joukossa sellaisia, joilla itsellä on alkoholiongelma? Jos on, niin he taatusti vähättelevät ongelmaasi, koska todennäköisesti vähättelevät omaansakin.

SoiKannel: Ei kumppanini tahtoisi että kokonaan lopettaisin, vaan vähentäisin.

Jos lopettaminen on ainut vaihtoehto saada apua, niin sitten en sitä tule koskaan saamaan. Toivottavasti et ole siis oikeassa.

Juu Ei: En oikein ymmärrä noita annoksia, ja ne vaihtelevat sen verran että vaikeaa määritellä tarkkaan.

Vanhempieni mielestä juon liikaa, muutamien kavereitteni jotka eivät käytä alkoholia kuin vähän, mielestä juon normaalisti. Varmasti vaikuttaa ettei tiedetä totuutta.

Juomapäiväkirja voisi olla yksi ratkaisu juotujen määrien seurantaan. Ilman tietoa määristä, on tosi vaikeaa sanoa mitään ongelman vakavuudesta. Rankempi juominen tarkoittaa jollekin muutamaa annosta melko usein ja jollekin toiselle 15 kaljaa joka päivä.

Yksi annos on suunnilleen pullo keskiolutta tai siideriä (33cl), lasi viiniä (12 cl) tai 4 cl viinaa. Pullo viiniä on 6 annosta, pullo kossua n. 12 annosta.

Naisilla riskikulutuksen raja on 5 annosta päivässä tai 16 annosta viikossa. Mutta nuo ovat siis suuntaa antavia rajoja, vähempikin kulutus voi olla riski esim. kertakulutuksena viikottain.

:laughing:

Tervetuloa plinkkiin. :slight_smile:

Hei Somni! Kiva että olet liittynyt Plinkkiin. :smiley:

Kerroit kärsiväsi suolisto-ongelmista. Älä lääkitse niitä alkoholilla vaan lue ruoansulatuksesta ja siitä miten se saadaan kunnolla toimimaan.

http://samisundvik.com/2013/06/12/vatsan-ja-suoliston-hyvinvoinnista/

Mitäpä jos kokeilisit juomattomuutta muutaman kuukauden ajan? Ottaisit alkoholiin etäisyyttä ja katsoisin miltä elämä tuntuu ilman “kaveria”. Ainahan voi palata takaisin. :slight_smile:

Juu ei: Joo, juomapäiväkirja voisi olla hyvä. Mutta toisaalta kun ainakin arkisin juomani määrät ovat varsin pieniä… ongelmana on eniten juomisen “yleisyys.” Omien laskelmieni mukaan rankin juomiseni olisi se 1 kuohuviini pullo + pari siideriä/drinkkiä baarissa. Yleensä ahdistaa, kun muut ihmettelet miksei mulla ole juomaa, kun en pysty enempää ottamaan, ja kovassakin humalassa osaan edes vähän arvioida. (-aina en, mutta oksentamista tai muuta ei tosiaan ole tapahtunut.) Pitää laskea tuo riskikulutukseni…

Fernetti
: Kiitos :smiley: Jotenkin mulla on stereotypia, että alkoholistit juovat mitä vaan, ja itse en ole lainkaan sellainen. Toisaalta taas en minäkään juo pelkästään maun takia, vaan esittelyssäkin mainittujen ruuansulatusongelmien. :frowning: Ongelmia on ollut ala-asteelta lähtien, ja etsin terveemää ratkaisua, toistaiseksi turhaan.

Mankikapseli: Olen kärsinyt ummetuksesta koulu-iästä lähtien, on vaikeaa sanoa onko kyseessä osaksi jopa psyykkinen vaiva. Ruokavalioni(kala-kasvis) pitäisi tukea hyvää ruaansulatusta, mutta kun ei. Tällä hetkellä tilanne on niin paha, että jos en juo “säännöllisesti” jolloin toimii normaalisti, joudun käyttämään valmisteita tai pahimmillaan peräpuikkoa. Tämä on selvä itseään ruokkiva kierre… luen tuon artikkelin ja yritän vihdoinkin päästä ongelmasta. Ehkä alkoholin käyttö vain pahentaa tätä… kun en muista kuukauden juomattomuuden aikana kuitenkaan olleen näin pahoja ongelmia.
Pitäisi kokeilla tuota parin kuukauden juomattomuutta vähintään, yritän sen toteuttaa.

Juomapäiväkirjaa voi toki soveltaa myös juomiskertojen tiheyden seurantaan juotujen määrien lisäksi. Käsittääkseni riippuvuuden voi saada ajan mittaan myös vähäisellä juomisella kun se toistuu erittäin usein.

Juomisen vähentäminen on aina tavoittelemisen arvoinen asia, jos ei lopettaa halua. Mutta totta puhuen ei nuo sinun kertakulutusmäärätkään ihan hirveitä vielä ole, vaikka kertakulutuksen riskiraja “rankassa” ryyppäämisessä ylittyykin. Siinä mielessä en olisi ihan hirveän huolissani. Pitää silti muistaa, että suurien määrien juominenkin on useinmiten alkanut pienestä.

Kokeile Mankin ehdottamaa taukoa ja tarkkaile, paraneeko suoliston toiminta. Kuohuviini ja siideri, joita ilmeisesti pääasiassa juot, ovat varsin happamia ja ainakin minulla aiheutti suurempina määrinä vatsavaivoja.

Ensimmäistä kertaa itse olin näilä sivuilla jo 90 luvulla. Jos nämä onyöhemmin perustettu niin kai minulla on alkoholidementia. Tytär on minulla sinun ikäinen siksi vastaan.
Olen juonut kunnolla ajoittain vuosia ja en koskaan oksenna paitsi kun otin kunnon hörpyt olut pullosta, joka olikin oikeasti vanatallinpullo tuli ylös samantien ja selittämistä oli isännile kun viroöaisia olivat.
Juominen on kivaa, niin ajattelet ja siksi juot. Mutta kirjoitat tänne, siis kaikki ei ole ok.
Ehkä täältä löytää apuakin minusta löydät vain kanssakärsijän

Juu ei: Minulla on ollut vatsan toiminnassa ongelmia ala-asteelta lähtien(jolloin en tietenkään alkoholia juonut) teini-ikään asti, kunnes aloin juomaan alkoholia… siis ainoastaan alkoholi tähän mennessä on saanut vatsan toimimaan luontaisesti, ilman ulostuslääkkeitä. Tuon syyn takia en siis taukoa kokeilisi, mutta muutoin kyllä.

Nyt määrät ovat onneksi vähentyneet. Tuntuu, etten enää kestä ollenkaan sellaisia kertamääriä kuin ennen, mikä on minun puolestani ihan positiivinen asia. Vielä kun saisin vähennettyä juomiskertoja… nyt n. 2-3 päivänä viikossa. Noista kaksi tosin sijoittuu vk loppuun, mutta silti.

Eniz: Niinpä, kaikki ei todellakaan ole ok. Ja tätä oletustani tukee se, että kaikki muutkaan alkoholisoituneet eivät oksentele. Mulla ei myöskään ole tietääkseni mitään muistin hämärtymisiä, vaan muistan asiat selkeästi… liiankin.

No voi hyvänen aika! Jos sä kärsit niin pahanlaatuisesta ja kroonisesta ummetuksesta, ettei sitä saa kuntoon millään oikeilla luomukonsteilla, eli käytännössä ruokavaliolla ja liikunnalla, niin käytä sitten niitä laksatiiveja. Sitä varten ne ovat keksitty. Ei se alkoholi ole yhtään sen luonnollisempi laksatiivi, kuin ne apteekin tuotteetkaan ja sitäpaitsi apteekin laksat ovat säännöllisessäkin käytössä taatusti terveellisempiä, kuin alkoholin säännöllinen käyttö :wink: . Toimivatko sulla laksatiiveina ihan nämä nk. bulklaksatiivit(esim. AgioLax, Vi-Siblin, Movicol, mitä kaikkia noita nyt onkaan…), joita voi käyttää ihan huoletta vaikka jokaikinen päiväkin vai joudutko turvautumaan hurjempiin troppeihin(esim. Toilax, Metalax)? Tosin, jos tilanteesi on se, että suolistosi ei yksinkertaisesti toimi, eikä tule koskaan toimimaankaan ilman lääkitystä, niin eipä sillä siinä tilanteessa enää niin väliä ole, vaikka olisitkin “koukussa” esim. Metalaxiin.

Itse kärsin vatsavaivoista laidasta laitaan. Niihin on montakin syytä, mm. syömishäiriöni, IBS, opiaattien/opioidien käyttöni, ja usein sitä vain joutuu turvautumaan lääkkeisiin/ravintolisiin, jos meinaa jotenkin vatsansa kanssa pärjätä. Mulla on toiminut ihan päivittäisessä käytössä hyvin AgioLax, jonka tosin nyt vaihdoin Vi-Sibliniin, mutta se pelittää ihan yhtä hyvin. Eivät nuo toki mitään ihmeaineita ole, mutta tekevät elämän huomattavasti siedettävämmäksi, kun vatsa toimii edes jotakuinkin säännöllisesti, mun mittapuullani siis. Joskus joudun turvautumaan rankempiin laksatiiveihin ja väliin sitten kuluukin puolestaan ripulilääkkeitä, kun mun vatsani menee väliin vähän samanlaista vuoristorataa, kuin päänikin, mutta jos mä päivittäin tarvitsen puhtaasti vatsantoimintaan jotakin roipetta, niin toki mieluummin valitsen siihen jonkin hieman alkoholia terveellisemmän vaihtoehdon. Kyllä mä ryyppäänkin ihan liikaa, mutta se johtuu siitä, että mä olen juoppo, ei siitä, että mulla on vatsanpuruja :wink: .

Winston: Minulla eivät tehoa mitkään muut vatsalääkkeet, kuin peräpuikko. Peräpuikon käyttö taas on todella epämiellyttävää, ja se lamauttaa suolen toimintaa, jonka vuosi lääkäri ei suositellut pitkäaikaiseen käyttöön. Mulle eivät nuo muut lääkkeet auta yhtään mitään , eivät vaikka ylikäyttäisin niitä. (nyt viim. kokeilussa ollut Movicol. Lääkäri sanoi tuosta, että se kyllä saa vatsan toimimaan… mutta ei kyllä saa.

Tähän asti on ollut helppo valita, laitanko rahani alkoholiin vai lääkkeisiin, joista en saa edes kelakorvausta. Alkoholi on aina ollut se luonnollisempi, toimivampi ja huomattavasti miellyttävämpi tapa.

…ennen kuin tänä viikonloppuna havahduin, että näin ei oikeasti voi jatkua. Jos juon ja syön tällä kaavalla, tulen kuolemaan. Monta vuotta sen ymmärtämisessä menikin. Nyt aion käydä taas uudestaan lääkärissä, ja vaatia korvattavia lääkkeitä tai jotain oikeasti tehokasta ratkaisua. En voi enää jatkuvasti myrkyttää elimistöäni alkoholilla ja epäterveellisellä ruualla juomisen takia.

Tietysti mullakin on myös sekä psyykkistä + fyysistä riippuvuutta alkoholiin, mutta todella iso osa siitä on tuota maha-ongelmaa ja ummetuskivun pelkoa… en ole elämässäni pahempaa kipua kokenut, joten tottakai sitä haluaa välttää. On sairasta, että “joutuu” juomaan arkenakin parit, vaikka ei edes tee mieli.

^ Tervehdys taas, Somni.

Liekö sillä sitten niin väliä, vaikka peräruiskeet tai -puikot lamaisivatkin suolesi toimintaa, jos suolesi on jokatapauksessa niin totaalisen laiska, ettei se muutoin toimisi lainkaan ja tilanne on krooninen. Ymmärrän kyllä hyvin, että sua vituttaa suunnattomasti tuo tilanne. Itselläni on sen verran kokemusta peräruiskeiden käytöstä, että tiedän sen olevan hyvin epämukavaa, vaikken onneksi niitä säännöllisesti tarvitsekaan. Rajoittaahan tuollainen elämää aivan pirusti, jollei pysty paskomaan, kuin peräruiskeiden avulla :frowning: . Alkoholin käytöstäsi sinänsä en ole saarnaamassa, siihen minulla juopolla ei ole mitään varaa :mrgreen: , mutta jokin muu ratkaisu tuohon vatsaongelmaasi olisi hyvä löytää :confused: . No, sä oletkin lääkäriin menossa ja toivotaan, että onnistuisitte löytämään jonkin tepsivän keinon. Valitettavaahan se on, että lääkärit suhtautuvat monesti noihin vatsaongelmiin niin, että ne ovat vain korvien välissä, jollei esim. tähystyksissä, laktoosi-intoleranssi- ja keliakiatesteissä löydy mitään kummempaa, jos nyt viitsivät edes moisiin kokeisiin passittaa :imp: . Ja mitä helvetin väliä sillä lopulta on, vaikka vaiva olisikin “vain” korvien välissä, ihan yhtälailla se elämää hankaloittaa, johtuivat vatsantoimintahäiriöt sitten mistä tahansa.

Muistaakseni(En jaksa nyt käydä kaikkia viestejä lävitse) kertoilit, että sulla on jokin mielialalääkitys. Se saattaa myös aiheuttaa sivuoireena pahaa ummetusta, tai tässä tapauksessa pahentaa sitä, kun käsitin, että ummetus olisi ollut vaivanasi jo ihan nuoresta pitäen, ennen mitään lääkityksiäkään. Mielipidelääkityksen uudelleen rukkaaminen saattaisi ehkä hieman helpottaa tilannetta, mutta tämä nyt on vain puhdasta arvailua.

Tsemppiä lääkärikäyntiin :slight_smile: . Kannattaa todellakin vaatimalla vaatia kunnon tutkimuksia, jolleivat muuten ota sua riittävän vakavasti ja jollet saa apua arvauskeskuksesta, niin yksityislääkäri kyllä luultavasti auttaa, kunhan kaivat lompakkoasi. Juu, maksaahan se pirusti, enkä tiedä, kuinka paljon sulla on rahaa “tuhlattavaksi” moiseen, mutta jos sukan varresta yhtään ylimääräistä löytyy, niin kannattaa uhrata se, jospa yksityinen vaivautuisi auttamaan enemmän.

Kiitos viestistä, Winston! :slight_smile: En nyt olekaan vielä varannut lääkäriä, enkä taida varatakkaan enää tuolta työterveyden puolelta, koska länsimaalainen lääketiede ei taida tässä auttaa. Sen sijaan ajattelin ehkä kokeilla jotain vaihtoehtoisia hoitoja. Ja tarvittaessa käytän edelleen niitä peräpuikkoja sekä sellaista jauhevalmistetta. P-puikkoihin olen jo oikeastaan tottunut joten käyttö ei ole niin epämukavaa, mutta pelottaa kyllä edelleen kun pakkauksessa sanotaan että “vältettävä pitkäaikaista käyttöä.” Tuosta pitäisi kysyä lääkäriltä tai googlettaa, että miksi tulee välttää. Oli miten oli, noilla nyt mennään, koska vähemmin tuo varmasti silti elimistöäni haittaa kuin alkoholi. Mulla on ollut laiska vatsa jo ennen ala-asteikää… itse en ole huomannut masennuslääkkeiden vaikuttaneen.
Nyt olen keksinyt uuden kikan: olla syömättä :smiley: …se näyttäisi kohtuullisissa määrin tekevän vatsan toiminnalle hyvää ja nopeuttavan sitä. Yritän siis syödä vain kun on todella nälkä, eikä silloinkaan pakosti niin isoa määrää jos ei kiinnosta/on parempaakin tekemistä kuin syöminen.

Tulin torstaina ulkomaan lomalta, enkä lomalla juonut lainkaan. Ei tehnyt edes mieli. Baarissakin otin erinomaisia mocktaileja, ja olin niillä täysin tyytyväinen. Tämä 11-päivää ilman on varmaan pitkään aikaan pisin. Mutta nyt heti kun Suomeen palattiin, jostain syystä tekee mieli juoda… tulopäivänä otin yhden oluen, ja ihmettelen todella paljon että onnistuin jättämään siihen yhteen. Eilenkin teki mieli juoda, mutta en juonut, saa nähdä miten tänään sitten. Yritän olla ilman tai sitten maksimissaan se yksi, mutta mielellään ei sitäkään kun on riskinä, ettei se siihen jää.

^ Moiks jälleen, Somni, ja hienoa, jos olet onnistunut jättämään alkoholia vähemmälle :slight_smile: .

En tiedä, millaisia peräpuikkoja tai -ruiskeita käytät, mutta yleensä syy siihen, miksi niitä ei saisi käyttää säännöllisesti, on juuri se, että ne laiskistuttavat suolen luonnollista toimintaa, mutta sinun tapauksessasi sillä ei tosiaan taida liioin olla merkitystä, jos suolesi on täydessä ns. off-tilassa joka tapauksessa. Parempi vaihtoehto peräruiske, kuin totaalinen ummetus. Toki joissakin tujummissa peräruiskeissa saattaa olla myös joitakin suolen limakalvoa ärsyttäviä aineita, joiden vuoksi niiden käyttö tulisi pitää mahdollisimman vähäisenä.

Hmm… Mietin tuota syömättömyysjuttuasi. Mulla on itselläni aika pahakin syömishäiriö, ollut jossakin muodossa oikeastaan koko ikäni. Pääasiassa se oireilee anoreksiapainotteisesti, vaikka aika ajoin kyllä mässään niin, että kovinkaan moni ei voisi uskoa, että näin minikokoiseen naiseen voi mahtua sellaiset määrät ruokaa/herkkuja :open_mouth: . Nykyään pyrin siihen, että mulla on luvalliset mässypäivät tietyin väliajoin, jolloin en saa niistä ahdistusta, joka johtaisi esim. oksenteluun tai muuhun itseni rankaisemiseen mm. useiden päivien paastoamisella, joka voisi mun tilassani olla jopa hengenvaarallista, sillä olen melko heikossa kunnossa vaikean alipainoni ja heikon ravitsemustilani tähden. Niin, siihen suolentoimintaan, joka on myös mulla ongelmallista, joskin mun ongelmani ovat hieman monimuotoisempia, kuin pelkkä ummetus. Jos mä olen mässännyt valtavasti, niin vatsani tulee tietenkin hiton kipeäksi, mutta usein mässääminen aiheuttaa myös ummetusta. Saattaa se aiheuttaa ripuliakin, mutta useimmiten syömäni ruoka jumittaa ainakin jonkin aikaa tuskallisesti jossakin suolen mutkassa ennen kuin se lähtee sieltä liikkeelle. No, sitten taas jos syön pidempään hyvin pieniä aterioita ja harvakseltaan niitäkin, sekin aiheuttaa ummetusta, koska eipä siellä suolessa ole riittävästi paskottavaa. Vaivoja siis seuraa kaikesta. No, ehkei seuraisi, jos söisin normaalisti, mutta se nyt on sellainen asia, johon en tällä syömishäiriöhistorialla oikein kykene :neutral_face: . Jotakin helposti sulavaa(esim. puurot) ja mieluummin useammin, kuin vain kerran päivässä, niin vatsani toimii kutakuinkin siedettävästi.

Äh… Ei mun nyt itsestäni pitänyt mitään novellia kirjoittaa, vaan sanoa se, että liian vähäinen syöminenkin saattaa hyvin todennäköisesti pidemmässä juoksussa aiheuttaa aivan vastaavanlaisia ummetusvaivoja, joista jo kärsitkin, vaikka nyt aluksi se helpottaisikin liiasta syömisestä sairaaksi tullutta suolistoasi. Toivottavasti saat apua niistä vaihtoehtohoidoista. Itselläni ei ole sellaisista juurikaan kokemusta, mutten todellakaan lyttää niitä automaattisesti ja ihan periaatteen vuoksi humpuukiksi, koska tiedän ihmisiä, jotka ovat moisista hyötyneet, eikä se koululääketiede mullekaan välttämättä pelkkää hyvää ole tehnyt :mrgreen: .

Tsemppiä :slight_smile: . Tiedän, miten inhottavaa ja rajoittavaa se on, kun vatsa ei toimi normaalisti :frowning: .

Somni, jos harkitset vaihtoehtohoitoja, niin lukaise nyt kuitenkin alla oleva ensin.

hs.fi/elama/a1432698244958

Winston-84: Kiitos kommentistasi, hyvä tietää etten ole ainut tällä palstalla jolla on näitä kiusallisia vatsaongelmia… liian vähän syöminenkään ei auta ikuisuuksia, mullakin oli syömishäiriön tapainen, ja vatsa ei silloinkaan toiminut välillä. :frowning:
Nyt en ole uskaltanut vähään aikaan käyttää puikkoja, kun on tullut joka kerralla verta ulosteessa kun on niitä käyttänyt. Alkoholia onkin sitten mennyt korvikkeena.

En tiedä, mikä siinä on, etten pysty olemaan ilman alkoholia Suomessa. Nyt on maanantai, ja juon, koska töissä tuli huonoa palautetta ja harmittaa sekä ahdistaa helvetisti. En pysty olemaan… Muinakin päivinä ilman ahdistusta olen juonut, mutta eniten harmittaa se, että nykyisin juon vaikken edes haluaisi: mahan takia, ja nyt näköjään myös harmituksen. Silti en oikein koe olevani “oikea” alkoholisti, vaikka arkisin juon humalaan asti. En usein edes tykkää tästä humalan tunteesta, paitsi silloin kun se “takes the edge off” negatiivisilta tunteilta.
Päätin nyt yrittää päästä terapiaan etsimään keinoja sille, miten tulla toimeen pahan mielen ja negatiivisen palautteen kanssa ilman, että tarvitsee turvautua alkoholiin.

Juuei: En ole ollut harkitsemassa homeopaattisia- tai muita vaihtoehtohoitoja tähän ruuansulatusongelmaan.