Niin…
Tässäpä se avaus nyt sitten tällekin asialle, joka mietityttänyt pitkään:
Olen aina pelannut pelejä paljon ja ne ovat olleet iso osa minun elämääni (nyt lähennellään 30v:tä). Asun avopuolison kanssa samassa asunnossa yhdessä lemmikkien (koira, kissat) kanssa. Töitä teen vakinaisena jo useampaa vuotta putkeen.
Kaverini ovat pääasiassa netissä ja “livenä” kavereiden kanssa tulee oltua hyvin harvoin. Käytännössä lähellä minua asuu vain yksi ja toinen “livekaveri” muutti kauemmas, johon yhteydenpito tapahtuu vain netin kautta. “Nettituttuja” ja ihan hyviä kavereita sitten onkin muutama lisää, joiden kanssa yhteydenpitoa ja pelihommia tapahtuu miltei päivittäin puheyhteyksien kera.
Tuossapa pohjustus.
Toinen vanhemmistani menehtyi vain jotakin kuukausia sitten. Tuohon johti alkoholi, joka on vanhemmillani ollut pitkään kohtuutta kovemmalla käytöllä. Tämä toi mieleen paljon muistoja lapsuudesta, jolloin jouduin liian nuorena tilanteisiin, jossa esim. herättelin äitiäni nojatuolista ja talutin sänkyyn nukkumaan. Vietin paljon aikaani yksin/kaverin kanssa pelaillen pelejä. Tuollaiset asiat tiedostaa vasta nyt myöhemmin.
Minulla ei ole alkoholin suhteen ongelmaa (saunaolut silloin tällöin), mutta nuo asiat ovat saaneet minut miettimään tätä kokonaisuutta.
Pelaan tietokoneella päivittäin. Useimmiten myös pitkälle yöhön (klo 03:00 ei ole mitenkään poikkeuksellinen aika minulle mennä nukkumaan). Ja useimmiten myös pelaan ne päivän mittaan väliin jäävät ajat.
Tuntuu vain siltä, että pelit hallitsevat elämääni liikaa. Jos en pelaa, niin ainakin katson sarjoja tai selailen vain nettiä aikani kuluksi. Usein unohtelen asioita mitä päivän mittaan olisi pitänyt tehdä tai lykkään niitä pelaamisen takia viime hetkeen (koiran lenkitys tai ruokkiminen viime hetkille, ennenkuin puoliso tulee kotiin niin ei tarvitse ainakaan kuulla napinaa tekemättömästä asiasta). Jos esimerkiksi minulla on vapaapäivä ja puoliso tulee viideltä kotiin, niin koiran lenkitystä lukuunottamatta vietän koko päivän koneella. Ja edellisen yön olen luultavasti nörtteillyt yömyöhään. Kun puoliso on jumpalla, niin minä menen taas samantien tunnksi koneelle ja kun hän menee nukkumaan, niin minä menen samantien tietokoneelle. Minun nuoruudessa oli normaalia, että porukalla pelattiin kellon ympäri ja se ei tunnu mitenkään oudolta.
Jos töissä on aamuvuoro, niin menen nukkumaan 6 tuntia ennen herätystä. Se riittää minulle ja yhtään pidemmät yöunet tuntuvat “haaskaukselta”. Muuten nukun noin 7 tuntia, esim 03:00 - 10:00 ennen iltavuoroon menoa.
Löydän vain itseni usein tilanteesta, että mietin pelijuttuja ja näen unta niistä. Minulla on usein myös kiire, joka johtuu siitä että olen pelannut sen itselle asettamani takarajankin yli. Tämä ei ole vaikuttanut minun työhöni, joka taas tapahtuu vahvasti ihmisten parissa. Koen vain, että voisin tuonkin ajan käyttää niin paljon paremmin ja panostaa esimerkiksi puolisooni enemmän ja huomioida häntä enemmän. Pelkään, että tämä vaikuttaa meidän tulevaisuuden suunnitelmiin (häät, perhe).
Vähän aikaa sitten sain taas rempattua asuntoa ja tuolloin maltoin olla pois tietokoneelta normaalia enemmän. Minulle on helppoa keskittää täysin ajatukset ja tekeminen johonkin asiaan. On vain älyttömän vaikea olla tekemättä mitään. Siinä taidetaankin mennä puihin, että television katsomien tuntuu turhalta ajanhaaskaukselta, mutta netissä uutisten selailu ja pelaaminen on sitä “tekemistä”. Rempan jälkeen tuloksia katsellessa tuntui hyvältä. Mutta sitten löydänkin nopeasti itseni taas tietokoneelta ja takaisin normirytmistä. Huomaan myös, ettei minua niin paljoa kiinnosta kotityöt tai pikemminkin niiden tekemättä jättäminen. Pieni sotkuhan ei ole pahasta… Tästä asiasta sitten tuleekin useasti riitaa kotona, kun mielipiteet siivoustarpeesta risteää pahasti. Ja minulle kun ei sovi se “pikkuhiljaa tekeminen arjen ohessa” vaan olisi helpompi rykäistä isompi työ kerralla alta pois.
Mitä sitten saan peleistä? Vietän siellä aikaa kavereiden kanssa mikrofoniin puhuen. Tehdään yhteisiä asioita porukalla ja kehitetään hahmoja ja mitä peleissä nyt tehdäänkin. Useasti en jaksakaan yksin pelata kovin pitkään, jos esimerkiksi kaverit ovat jossain reissussa tai lomilla. Ja tuntuu, että minulla ei ole aikaa “live kavereille”, plus se kyläily ja kahvittelu (sitäpaitsi en edes juo kahvia) tuntuu idioottimaiselta. Mutta vaikka kaverit olisivat lomalla, niin vietän silti aikaa tietokoneella jos ei muuten niin sarjoja katsellen.
En tiedä onko tämä oikea paikka tulla puhumaan asiasta ja jääkö puhuminen vain tähän yhteen aloitusviestiin, mutta varmasti luen kaikki vastaukset ja mietin asiaa mielessäni eteenpäin. Paremmalta tuntuu jo kirjoittaa asiasta ja purkaa sitä tällä tavoin. Mitä asian suhteen voisi tehdä ja mitä muut ovat tehneet vastaavissa tilanteissa? En voi vain hylätä nettikavereita, joiden kanssa vuosia viettänyt aikaa. Siksi tästä on alkanut mielessä paisua sellainen soppa, että koin paremmaksi tulla keskustelemaan siitä avoimemmin.