Terveyspaniikki

Paniikki, paniikki, paniikki!

Olen reilu nelikymppinen nainen. Juonut jo kymmenen vuotta, toisin sanoen 10 vuotta olen ollut alkoholisti. Olen juonut vuodet käytännössä joka päivä, paitsi viimeisen vuoden. Onnistuin vähentämään juomisen vain viikonloppuihin. Yhteen tai kahteen päivään siis, päiväannoksena pullo viiniä tai päkki siideriä.

Jo vuosi sitten minulla oli erittäin hankala terveydellinen tilanne. Monia kirroosiin viittaavia oireita, mm. silmien keltaisuus, hämähäkkiluomet, väsymys, ihon kutina, jne. Maksa-arvot olivat vain hieman koholla, ultrassa näkyi pientä poikkeavuutta, jonka arveltiin olevan alkoholin aiheuttamaa maksan rasvoittumista. Kirroosia ei kuitenkaan todettu, ja lääkärit vakuutteli, että hätää ei ole.

Nyt olen taas juonut neljä päivää. Tai tänään en. Olo on kamala. En saa mieltä rauhoittumaan, pelkään kuolemaa, ahdistaa, olen varma että minulla on kirroosi. Niin paha olla että oksettaa, fyysinen olo ei okseta, mutta henkinen paniikki kyllä. Itken.
Olen yksin, eikä minulla ole ketään kenen puoleen kääntyä. Haluaisin vain, että joku rauhottelisi minua nyt.

Tiedän, että juomiseni ei ole hallinnassa, mutta iloitsen jokaisesta selvästä päivästä. Fyysinen olo on kohentunut viimeisen vuoden aikana, en ole enää niin väsynyt, jaksan työpäivät moitteetta kun olen juomatta. Syön terveellisesti, liikun päivittäin ja olen hoikka.
Nyt näyttää silmät taas kellastuvan, tai kuvittelen, en tiedä. Nytkö se lähtö sitten tulee, voinko olla niin sairas, vaikka pystyn lenkkeilemään ja selviydyn fyysisestä työstä ongelmitta. PELKÄÄN helvetisti!! Sydän hakkaa pelkoa, aivot huutaa apua!

En tiedä mitä tällä kirjoituksella haen, ehkä jotain lohduttavia sanoja, tsemppiä vai mitä. Pakko oli purkaa jonnekin…

Auts.
Muistan joskus juoneeni niin etten voinut hengittää normaalisti. Jouduin siis vetämään henkeä, hengitys ei toiminut normaalisti. Sellaisina öinä todellakin ahdisti, pelotti kuolema tukehtumalla.
Olen myös oksentanut nukkuessani ja vetänyt sitä henkeen, ei kiva ei.
Olet onnistunut vähentämään juomista. Se on hyvä.
Kuitenkaan määrät ei aina kerro kaikkea. Jos juot niin että ahdistut ja kehosi voi huonosti, juot silloin liikaa.
Kirroosi on yksi tapa kuolla juomiseen. Haimatulehdus toinen. Tapaturma kolmas. Itsemurha neljäs.
En jatka tätä mustaa listaa pidempään. Kyllä Sinä tiedät. Anteeksi, olen pelottava.

Sinulla on toivoa. Et ole vielä sairastunut vakavasti. Et vielä! Kokoa itsesi ja kun selviät jaloillesi tee jotain joka auttaa Sinua raitistumaan. Harmi että täällä palstalla on niin hiljaista. Ajattelin kuitenkin edes jotain vastata Sinulle, koska Sinä olet tärkeä ihminen.
Jatka kirjoittelua, ehkä joku toinen osaa paremmin auttaa.

Joskus myöhään sunnuntaisin roikkuessani pubin tiskillä tarjoilija ystäväni soitti minulle tätä biisii.
youtu.be/TESFyeF2r1c

Putkis

Kiitos Putkis, täällä on todella hiljaista.
Luin kommenttisi jo sunnuntaina vaikka en silloin vastannutkaan.
Kappale oli oikein sopiva siihen tilanteeseen, mietin sitä nukkumaan mennessäni. “Anna usko elämään, anna valo pimeyteen”. Siltä nuo putket tuntuu, valo ja usko katoaa. Mutta ne kuitenkin on olemassa, silloin kun on selvinpäin. Elämä on ihanaa selvänä!

Kohta lähden töihin, se on yksi asia mikä pitää kiinni tässä elämässä, kun ihmissuhteita ei juuri ole. Onneksi minulla on työ josta pidän kovasti.
Kolmas päivä ilman alkoholia. Ei ole aikomustakaan ottaa lähikuukausina.

Minkälainen tausta sinulla Putkis on?

Hei, nonalco.
Taustallani on alkoholin käyttöä hyvin pitkään. Nyt lähestyy kuitenkin viisi vuotta raittiutta.
Olen kulkenut noina viitenä vuotena hyvin merkillisen matkan. Ketjussani, Putka Häiriköille, kerron tarinaani. Paljon valokuvia olen sinne reissuiltani ladannut. Ikävä että kuvat katoavat hiljakseen. Aion kyllä korjata tuon asian jollakin tavalla.
Olen näinä raittiina vuosina matkannut rinkkaa kantaen tuhansia kilometrejä. Siis ihan oikeasti tuhansia.
Jokainen askel vie kauemmaksi menneestä elämästä. Suuri on kiitokseni sille voimalle joka minua kuljettaa.
En ole mikään Superman, minulla on vain niin suuri halu elää. Keväällä 2019 kävelin huiman matkan Ranska - Espanja. Otin tuolla reissulla 1 200 000 askelta.

Niin, alkoholista…
Vielä vuosina 2015-2016 join lähes kokopäiväisesti. Keskimäärin noin 16 purkkia kaljaa joka ainut päivä! Tiedän tuon määrän koska en palauttanut viimeisen vuoden aikana tölkkejä. Raitistuttuani siivosin ja vein tölkit pois. Niitä oli noin 6000 kpl.

Minä väitän tietäväni mitä ahdistusta alkoholinkäyttö voi aiheuttaa.

Tänään kuitenkin voimme ottaa toisen suunnan. Työ minkä se vaatii, kannattaa.

Ps.
Pitkällisen Katrin kuuntelun jälkeen kohtasin myös hänet, siis Katri-Helenan. Toteutin unelmani ja kävin hänen konsertissa joulukuussa 2019.

Putkis.

Terve
Liityin palstalle reilu vuosi sitten. Kun olin ollut huolestunut terveydestä jo useamman vuoden. Ja alkaen viime syksystä olen saanut muutoksen aikaan. Aloitin ottamalla puheeksi. Työterveydessä, sitten myös yhden kaverin ja vielä perheen kanssa. Työterveyden keskustelujen jälkeen täällä satunnaisesti kirjoittelin.

Selvät muutoskohdat

• Työterveys. Kerroin - sain suun auki, jonkun jonka kanssa puhua edes muutaman kerran
  • Perhe. Kerroin huolet ja ehdotin hoitoon hakeutumista jos ei onnistu
  • Hoitoon hakeutuminen. Tavoitteena Avominne hoidon maksusitoumus. Menin paikallisen terveysaseman päihdehoitajalle jolta sain lähetteen lääkärin keskusteluun
  • Hoidon alku. Fiksu kiva tyyppi, yhteinen projekti.

Nyt menee hyvin. Olen syyskuusta lähtien juonut yhteensä ehkä yhden entisen viikkoannoksen verran. Viimeksi join Jouluaatonaattona ja sitä ennen marraskuun alussa. Paino on pudonnut yli 10 kiloa ja olen kääntänyt elämän suunnan.

Jatka eteenpäin, tämä puoli on parempi kuin se toinen.

t. Puuhapete

Kiitos Putkis ja Puuhapete kun olette vastanneet. Erityisen positiivista on kuulla teidän hyvistä kokemuksista, miten olette selvinneet tämän ongelman kanssa.

Minulla oli tänään mukava työpäivä, ei kiirettä, naurettiin paljon työkavereiden kanssa.

Sitten töistä lähdettyäni menin kauppaan, alkoholihyllyt vilahti silmissä, hyi, ajattelin, enkä vilkaissut toista kertaa.
Mutta se sai mielen painumaan taas pohjaan, pelkoon. Hoen itselleni, että olen äärettömän typerä kun olen ajanu terveyteni tähän pisteeseen. Kuoleman pelko on vahva. Mietin jo mitä teen viimeisellä ajallani.

Minulla on unelma, sen saavuttamiseen tarvittaisiin pari-kolme vuotta, ja säästörahaa. Rahasta ei jää kiinni, mutta ajasta voi jäädä. Tuo unelma on kuitenkin hyvin vahva, ja se vie minua eteenpäin. Se on suuri motivaattori olla juomatta.

Kerroin aiemmin, että ihmissuhteita ei juuri ole. Juomisen takia ne ei ole kariutuneet, en vain osaa solmia kestäviä ihmissuhteita, en parisuhteita, enkä ystävyyssuhteita. En päästä ihmisiä lähelleni koska olen niin monesti joutunut pettymään.
Tässä yksi syy miksi ajauduin juomaan, se helpotti ahdistusta, toi helpotusta (hah!) siihen ajatukseen, että mikä minussa on vialla kun en kelpaa kenellekään siksi ainoaksi.
Nykyään viihdyn jo hyvin yksinäni, välillä toki kaipaisi olkapäätä mitä vasten itkeä.
Pakenin itseäni, yritin hukuttaa ajatukset pääni sisältä alkoholiin. Nyt kun oon saanu niitä kelattua ja järjesteltyä, yksin oleminen ei ole enää niin ahdistavaa. Tälläinen minä vain olen! Olen kaiketi alkanut hyväksymään itseni sellaisena kuin olen, se helpottaa paljon. Kun tuo kissa-hiirileikki pään sisällä vaimenee, vaimenee myös alkoholin himo. Kun ei tarvitse enää paeta itseään.

Taisi tulla aika sekava kirjoitus, nuo asiat on kuitenkin ollut tänään mielessä.

Masentavista ajatuksista huolimatta hyvällä mielin kuitenkin nukkumaan, koska olen selvinpäin. Erävoitto!

Mitä tarkoittaa hämähäkkiluomet?