Hei ennestään tutuille ja uusille tuntemattomille! Ajattelin, että pitää käydä väliläl ilmoittautumassa; muistan, että silloin raitistelun alkuaikoina olisin kovasti halunnut kuulla, mitä pidempään raittiina oleville silloin kuului. Olen yksi niistä lukuisista vähitellen alkoholisoituneista keski-ikäisistä naisista, jotka sinnittelivät kulissien pystyssä pitämisessä.
Lopetin juomisen reilu kuusi vuotta sitten. Vuosien määrän saan laskettua tuosta nimimerkin perustamisesta - ilman tarkistusta olisin varmaan sanonut viisi vuotta. Ehkä se osoittaa sen, että olen siinä onnellisessa asemassa, että alkoholi on oikeasti menettänyt asemansa elämässäni, enkä edes erityisesti ajattele olevani raitis. Alkoholi ei vain kiinnosta.
Juomisen lopettamisen alkuajoista päällimmäiset mieleen jääneet tunteet olivat pelko, epätoivo ja väsymys. Plinkistä saamani vertaistuki, muiden tarinat ja oma kirjoittaminen olivat minulle niitä keinoja, jotka auttoivat vähän kerrallaan eteenpäin. Samaistuminen muiden tuntemuksiin lohdutti, tuli tunne, että muutkin selviävät ja miksen siis minäkin. Avuttomuus ja epätoivokin toki silloin, kun kohtalotoverin polku kääntyi alamäkeen, eikä omat kyvyt virtuaalitoverina riittäneet auttamaan. Vähitellen voimat ja into riittivät etsiä asioita, jotka oikeasti toivat iloa elämään - ja varmastikin nämä ovat auttaneet siinä, että alkoholin käyttö ei ole houkutellut.
Lämpimien kiitosten kera lähettelen siis empaattiset terveiseni teille kaikille!
Just tuollaisia tervehdyksiä on todella hienoa lukea. Kun alkoholi on menettänyt merkityksensä, ei siitä tietysti niin usein tule mieleen kirjoitella. Kuitenkin, just tällaiset viestit, vaikka muutaman vuoden välein, ovat varmasti monelle nyt lopettavalle tai hilajttain lopettaneelle rohkaisevia ja vahvistavia.
Kiitos pudottamastasi arvokkaasta kukansiemenestä, Metsätähti! Mie oon yksi niistä, jotka mielellään lukevat teidän uuteen kukoistukseen kasvaneiden plinkkiläisten terveisiä.
Piti kaksi kertaa korjata tätä viestiä. Koska piti.
Lämmin tervehdys Metsätähti! Olit ensimmäisiä, joka mulle täällä vastasi silloin aikanaan, ellet peräti ensimmäinen ja jäit siksi hyvin mieleen! Mulla tuli tammikuussa kans kuusi vuotta raittiutta täyteen ja hyvin menee edelleen! Olipa mukavaa kuulla sinusta, varsinkin kun kuulumiset olivat noin mukavia! Ihanaa ja raitista kevättä kaikille tutuille ja tuntemattomille myös täältä Mustikkametsästä!
Teidän onnistuneiden konkareita kokemukset ja raitistumiset on yksiä suurimmista voimavaroista ja kannustimista meille (tai ainakin minulle), jotka olemme tämän uuden ja jännittävän elämän alkutaipaleella…
.elämänsuuruinen kiitos teille kun jaksatte vielä meitäkin auttaa ja kannustaa. Ja tsemppiä myös tulevaisuudellesi
juu, Mirtillo, meitä on aika monia sen aikaisia: Mies metsänreunasta, Metsätähti, Keto, Fernetti,Smokki ja
sikari, muitakin toisinaan ja joitakin kai taas unohdan…
ja mikä hienointa, kaikilla kai muilla paitsi mulla pitkät raittiudet.
ei oltu mitään turhaa porukkaa, kun miettii onnistuneita.
ainakin mulle jäi kuvä, että kaiken taistelun tuoksinassa(siis omalla kohdalla) tsempattiin
toisiamme tosi hyvin.vai kultaako aika muistot?
moni teistä tyypeistä on ainakin jäänyt mieleen.
ja olihan Lomapuistokin täällä, ja tuo muisti tosiaan ei mulla aina ihan toimi, ketään en tarkoituksella
jätä pois.
ilmoittautukaa jos tunnistatte itsenne.
ja sulle Mirtsukka
muokk.
lisään kun muistan: Andante,Antiooppikin oli(hähää, joku muukin, kun minä, jolla ei ihan kerrasta putkeen mennyt oo… ei tosi, kyllä mekin vielä…),
Onnea itse kullekin onnistuneelle ja lykkyä tykö alkutaipaleille! Ja kiva kun näitä “vanhoja partoja”
käy täällä moikkailemassa aina välillä. Täällä tosiaan on jonkun verran monivuotisia sissejä, joilla
tosin on nimimerkki saattanut vuosien varrella vähän vaihdella, niinku foolla. Kuittauksesta kuitenkin
tunnistaa monesti. Joillain myös kirjoitustyylistä. Ja Ketolla, joka käsittääkseni on/off juomatta.
Mä en tuolloin 2011 ollu vasta kuin rekisteröitynyt, kirjottelu alkoi 2012 ja lopettajiin siirtyminen vielä
samana vuonna, jonka jälkeen vielä pari vuotta harjoittelua. Enpä vaan ole kovin paljoa kirjoitellut.
Silloin toki, kun jotain mieleen sattuu. Laskuri sanoisi kait jotain 2v7kk tällä hetkellä. Päivittelyt menneet
Mirtillon “Raittiina tänään”-ketjuun, jonka saa aina aika syvältä kaivaa esiin.
Foo: Seiskakybä eli 1970 ja Dave ainakin on olleet jo tuolloin 2011. Daven muistan hyvin kun kommentoi
ensimmäisenä ekaan ketjuuni (vähentäjien puolella) - ja kommentoipa tuo edelleen silloin tällöin
sopiviin väleihin.
edit: Jaa mutta seiskakybää ei olekaan viime syksyn jälkeen näkynyt…
juu, noi oli ja Soikannel ja Prossa, onnistujia myös, ainakiin tavallaan Soikannelkin ja tietty Basi.
Kai Ketokin on ollut ilman jo jonkin aikaa? tuosta Fernetistä ei oikein ota tolkkua…ja Lasol-arska,
Kalevi kalsari(mikä lie nimi nyt?, sitten Manteli, joka on kai ollut raittiina, se yks, jonka nimi ei tule millään mieleen,
asuu aika lähellä minua ja on tietääkseni raitis.
Rahvas taisi olla jo pitempään ollut.
Kävijöitä on kymmeniä, ellei satoja. Joku varmaan heistäkin on onnistunut.
Ei plinkki mikään turha paikka ole, luulen, ei ainakaan lopettajat. parempi täällä on aikaa viettää, kuin
juopotella.
sen nanro-jostain lääkkeestä kysyneen kannattaa varmaan kysyä myös Vähentäjien sivuilla, heillä
voisi olla paremmin tietoa tuosta?
muokk.
Cricket oli ja joku nainen oulusta päin…
löytyy kun kaivaa varmaan kymmeniä noilta ajoilta ja suurin osa käsittääkseni raittiina.
Moi porukat, tutut ja vielä tuntemattomat! Terveiset Andantialandista ketjun aloittajalle ja etenkin Mirtillolle. Aika monen kanssa on tullut ajatuksia vaihdettua, nykyään hieman harvemmmin.
Raittiuden pituudesta riippumatta meillä on paljon yhteistä. Ainakin yksi ratkaiseva asia: Jokaiselle meistä “kahden ryypyn väli” on tärkeä. Jotkut jättävät ensimmäisenkin väliin, toiset aloittavat viidennelllä luistaakseen ekan lasin säännöstä. Jotkut tekevät kunniakierroksia, mutta palaavat onneksi raportoimaan näistä. Kaikille hyvää sunnuntaita ja uutta viikkoa.
PS. Kahden ryypyn väli oli ketju johon kannattaa tutustua - jos vielä löytyy.
Mirtillo vinkkasi, että täällä kysellään kuulumisia ja niinpä sitten ajattelin muutaman sanasen laittaa minäkin.
Raittiuteni elää ja voi hyvin. Heinäkuussa tulee 7 vuotta täyteen. Alkoholia ei tule kyllä nykyään edes ajateltua… raittiudesta on tullut elämäntapani ja siitä en hevin luovu Aikoinaan tää plinkki oli valtava apu kun tätä elämäntapamuutosta tein. Elämänmakuiset kertomukset kannattelivat ja vahvistivat päätöstäni… raittius on se tapa, miten haluan elää
Lämpöinen tervehdys myös Yorulle, sekä Andantelandiaan! Mitähän Mickille kuulukaan…seiskakympille siis. Huolestuin kun mainittiin ettei häntä ole syksyn jälkeen näkynyt. Eihän tosin minuakaan ole ja hyvin mullakin menee. Joskus tulee täällä lueksittua, tosi harvoin nykyään tosin. Ei vaan kertakaikkiaan tule ajateltua aihetta nimeltä alkoholi, ni ei tule tätäkään paikkaa muistettua, vaikka tuossahan se edelleen näkyy kirjanmerkeissäkin. Harmittaa aina jokaisen ratkenneen puolesta…mut kaipa nekin kokemukset sitten ovat tarpeen matkalla kohti lopullista raittiutta, toivon kovasti että mahdollisimman moni selviää niiden jälkeen uudelleen jaloilleen. Miä lopetin tupakoinninkin tossa reilut puolitoista vuotta sitten ja nyt olis enää ylipaino…siitä kun pääsen eroon, ni alankin olla aika täydellinen ihminen. No hahhahhaa!!! Tuo oli todellakin huumoria. Täydelliseksi en halua ikinäkoskaanmilloinkaan! Epätäydellisyys on niin paljon mielenkiintoisempaa.
No mutta, täällähän aivan vilisee vanhoja tuttuja!
Niin, Jaana.murun kanssa olemmekin viimeksi ottaneet ryypyn suunnilleen yhtä kauan sitten, heinäkuussa minullakin tulee seitsemän vuotta täyteen.
Ja ihan samoin on minullakin, ei sitä alkoholia tule enää arkielämässä ajateltua. Minulla vaan jäi jotenkin päälle tämä plinkissä kirjoittelu.
Ehkä siksi, että valikoin aika tarkkaan minne netissä kirjoittelen, ja mielelläni juttelen maailman asioista selvien ihmisten kanssa. Omaa facebookkianikin päivitän useamman kuukauden välein , enkä omista pienistä asioistani muutenkaan juuri ala ihmisille tiliä tekemään.
Mukavaa tosiaan nähdä tällaisia terveisiä ja mainitoja siitä että raitistuminen on onnistunut!.