Kaikkialla puhutaan kohtuukäytöstä, riskirajojen ylittämisestä yms. Sitten tää ainainen “pitkä ja runsas alkoholinkäyttö” - Osaako kukaan sitä selventää? Ensimmäisenä mieleen tulee kuukausitolkulla aamusta iltaan, juurikaan mitään muuta nauttimatta / syömättä? Esimerkiksi puhuttaessa krampeista, jotka voi olla seurausta “pitkästä ja runsaasa alkoholinkäytöstä”? Onko se esimerkiksi runsasta jos juo 5-7 iltasin, mutta jatkuvasti? YMS kaikki muu. Itseäni kyllä helpottais tietää tänkin merkitys tässä vähennysprojektissa.
ööö, noi termit on tosiaan vaikeasti hahmoteltavissa.
krampeista voitaisiin tietää tuolla Lopettajien puolella enemmän. ja eivätköhän ne/niiden esiintyminen ole varsin yksilöllisiä?
itse en tosiaan edes tiedä mitä noi krampit ovat. mä käsitän krampin suonenvedoksi.
mun mielestä 5-7 annosta iltaisin on ehdottomasti varsin runsasta alkoholinkäyttöä. jos 5-7 annosta taas juo vain kerran viikossa, mieltäisin sen kohtuulliseksi. varsinkin miehelle.
Kyllä 6-7 annosta jatkuvastt on runsasta alkoholin käyttöä. Kerranhan pari lääkäriä testasi. Toinen joi kunnon kännin perjantaina ja koko seuraavan viikon oli mm hormonitasapaino sekaisin. Toinen joi pari annosta päivittäin ja melkolailla samat oli tulokset seuraavalla viikolla.
Alkoholikramppi on pahempi juttu kuin suonenveto. Siihen voi kuolla. Itsellä ei ole kokemusta mutta kuullut, että erittäin paha ja siksi katkolla antavat lääkkeitä ettei tule.
Nämä jutut ovat todellakin hyvin yksilöllisisä ja toiset kestää paljon enemmän kuin toiset. Naisilla yleensä pienemmätkin annokset aiheuttavat ongelmia.
Sinällään en oikein ymmärrä mitä termeillä on tekemistä vähentämisen kanssa.
Kohtuukäytön raja on täysin yksilöllistä. Minä vedän rajan siihen, että törpöttely vielä tuntuu hyvältä. Minulla meni tuossa 5 kuukauden ajan joka päivä 18 alkoholiannosta ja olo oli mitä mainion.
Viinakramppia en ole koskaan kokenut, mutta kyllä siihen vaaditaan useamman päivän reippaampaa kaatamista siten että alkoholia on jatkuvasti veressä.
Mikäli olisin lopettanut tuon 5 kuukauden putken seinään olisin voinut saada viinakrampin, mutta tällä kertaa en marssinut katkolle vaan rupesin hiljalleen loiventamaan, ja nyt menee enää 12 annosta päivässä.