Temgesic 0.2mg ja rauhoittavat

Nyt kaipaisin vastausta kun en sitä googlella löytänyt.
Mulle on määrätty puolisen vuotta sit nuo bupret kipuun. Muista syistä käytän epäsäännöllisesti bentsoja ahdistukseen.

No nyt otin ekaa kertaan yhden temgesicin ja kun googletin puoliintumisaikoja niin törmäsin tuohon bentso asiaan, että se (ja alkoholi) lisää hengityslaman mahdollisuutta.
Eli kuinkas helvetin kauan pitää olla ottamatta rauhoittavaa?
puoliintumisaika on 37h - eli jos kaiken odottaa häviävän niin 4 vuorokautta??

Moi.
Kyllä vaan se bupre häviää pirun hitaasti elimistöstä… Eli sen 37 tunnin päästä on se sun ottama määrä vasta puolittunu, mut toki teemuissa annos on sen verta pieni, et tuskin tulee pahoja yhteisvaikutuksia enää siinä vaiheessa… En tietty yllytä kokeilee, kun riippuu siitä sun annoksesta ja millainen toleranssi sulla on buprea kohtaan.
Mä en osaa siihen ottaa kantaa millainen yhteisvaikutus on buprella ja bentsoilla, ku en benejä ole juurikaan syöny, mut kyl täältä joku osaa sanoa. Winston esim. mitä mieltä oot, tekeekö miten herkkään bentsojen kans huonoja vaikutuksia jos on buprea ennestään elimistössä.?

Vaikka oppareiden ja benzojen yhteiskäyttö lisääkin hengityslaman riskiä, en olisi kovinkaan huolissani tällaisessa tilanteessa, kun lääkkeitä käytetään pieniä määriä ja oikeaan tarkoitukseen. Monella kipupotilaalla menee päivittäin kombona oppareita ja rauhoittavia, kun pelkät opparit eivät riitä; esim. sitä buprea tasaisesti tietty annos päivittäin ja päälle vaikkapa 6 mg Rivatrilia/vrk. lihasspasmien hillitsemiseen ja/tai 1 Tenox illalla unta tuomaan, eivätkä ne suinkaan lääkityksiinsä kuole. Korkeintaan moiset setit aiheuttavat alkuun tokkuraisuutta, mutta niinhän PKV-lääkkeet aiheuttavat suurelle osalle ihmisistä ihan yksinäänkin, eli tyystin toleton tapaus saattaa mennä aivan kujalle jo yhdestä Panacodista ennen kuin tottuu lääkkeen vaikutukseen. Toki varovaisuutta kannattaa aina noudattaa ja on yksilöllistä, kuinka voimakkaita haittavaikutuksia kukin lääkityksistään saa, mutta silti nuo hengenvaaralliset hengityslamat johtuen bupren ja rauhoittavien kombosta, liittyvät ennemmin näihin väärinkäyttöhommeleihin, kun päihtymystarkoituksessa kiskotaan yliannoksia.

Jos sulla, Nicky, menee tuo 0,2 mg buprea ja siihen päälle vaikkapa 10 mg diatsepaamia, niin ei se todellakaan mikään tappokombo ole, vaan ihan normaali lääkitys monelle. Alkoholin kun jätät nauttimatta(Se on muutenkin helvetin epäterveellistä ja rauhoittavien kera otettuna saattaa aiheuttaa varsin ikävää flippailua, vaikkei mistään hengityslamoista olisi tietoakaan), et mene auton rattiin ennen kuin tiedät varmaksi, kuinka lääkkeet suhun vaikuttavat ja otat vaikka vielä kaverin kylään, kun/jos ensi kertaa otat noita lääkkeitä yhdessä, niin eipä pitäisi suurempaa huolta olla.

thänks :slight_smile: otin eilen illalla puolikkaan oxaminin, ei tullut oloja kuten ei tullu tuosta buprestakaan vaikka ekaa kertaa sen otin…olin aika pettynyt ettei vaikuttanut mitenkään (paitsi vei kivun) :laughing:

Jaa niin, onko se ny sit niin että niin kauan kunnes bupre häviää kokonaan elimistöstä niin alkoon ei uskalla koskea?
vaikkei se näennäisesti vaikuttaisi oloon enään (24h ottamisesta) niin silti sitä on elimistössä vielä se reilu 0,1mg…

Dokaamaan en rupeaisi (varsinkin jos tuo rauhoittava vielä kombossa), mutta taaskaan ihan yhden oluen juonti ei vaarallista ole.

Mulla oli yhdessä vaiheessa vuosia sitten tapana ostaa kerran viikossa Recipect-pullo (150mg kodeiinia) ja neljä puolen litran siideriä. Join ensin Recipectin ykkösellä alas, sitten tissuttelin siiderit ja lopuksi makoilin pöhnässä pari tuntia. Toleja ei ollut. 0,2mg subua on opioiditeholtaan suunnillen samaa luokkaa kuin tuo 150mg kodeiinia, joten ihan pieni alkoholimäärä tuon kanssa tuskin aiheuttaa merkittävää hengityslamaa.

Mä oon käyttäny panacodia melkein 10v. kivun hoitoon
Ja 5 vuotta alkoholin vaikutuksen alaisena kun migreenit iski aina aamuyöstä vitunmoisessa laskuhumalassa…enkä ole kuollut :mrgreen: kodeiinin kanssa en siis pelkää hengityslamaa…ilmeisesti siis ei tarvii pelätä tuon yhden buprenkaan jälkeen (se eilinen bentso on jo hävinnyt elimistöstä) …?

Ei varmasti tarvii pelätä. Muistathan siis liuottaa ne teemut kielen alla, kun aina eivät apteekissa muista ohjeistaa…? Se nimittäin nielaistuna ei auta ollenkaan kun bupre ei kestä vatsahappoja, niin siks sulatus kielen alla. :wink:

joo liuotin kielen alle… :slight_smile:
Vissiin oon tuolla kodeiinilla jo saanu niin hyvän toleranssin että joku teemu ei tunnu missään. :confused: