Temesta pitkään käytetty

Kävin lääkärissä. Minulla ollut lähes koko ikäni ahdistus ja tuskatiloja. Olen syönyt monta vuotta Temesta 1mg. Aluksi meni 2mg. Sittemmin kulutus kasvoi 3mg. Kärsin myös alakulosta tai masennuksesta ajoittain.

Lääkäri määräsi Esitalopram 5mg ja Zopinox unilääke 7,5 mg. Ei kirjoittanut enää Temestaa. Minulla on hieman hätä koska pillereitä on vain 4 kpl. Mietin tuleekohan vieroitusoireita siis henkisiä olettaisin. Olen kokenut Temestan erittäin hyväksi lääkkeeksi. Ahdistus ja tuskatilat ovat minulla voimakkaita. Ei kuitenkaan ihan jokapäiväisiä. Elämässä on ollut paljon vastoinkäymisiä ja tressiä. Terapiassa olen käynyt nuorempana.

Nyt koen ettei se auta eikä minulla olisi varaakaan. Mietin onkohan tuosta masennuslääkkeestä mitään apua. Olen vasta syönyt sitä 4 päivää. Kahdessa viikossa pitäisi kuulemma olon parantua. Lääkärinä minulla intialainen omalääkäri ja hänen kanssaan tulee joskus kielivaikeuksia. Ei puhu kunnolla suomea joten ei ymmärrä ihan kaikkea sanomaani.

Onko tuo nyt kummoisempi coctail verrattuna Temestaa. Kenellä kokemuksia. Alkoholia en käytä.

Escitalopram on ERINOMAINEN lääke, noin viikossa toimii. Itselläni alkoi mieliala nousemaan neljännen päivän kohdalla. Olen mies ja annos 10mg. Mielestäni voisit kokeilla 7.5mg ihan huoletta, se vaan nopeuttaa lääkkeen toimivuutta. Itse menin 15mg:lla alussa juuri tämän, nopeamman vasteen vuoksi. Ihan turha pelätä sillä lääke vaan selkiyttää päätä ja tekee olosta siedettävän → jatkossa hyvän. Ja sinullahan on vielä muutama Temesta että kyllä se Escitalopram jo kohta potkii ja mieliala nousee :wink: Tsemppiä!

1 tykkäys

Monen vuoden säännöllisen benzojen käytön lopettaminen aiheuttaa kyllä ihan fyysisiäkin vieroitusoireita, jos käyttö on ollut päivittäistä. Vieroitusoireet voivat olla hyvinkin hankalia ja pitkäkestoisia, jopa hengenvaarallisia, joskaan sinun annoksesi ei kovin suuri ole ollut. Tuollaisia lääkityksiä ei koskaan pitäisi katkaista seinään. Jos olet ottanut Temestaa vain tarvittaessa, tyyliin kerran-pari viikossa, se ei tietenkään aiheuta fyysistä riippuvuutta.

Escitalopram voi sinänsä auttaa ahdistukseen tai sitten ei(SSRI-lääkkeiden vaikutuksesta ahdistukseen on monenlaisia kokemuksia), mutta sen aloittaminen suoraan tuohon Temestan äkkilopetukseen ei kuulosta hyvältä idealta. Se kun lisää kierroksia koneeseen ja sehän ei ole lainkaan toivottava tila benzoviekkareissa.

Näissä nuppiongelmissa ja niiden lääkityksissä on parempi kääntyä sen alan erikoislääkärin puoleen. Terveysaseman yleislääkärillä ei useinkaan ole riittävää osaamista tai yksinkertaisesti vain aikaa perehtyä niihin. Julkisen puolen MT-palvelut voivat toki olla sen verran aliresursoidut, ettei sinne pääse ihan pikana “pelkän” ahdistuneisuushäiriön vuoksi ja yksityinen taas maksaa. Riippuu tietysti se yksityisen hintavuus siitäkin, kuinka usein siellä joutuu ravaamaan.

Jos tuo Temestan seinään katkaisu meinaa kovin tuskaiseksi mennä, kannattaa hakeutua A-klinikan tai paikkakuntasi vastaavan päihdepalvelun piiriin, vaikkei päihdeongelmaa/lääkkeiden väärinkäyttöongelmaa olisikaan. Siellä voivat auttaa benzojen hallitussa alasajossa.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta. Kyseinen lääke käy vain vatsaan sekä närästää. Nyt lääkäri kirjoitti Opamoxia 15 mg. Tunnen kuinka se menee päähän. Annostus 2 kertaa päivässä. Katsotaan miten käy. Minusta tuntuu että Temesta on vain mulle sopiva.

Olen jotenkin vastahakoinen noiden mielialalääkkeitä kohtaan niiden alkuun kun liittyy kaikki sivuoireet.

Pakonomainen haukottelu ja jotain muita siihen alkuun muistaakseni tulee. Ei mitään ylitsepääsemätöntä. Olin itse myös pitkään mielialalääkettä vastaan. Minusta tuo terminäkin on harhaanjohtava nimi. Ennemmin “kemiallisen tasapainon palautus” lääke. Ei se muuta tee kuin tuon elintärkeän asian ja hyvin tekeekin. Temesta on väliaikaisratkaisu muttei poista itse ongelmaa kuten Escitalopram tekee.

Komppaan kyllä tässä asiassa siten, ettei minustakaan Temestaa tulisi lopettaa seinään. Ei mitään bentsoa voi niin lopettaa. Olisiko mahdollista käydä yksityisellä? Siellä kerrottuasi aivan varmasti katsovat lääkkeet kuntoon: Pieni annos Temestaa samalla kun Escitalopramin toimimista odottelet. Ei koskaan ole hyvä idea vaihtaa useampaa lääkettä kerralla etenkin kun “mielialalääkkeen” aloitukseen liittyy myös tiettyä epäuskoa ja pelokkuutta.

1 tykkäys

Olen samaa mieltä.

Mua ei haukotuta. Muuten vain epämiellyttävä olo ja keskittymiskyvyttömyys.
Olemme yksilöitä. Jokainen reagoi eritavalla. Enpä tiedä kumpi parempi Temesta ja/tai mielialalääke. Ahdistusta on. Menisin huomenna muualla mutta junat ei kulje. Asun junaradan varrella eli paikallisjuna. Nettilääkärit eivät varmaan kirjoita kyseisiä lääkkeitä ja ovat ilmeisesti yleislääkäreitä. Oliskohan psykiatreja joita sai etäyhteyksillä kiinni. Tuskinpa

Maddaleena: Käsittääkseni joillain yksityisillä terveysasemilla on myös etänä vastaanottavia psykiatreja, mutta tuskin kirjoittavat PKV-lääkkeitä potilaalle, jota eivät ole koskaan tavanneet livenä.

Eihän sulla tuossa mitään hengenhätää ole, kun sait Opamoxia kuitenkin, ts. mitään pahoja vieroitusoireita ei pääse tulemaan. Se on sitten eri asia, auttaako ahdistukseen yhtä hyvin, kuin Temesta.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta. Sain Temestaa soittamalla terveysasemalle. Ei Opamoxista ollu apua. Valvoin konaisen yön kun sanottiin ettei Opamoxin kanssa saa ottaa imovanea. Imovane maistuu aivan hirveltä vielä seuraavanakin päivänä sekä närästää. Voi vatsaparkaa mitä se joutuu kestämään. Nyt kokeilen tuota mielialalääkettä kera Temestan. Kyllä Temesta on loistava lääke. Nyt on kaikkii hyvin kun on 100 kpl Temestaa. Itsetuhoinen en ole ollut koskaan mainittakoon vielä tämä. On vain voimakkaat ahdistutilat.

En kyllä ymmärrä miksi lääkäri kirjoitti Opamoxia sulle, jos halusi että Temestasta eroon. Opamox on myös bentso siinä missä Temestakin. Itse olin 25 vuotta Opamox koukussa. Sitten se lopetettiin ja tilalle tuli Escitalopram joka toimii todella hyvin. Oikeastaan se alkoi toimia vasta sen jälkeen, kun olin kokonaan Opamoxista erossa. Noi bentzot jotenkin hidastaa/estää sen toimivuutta. Huom. Viekkarit joudut käymään läpi, niitä Escitalopram ei paranna.