Paljon olen lukenut tuosta, että telkkarissa/elokuvissa/kirjoissa tapahtuva alkoholin käyttö triggeröi, mutta omalla kohdallani en tunnista tuota, vaikka aikamoinen juoppo olenkin. Tai no, olin. Nykyään jo muutaman vuoden ajan on tullut otettua kuppia n. kerran kuussa, aina ei sitäkään. Ehdoton maksimi on 2 kertaa kuussa. Kännissä on välillä kiva olla, mutta enää ei vain yksinkertaisesti jaksa ja huvita enempää, kun on tullut sitä läträämistä riittämiin harrastettua ja maailmassa riittää kaikkea muutakin kivaa tekemistä.
Mulla on vähän sama, kuin Juhanilla. Viinilasin vilahtamista telkkarissa en oikeastaan edes huomaa. Jos ryypätään railakkaammin ja se on ohjelman pääpointti, saatan ajatella, että heh, hauskat sekobileet, mutta ei huvita siltä istumalta moisiin osallistua. Lähinnä töllössä tapahtuva alkoholin käyttö kiinnittää huomioni esim. vanhoista ajoista kertovissa poliisisarjoissa, että noinko sitä vain kesken työpäivän otetaan hömpsyt tai mennään kaljalle. Ei se mitään himoja aiheuta. Samanlaista ihmettelyä vain, kuin se, että ennen sai pistää tupakaksi milloin ja missä vain tai ennen oli hassuja autoja.
Itse luen enemmän kirjoja. Kyllä monissa niissä juodaan enemmän tai vähemmän, mutta ei sekään herätä, kuin lähinnä tuumailua, että niin joo, ennenvanhaan oli viinakortit tai kieltolaki tai aijaa, tuon niminen kansallisviina tuossa maassa. Jos se on sitten jotakin rappioryyppäämisen kuvausta, lähinnä tulee se fiilis, että onneksi ei tarvitse tuollaista harrastaa.
Myöskään Alkon ohi kulkeminen, kaupan kaljatarjonta tai vaikkapa kesäterassi täynnä iloisia kipottelijoita eivät herättäneet mitään kummempia tunteita silloinkaan, kun join nykyistä useammin. Jos en ollut ottopäällä, en ollut. Sitten jos kovasti napsutti, tiesin kyllä mitä olen menossa kaupasta hakemaan ilman mitään yht’äkkistä ulkopuolelta tulevaa ärsykettä. No, tuurijuoppotyyppistä se mun juomiseni on aina enemmän ollutkin.
Aloittajan tilanteesta sanoisin, että onhan tuossa jo aikamoinen ongelma, vaikka ei olla lähelläkään mitään rappiodokaamista. Ei-alkoholiongelmainen ihminen vain pitäisi sen tipattoman tammikuun sen enempiä miettimättä, koska se on muotia tjtn. ja jättäisi alkoholit juomatta, jos ne eivät käy yksiin lääkityksen kanssa. Jos ne pari viinilasillista kovasti hävettävät ja elämä on jatkuvaa pakonomaista arpomista ottaako vai eikö ottaa ja kumpikaan vaihtoehto ei tunnu hyvältä, onhan se tosi raskasta. Ei juomisen tarvitse tuosta edes missään vaiheessa mennä rankemmaksi, kun se jo hallitsee elämää. Se korvien välissä oleva ongelmahan on lopulta aina pahempi, kuin kohonneet maksa-arvot tai se mitä läheiset ajattelevat tai kuinka paljon enemmän naapurin Pertsa ryyppää.