Tekemistä selvin päin

Onkohan tällainen ketju jo olemassa? Itse en sellaiseen törmännyt näitä juttuja lukiessani.

Pohdiskelen tässä, mitä voisin tehdä tänä iltana - ja seuraavinakin iltoina, aamuina ja päivinä. Selvin päin on tarkoitus olla ja päähän on jumittunut sellainen valhe, että elämä ilman viinaa ei voi muka olla hauskaa. :smiling_imp:

Tällaisen sivun löysin: http://www.kcet.org/shows/rosemary_and_thyme/web-extras/watch-full-episodes-of-rosemary-and-thyme-online.html Sieltä aion katsoa kyseistä tv-sarjaa- Taisi tulla Suomessa nimellä Puutarhaetsivät.

Viinan turvottama kehoni huutaa jotain terveellistä, joten täytynee illalla tehdä myös salaattia ja juoda vihreää teetä.

Mitäs muuta voisi puuhastella kotona tai ulkosalla? Pelottaa jo nyt viikonloppu ja oma heikkous viinan edessä. Nyt täytyy tehdä etukäteen selväksi, että elämässä on vaikka mitä tekemistä ilman viinaa, jottei pää taivu siihen, ettei selvin päin muka voi olla hauskaa.

Miten ois joku hyvä harrastus? :slight_smile:

Ja jos ei vielä oo harrastuksia, nythän sellaisia on otollinen aika aloittaa?

Mä kävin eilen illalla uimassa uimahallissa, tänään meen kuntosalille. Huomisiltana heitän kruunaa ja klaavaa meenkö taas kuntosalille vai AA-ryhmään. Perjantaina on bänditreenit. Lauantaina töissä iltavuoro. jne. jne.

Luen paljon, uin, tapaan ystäviä…

Ja tarjoudun auttamaan, kiikutan äitiä ostoksille, lähden kaverille makutuomariksi, toimitan jonkin pikkujutun iäkkäälle naapaurille… En mä hirveästi haali, ehkä yhden aina viikkoon, mutta jotain sovittuja kuvioita kun on, niin pysyy ruodussa. Olen vähän laiskotteluun taipuvainen luonne, mutta pidän sen mitä lupaan… siksi vähän pitää tehdä itselleen tuollaisia “kiinnityksiä”. Koitan olla tarkka, etten lupaa liikoja. Auttamisen pitää olla itsellekin kivaa, eikä mikään taakka. En lupaudu ikkunanpesutalkoisiin, minun auttamiskeikkani ovat enemmän kohtaamista ja juttelua. Tosin ihmiset kulttuurillemme ominaisesti eivät juuri pyydä apua, mutta kertovat välillisesti, “tarttis käydä hautausmaallakin, mutta en tiä koska sinne viittis lähtee…”-tyyliin. Mä tartun sellaisiin, tarjoudun ja ehdotan vaikka seuraavaa viikkoa, kyydisten ja palautan. Ajallisesti noihin keikkoihin menee usein alle tunti. Koitan olla myös tarkkana siinä, etten tyrkytä liikaa, mutta olen “tarjolla”. Ja tämä palvelu on siis vain tutuille, ihan niin sosiaalinen en ole että olisin tarjolla kaikille…

Auttaminen on ollut valtavan hedelmällistä, suosittelen lämpimästi. Aika energiapitoinen harrastus se kyllä on, sillä pullaa ja kahveeta kuluu… :laughing:

Olen huomannut että sekin fysiikan laki pitää paikkansa, että tyhjiö pyrkii täyttymään.
Miten kauan ensin menee siihen että unohtaa juomisen, se lienee yksilöllistä, mutta sitten kun aivot pääsevät vapaammin toimimaan niin tekemistä löytyy liikaakin.

Ensimmäiset päivät olivat minullakin sellaisia että tahtoi väkisin tulla ryyppy mieleen. No, minulla oli sitä tottumusta turhankin kan ssa, kysymys oli kymmenien vuosien joka päivä ottamisesta ja siinä oli alkuun pakotettava itseään unohtamaan. Ja siinäkin oli mtekeminen avuksi.

Mitä tahansa missä ei päihteillä ole tekemistä, ei ajatustakaan.

Tekemistä maailmassa on, ongelma on joskus siinä että monen mielestä työstä pitää aina saada myös palkkaa tai muuta korvausta, ja niitä maksajia ei olekaan samassa suhteessa kuin tekemistä.

Itse taisin pikemmin vain jatkaa entisiä harrastuksia ja hyödyntää sen tosiasian että selvänä voi laajentaa harrastuksia. Moneen paikkaan kun ei oikein voinut pöhnässä mennä.

Metsään lähdin, kun sattui olemaan sopivasti kesäaikakin kun lopetin, luin, kuten ennenkin, ja samalla otin hommakseni pienen laihdutuskuurin…ehkä juuri sitä varten että oli muuta ajateltavaa.

Elämänmuutoksen yhteydessä on tietysti sopiva hetki aloittaa jotain ihan uuttakin. Mahdollisuuksia on, jos on rahaa niin “rajattomasti” mutta olen huomannut että melkoisesti löytyy persaukisellekin vaihtoehtoja.

Itse pidin tärkeänä sitä että sain annoin alkoholiongelmalleni aikaa ja rauhaa kutistua, näivettyä ja vähentyä päivä päivältä. Ajattelkemalla kaikkea muuta mahdollista, tekemä’llä kaikkea muuta mahdollista ja puhumalla kaikesta muusta mahdollisesta. Ensimmäisinä viikkoina en tosiaan ollut tarpeeksi vahvoilla mennäkseni mihinkään päihdeongelmiin keskittyvään ryhmään, aivoni tarvitsivat sen rauhan.

Myöhemmin sitten, joo … on tuluut mukaan kuvioihin monia päihdetyötä tekeviä yhsistyksiäkin… niissä tuntuu olevan krooninen pula aktiivisista tekijöistä . Mieluummin silti niidenkin suhteen osalllistun mieluummin edelleen toimintoihin joissa ihminen hyväksytään kokonaisempana, eikä jonkin ongelman kautta nähtynä …tuntuu jotenkin inhimillisemmältä.

Tekeminen on hyväksi, ja sitä löytyy… niin yksin onnistuvaa kuin yhdistyksissäkin … ja tietysti sitten moni saa aikansa kulumaan ansiotyön, bisneksen ym merkeissä. Ja jos työstään tykkää niin mitäpä pahaa siinäkään olisi. On sitten arvostuskysymys onko itsekullekin se rahan ja tavaran kerääminen tärkeintä.

Asuinpaikalla saattaa olla hiukan merkitystä, mahdollisuuksia ei joka paikassa yhtäläiusesti ole.
Suomalaiset kuulemma rakensivat ensin kuntaansa kirkon, sitten urheilukentän kja jos rahaa ja aikaa jäi niin ehkä jonkunlaisen savupirtin asunnokseenkin… sen verran asiassa on perääkin että uskontoon ja urheiluun on tiloja joka paikkakunnalla. Jos ei ole taipumuksia kumpaankaan niin sitten voi joutua etsimään kauempaa.
Useissa kirkonkylissä noiden kahden jälkeen seuraava rakennus on kapakka, ja sinne nyt sitten ei monella raitistuneella pyrkyä ole.

Mutta, taas tullaan siihen, jos on itsellä auto ja muutama euro rahaa niin eihän nykyaikana ongelmaa ole.

Rahattomalle, autottomalle ja syrjässä asujalle sitten on vaikkapa netti vaihtoehtona, jos sosiaalisempaa toimintaa kaipaa. Ja kannattaa penkoa sielläkin vähän llaajemmin, ei välttämättä sopivinta seuraa ja keskustelua löydä suurimm ista ja mainostetuimmista sivustoista… pieniä mukavia sivustoja jloissa voi osallistua enemmänkin kuin chattailemalla löytyy kun viitsii silmäillä. Olen löytänyt ihan mukavia pikku ryhmiä joiden kanssa silloin tällöin keskustelen.

V ähän hankalaa taitaa olla neuvoa konkreettisia tekemisen malleja, ihmisten m ielenkiinnon kohteet kun ovat aika moninaisia. Ja olosuhteetkin ovat erilaisia.
Minä neuvoisin kokeilemaan kaikkea missä saa ajatukset irti viinasta
, eli kiertämään alkuun kaukaa niin viinaa lisä’ä hamuavien kuin viinasta ja sen kiroista paapattavienkin ryhmät. Poisoppiminen, aktiivinen unlohtaminen ja uusien ajatyusmallien kaivertaminen aivokuoreen… siinä sitä urakkaa ensi alkuun… ja sitten se saattaakin mennä jo omalla painollaan.

Tänään huomasin tuolla kaupungilla liikkuessani, että täytyy todella lieltää itseään edes ajatelemasta koko alkoholia välillä. Täällä kodin rauhassa, poissa Alkon läheisyydestä, voi sitten asiaa hiukan pohtiakin. Täytyy saada sellainen vaihde päälle, että “on muuten aika hienoa olla selvin päin” sen sijaan, että olisi vain kateellinen niille, jotka" saavat juoda.

Ruokaa tulee ajateltua koko ajan. Aivan uskomattoman hyvä fiilis tuli siitä, kun ostin kauraleipää ja savujuustoa. Niitä mussutan nyt koneen äärellä. Ei tämä minun elämäni kyllä niin kauheaa ole kuin luulin.

Kun rahaa jostain taas tulee, voisin selvin päin tehdä vielä nämä jutut:
-kirpparikierros, jos vaikka löytyisi jotain aarteita
-kirjaston sakot pitäisi maksaa pois (kännissä palauttamatta jääneet kirjat kerryttivät sakkoja yli 50e :blush: ), niin saisi taas lainattua kirjoja ja leffoja
-polkupyörän ostaminen (edellisen hävitin baarireissulla :frowning: ), asun melko lähellä Helsinkiä, joten pyörällä pääsisin vaikka mihin tapahtumiin.

Pikkuhiljaa ne kännitörttöilyt sitten jäisivät menneisyyteen. Jotain on kuitenkin ehkä hyväkin muistaa, jottei ala kuvittelemaan, että eihän se juominen nyt kamala juttu ollutkaan. :mrgreen:

Itselleni tärkeitä tekemisiä selvällä päällä:
-lenkkeily koiran kanssa.
-pihan ja huushollin siivous ja kevät kuntoon laittaminen
-saunominen
-ruuanlaitto ja syöminen
-hakeutuminen ihmisten seuraan tekemään jotain selvin päin: töitä, harrastamaan (olen vasta miettinyt mm. venäjää ja kuntonyrkkeilyä), avantouinti, hemmotteluhoidot (turve puhdistaa), kampaajakäynnit, vaateostokset
-teetä tulee keitettyä paljon.
-elokuvat (olen jo jaksanut keskittyä)
-vitamiinit purkista (ensin tulee niistäkin huono-olo)
-musiikki
-lasten kanssa puuhastelu (ei ole aina helppoa, vanha luottamuspula nostaa välillä päätään ja tunnen oloni surkeaksi)
-valokuvaus ja siihen liittyvän tekniikan kanssa näpertely
-hömppäviihde (selvinkin päin saa olla hömppä)