Teinkö oikein vai väärin?

Tilanne oli tämä: Eräs kaverini oli ollut jo 12 päivää ilman bentsoja ja oli tosi huonossa kunnossa kuten arvata saattaa. Hänellakin on melkein 20 vuotta bentsojensyöntiä takana. Nyt olot meni niin pahaksi että kaveri pyysi mua hakemaan ryynejä. No nyt on opamoxit taskussa ja olen kaverin luo menossa. Teenkö väärin kun tavallaan autan kaveria retkahtamaan. Millään tavalla, taloudellisesti tai muutenkaan en tästä itse hyödy. Olisiko pitänyt vaan tsempata kaveria ja jättää ryynit hakematta? Oli kuitenkin jo 12 puhdasta päivää takana ja nyt sitten retkahtaa. Teinkö oikein vai väärin?

^ Totta kai teit oikein, jos kaverisi oli todella huonossa kunnossa. Et varmaankaan halua, että kaverisi kuolee? Tiedät toki itsekin millaiset vieroitusoireet seuraavat pitkäaikaisesta ja runsaasta benzojen käytöstä. Vaikka fyysiset oireet eivät olisikaan olleet tuossa tilanteessa hengenvaarallista luokkaa(epilepsiakohtaukset, vakavat sydänoireet…), niin ne henkiset ahdistukset voivat olla sitä tasoa, että ei näe muuta ratkaisua, kuin päättää itse päivänsä. En mä täältä käsin tosin voi tietää kuinka pahat olot kaverillasi todellisuudessa oli. Jos kyse oli vain siitä, että vähän on huono olo ja vituttaa ja ei huvita mikään muu, kuin retkahtaa taas, niin sitten pelkkä tsemppaaminen olisi ollut parempi vaihtoehto, mutta tosiasiahan se vain on, ettei kahdenkymmenen vuoden benzojen käyttöä yleensä noin vain itsekseen seinään lopeteta, vaikka joku kuinka kannustaisi vieressä.

Edit: 12 päivää on kyllä jo aika hyvä saavutus noin pitkällä historialla. Itse en ole tuohon kyennyt koko sinä aikana, kun benejä olen käyttänyt, mutta benzojen kanssahan ne vieroitusoireet tunnetusti kestävät ja kestävät ja kestävät… ja tuntuvat vain pahenevan kaiken aikaa. Paska koukku :frowning: .

Edit 2: Riippuu toki myös siitä, paljonko niitä Opamoxeja kaverillesi veit ja paljonko hän niitä otti. Jos otti vain vähän, että sai pahimmat tuskat laantumaan ja alkaa siitä pudotella annoksia oikeaoppisesti, niin oikein, mutta jos kaverisi heitti saman tien huiviinsa pari kourallista ryynejä, niin sitten ollaan tietenkin taas alkupisteessä.

Riippuu miltä susta itestäs tuntuu. Veitkõ kaverilles lieventävää vai helpottavaa apua.

Omasta mielestäni oikein. Kunhan katsoit vain, että hän ottaa vain pienen, tärinöitä jne lieventävän vaikutuksen, ei mitenkään hyvää oloa tuovaa (tai no, voiko edes noin pitkän käytön jälkeen saada mitään oloja bentsoista vaikka söisi apteekillisen…).
Jätitkö hänelle myös niitä, vai annoitko muutaman minkä hän otti, vai annoitko jonkun ison annoksen minkä hän saattaa syödä muutamassa päivässä ja todeta, että olo parempi bentsoilla, ettei näitä nyt kannatakkaan lopettaa?
Myös toinen asia askarruttaa, oliko hän bentsojen oikein käyttäjä vai väärinkäyttäjä? Eihän tuolla periaatteessa mitään eroa ole, jos tosiaan niistä irti haluaa ja näköjään sitä tahtoa on ollut kun 12 päivää ilman saikin oltua jo, lähes ne pahimmat oireet. Koita vaan zempata kaveriasi ja jos asuu lähellä sinua tjsp niin voit vaikka käydä kylässä ja tuoda parin päivän bentsot vain, ettei mitään kuukauden parin satseja, JOS hän siis tulee niitä tarvitsemaan tiputuksessa, ellei hän meinaa tämän jälkeen taas lopettaa seinään.

Ei kaveri niitä tosiaan kerralla vetäny. Otti vaan yhden ja niitä meni päivässä vain neljä kappaletta. Kaveri aikoo kuitenkin nyt pysyä minimilinjalla niiden suhteen. Eli 3-4 päivässä.

Ja päivittäin aion nyt olla kaverin kanssa tekemisissä, käyn vähintään kahvilla joka päivä ja yritän tukea.

Maago, hieno juttu, jos jaksat tukea kaveriasi :slight_smile: , vaikkei tuo sinun oma elämäsikään kaiketi mitään ruusuilla tanssimista ole :frowning: . Niin se meilläkin päin menee, että me heikot tuemme toisiamme, tai ainakin näin on mulla ja aviomiehelläni. Molemmilla on ongelmansa, mutta yhdessä niistä on helpompi selvitä, kuin yksin.

Jos kaverisi todella pysyy noissa pienissä annoksissa ja siitä pudottelee benzojen määrää, niin ehdottomasti teit oikein, kun veit hänelle ne Opamoxit IMO. Noinhan se benzoista vieroittautuminen, etenkin pitkäaikaisesta käytöstä, paremmin yleensä onnistuukin, kuin seinään lopetus. Itse olen noita seinään lopetuksia kokeillut ja oma kokemukseni oli se, että sitten retkahti vain yliannoksiin, kun olo oli niin karmea. Nyt olen luovuttanut tuollaisen pelleilyn suhteen, ei tule ainakaan mulla onnistumaan. Benzoja taidan syödä minäkin loppuikäni, koska olen ne parhaiksi lääkkeiksi havainnut ahdistuksiini yms., mutta pääasia olisi se, että pysyisin edes jotenkin kohtuullisissa annoksissa. Eilen kyllä taas hieman lipsahti Xanoreiden kanssa :blush: :unamused: .

Kertoo aika paljon suomen bentsotilanteesta että helsingistä asti tullaan tänne hakemaan vähän isompaa ryynisäkkiä. Jotenkin vaikea kuvitella että hesa olisi noin tyhjä. Mutta mitä olen stadin hinnoista kuullut, niitä nappeja saa täältä halvemmalla. Varsinkin kun hakee isomman säkillisen.

Mustakin on hienoa Maago, et jaksat frendiäsi noin auttaa! Etkö voisi samalla itsekin koittaa hitaasti tiputtaa omaa annostasi, kun olis hyvää vertaistukea lähellä? Vois olla helpompaa yrittää pysyä kuivillakin, kun olis hyvä kaveri, joka myös yrittää olla bentsoitta!

Täysin samaa mieltä. Sen verran mitä olen Maagon jutuista ymmärtänyt, hänellä olis nyt oiva sauma pudotella ja lopettaa benet kaverinsa kanssa.

Niinpä! Nyt Maagobaago tsemivaihdetta silmään ja heivaa ne xantut aurajokeen! Sulla on siellä kaveri samassa jamassa, tsemppaatte toisianne ja lisätukea saat aina täältä. :wink:

Nyt olen hyväksynyt sen että joudun syömään benejä loppuelämäni. Kyse onkin vain siitä että miten syön pamini. Jos otan ne lääkärin ohjeen mukaan esim. 3x1kpl päivässä, hyväksyn sen. Mutta pelkään sitä hetkeä kun on juuri sopiva vitutus päällä ja vedän 40 pamia kerralla. Sitten mennään metsään niin että rytisee. Mulla on vielä yksi melko lyhyt linnatuomio jäljellä jonka aikana olisi mahdollisuus irroittautua beneistä.

Tämän tilaisuuden aion käyttää. Sen jo tiedän että se onnistuu, mutta se aika linnan jälkeen hiukan hirvittää. Pitää pyytää varmaan NA-kummi portille hakemaan mua. Se on juuri se aika heti portista ulostulon jälkeen mikä pelottaa. Puhelinnumero menee vaihtoon ainakin.

Toivottavasti pääsen sinne Savonlinnaan tukiasuntoon.

jos on huonos kunnos niin pitää antaa apua. bentsoista ei vietotuta kertalaakista vaan pikkuhiljaa tiputetaan annosta. oon kuullu et bentsoviekkareihin voi kuolla kun “potilas” tekee itsarin ahistuksen takia…itelle menny nii et bentsoissa itsariyrityksiä

^ Benzojen fyysisiinkin vieroitusoireisiin voi kuolla ihan suoraan, kuten alkoholinkin, jos benzoja on käyttänyt säännöllisesti, pitkään ja runsaissa määrin.