Minun piti vähän palata lukemaan reilun vuoden takaisia kirjoituksiani. Juomisen lopettamiseen ei taida oikeata tapaa ollakaan, kunhan on juomatta, konstilla millä hyvänsä. Minä touhusin vimmalla. Kotitöitä, liikuntaa…mitä vain kunhan ei tullut joutokäyntiä. Välillä kun yritin istahtaa sohvalle, niin pian oli pakko lähteä ulos steppaamaan, mukamas tekemään jotain, pinoamaan puita, lämmittämään pihasaunaa… Olin levoton, kärsimätön…
Porejuomia on tullut juotua paljon, aluksi ihan ketjussa, hiukan liioitellen koko ajan tölkki kädessä. Muutama viikko sitten poikani totesi kurkatessaan meidän jääkaappiin, että teillä on kyllä aina paljon limsaa
no ei se limsaa kaikki ole, makuvissyjä pitkälti, mutta joo, näin on. Ajattelen mielessäni, että parempi sekin kun kaappi täynnä kaljaa 
Muistan kuin eilisen päivän, kun viime talvena täällä plinkissä toveri kertoi valmistavansa inkiväärishotteja. Eipä muuta kun tehdas pystyyn. Hyvä juoma
niitä tuli aluksi kiskottua kaksin käsin, tyrnishottien kera. Juon nykyisinkin, mutta maltillisemmin
näiden kanssa kykenen kohtuuteen.
Avanto ja saunominen toi isosti helpotusta levottomuuteen alkuviikkoina.
Olen jäänyt kaipaamaan vertaista puhe seuraa alkuraittiudessa ja edelleenkin. Varmasti netti AA tai vastaava olisi hyvä. Vaatisi vaan aloittamisen vaivannäön…
Ensimmäisenä päivänä kotoa hävitettiin kaikki viina…tai ei tainnut tarvita, kun olin juonut kaiken… eikä meillä edelleenkään säilytetä alkoholia kotona eikä tarjota kenellekään. Baarireissut tms hengailu paikoissa jotka keskittyvät pitkälti alkoholin ympärille, ovat kuihtuneet minimimiin, pakollisiin. Olemme puolison kanssa keksineet muita tapahtumia tilalle.
Alkuviikkoina kaikki oli haastavaa, oli tekemistä ihan vain pärjätä itsensä kanssa! En uskalla lähteä ketään neuvomaan, mutta vinkkaisin juuri juomisen lopettaneelle, että tänne plinkin lopettajiin kannattaa ehdottomasti liittyä. Tästä on iso apu. Suosittelisin myös jotain jutteluryhmään osallistumista, esim.AA, itsellenikin. Sitten suosittelisin keskittymään ekat vaikkapa kolme kuukautta vain raittiina pysymiseen, ainakin niin että se on ykkös juttu, koska siihen kuluu niin paljon voimavaroja, että ei kannata jakaa niitä muihin projekteihin. En tiedä, jollain voi toimia toisin.
Ja vielä, muista että lähes kaikki keinot sallittu juomishimojen estämiseksi ja poistamiseksi. Syöminen, vissyjen/kahvin juominen, karkit, nukkuminen, elokuvat, hulluna urheilu, valehtelu kavereille juhlissa, että on ‘mikä lie’ että en voi juoda jne.
Alkumetreillä lohdutti suunnattomasti konkareiden kertomana, että pian helpottaa, kuukauden kuluttua jo hyvinkin ja kolmen kuukauden kuluttua tosi paljon…
Tämmöistä tuli mieleen mettäperällä tänään 
Raitista päivää kaikille ja kiitos että olette, vertaistuki on parasta