Te varoititte mua ja nyt täällä sätkitään!

Te kaikki varoititte mua levotzinista. Jäin vaan “koukkuun” eka illan jälkeen, koska sain kerrankin unen ja nukuin koko yön! Vuosiin en ole kokonaisia öitä nukkunut.
But, vajaan vkon käytön jälkeen sätkin, kun sätkiukko! Sitä ei huomaa jos on kokoaika liikkeessä mutta heti jos rauhottuu johkin alkaa tämä uskomaton sätkiminen. Tietokone lensi eilen mun käsistä kun sätkin niin pahasti!! Onko tämä jäävää, loppuuko pidemmän päälle jos käytän vaan lääkettä vai paheneeko nämä? Loppuuko jos lopetan lääkkeen? Pakko mun on yrittää keskiviikkoon, kun menen hoitajan vastaanotolle…

Olen kyllä kuullut juttua että hirveä lääke tuo levozin.Perehdyin vähän paremmin asiaan ja luin wikipediasta,että levozinilla on ekstrapyramidaalisia sivuvaikutuksia.Eli,Ekstrapyramidaalijärjestelmä on ihmisillä aivoissa sijaitseva keskushermoston osa, joka säätelee ihmisen tiedostomatonta liikkeiden sujuvuutta eli motoriikkaa.Itse en osaa sanoa,että onko tuo ohimenevää.Itse sinun tilanteessasi yrittäisin varmaankin lopettaa kyseisen lääkkeen käytön,koska varmaan mitä aikasemmin noi sivuvaikutukset saisi ohi,niin sen parempi.En oikein muuta osaa sanoa. :confused: Koita pärjätä!

Olen itse työskennellyt ihmisten kanssa jotka ovat syöneet aivan liikaa neurolepteja.
Ne on oikeasti erittäin kovia myrkkyjä. Lopeta ihmeessä välittömästi mikäli et kärsi vakavista mielenterveysongelmista (skitsofrenia tai akuutti psykoosi)

mulla on ollut samanlaista vikaa neuroleptien kanssa et meinaa saada ylimääräisiä/ hallitsemattomia liikkeitä.
loppu täysin noi sätkyt kun olin ollut jonnin aikaa ilman neurolptejä. en muista oliko kysessää levozin vai ketipinor. molempia söin toosi isolla annoksella. mut joo kauhea lääke toi levozin. se ei nukuta vaan se tipauttaa. ja väsyneempi seuraavana päivänä kuin, että olisi valvonut koko yön.

En usko, että noin lyhyellä käytöllä olisi pysyvä oire, mutta lopeta nyt herran tähden niiden syöminen.

Joo, toi “levottomat jalat” syndrooma on aika yleinen muidenkin neuroleptien kanssa. Kunhan vaan lopetat niiden levarien syönnin niin loppuu sekin helvetti. Se ei ole kivaa kun ei itse hallitse liikkeitään…

En ole ihan varmaan oliko sama lääke mitä minullekkin tarjottiin “untatuomaan” ,lekuri puhui että kipupotilailla käytetään ihan yleisesti no kysyin että minkä ryhmän lääkkeestä nyt on kyse niin sanoi juuri neurolepti johon vastasin täältä ja muualta lukeman perusteella että ei kiitos.

Levozin on todella koukuttava lääke, jota on syytä välttää viimeiseen asti! Katso alla oleva varoittava esimerkki:

MTV3:
Apteekkiin saapui kello viiden aikaan illalla noin 25-30-vuotias mieshenkilö, joka vaati itselleen Levozin-lääkkeitä kirveellä uhaten…

Lisää alla olevassa linkissä:

mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ … en-turussa

Terveisin
Jokeri

Trololoo!

“Mies ryösti Alkon saaden saaliikseen alkoholitonta olutta”

:unamused:

Nanja, miten menee nyt? Lopetitko Levozinin ja paraniko olosi? Entä miten lääkärin kanssa asiointi? Ymmärsikö yskän, vaihdoitko lääkäriä vai mitä? Ei tarvitse tietenkään kertoa, ellet halua, mutta kiva olisi kuulumisistasi tietää :slight_smile: .

Äläkä sitten tuon Jokerin trollailuista piittaa.

Tsemppiä :slight_smile: .

Juu tosiaan varoitettiin, että vihoviimeinen lääke, kuten ylipäätänsä leptit… Ja vielä se sinun annoskokosi mitä oltiin määrätty…
Koititko selittää sille lääkärille, kuten ehdoitin, että vaihtaisi bentsoihin nuo leptit?
Nyt kun olet vasta vähän aikaa syönyt, niin voisin jopa uskaltaa ehkä sanoa, että voit lopettaa suoraan seinään lääkkeen, tai vähennä edes puolella ja siitä puolella ja sitten seinään ja nekin mitä otat niin vain tarvittaessa, esim juuri kun alkaa tulee näitä sätkimis kohtauksia…
Itselle tuli aikonaan vain helvetinmoiset levottomat jalat oire kun käytin miedompia leptejä (+25kg 4kk:n aikana…) niin sain siihen melko kalliita lääkkeitä, mutta tosiaan toimi kun otti 2-3kpl kerralla, otin myös niitä lopetettuani lääkkeet seinään, levottomille jaloille ei itsessään muistaakseni lääkettä ole, mutta jostain luin, että rauhoittaa myös sitä, ja pyysinkin reseptejä lääkäriltä siihen ja söin sitä, mutten saa perkeleelläkään päähäni mikä se lääke oli, sen muistan, että helvetin pieniä tabletteja ja olisiko tarkoitettu johonkin vanhuuden sairaiden pääasialliseen hoitoon tjsp…

Heippa ja kiitos paljon vastauksista!

Tilanne on nyt se, että lääkäri ei suostunut vaihtamaan tätä lääkettä mihkään. Hän sanoi, että varsinaiset unilääkkeet nostaa kokoaika toleranssia ja muutaman vuoden päästä ne ei tepsi. Tämä lääke auttaa nukkumaan. Auttaa tosiaan, vois nukkua vaikka viikon putkeen! Olen murusia ottanut iltaisin, että saisin sen yön jotenkin nukkua. 18.2. sain vasta toiselle lääkärille ajan. Olen kipupolin asiakas, joten kaikki lääkkeet ym tulee sitäkautta. Yksityisellä sanottiin myös, että ei aleta muuttelemaan mitään, kun on siellä asiakkaana. Hulluksi tulen kyllä pian, aina väsyttää, ärsyttää kaikki, menkat ei tule, muisti on mennyt jne, lista on loputon. Pelkillä murusilla! Mä en vaan jaksa valvoa. Kierre on valmis, aina väsyttää, uni ei tule, levotzinia, taju pois, väsyttää jne… :frowning:

Mikä ihmeen puoskari siellä oikein on ollut vastassa? Tottakai bentsoihin ja vastaaviin tulee toleranssi ja vuosien käytöllä ne eivät vaikuta samalla tavalla kuin alussa, mutta eihän niiden ole tarkoituskaan. Unilääkkeiden idea on, että niillä katkaistaan noidankehä lyhyellä tähtäimellä ja sen jälkeen puututaan unettomuuden varsinaisiin syihin muilla keinoin.

Toivottavasti seuraavalla lääkärillä on enemmän järkeä päässä.

Juurikin näin kuten pahoilaisenasianajaja sanoi… Ja hänkö meinasi sitten, että noilla vahvoilla lepteillä ei ole vuosien käytön jälkeen toleranssin nousua ja haittaa?? No tottakai ne bentsot toleranssinsa nostaa, suositus on siinäkin yleensä 2viikkoa ja ei edes joka päivä. Itse taas en tänä yönä nukkunut sekunttiakaan, inan yli tunnin pyörein sängyssä, ennempää kuin lapset heräsivät…
Kuitenkin jos se meinaa sinua pitää lepteillä vuosikausia niin HUHHUH!! Empä ihmettele vaikka pukkaisi jonkin sortin psykoosin, tai masennuksen jne.
Koita nyt sille toiselle lääkärille takoa järkeä, että neuroleptit eivät ole tarkoitettu nukkumiseen, ja vielä noin voimakas! Että mieluummin ne bentsot vaikka sitten VAIKKA se toleranssi nousisi. Ihmettelen myös tuota, että muutaman vuoden päästä ei tepsi… itsellä ei tepsinyt enään alle viikon käytön jälkeen unettomuuteen, mutta se olenkin vain minä… nyt tietty kun 6 vuotta popsinut niin ei voi kuvitellakaan unettomuuteen bentsoja, juuri tästä keskusteliin eilen lääkärin kanssa kun tehtiin b ja c lausunto taas syyskuuhun asti vakuutusyhtiölle ja kelalle, hänkin totesi, ettei todellakaan aloiteta neurolepteja minulle unettomuuteen, bentsojen kannalla hän olisi, mutta tietää, että kaikki on koitettu ja kuitenkin kun itsellä nuo bentsot on joka päiväisessä käytössä muuhun kuin unettomuuteen, ettei mikään unilääke toimi.

Noh, itse sinun asiaasi, Mikäs se sinun tilanteesi olikaan? et ole työelämässä tällä hetkellä? pystytkö esim rasittamaan itseäsi ennen nukkumaan menoa? esim lenkillä käynti jne? jos ei mahdollista niin oletko koittanut näitä ihan perus apteekki ja luontaistuotekauppa “lääkkeitä”??

Luin myös tänään tohtori.fi:stä melko “mielenkiintoista” millä RUUALLA se uni tulisi helpommin, tosin ei se meille vakavasta unettomuudesta mitään apua tuo, mutta laitan linkin kuitenkin
http://kaleva.terve24.fi/terveys/etko-saa-unta-nama-iltapalat-auttavat-nukahtamaan
Eli, banaania, raejuustoa, soijatuotteita (jos sitä kuraa pystyy missään muodossa syömään/juomaan), kauraa ja manteleita, ja lämmin maito (yök…). Näissä kuitenkin pääasiallisesti vain mitkä tuottavat melatoniinia enemmän ja magnesiumia mikä auttaa lihaksia rentoutumaan. Tosin näitä saa kyllä ihan luontaistuotekaupoista ja apteekeistakin ihan pillereinä, esim juuri melatoniinia ja magnesiumia. Olihan sitä joskus jotain yöllä lypsettyä maitoa, missä pitäisi olla enemmän melatoniinia (pitäisi alkaa kertymään elimistöön päivän pimetessä ja aivot alkavat sanomaan, että nukkumaan meno aika, siis “normaaleilla” ihmisillä, itsellä taas päinvastoin, piristyn yöllä ja päivät väsyneenä…)

Perseestä perämoottoriin, niin itse en ole saanut/hakenut yksityiseltä ikinä mitään lääkettä, ja täälläpäin ei edes kipupolia ole. Joten ihan normi tk lääkäriltä olen saanut kaikki bentsoni elämäni aikana, kuten myös särkylääkkeet ihan tähän oksikodoneihin asti (olishan vielä fentalyyni, mutta sitä ei ihan heppoisin perustein kirjoitella ilman syöpäkipuja, näin ainakin olen käsittänyt). Ehkä itsellä on tosiaan käynyt tuuri, kun ei ole tarvinnut ravata kalliissa paikoissa jne. En myöskään tarvitse nähdä lääkäriäni uusittaessa reseptejä ja jos haluan jotain uutta lääkettä niin vain soitto riittää niin se respa saattaa olla jopa jo samana päivänä odottamassa jos siis ehdotus miellyttänyt lääkäriäkin (95% ehdotuksista ollut ok ja määrätty, kannabiksen olen läpällä heittänyt joskus, siihen ei ole lupaa herunut ^^ mutta olisi kyllä unettomuuteen ja krooniseen kipuun mainio lisä ja varsinkin unettomuuteen se viimeinen ja ainoa vaihtoehto…)

Huoh, nyt tulee taas se perkeleen päiväväsymys kun ei tullut tosiaan nukuttua edes silmänräpäystä, täytyy vain koittaa tässä pärjätä nyt ens yöhön asti joskos sitten saisi sen ~4tuntia nukuttua. varmasti nyt saisin nukahdettua tuoksi ajaksi jos ottaisin oxynormin ja painelisin pehkuihin (itellä kun nuo kivutkin vielä lisää unettomuutta ja kun kivut hieman hellittää niin alkaa hieman väsyttämäänkin samalla…)

Zemppiä nyt sinne sen unettomuuden kanssa ja koita tosiaan pärjätä mahdollisimman pienillä annoksilla sitä levozinia jos vain mitenkään mahdollista, tai kokonaan ilman. Ja onnea myös sinne lääkärintapaamiseen 3 viikon päästä, joskos hän ymmärtäisi mistä kiikastaa. Onko esim mahdollista, että saisit siirrettyä itsesi kokonan pois noista muista laitoksista ja siirrettyä lääkityksien uusimiset ja määräykset jonnekin muualle, missä olisi ymmärtäväisempi lääkäri jos ei niin toivottavasti tämä uusi lääkäri kuitenkin voisi määrätä vaikka ne bentsot vaikka tämä puoskari onkin sanonut, ettei niihin siirrytä.

Heippa.
Mun tilanne on sellanen, että sairastan fyysisiä sairauksia paljon. On lonkkavammasta crps 3 seen…
Oon lisäksi sairastanut vaikean masennuksen ja epävakaa persoonallisuus häiriö on diagnosoitu.
En ole työelämässä enää, eläkepaperit on vetämässä, ikää on 30.
Kipupoli on siitä paska paikka, että kun sinne “pääset” asiakkaaksi tulee KAIKKI lääkkeet sieltä omalta tohtorilta. Siis jopa kusitulehduksesta soitan sinne. Tiedoissa on kielto antaa lääkkeitä muilta tahoilta. Samoin sieltä omalääkäri tekee kaikki päätökset. Sen määräämä on tämä psykiatri, sekä terapeutti ja fysioterapeutti. Sit se määräilee mulle jatkuvasti jaksoja sairaalassa, mikä ei ole helppoa järjestää kolmen lapsen kanssa.
Nyt pääsen tosiaan toiselle psykiatrille, mutta sinne tapaamiseen tulee myös kipulääkäri ja tämä vanha psykiatri. Kaikissa tapaamisissa on se kipulääkäri mukana, paitsi terapiassa.
Tämä on hieno hoitoketjua, joka on kuulema minulle enemmän kuin lottovoitto. Ja jos en sen käskyjä noudata loppuu hoito ja b-lausuntoa ei jatketa.
Nyt lähden tälle kalliille terapeutille puhumaan paskaa tunniksi. Kun ensin pääsen kävelemään tän istumisesta aiheutuneen puutumisen takia.
Niin ja liikkumisesta, minä kävelen päivittäin piiiiitkiä matkoja koska en pysty paikallaan olemaan kipujen ja puutumisen takia :frowning: Samoin mulla on kaikki mahdolliset vitamiinit. On deetä ja ceetä ja beetä kamalat annokset, samoin iltasin melatoniinia ja magnesiumia. Huoh, mikään ei auta, turhauttaa ja jaksaminen on nollassa. Kiitos teille kun luette ja vastaatte, se merkitsee minulle paljon!

Voisiko joku asiasta tietävä vihdoin selittää mulle, mikä helvetin paikka se kipupoli on, kun tuntuu, että kenelläkään ei ole siitä mitään hyvää sanottavaa, eivätkä ainakaan siellä kipuja taida kovin hyvin hoitaa, siis sen perusteella, mitä olen täältä lukenut. Toivottavasti en itse joudu koskaan asiakkaaksi sinne. Ei vaikuta kovin houkuttelevalta :confused: .

Tsemppiä edelleen, Nanja. En mä sua muuten voi mitenkään auttaa, mutta toivotaan, että pääsisit johonkin yhteisymmärrykseen edes jonkun lääkärin kanssa. Jos sulle tosiaan tulee noin hirveät sivuoireet Levozinista, niin ole sitten rehellinen puhuessasi niistä lääkärille(olet tosin ilmeisesti ollutkin) ja liioittele mielellään vaikka vielä vähän. Kyllä niiden pitäisi, HUOM! pitäisi, kuunnella potilasta, jos joku lääke ei kerta kaikkiaan vain sovi. Eikä tuon lääkkeen muutenkaan pitäisi arsenaaliisi kuulua, kun et ilmeisesti psykoosissa ole.

Levozin? Vittumaisin kidutus lääke, mitä olen koskaan kokeillut. Viime syksynä kunnallinen lekuri sano että en määrää bentsoja unettomuuteesi mut ois tällanen lääke ku Levozin, se auttaa. Lasipurkissa luki “Levozin” 50 mg 1-3 unettomuteen tarvittaessa. Nappasin yhen, ei unta ja sitten kaks lisää. Siitä alkoi täys helvetti. Ei unta, mutta täysin levottomomat jalat ja sellanen fiilis ku muurahaisia olis ryöminy pitkin koko kroppaa. En pystynyt olemaan paikalla sekunttiakaan, ravasin vessaan röökille viiden minuutin välein. Sitten soitin ambulanssin. Sairaalassa sain sitten mansikanmakuista litkua joka helpotti oloa.

Pienemillä annoksilla voi ehkä olla ihan ok, ehkäpä…

Mulle? Never again.

Vois ehkä olla Ipsatol. Poisti mun levottomat jalat. Vanha Parkinson lääke.

Itse veikkaisin kyllä veranpaineeseen vaikuttavaa Catapresania (klonidiini), jota todella usein opioidivieroituksessa määrätään.