Tavoitteena alkoholiton elämä

Olen 36-vuotias perheellinen nainen. Käytän alkoholia vain satunnaisesti,3-4 kertaa vuoteen,mutta ongelma on se että käyttö menee lähes joka kerta jollain tapaa överiksi. Juon siis kerralla liikaa jolloin joko tulen kiukkuiseksi,masennun tai muita vastaavia ikäviä sivuvaikutuksia… En pidä alkoholin mausta joten en juo sitä nautiskellakseni vaan täysin humalahakuisesti.
Olen miettinyt kokonaan lopettamista jo pidemmän aikaa ja nyt tuntuu että voisi olla hyvä aika. Nautin perheeni kanssa viettämästä ajasta,ulkoilusta,luonnosta,lukemisesta,pienistä asioista enkä halua tuhlata enää päivääkään krapulassa ja morkkiksissa.
Olisi mukava löytää kohtalotovereita muista tämän päätöksen kanssa kamppailevista,ja sanon kamppailevista siksi koska lähes kaikki tuttavapiirissäni juovat enemmän tai vähemmän ja tiedän että sosiaalinen paine tulee olemaan kova. Etenkin näin terassiaikaan. Kiitos kaikille jotka jaksoivat tämän lukea ja toivon vertaistukea samoja mietteitä omaavilta ihmisiltä :slight_smile:

Hei, täällä meitä on kymmeniä, tervetuloa joukkoon!
Kokonaan lopettaminen on sitä helpompaa mitä aikaisemmassa vaiheessa sen haluaa tehdä, siis joutumatta päätymään lopulta tuhoavaan riippuvuuteen. Sinulla tuntuu nyt olevan hyvä aika ja oikea päivä toteuttaa tulevaisuuttasi ja juomistasi koskeva ajatus.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Tervetuloa ja onnistumaan myös! Uskoa ja toivoa tarvitaan paljon että uskoo siihen ettei tarvi enää ottaa, vaikka ympärillä otettaisiinkin.
Kun siihen totut ettet ota, niin ei se enää haittaa vaikka olet selvinpäin ja muut humalassa. Tai oikeastaan ehkä sitten näet etteivät ne muut olekaan kännissä vaan ovat vain hieman nauttineet, silti järki päässä.
Minulle ainakin kävi niin että vasta raittiina selvinpäin huomasin että esim. tanssipaikalla ei ollutkaan kuin ehkä pari kolme ihan selkeästi humalaista.
En osaa ottaa vain vähän, se vain vaikuttaa minuun niin etten voi itseäni enää hallita, joten pysyn siitä kaukana.
Tsemppiä sinulle!

“Käytän alkoholia vain satunnaisesti,3-4 kertaa vuoteen,mutta ongelma on se että käyttö menee lähes joka kerta jollain tapaa överiksi.”

Monet satunnaiskäyttäjät ovat saaneet avun Reviasta. Ota Revia puheeksi lääkärin kanssa niin saat reseptin. Revia alentaa halua juoda kerralla paljon. fi.wikipedia.org/wiki/Naltreksoni

Kiitos vastauksista! Mukava huomata että muitakin samojen asioiden kanssa painiskelijoita on. :slight_smile:

Mietin ensin onko tämä oikea paikka kun minulla ei varsinaisesti alkoholiongelmaa ole siinä mittakaavassa missä se yleensä mielletään,juon tosiaan aika harvoin mutta kerralla liikaa. Usein on muistikatkoja niiltä kerroilta,oksentelua tm. Toipumiseen menee aikaa useampi päivä. Krapularyyppyjä en ole ikinä harrastanut.

Yksi alkoholismin selvimpiä tunnusmerkkejä on muistin menettäminen juodessa. Alkoholismia ei voi määritellä juotujen määrien tai juomakertojen eikä selvien kausien pituudella.

Juuri se juotu määrä tavalla tai toisella (oman terveyden, asioiden hoitamisen, sosiaalisten suhteiden kannalta yms.) on aina lopulta se ainoa oleellinen asia. Vaikka tissuttelisi pitkin viikkoa tai joisi kerralla paljon, ongelmia on tiedossa ennemmin tai myöhemmin, jos tapa jatkuu. Perustelen tätä etanolin myrkyllisyydellä sekä sen potentiaalisesti aiheuttamalla ongelmakäyttäytymisellä. Dokumentaatio siitä miten nämä ongelmat tuppaavat kumuloitumaan lienee yleisesti tiedossa ja varsin riittävää aiheuttamaan huolestumista. Kun katsotaan tätä kuvausta tilanteestasi:

…väittäisin, että sinulla on ongelma alkoholin kanssa riippumatta siitä, mitä “varsinaisella alkoholiongelmalla” tarkoitetaan.

Sen kavaluuden kantapään kautta oppineena ymmärrän nyt, että niin ei todella kannatakaan tehdä. Tuo on kuitenkin vain yksi aspekti tässä asiassa, ja ihan ystävällisesti ja asiallisesti suosittelen huomioimaan, että krapularyyppyihin ryhtymättömyyttä ei kannata pitää minään lieventävänä asianhaarana arvioitaessa omia ongelmia alkoholin kanssa. Kerrankos sitä sitten kuitenkin, ja sitten toisenkin kerran…

Itse joskus aloitin kyseisen harrastuksen yksinkertaisesti täysin piittaamattomana. Kaverit eivät tuolloin moiseen lähteneet vaan vetosivat siihen, ettei mene alas. Tuolloin tissuttelin tyytyväisenä menemään ja myhäilin mielessäni, että omapahan on krapulanne. Sittemmin olen kuullut aamuoluiden sihahtavan auki jo ennen kuin itse olen ehtinyt puntaroimaan, että josko sitä pitäisi loiventaa heti vai odotella iltaan.

PS. Toivottavasti et koe tätä kommenttia niin, että sanelisin kohtaloasi tai kuvittelisin olevani jokin sinua neuvomaan. En osaa oikein muotoilla asialliseksi varovaisuudeksi tarkoittamiani huomioita nyt tämän paremmin.

“Alkoholismia ei voi määritellä juotujen määrien tai juomakertojen eikä selvien kausien pituudella.”

Alkoholismi määritellään sairautena toleranssin (paljonko humaltumisjuomiseen menee kerralla) ja vieroitusoireiden perusteella. Krapulaa ei lasketa vieroitusoireeksi - sen sijaan jos huono olo jatkuu usean päivän mm. unettomuutena ja hikoiluna sekä ennen kaikkea raittiina täristessä ilman alkoholia/bentsoja.

Kova känni voi kyllä aiheuttaa kaikille onnettomuuksia, jopa kuoleman. Aivan varmasti kännionnettomuuksia on salattu vakuutusyhtiöiltä ja saatu vakuutuskorvauksia onnettomuuksista perusteetta. Tapaturmat ovat olleet > kuolinsyy kuin maksakirroosi.

Kun Revia oli uusi asia niin siitä oli juttu Valituissa Paloissa - jutussa joku professori kertoi saaneensa Reviasta avun sille, että lomamatkoilla meni liikaa alkoholia. Pari muutakin siinä jutussa kertoi Revian auttaneen - laajoija tutkimuksia ei silloin vielä oltu julkaistu. Revia siis toimii niin, ettei nousuhumala tunnu yhtä hyvältä kuin ilman Reviaa, jolloin halu juoda kerralla paljon alenee ja sen avulla juomisen määrä on voitu rajoittaa pariin-muutamaan alkoholiannokseen kerralla ja välttää krapula. Sen sijaan Revia ei toimi tuurijuopoilla joilla on useiden päivien - viikkojen putkia tai (lähes) päivittäin juovilla kroonisilla alkoholisteilla eikä Revia ole heille suunniteltukaan.

Tässä meta-analyysissä kerrotaan Naltreksonin (Revian) vähentävän todennäköisyyttä ryypätä rajusti kerralla 14% duodecimlehti.fi/web/guest/arkis … ku_p_auth=

Ihmelääke se ei siis ole, mutta jos joka 7. on siitä avun saanut, niin ehdottomasti kannattaa Reviaa kokeilla.

Ei kannata miettiä tulevaisuutta tai tulevia terassi-iltoja. Elät vaan tässä hetkessä ilman alkoholia ja lopputulemana elät täyttä elämää ilman krapuloita ja paljon onnellisempana. Älä jätä mitään väliin, vaan menet kavereiden kanssa niinkuin ennenkin. Kyllähän sinun ikäisten ihmisten pitää osata kunnioittaa toisten päätöksiä.

Itse olen saman ikäinen ja samanlaisessa tilanteessa. Olen ollut aikaisemmin vuoden juomatta ja muistan kuinka viinanhimo katosi kokonaan tuona aikana. Nyt aion pitää päätökseni, koska olen huomannut, ettei minusta saa enää kohtuukäyttäjää ja pari oluttakin tekee vaan pahan olon nykyään. Käytän rahat ja ajan johonkin iloa tuottavaan.

Hauskaa loppuelämää sinullekin raittiina (eli normaalina);).

olen samaa mieltä ettei kannata jäädä kotiin neljän seinän sisälle “kärsimään” ja kitumaan kun ei saa juoda. Paljon helpompi kun on ympärillä ihmisiä ja iloa, muttei silti tarvi itse juoda. Aika nopeaan se tulee tunne ettei tarvi, eikä sitten haluakaan, voi pitää hauskaa tanssia, laulaa karakoessa tms. mitä nyt nuoret ihmiset tekee.
Minä kuljin paljon kaikenlaisissa tilaisuuksissa kun raitistuin, se vahvisti vain sitä että kykenin olemaan juomatta. Ei viinaa voi pakoon mennä, sitä on kaikkialla.

Lisäksi juovat tulevat tosi kateellisiksi, kun näkevät että voit pitää hauskaa selvinpäin.

Itse olin aikoinaan tosi kateellinen raittiille työkaverille, joka laivareissullakin tuli su pirteänä ostoksilta, kun me muut yritettiin päästä sängystä ylös. Tämä raitis oli ainut, joka sai ravintolasta naisen matkaan (ei mikään ihme).

huolestunutläheinen kirjoitti

Samaa mieltä minäkin. Siksi käyn ainakin kerran viikossa palaverissa tapaamassa raitistuneita ja raittiutta haluavia aa-tovereita. Takana oleva raitis viikonvaihde ja monta hienoa kohtaamista on suuren kiitoksen aihe juuri nyt maanantaina,