Tästä tulee selviytymistarina

Rinalda Rakas,

Itku pääsi kun luki tekstiäsi. Rehellistä tekstiä, taidokasta tekstiä raskaista ja surullisista asioista. Minulle itselle tuo rehellisyys oli avain henkiseen muutokseen. Mikä minä olen, kuinka voin, kuinka voin jos jatkan tekemättä muutosta elämässä. Missä kulkee minun rajat ja oikeus puuttua toisen elämään jos ja kun toinen haluaa muuta kuin minä. MIkä on oikeasti minun vastuu, mikä on vastuuta jota yritän ottaa ilman, että minulle edes on oikeutta sille annettu. NOista se lähti se oivallus ja asian sisäistäminen: en ihan oikeasti voi tuolle toiselle mitään, jos haluaa tuhota itsensä niin sen saa tehdä. Ja ihan oikeasti kuinka romahdan henkisesti holistin rinnalla enkä enää kykene huolehtimaan aikuistuvien lasteni tarpeista.

En minä ole kokonaan pystynyt pyyhkimään holistia mielestäni ja ei kai se ole tarpeenkaan. Näin pari yötä unta, että hän kuoli. Tuota kai pelkään. Olen miettinyt miltä tuntuisi jos saisi jonkun jäähyväiskirjeen kuolinilmoituksen jälkeen. Heräisikö syyllisyys? Surua kuitenkin tunnen ja tuntisin eniten, syyllisyyden ja vastuun tunteista olen jo aika hyvin päässyt eroon. MIksi piti mennä noin? Toisaalta mietin, että holisti on jossain mielessä paljon onnekkaampi kuin esim. syöpäsairas, voi omalla päätöksellä vaikuttaa paranemiseen, on useampia mahdollisuuksia valita terveys. Mutta jos oma halu puuttuu ei muiden apu auta.

Minulla oman vastuun ottaminen omasta elämästä kannatti, olen saanut paljon lisävoimia, iloa ja tasapainoa elämääni. Oli ihmeellinen helpotus lopultakin kunnolla myöntää ettei ole vastuussa toisen ihmisen onnettomuudesta kun toinen väkisin sitä haki. Minulla tajuamisessa auttoivat hyvä ystävä ja hyvä terapeutti, heille olen siitä iki-kiitollinen :slight_smile:

No mutta nythän on päästy asiaan, nimittäin todellakin selviytymistarinoihin. Lainaan tähän Rinaldaa: “Suren ja iloitsen, siis elän!” Tuo on jotenkin NIIN terveesti todettu, että ei voi kuin ihailla tuota asennetta :slight_smile: Rinalda on ihminen, joka ei jää dramaattisesti märehtimään vastoinkäymisiään, vaan nostaa pään pystyyn ja jatkaa omalla sarkastisella huumorillaan ja positiivisella elämänasenteellaan eteenpäin. Niin sitä pitääkin.

Näinkö, kirjoitat myös ihanan tasapainoisesti raskaista asioista ja elämänvalinnoista. Tuota vahvuutta kun voisi muille antaa, niin meitä selviytyjiä olisi paljon enemmän.

Kiitos Näinkö? ja Hemmiina! Tervehdys kaikille!

Joudun näköjään aina aloittamaan tyyliin, että onpas aikaa kulunut ja pikainen tilannekatsaus seuraa… :laughing: Kesä kuluu nopeaan tahtiin. Ei se mitään. Syksykin on hyvä vuodenaika; tänä vuonna etenkin, kun silloin minulla pitäisi viimein olla paremmin aikaa. Talvi on hyvä vuodenaika, saan nauttia puusavotasta mökillä viikoittain. Kevät on hienoa aikaa luonnon herätessä. Mutta. “Vielä on kesää jäljellä!”

Työni etenevät niin, että eräpäivälliset hommat olen tältä erää saanut valmiiksi, ja teen rästitöitä; samalla tulee aina esiin kaikenlaista uuttakin. Koko aikaa en pysty työskentelemään kovin tehokkaasti, mutta etenen kuitenkin. Tiedän, että syksyyn mennessä saan näiden parin asiakkaan paperit luovutuskuntoon. Yhden asiakkaan, suurimman pidän edelleen, ja sen suhteen työnilo on alkanut palailla pätkittäin. Oikeasti myös tykkään tästä työstä silloin, kun se ei ole pakkotahtista. Kyllähän saisin nuo kaksi muuta luovutettua nopeammin, jos hampaat irvessä pakottaisin itseni tekemään tehokkaammin. Mutta koska ei ole mikään sellainen pakkotilanne, että pitäisi niin toimia, pyrin antamaan itselleni aikaa myös nauttia kesästä. Vajaa 3 viikkoa sitten perjantaina katsoin aamulla ulos ikkunasta: ilma oli hieno, aurinko paistoi. Silloin sanoin: Nyt siirryn 4-päiväiseen työviikkoon! Keräsin petivaatteita ja muita tarvikkeita ja häivyimme mökille jo aamupäivästä. Siitä lähtien ollaan siellä myös yövytty: pääsin siis viimein muuttamaan kesäksi mökille. Arkipäivisin tulen päiväksi töihin kaupunkiin, mutta yötä olen aina mökillä. Edellisvuosien tapaan aloitan aamun juomalla kupin teetä ruisleivän kera veneessä. Sateella myös! Sitten töihin. Mutta siitä nelipäiväisestä työviikosta yritän pitää kiinni täst’edes. Käyn kyllä perjantaina aamupäivällä kaupungissa, katson sähköpostin, teen jos on jotain akuuttia, mutta sellaisia hommia en ala tekemään, jotka voi siirtää myöhempään. Uskon, että pystyn pitämään tästä 4-päiväisestä työviikosta nyt kiinni jatkuvasti. En kesän jälkeenkään palaa viisipäiväiseen viikkoon; silloinhan työni vähenevät, ja pitäisi ilman muuta ehtiä jäljellä olevat hommat hoitamaan pienemmälläkin ajan tuhlauksella. Jotainhan oli tehtävä, jotta jaksaisi eläkeikään!

Asuttuamme pari päivää mökillä, otimme myös vanhan kissaneidin sinne. Se oli oikea ratkaisu! Se nauttii olostaan, kulkee kissanluukusta silloin kun huvittaa, pyydystää myyriä, kirmaa innoissaan tai vain lekottelee nurmikolla. Mies on päivät mökillä yleensä silloinkin, kun olen kaupungissa töissä; näin kissalla on seuraa. Toinen kissa on kaupungissa, seurustelen sen kanssa töissä käydessäni, ja viikonloppuisin käyn varta vasten. Se nauttii jakamattomasta huomiosta.

Tietenkin on aina olemassa se Arvaamaton Tekijä, miehen juominen. Nyt se on pysynyt tämän kolmen viikon ajan jotenkin hallinnassa. Jos se riistäytyy käsistä, tulee hänelle mökiltä lähtöpassit. Sitten pitää muutkin asiat miettiä uusiksi; kissojen kesäkuviot, ja omat. Tämän mökkijakson alussa, kun oli neljä yötä oltu mökillä, mies tuli mukanani kaupunkiin päiväksi. Sillä aikaa, kun olin omalla puolellani töissä, oli käynyt alkossa ja vetänyt pari pulloa viinaa. Kun olin lähdössä mökille, sanoin hänelle, etten häntä voikaan nyt ottaa mukaan. Hän ei oikein ensin uskonut, alkoi pukeutua. Sanoin selvemmin. Alkoi uhitella, että hän voi lopun ikänsä pysyä poissa. Sanoin, että miten vaan, mutta tällä hetkellä on kyse tästä kerrasta. Kaupunkiin hän joutui jäämään :sunglasses: Ei ole asiasta puhunut sen koomin, seuraavana aamunakin oli kuin ei mitään. Mutta taisi uskoa, että häneltä mökkiasuminen loppuu, jollei ole ihmisiksi. Niinpä onkin ollut “siedettävä” siitä lähtien - ei toki selvä. Mutta voi miten ihanaa oli nukkua se yö mökillä kissan kanssa kahdestaan, kuljeskella siellä omassa viidakossamme, herätä aamulla maaseudun (tällä kertaa rikkomattomassa) rauhassa :smiley: Tällaisia jaksoja tulee varmaan vielä lisää. Kaatokänninen örvelö ei sinne enää mukaani lähde. Jos on ihmisiksi, voi tulla.

Näillä mennään tällä hetkellä. Tämä ei ole lopullinen kuvio. Mutta toimii tämänhetkisessä tilanteessa.

Nyt lopetan tältä erää ja lähden maalle takaisin :smiley:

Nauttikaa pienistä hetkistä, voimaantukaa!

[Poistettu asiattomuuksia -Päihdelinkin moderaattori]

Jos sinulla Taivas varjele -nimimerkki ei ole muuta annettavaa kuin sontaa niskaan, painu “viisauksinesi” muualle, tällä palstalla niitä ei kukaan kaipaa. Meillä jokakaisella alkoholistin läheisellä tai ex-läheisellä on oma polkumme kuljettavanaan ja jokainen tekee ratkaisunsa ja valintansa omaan tahtiinsa. Yhdenkään juopon raitistuminen tai juominen EI ole läheisestä kiinni, kuten hyvin tiedetään. Sieltä puskista on kenenkään turha huudella. Elä itse niin kuin haluat, ja ennen kaikkea, anna muidenkin elää. ARGH!

Vihaisena
Narrinen

Narrinen, KIITOS!

Taivas varjele, sinulla on nyt tilaisuus olla hyödyksi. Olet ilmeisestikin lukenut ketjuni ja sisäistänyt elämäntarinani joka suunnalta. Kirjoitapas nyt oikein seikkaperäinen selvitys minulle, miten tuo minun puolisoni raitistetaan, kun se kerran vastauksesi perusteella on minun tehtävissäni :wink: On tässä tullut viime aikoina keskityttyä liikaa tuohon oman elämäni laadun parantamiseen, you see.

Minä lähden tästä nyt maalle takaisin. Sammakko ja vesipäästäinen eivät vaadi minulta selitystä, mutta tuottavat iloa ihan olemassaolollaan. Kissani palkitsee ystävyyteni muhevalla vesimyyrällä :smiley: Palaan sitten maanantaina lukemaan, miten hienoin neuvoin elämäni on järjestetty uusiin uomiin ja mieheni saatettu raittiuden polulle :sunglasses:

Mukavaa viikonloppua kaikille, niin viisaille kuin meille tyhmillekin :laughing:

Eletään vaan, vaikka piruuttaan!

toivoopi Rinalda

Pisti kyllä miettimään nim. taivas varjele.

Kiitos Moderaattorille tilanteeseen puuttumisesta. Oli oikeasti virkistävä yllätys, että tällä kertaa syyllistäminen ei saanut tuon suurempia mittasuhteita. Siitäkinhän on kokemusta, kun joku ajanvietettä kaipaava huomaa sopivan syntisen (= läheisen), alkaa varsinainen kivitys :astonished:

Samaa mieltä ei asioista tarvitse olla. Näkökulmia voi kuitenkin esittää myös asiallisesti, Kuten on tullut todettukin, neuvominen ei minuun uppoa; toisten tarinat ja niiden ratkaisut - onnistuneet ja vähemmän onnistuneet - kylläkin. Ihminen kun haluaa käyttää omia aivojaan (tai minä ainakin). Syyllistäminen ja syyttäminen, nihilismi, toisen mitätöiminen, pilkka - niille ei oikeaa paikkaa olekaan. Joskus vain on ulkopuolisen vaikea ymmärtää, että läheinenkin on ihminen. Ja niin on alkoholistikin.

Rehellisyyden palkka on välillä sekin, että kiviä satelee. Rehellisyys on kuitenkin ainoa tie eteenpäin; satuja kertomalla mikään ei muutu. Täälläkin joku on lopettanutkin, kun on huonolla tuurilla saanut ensimmäiseksi vastaansa hyökkäyksen. Minä en aio lopettaa. Kirjoitan jatkossakin, silloin kun siltä tuntuu. Siitä on apua minulle itselleni, ja toivon että siitä olisi apua jollekin toisellekin. Taistelutahdon nostajana - tai varottavana esimerkkinä; miten kukakin asian näkee.

Tämä on minun tieni. Ja sillä hyvä.

Terve vaan!
En ole ehtinyt kirjoittelemaan. Päivät menevät töiden parissa ja sitten ei enää malta jäädä roikkumaan tietokoneelle, vaan rientää mökille illaksi, sinne elektroniikkavapaalle vyöhykkeelle. Eilisen päivän leikkasin ruohoa, tänään töiden jälkeen vielä jatkan sitä hommaa; illemmalla sitten istutetaan kissa kopassaan takapenkille ja palataan kaupunkiin. Yöt ovat jo tulleet viileiksi, joten enää ei välttämättä houkuta vaikkapa pimeässä ja kylmässä juosta yöllä myrskylyhdyn kanssa puuseehen. Tästä eteen päin toimii paremmin systeemi, että ollaan kaupungissa, saan arkena enemmän työtä tehdyksi ja viikonloppuna voin keskittyä mökkihommiin.

Nämä kaksi kuukautta mökkiasumista ovat menneet juoppopuolisonkin osalta kohtalaisen hyvin, ainakin jos vertaa viime kesään. Niin paljon kaatuilua ei ole ollut. Usein on tullut kyydissäni kaupunkiin päiväksi, kun olen tullut töihin, juopotellut tuolla oman asuntonsa puolella ja sitten nukkunut, paluukyytiin mennessä selvinnyt sen verran, että on päässyt mukaan. Muutaman kerran ollut niin juovuksissa mökille lähdettäessä, että olen jättänyt yöksi kaupunkiin. Silloin olen nauttinut maalaiselämästä kissan kanssa kahdestaan.

Huomennahan taas on eläkeläisen tilipäivä, joten siitä varmaan taas rankempi putki alkaa (vaikkei toki juomisessa juuri taukoja ole ollut muulloinkaan, määrät vain rahojen vähetessä pienempiä). Siksikin sanoin tänä aamuna, että illalla muutetaan kaupunkiin. Yhtälö olisi muuten mahdoton. Minulla on aika paljon töitä, joten joudun olemaan pitkähköjä päiviä kaupungissa. Jos mies tulee aamulla tänne mukaan, on kissa koko päivän yksin mökillä. Jos hän jää mökille, hakee omalla autollaan juomalastin ja kaatuilee siellä. Mutta ennen kaikkea yöt, juopunut kaatuileva mies ja ulkona pimeässä hyppääminen tämän tästä - voi olla kohtalokas yhdistelmä.

Tiedän, että moni ei kuviota ymmärrä. 15,5 vuotta vanha kissamme on kuitenkin saanut viettää todella hyvät 2 kuukautta mökillä, se on kaikkein iloisin asia. Se on todella nauttinut. Ikä huomioon ottaen jokainen kesä voi olla jo viimeinen. Mutta se on virkeä ja aktiivinen ja vapaa elämä luonnossa on tehnyt sille todella hyvää. Viimeksi tänä aamuyönä neljältä se herätti ihailemaan myyräsaalistaan, söi sen kehräten ja tuli sitten viereeni nukkumaan :smiley:

Enempää en tässä nyt ala selittelemään :wink: Eiköhän tänne tule taas kirjoiteltua ahkerammin, kun on illatkin kaupungissa. Veikkaanpa, että jo huomenillalla olen evakossa täällä asunnollani… Kuukauden päästä muuten tulee kaksi vuotta täyteen siitä, kun muutin tänne osoitteeni. Sehän tietää vapautta tehdä päätöksiä nopeastikin, jos tilanne menee sellaiseksi :sunglasses: No, tässä vaiheessa yritän saada ensin rästityöt tehtyä, katsotaan sitten…

Nyt töitä jatkamaan. Son moro!

No tänne tulin nyt omalle asunnolle jo toiseksi yöksi peräkkäin. Hyvä kun tuli muutettua kaupunkiin jo viimeinen päivä; silloin rahattomalla miehellä ei ollut varaa yhteenkään kaljaan ja oli sen yhden päivän aivan selvin päin. Oli mukava rauhallinen ilta, kissojenkin sopeutumisen kannalta hyvä, kun kaupunkikissa ja maalta muuttaja aloittivat taas yhteisen asumisen. Maalla mukana ollut vanha neiti on nyt ottanut levon kannalta nämä pari päivää.

Eilisen ja tämän päivän olen tiiviisti ollut täällä omalla puolellani. Aamuisin olen viettänyt laatuaikaa kissojen kanssa, eihän se mies vielä silloin ole juovuksissa ollut. Mutta heti päivällä eilenkin, kun menin syömään hänen puolelleen, oli hakenut 2 pulloa leijonaviinaa (0,7 + 0,5 litraa) sekä 12 keskikaljaa, ja oli jo päässyt hyvään vauhtiin. Lämmitin äkkiä mikrossa jotain syötävää itselleni ja voileivän otin omalle puolelleni mukaan. Yhtä nopeasti menivät pari muutakin käväisyä ja illalla kävin vain tsekkaamassa tilanteen ja palasin saman tien nukkumaan tälle puolelle.

Tänä aamuna sitten kuudelta miehen asunnolle; kissat ovat tottuneet syömään jo silloin. Ehdin siinä sitten vetelehtiä jopa kolme tuntia, ennen töihin tuloa. Tänään mies halusi tehdä ruokaa, aamulla otti jo perunat esiin, puolilta päivin kun kävin haukkaamassa välipalaa, oli jo kuorinut 3 perunaa! (Ja oli hakenut leijonaa 0,5 + 0,5 litraa sekä 4 keskikaljaa). Neljän maissa kun menin, kanapata oli valmista (tosin uunissa vielä) ja mies yritti tiskata jalat hutisten. Talutin sen sitten sänkyyn ettei kaatuile, söin ja painuin omalle puolelleni. Nyt illalla menin sitten katsomaan, voisiko siellä miehen puolella olla, epäilevin mielin jäin hetkeksi katsomaan telkkaria ja seurustelemaan kissojen kanssa. Mies sössötti juttujaan, yritin olla kuulematta. Meni sitten nukkumaan. Äsken se riivattu sitten heräsi ja alkoi taas sössö-örveltää sängyn reunalla, mihin oli puolittain kumonnut itsensä. Ei ole aggressiivinen, mutta perhana kun minä en nykyään pysty häntä yhtään sietämään silloin kun on juovuksissa; voin pahoin kun kuulen sen lässytyksen.

Onneksi ei tarvitse sietääkään. Kun sössötys alkoi kuulua, lähdin välittömästi omalle puolelleni. Mökki on elektroniikkavapaa vyöhyke, oma asunto taas päihdevapaa vyöhyke. Se on vissiin sitä vyöhyketerapiaa :laughing: Viime yönä nukuin hyvin neljään asti, mutta sitten heräsin surullisena ja itkeskelin tunnin. Mietin vanhaa kissaamme, se on melko laiha ja pelkään että tämä kesä mökillä saattoi olla viimeinen. Ei se sairas ole, mutta ikää on jo aika paljon. Puhuin sen vuosi sitten kuolleelle sisarelle, jonka tuhkat ovat vielä kaappini päällä, en ole pystynyt siitä vielä päästämään irti. Itkeminen auttoi, ja tuhkauurnalle puhuminen: tuli rauhallinen olo ja pystyin jatkamaan nukkumista. Tänään olen ollut reippaampi, ja päässyt paremmin työhönkin kiinni.

Mutta nyt menen hyvillä mielin nukkumaan, ja aion nukkua aamuun asti ilman mitään suru-itku-vatvomis-sessioita :stuck_out_tongue: Itku tekee hyvää välillä, mutta ei tuo olotila saa jäädä päälle. Johan mä olen miehenkin suhteen surutyön tehnyt moneen kertaan. Ja luullut päässeeni yli ja eteenpäin, mutta aina tulee välillä takapakkia. Varsinkin jos on väsynyt, joten nyt lepäämään!

Vyöhyketerapiaa! :slight_smile:

Oikeastaan tuommoinen krooninen luopuminen on raskainta… Ehkä. Katsella kun ihminen tai eläin lähenee loppuaan ja tarkkaa hetkeä ei voi tietää. Se suru katsella häntä (ihmistä tai eläintä) matkalla kohti loppuaan, niin se apeus tulee oikeastaan aina nähdessä mieleen. Ja alkoholistin kohdalla mielessä pyörii sen tuhon turhuus, että kun toinen ei saa, eikä saanut muutettua kurssiaan ajoissa ja jotenkin ei pysty käsittämään “miksi”. Eläimessä taas sen hiipumisen katsominen ja se vastuu, kun yleensä lemmikin kohdalla pitää itse tehdä se päätös (yhdessä eläinlääkärin kanssa), milloin on sen piikin aika.

Kun ethän säkään lopulta voi tietää, milloin mennessäsi katsomaan, puoliso on ns. “suorana”… verensyöksy tai joku muu kohtaus. Semmostahan voi tapahtua lyhyemmälläkin juomisella.

Jaksamista sulle Rinalda! Mä kaipaan omaa rajan taa mennyttä lemmikkiä ja joskus suru musertaa. Ja semmonen melankolia on läsnä, vaikka toki monet asiat tuo suurta iloakin. Päivä kerrallaan. :slight_smile:

Kiitos TuskainenP!

Ihanaa lukea vastaus, josta näkee että toinen tietää täsmälleen, miltä toisesta tuntuu. Tämä on sitä vertaistukea parhaimmillaan :slight_smile:

Tänään aion karata töistä puolilta päivin ja mennä mökille raivaamaan veneen nostopaikkaa. Ohjausjärjestelmässä on vikaa (pallonivel irtosi ja meni syvyyksiin viimeksi ajaessa) eikä venettä uskalla lähteä väliaikaisen korjauksenkaan turvin ajamaan muutaman kilometrin päässä olevaan piensatamaan, mistä sen kaverimme on aikaisemmin nostanut. Katsoimme mökkirannasta paikan, mistä nosto voi onnistua, mutta pitää ottaa risukkoa pois edestä. Myös yksi isompi puu; toivottavasti kaveri tulee käymään, jotta voin pyytää häntä kaatamaan sen moottorisahalla. Olisihan se maailman kahdeksas ihme, jos tuo oma mies sen kaataisi :laughing: Ehkäpä minun ensi talvena pitää jo itsekin totutella käyttämään moottorisahaa, vaikka olenkin enempi noita pokasahanaisia :sunglasses: :laughing: Olihan mulla sähkösaha, mutta hajotin siitä terän viime talvena, eikä sillä pihapiiriä kauemmaksi viitsi lähteäkään, pitäisi olla niin monta roikkaa peräkkäin…

Hyvää viikonloppua kaikille!

Hyvä Rinalda,sinulla on elämässä sellainen positiivinen asenne,joka saa meidät lukijat ymmärtämään että elämä kantaa kaikesta huolimatta.Ei pitäisi kantaa liiaksi huolta huomisesta,elää tätä päivää.Suurta kuormaa ei tahdo jaksaa kantaa,olen sen huomannut itse,että elimistö sitten rupeaa pistämään hanttiin…

Sinulla karvainen kaveri,josta myös huolehdit ja kannat vastuun.Minulla on myös kaksi kissaa,jotka miehen vastuula tällä hetkellä.Asumme kuitenkin sen verran etäällä toisitamme että en joka päivä käy katsomassa ja ruokkimassa.Mies on luvannut hoitaa ne,uskon siihen,vien ruokaa aina käydessäni ja tarkastan kunnon.Kissat ovat hänelle kuitenkin niin tärkeitä,sanoi olevan hänen viimeinen oljenkorsi,joten en ole niitä vienyt pois…( asun itse kerrostalossa ja kissat ovat tottuneet liikkumaan vapaasti ulkona,niin vaikeaa heitä on kerrostaloon saada tottumaan)…Voimia sinulle ja kaikille muillekin jotka kamppailee näiden asioiden kanssa…-jellonatar-

Kiitos Jellonatar!

Sanasi saivat minut iloiseksi! Minulle on kai lapsuudenkodissa kasvanut sellainen taistelutahto, että minuahan ei helpolla alisteta. Uuvun minäkin välillä, välillä olen hemmetin surullinen - mutta eteenpäin on mentävä! Joskus ajattelen, kun olen selvinnyt järjissäni pois lapsuudenkodistani, jossa äiti hallitsi minun ja isän elämää sekä henkisellä väkivallalla, että välillä jopa fyysisestikin henkeä uhaten - sen jälkeen ei minua mikään voi enää lannistaa. Jos kaadun joskus polullani, nousen taas ylös ja jatkan matkaa. Ehkä se ei aivan siltä aina vaikuta, kun taipaleeni tässä alkoholisoituneen ihmisen vierelläkin on kestänyt niin kauan. Mutta elämänhaluni ei ole kadonnut.

Askel askeleelta pääsen eteenpäin itsekin. Kaikki vaiheet on vain pitänyt käydä läpi omaan tahtiin. Oppia keskittymään omaan elämään. Nauttimaan pienistä asioista. Tämä kirjoittaminen ja vuorovaikutus muiden läheisten kanssa täällä on auttanut paljon eteen päin. Ymmärtämään mistä on kysymys, jäsentämään omaa elämääni. Jos tästä samalla on hyötyä jollekin toiselle, kuten kerran sanoinkin, joko taistelutahdon antajana tai varoittavana esimerkkinä, silloin tämän kaiken kirjoittaminen on kannattanut! Menneisyys on tehnyt meistä sellaisia kuin olemme nyt, vikoinemme ja vahvuuksinemme. Se kaikki on tarvittu rakentamaan meistä sellaisia kuin olemme nyt. Valmiina kohtaamaan tulevaisuuden. Matka on jo alkanut. Joku viisas on sanonut, että matka on tärkeämpi kuin päämäärä.

Niin se on meilläkin aina ollut, että kissat ovat myös miehelle todella tärkeitä, ja tiedän, että hän ei koskaan tahallaan vahingoittaisi niitä. Viime vuosiin asti olen myös voinut luottaa siihen, että poissa ollessani hän pitää niistä huolta, ruokkii, seurustelee, tyhjentää hiekka-astiat. Niinpä olen voinut lähteä yksin kotiseudullekin pariksi päiväksi, yleensä mies on silloin skarpannut ja juonut vähemmän. - Nyt tämä asia on kuitenkin muuttunut. Ymmärrän, että hänen alkoholisminsa on edennyt sellaiseen pisteeseen, että vaikka esimerkiksi kissat ovat hänelle kaikki kaikessa, juomistarve on kuitenkin voimakkaampi. Tämän sain huomata viime vuonna, kun heti vuoden alussa tuli kotiseudulla hautajaiset, joihin minun oli mentävä autolla, koska olivat maalla julkisen liikenteen ulottumattomissa. Talvikelillä muutama sata kilometriä - ajoin sinne jo hautajaisia edeltävänä päivänä, ja palasin hautajaisten jälkeisenä päivänä; olin poissa kolme päivää. En osannut edes ajatella, että kissat jäisivät hoitamatta. No, hautajaispäivän aamuna miehelle soittaessa kuulin, että hän oli jo aamusta juovuksissa. Seuraavan päivän iltana kotiin palatessani sain huomata, että hiekka-astiat olivat tyhjentämättä, ruokakupit tyhjiä, mies makasi sammuneena sängyllä ja tiskipöydällä oli vetinen pakasteseitipaketti jonka oli aamulla ottanut sulamaan tarkoituksena keittää kalasoppaa.

Kissoillahan ei sinänsä ollut mitään hätää, lähteissäni olin laittanut ruokaa useampaan kuppiin ja vettä oli ämpärissäkin, joten se ei päässyt loppumaan. Mutta ensimmäisen kerran sain huomata, että viinan juonti meni kissojen hoidon ohi. Seuraahan niillä kyllä oli ja on, kun mies kotona juo yksinään… Viime vuonna oli pakko lähteä sinne kotiseudulle normaalia useammin; ei huvireissuille vaikka toki nautin yksin kulkiessani, mutta tuli toisetkin hautajaiset, vielä yksi uurnanlasku, sukuseuran kokous (olen siinä rahastonhoitaja ja autoin järjestelyissä) sekä käynti isän kotipaikalla, joka perillisten puuttuessa meni valtiolle. Osan reissuista pystyin kuitenkin supistamaan yhden yön yli reissuiksi, juuri siksi etteivät kissat joutuneet olemaan miehen hoidossa pitkään.

Tänä vuonna sain karsittua kotiseutureissut kahteen, kun nyt onneksi ei hautajaisia ollut niin taajaan kuin viime vuonna. Kesäkuussa oli poissa kaksi yötä, kun piti taas käydä siellä maaseudun korvessa asti :smiley: Sukuseuran retki oli kaupungin läheisyydessä, joten pystyin menemään junalla ja selvisin yhden yön poissaololla. Muutimme mökille vasta ekan reissun jälkeen, ja toisen reissun ajaksi tuotiin toinenkin kissa kaupunkiin, jossa toinen oli koko kesän. Kaikki tämä järjestely kissojen hyvinvoinnin vuoksi; oli välttämätöntä, että sekä mies että molemmat kissat olivat kaupungissa, koska tiesin aivan varmaan että mies ei ajokykyinen ollut poissaoloni aikana. Näin ei ainakaan kumpikaan kissoista jäänyt yksin. Ruokahuolto ja hiekanvaihto oli ontuvaa, mutta poissaoloni eivät olleet pitkiä.

Tämän kissaselonteon kirjoitin tähän itseni vuoksi; viime vuonna kun sain täällä osakseni aika raakaa syyllistämistä kissojen “huonosta hoidosta”. Kissat ovat minulle kaikki kaikessa, ja jos joudun valitsemaan niiden ja miehen välillä, valinta on kyllä ihan selvä. Vielä tämä meidän systeemi on kuitenkin toiminut, kun asuntomme ovat samassa rappukäytävässä ovet vastakkain, joten pystyn huolehtimaan kissojen hyvinvoinnista. Sekin päivä on varmaan tuleva, jolloin kissat ovat minun luonani, mutta meilläkin kissat ovat myös sellainen asia, joka tuottaa miehelle iloa. Ne rakastavat häntä ehdoitta, ja olen ajatellut että hienoa kun niin on; kun itse en siihen pysty.

Taas tuli villiinnyttyä kirjoittamaan - nyt on pakko ruveta töihin!

Olen laittanut tämän sitaatin ennenkin, mutta laitanpa taas, kun ulkoa kuului juuri yli lentävien joutsenten ääntä:

“Elämä on ihanaa
kun sen oikein oivaltaa
ja kun lentää siivin valkein niin kuin joutsen!”

Tästä elämänhalusta ja itsensä kunnioittamisesta laitan sinulle tämän Aino Suholan Runon.

"Tärkeää on elämässä nöyryys ja intohimo.Minkä teetkin tee takapuoli savuten,syöksy siihen suorin vartaloin,kahdella kierteellä,koska vain siten lunastat itsekunnioituksesi.Ja jos kaadut nouse ylös,pane heftaa polveen ja etene taas.Jos kaadut aina vain,ajattele että kaikki ei kaadu näin komeasti kuin minä,niin suoraan mahalleen ja näköalapaikalle.Sillä autuaita ovat ne jotka osaa nauraa itselleen,koska heiltä ei tule hupia puuttumaan…

-jellonatar- :slight_smile:

Tosi hyvä! Pätee minuun…
:laughing: :stuck_out_tongue:

Intohimo tekemisessä on hienoa, samoin nöyryys, joka on minusta tosiasioiden tunnustamista. Sen sijaan jääräpäisyys - siitä en ole varma onko se ihmisille hyväksi. Puskee läpi elämän ahdasta roolia jonka itselleen on laittanut, voi pahoin mutta kokee ettei ole vaihtoehtoja - tuohon meistä monet ovat menneet. Joskus voisi leikitellä miten elämä olisi mennyt jos roolit olisivatkin tosisnpäin: minä se sairastunut ja tuo päihteinen se jonka olisi pitänyt huolehtia… ei ainakaan minun tapauksessa olisi ollut kovin pitkäaikainen romanssi.

Kun kuitenkin on se hirveä vastuuntunto ja huolehtimisenhalu. Minä olen ratkaissut asian nyt toisin: kun heivasin juopon elämästäni rupesin SPR:n kuukausilahjoittajaksi. Vähistä tuloista siihen riittää ihmeesti kuitenkin rahaa kun ei tarvitse enää vastata juopon jatkuvista talouskatastrofeista - ja jotenkin kokee auttavansa ihmisiä, jotka itse eivät ole onnettomuuttaan aiheuttaneet. Mutta jokainen tyylillään. :slight_smile:

Kiitos, jellonatar tuosta Aino Suholan tekstin lainauksesta, se oli NIIN osuva :slight_smile:

Näinkö? kirjoitti jääräpäisyydestä. Sellainen TYHMÄ jääräpäisyys - kuka sen sitten määrittääkään - on minustakin hölmöä ja turhaa, mutta jos jääräpäisyys tulkitaankin jonkinlaisena sisukkuutena ja sinnikkyytenä, niin sitähän meissä monessa varmaankin löytyy, eikä aina niin järkevässäkään merkityksessä. Itse ainakin elämäni varrella olen huomannut, että tietynlainen sitoutumiseni asioihin, joista joskus olen luvannut tai päättänyt huolehtia, on saattanut ylittää kestokykyni ja olen siihen sitten uupunut. Joskus on tosiaankin viisautta antaa periksi ja lopettaa olemasta sinnikäs :slight_smile: Tuon kaltaista sisukkuutta ja sinnikkyyttää sisältynee myös tähän Näinkö? tekstiin: “Kun kuitenkin on se hirveä vastuuntunto ja huolehtimisenhalu” …

Nuo kaksi ominaisuutta ovat hyvin paljon osa minua. Nyt, pikkuhiljaa, olen myös tajunnut, että jonkin sortin synonyymi noille sanoille on “kontrollointi”… On ollut aika hirveää myöntää itselleen, että minähän haluan kontrolloida omaa elämääni ja lähes kaikkea, mitä siihen sisältyy. Kontrollointi-sanan tilalla voisi käyttää myös hallita-sanaa, ihan miten vaan. Toisaalta ymmärrän, että kyse on jonkinlaisesta turvallisuuden tunteesta, että kun ITSE hoidan kaikki asiat ja tiedän KAIKEN siitä, mitä ympärilläni tapahtuu, niin olen jollakin tapaa turvassa. Haluan ns. pitää langat käsissäni. Mistä tuo taas johtuu, who knows. Olen toki tuosta piirteestä päässyt jo paljon eroon ja tiedostan sen erittäin hyvin. Ehkä sitten eläkemummona tajuan, että muut eläkööt omaa elämäänsä, vaikka sitä surkeaakin ja minä elän “vain” omaani :slight_smile:

No mutta, nytpä alkoikin ajatus taas lentää, eikä aikaa kuitenkaan tälle “höpinälle” olisi, joten heipat taas tältä erää :stuck_out_tongue: !

Heinäkuun alussa kirjoitin, että on ollut taas jonkinlainen surutyö-vaihe. Välillä olen kyllä reipastunutkin, mutta alakuloa on kyllä ollut edelleen.

Elokuun puolivälin tienoilla miehellä oli vuotuinen tapaaminen diabeteshoitajan kanssa. Kutsussa ei mainittu verikokeista, joten soitin sinne ja kysyin; pelkästä juttelustahan ei ole mitään hyötyä, se on nähty. Tärkeää minusta on ollut juuri se, että kokeet otetaan edes kerran vuodessa, jolloin tulee edes jonkinlaista varoitusta terveystilanteen mahdollisesta huononemisesta. Ja tietysti sitä toivoo, jos jotain hälytysmerkkejä näkyisi, että vielä olisi mahdollista korjata kurssia ja mies sitten havahtuisi tilanteensa vakavuuteen. No hoitaja huomasikin tietokoneelta, että edellisenä vuonna oli laitettu “uudet verikokeet vuoden kuluttua”. Laittoi tilaukseen ja myös yövirtsan keräyksen, kun edellisenä vuonna oli ollut paljon valkuaista. Silloin edellisenä vuonna olin mukana, tapaaminen oli lääkärin luona ja hän vain kuittasi valkuaismäärän hymyillen: No sehän on tavallista kun käyttää alkoholia! Minä jäin huolestuneeksi ja ihmettelin mielessäni, eikö sitä seurata jatkossa mitenkään. Mies sanoi heti parantavansa elintapojaan ja vähentävänsä juomista. Että tiedon puutetta ei ole! Kuulosti niin määrätietoiselta, että lääkäri ei alkanut valistaa enempää. Ja tuskin siitäkään olisi apua ollut, valistaminenkin kun aiheuttaa vastareaktion. Siltä vuodentakaiselta käynniltä kun lähdettiin; minä olin kuskina, kun päästiin autolle, mies kaivoi hanskalokerosta kiireesti leijonapullon ja veti pitkän hörpyn. Että se siitä elämäntapamuutoksesta ja lupauksen kestävyydestä :laughing: Eipä sellaista muutosta koskaan tullut.

Tänä vuonna mies sanoi menevänsä hoitajan tapaamiseen yksin. Sanoin, että niin kuin haluaa, voin tulla mukaan jos haluaa, mutta en tyrkytä. Verikokeet oli otettu, mutta virtsankeräystä ei, koska hänen mennessään hakemaan labrasta astiaa, ne olivat loppu. Sanoin, että menen hakemaan astian seuraavana päivänä, mutta sen mies kielsi, jos menisin, hän ei menisi tapaamiseen. No hoitaja sitten oli hakenut hänelle astian, se palautettiin jälkikäteen ja hoitaja soitti tulosten tultua. Tapaamisesta tultua mies oli hyväntuulinen ja sanoi, että hoitajakin oli paljon vapautuneempi, kun minä en ollut paikalla! Mitään olennaista ei kertonut tapaamisesta ja verikokeiden tulokset olivat melko hyvät.

Hoitaja soitti sitten minulle, kun virtsakokeen tulokset tulivat. Minulle siksi, että miestä ei saa kiinni kännykästään. Se on kyllä päällä, muttei soita eikä vastaa siihen. Hoitaja kertoi, että virtsassa on paljon valkuaista ja on munuaisten vajaatoimintaa. Verenpaine oli myös korkea, hoitaja sanoi että lääkäri oli jo kirjoittanut toistakin verenpainelääkettä edellisen lisäksi ja sisätautilääkärille varataan aika 3 kk:n päähän. Sitä ennen otetaan uudet kokeet. Sanoin, että varmaan runsas alkoholin käyttö ja tupakointi ei ole myöskään hyväksi. Hoitajan mukaan varsinkin tupakointi on pahasta. Sitten selvisi sekin, mitä miehen käynnillä oli puhuttu. Hoitaja nimittäin kysyi, että eikös se alkoholin käyttö ole nyt ollut vähäisempää. Että mies oli sanonut, että kesällä kun on mökillä ja ajaa omalla autollaan, ei juo niin paljoa. “Vai onko se ollut niin?” kysyi hoitaja vielä. Menin ensin aivan sanattomaksi. Tuntui, että olen kantelupukki, kun kerron totuuden. Kerroin kuitenkin, satiiria äänessäni: joo, ajoi se keväällä autonsa mökille. Ja on viinaa nyt mennyt vähän vähemmän. Heinäkuussa alle 10 litraa. Keskikaljaa kyllä sitten yli 300 tölkillistä. Että ei se nyt minusta kauheen vähäistä ole… Oli hoitajan vuoro mennä hiljaiseksi. Sitten sanoi: “Eihän tuota voi uskoa!” Sanoin, etten minäkään uskoisi, ellen pitäisi kirjaa. Kirjanpitäjä kun olen, joka päivä merkkaan kalenteriin hankitut juomat. Sanoin myös, että edellisenä vuonna ei lääkäri kovin paljon sanonut valkuaisesta virtsassa. Hoitaja tokaisi: Nehän olivat SOPINEET, että mies vähentää juomista. Sopineet :laughing: Eihän alkoholistin kanssa voi sopia asioita. Mies sanoi silloin nopeasti tietävänsä tosiasiat, jotta ei tarvinnut kuunnella “esitelmää”. Todellakaan se ei mikään sopimus ollut, ainakaan miehen puolelta! Mutta minkäs teet. Kun tuohon pisteeseen on menty, ei auta kenenkään sanomiset. Hoitajakin surkutteli sitä, että herätään vasta, kun ollaan jo niin pitkällä, ettei paluuta ole. Jos munuaisten vajaatoiminta pääsee niin pitkälle, että pitää alkaa käydä dialyyseissä, ei oikein enää normaaliin ole paluuta. -Siksi siis minä en viimeksi kelvannut käynnille mukaan, että sai sumuttaa hoitohenkilökuntaa.

Kun sitten illalla menin mökille, oli kaverimme tullut käymään, ja mies siellä naureskellut hänelle, miten kutsutaan milloin diabeteshoitajan luo, milloin jalkahoitoon, milloin pitää kusta purkkiin. Minulta kysyi nauraen: Koskas taas täytyy mennä? Sanoin: “Ei sun nyt tarvi vielä mennä mihinkään. Tulokset tulivat ja sulla on kuulemma munuaisten vajaatoiminta. On määrätty lisää verenpainelääkettä, saat hakea ne huomenna apteekista. Kolmen kuukauden päästä tulee kutsu sisätautilääkärille.” Kaverimme näytti huolestuneelta, mutta mies vain nauroi, ja piti virtsankeräyskoetta aivan pellehommana.

Seuraavana päivänä juovuksissa hän kuitenkin sanoi tajuavansa, että tämä oli viimeinen varoitus ja niitä ei enää tule enempää. Että nyt on elämäntapamuutoksen aika, hän on elänyt kuin sika. Ja kun tupakat loppuu, uusia ei enää tule. Minua melkein alkoi itkettää, ajattelin, tajusiko se viimein! Sanoin, hyvä että tuli vielä tämä varoitus, vielä on mahdollisuus muuttaa suuntaa.

Tästä on nyt 6 viikkoa, eikä mitään suunnanmuutosta tapahtunut, tietenkään. Tupakatkaan eivät vielä ole loppuneet; eiväthän ne lopu niin kauan kuin eläke juoksee ja tupakkaa kaupoissa myydään. Syyskuun juomien saldo on 15,9 litraa leijonaviinaa (ka 0,53 l/vrk) ja 322 tölkkiä/tai 106 litraa keskikaljaa (ka 10,7 tölkkiä/vrk tai 3,54 l/vrk). Miten ihminen voi juoda 4 litraa alkoholia joka päivä?! Siihen päälle n. 2 askillista tupakkaa päivittäin. Juomattomia päiviä oli syyskuussa tasan yksi, se oli toissapäivänä.

Tämäkin nyt sitten surettaa. Ihminen menee kohti väistämätöntä tuhoa, ja ymmärrän, etten voi tehdä mitään.

No on tässä vielä muutakin surun aihetta. Serkun vaimo kuoli syöpään vajaa pari viikkoa sitten. Siunaustilaisuus on tänään, vain oman perheen kesken, joten nyt en sinne satojen kilometrien päähän lähtenyt. Hän oli minun ikäiseni, vähän päälle 50-vuotias.

Kaikki tämä pitää nyt vain kääntää niin päin, että minä olen elossa ja voin melko hyvin. Minulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, että voin toivottavasti hyvin jatkossakin ja pystyn tekemään itselleni tärkeitä asioita. Pitää katsoa eteenpäin.

Enempää en nyt ehdi kirjoittaa, ja olihan sitä tässäkin! Nyt lähetän äkkiä, ettei tämä teksti katoa…

Palailen taas,

Heippa Rinalda, ehdinkin jo tänään aikaisemmin ajattelemaan, että sinustakaan ei ole “kuulunut” vähään aikaan :slight_smile: Minähän käyn lukemassa näitä tekstejä lähes päivittäin, mutta en kovinkaan usein ehdi kommentoimaan, eikä kai aina ole tarvekaan, ei sen puoleen.

Vähän jäin nyt miettimään tuota terveydenhuoltohenkilökunnan toimintaa, että eikö heitä sido teidänkin tapauksessanne vaitiolovelvollisuus? Toisaalta voin kuvitella, että jos olet vuosien ajan miehesi kanssa hänen asioitaan hoitanut, niin henkilökunta tuntee sinut ja näin tietää, että sinähän se teistä olet ollut se “vastuunkantaja”.

Munuaisten vajaatoiminta kuulostaa tosi huolestuttavalta, mutta eipä nuo uutiset taida enää miestäsi “hetkauttaa”, kun hän on noinkin pahasti alkoholisoitunut.

Koitahan nyt pitää huolta itsestäsi ja kohottaa mielialaa, vaikka noita vastoinkäymisiä ja surullisia uutisiakin tulee vähän väliä. Kuten itse sanoit, onneksi olet itse suht hyvässä kunnossa. Jaksamisia!