Heinäkuun alussa kirjoitin, että on ollut taas jonkinlainen surutyö-vaihe. Välillä olen kyllä reipastunutkin, mutta alakuloa on kyllä ollut edelleen.
Elokuun puolivälin tienoilla miehellä oli vuotuinen tapaaminen diabeteshoitajan kanssa. Kutsussa ei mainittu verikokeista, joten soitin sinne ja kysyin; pelkästä juttelustahan ei ole mitään hyötyä, se on nähty. Tärkeää minusta on ollut juuri se, että kokeet otetaan edes kerran vuodessa, jolloin tulee edes jonkinlaista varoitusta terveystilanteen mahdollisesta huononemisesta. Ja tietysti sitä toivoo, jos jotain hälytysmerkkejä näkyisi, että vielä olisi mahdollista korjata kurssia ja mies sitten havahtuisi tilanteensa vakavuuteen. No hoitaja huomasikin tietokoneelta, että edellisenä vuonna oli laitettu “uudet verikokeet vuoden kuluttua”. Laittoi tilaukseen ja myös yövirtsan keräyksen, kun edellisenä vuonna oli ollut paljon valkuaista. Silloin edellisenä vuonna olin mukana, tapaaminen oli lääkärin luona ja hän vain kuittasi valkuaismäärän hymyillen: No sehän on tavallista kun käyttää alkoholia! Minä jäin huolestuneeksi ja ihmettelin mielessäni, eikö sitä seurata jatkossa mitenkään. Mies sanoi heti parantavansa elintapojaan ja vähentävänsä juomista. Että tiedon puutetta ei ole! Kuulosti niin määrätietoiselta, että lääkäri ei alkanut valistaa enempää. Ja tuskin siitäkään olisi apua ollut, valistaminenkin kun aiheuttaa vastareaktion. Siltä vuodentakaiselta käynniltä kun lähdettiin; minä olin kuskina, kun päästiin autolle, mies kaivoi hanskalokerosta kiireesti leijonapullon ja veti pitkän hörpyn. Että se siitä elämäntapamuutoksesta ja lupauksen kestävyydestä
Eipä sellaista muutosta koskaan tullut.
Tänä vuonna mies sanoi menevänsä hoitajan tapaamiseen yksin. Sanoin, että niin kuin haluaa, voin tulla mukaan jos haluaa, mutta en tyrkytä. Verikokeet oli otettu, mutta virtsankeräystä ei, koska hänen mennessään hakemaan labrasta astiaa, ne olivat loppu. Sanoin, että menen hakemaan astian seuraavana päivänä, mutta sen mies kielsi, jos menisin, hän ei menisi tapaamiseen. No hoitaja sitten oli hakenut hänelle astian, se palautettiin jälkikäteen ja hoitaja soitti tulosten tultua. Tapaamisesta tultua mies oli hyväntuulinen ja sanoi, että hoitajakin oli paljon vapautuneempi, kun minä en ollut paikalla! Mitään olennaista ei kertonut tapaamisesta ja verikokeiden tulokset olivat melko hyvät.
Hoitaja soitti sitten minulle, kun virtsakokeen tulokset tulivat. Minulle siksi, että miestä ei saa kiinni kännykästään. Se on kyllä päällä, muttei soita eikä vastaa siihen. Hoitaja kertoi, että virtsassa on paljon valkuaista ja on munuaisten vajaatoimintaa. Verenpaine oli myös korkea, hoitaja sanoi että lääkäri oli jo kirjoittanut toistakin verenpainelääkettä edellisen lisäksi ja sisätautilääkärille varataan aika 3 kk:n päähän. Sitä ennen otetaan uudet kokeet. Sanoin, että varmaan runsas alkoholin käyttö ja tupakointi ei ole myöskään hyväksi. Hoitajan mukaan varsinkin tupakointi on pahasta. Sitten selvisi sekin, mitä miehen käynnillä oli puhuttu. Hoitaja nimittäin kysyi, että eikös se alkoholin käyttö ole nyt ollut vähäisempää. Että mies oli sanonut, että kesällä kun on mökillä ja ajaa omalla autollaan, ei juo niin paljoa. “Vai onko se ollut niin?” kysyi hoitaja vielä. Menin ensin aivan sanattomaksi. Tuntui, että olen kantelupukki, kun kerron totuuden. Kerroin kuitenkin, satiiria äänessäni: joo, ajoi se keväällä autonsa mökille. Ja on viinaa nyt mennyt vähän vähemmän. Heinäkuussa alle 10 litraa. Keskikaljaa kyllä sitten yli 300 tölkillistä. Että ei se nyt minusta kauheen vähäistä ole… Oli hoitajan vuoro mennä hiljaiseksi. Sitten sanoi: “Eihän tuota voi uskoa!” Sanoin, etten minäkään uskoisi, ellen pitäisi kirjaa. Kirjanpitäjä kun olen, joka päivä merkkaan kalenteriin hankitut juomat. Sanoin myös, että edellisenä vuonna ei lääkäri kovin paljon sanonut valkuaisesta virtsassa. Hoitaja tokaisi: Nehän olivat SOPINEET, että mies vähentää juomista. Sopineet
Eihän alkoholistin kanssa voi sopia asioita. Mies sanoi silloin nopeasti tietävänsä tosiasiat, jotta ei tarvinnut kuunnella “esitelmää”. Todellakaan se ei mikään sopimus ollut, ainakaan miehen puolelta! Mutta minkäs teet. Kun tuohon pisteeseen on menty, ei auta kenenkään sanomiset. Hoitajakin surkutteli sitä, että herätään vasta, kun ollaan jo niin pitkällä, ettei paluuta ole. Jos munuaisten vajaatoiminta pääsee niin pitkälle, että pitää alkaa käydä dialyyseissä, ei oikein enää normaaliin ole paluuta. -Siksi siis minä en viimeksi kelvannut käynnille mukaan, että sai sumuttaa hoitohenkilökuntaa.
Kun sitten illalla menin mökille, oli kaverimme tullut käymään, ja mies siellä naureskellut hänelle, miten kutsutaan milloin diabeteshoitajan luo, milloin jalkahoitoon, milloin pitää kusta purkkiin. Minulta kysyi nauraen: Koskas taas täytyy mennä? Sanoin: “Ei sun nyt tarvi vielä mennä mihinkään. Tulokset tulivat ja sulla on kuulemma munuaisten vajaatoiminta. On määrätty lisää verenpainelääkettä, saat hakea ne huomenna apteekista. Kolmen kuukauden päästä tulee kutsu sisätautilääkärille.” Kaverimme näytti huolestuneelta, mutta mies vain nauroi, ja piti virtsankeräyskoetta aivan pellehommana.
Seuraavana päivänä juovuksissa hän kuitenkin sanoi tajuavansa, että tämä oli viimeinen varoitus ja niitä ei enää tule enempää. Että nyt on elämäntapamuutoksen aika, hän on elänyt kuin sika. Ja kun tupakat loppuu, uusia ei enää tule. Minua melkein alkoi itkettää, ajattelin, tajusiko se viimein! Sanoin, hyvä että tuli vielä tämä varoitus, vielä on mahdollisuus muuttaa suuntaa.
Tästä on nyt 6 viikkoa, eikä mitään suunnanmuutosta tapahtunut, tietenkään. Tupakatkaan eivät vielä ole loppuneet; eiväthän ne lopu niin kauan kuin eläke juoksee ja tupakkaa kaupoissa myydään. Syyskuun juomien saldo on 15,9 litraa leijonaviinaa (ka 0,53 l/vrk) ja 322 tölkkiä/tai 106 litraa keskikaljaa (ka 10,7 tölkkiä/vrk tai 3,54 l/vrk). Miten ihminen voi juoda 4 litraa alkoholia joka päivä?! Siihen päälle n. 2 askillista tupakkaa päivittäin. Juomattomia päiviä oli syyskuussa tasan yksi, se oli toissapäivänä.
Tämäkin nyt sitten surettaa. Ihminen menee kohti väistämätöntä tuhoa, ja ymmärrän, etten voi tehdä mitään.
No on tässä vielä muutakin surun aihetta. Serkun vaimo kuoli syöpään vajaa pari viikkoa sitten. Siunaustilaisuus on tänään, vain oman perheen kesken, joten nyt en sinne satojen kilometrien päähän lähtenyt. Hän oli minun ikäiseni, vähän päälle 50-vuotias.
Kaikki tämä pitää nyt vain kääntää niin päin, että minä olen elossa ja voin melko hyvin. Minulla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, että voin toivottavasti hyvin jatkossakin ja pystyn tekemään itselleni tärkeitä asioita. Pitää katsoa eteenpäin.
Enempää en nyt ehdi kirjoittaa, ja olihan sitä tässäkin! Nyt lähetän äkkiä, ettei tämä teksti katoa…
Palailen taas,