Tästä lähtee uusi alku

Moikka!
Nyt tosissaan riittää tässä suossa tarpominen. Olen pelannut n. 25 vuoden ajan enemmän ja vähemmän, etenkin enemmän. Montaa vuotta eivät luottotiedot säilyneet kun täytin 18, sen jälkeen olinkin monen monta vuotta ulosoton kanssa naimisissa. Velkajärjestelyyn pääsin v. 2017 ja se päättyi v. 2020. Luottotiedot palautuivat heti kohta tuon vj:n päättymisen jälkeen, joulukuussa 2020. Alkuvuodesta 2021 otin ensimmäisen lainani tällä uudella kierroksella, ai miksikö? Siksi että sain sen :open_mouth:
Pelaaminen tuli taas vahvemmin osaksi päivittäistä elämää ja kohta otinkin jo toisen lainan, puolet pienemmän kuin ensimmäinen laina. Sitten iski jäätävä morkkis, puoliso ei tiedä mitään että olen taas alkanut ottaa lainaa ja pelaamaan, päätin kaikessa viisaudessani ottaa kolmannen lainan millä voin kuitata kaksi aiempaa pois ja maksaa sitten vain yhtä lainaa pois ja olla ehkä jotenkin tosi paljon parempi ihminen.
Tämän teinkin ja kuittasin aiemmat velat ja tietysti pelasin sen erotuksen mitä jäi. Ja nämä kaksi maksettua lainaahan jäivät tietysti uudelleen nostettaviksi, sen kun käy vain pari kertaa klikkaamassa niin taas on laina nostettu ja rahat tilillä. Tietysti näin tein, tietäjät tietää…
Nyt saldo on se, että velkaa on kuuteen paikkaan hiukan yli 20000 euroa, kuukausilyhennykset sitä luokkaa että juuri osa-aikaisella palkallani saan ne hoidettua, joskus tosin joudun nostamaan juuri maksetun osuuden takaisin käyttöön menettäen tietysti järkyttävän isot korot taivaan tuuliin.
Kuten sanottu, nyt riittää.
Voin eritellä velkoja ja kuukausilyhennyksiä tänne myöhemmin, ehkä se auttaisi jos kirjoittaisin ne ylös ja olisin näin “tilivelvollinen” muillekin niiden lyhentämisestä. Tsemppaus on tervetullutta ja toivottavaa!
Kiitos kuin luit tämän.

Tsemppiä, rehellisesti vain puolisolle sanoa mikä on asioiden laita ja antaa hänen hoitoon raha-asiat.

Mielelläni kuulisin kokemuksia tuosta velkajärjestelystä kun itselläni on se käynyt mielessä, vajaa vuoden ollut ulosoton asiakkaana nyt. Velkasumma n. 100 000€ , hyvät tulot mutta silti yli 10 vuoden tarpominen edessä. Pelaamatta syyskuusta lähtien…

Velkajärjestelyyn pääseminen kävi itselläni helpommin kuin olen kuullut kenelläkään muulla käyneen. Eli minulla oli tässä todellakin onni matkassa ja velkaneuvojani oli paras mahdollinen. Itse olin todella skeptinen jo hakemusta tehtäessä (velkaneuvojani kirjoitti sen itse ja minä vain nyökyttelin vieressä) ja olin varma että eihän tämä mitenkään voi mennä läpi, sillä velkaa oli vuosien varrella syntyneiden korkojen kera vajaa 50000 euroa joista varmaankin ihan jokainen penni oli vähintäänkin holtittomasti hankittu eikä takaisinmaksua oltu mietitty hetkeäkään. Olin kuitenkin tuolloin velkajärjestelyhakemusta tehdessä ollut oikeasti juuri hiukan yli kaksi vuotta täysin pelaamatta, joten velkaneuvoja pystyi kirjoittamaan hakemukseen minun olleen vuosia pelaamatta, näytti paremmalta niin.

Kaikki menot mitä minulla oli, kirjattiin ylös. Kävi vielä tuuri että lapset olivat tuohon aikaan vielä molemmat aika tyyriissä hoitopaikassa ja ne kulut laitettiin toki myös sinne ja kun kyselin velkaneuvojalta että mites sitten kun lapset eivät ole enää siellä kuin pari kk, sitten hoitomenot tippuvat todella paljon. Hän vain viittasi kintaalla sanoen että ei ketään kiinnostaa muu kuin tämä lähtötilanne, ei niitä kukaan myöhemmin tarkastele.

Mietin näin myöhemmin että en todella kyllä muista että olisin joutunut edes toimittamaan tilitietojani mihinkään, mutta voi olla että pääsivät niihin käsiksi jotain muuta kautta.

Yksi velkoja vastusti velkajärjestelyä ja velkaneuvojani sanoi että pitäisi laatia vastine heille, onko sinulla jotain sanottavaa? Sanoin siihenkin että eipä mulla ole mitään. Taas velkaneuvojani runoili sinne jotain ja niin se vain läpi meni. Toki minun tulot olivat jo vuosia keikkuneet siinä rajalla, että ulosottoon oli mennyt kuussa kymppejä tai ei mitään, joten ehkä kaikille oli parempi ratkaisu että maksan edes puolet velastani nopealla tahdilla kun jatkan samaan malliin, jolloin velat olisivat vanhentuneet ennen kuin olisivat saaneet juuri mitään.

Eli minulla kävi todellakin tuuri tuon kanssa ja sen takia ottaakin niin rankasti päähän että olen päästänyt itseni taas tähän tilanteeseen. Nyt siis pärjään kyllä, mutta enempää velkaa en saa (enkä varmaan pystykään) tehdä. Puolisoni tietää kyllä jo nykytilanteen siltä osin että suurin osa palkasta menee uusien velkojen hoitoon, en ole hänelle tarkkaa summaa sanonut ja en tiedä haluaisiko hän sitä edes tietää. Mieluummin elää epätietoisuudessa kuin pettymyksessä, luulisin.

Minun tuloillani perusmaksu velkajärjestelyssä oli 525 euroa/kk, mutta noin pieniä summia maksoin kolmen vuoden aikana vain pari kertaa, yleensä summa oli 650-750 euroa kun tuon perusosan päälle tuli yleensä aina joku yksittäisen velkojan maksu.

Kysy toki jos on jotain kysyttävää, jäi varmasti jotain kertomattakin.

Moi! Tarinasi kertoo juurikin kuinka vakavasta sairaudesta peliriippuvuudessa on kyse- vaikka on ollut pohjalla ja käynyt ulosotot läpi ja pysynyt pelaamatta kuinka pitkään- koskaan et siitä parannu tai ole täysin turvassa pelipirulta.

Tuo lainojen yhdistely on tuttua juttua varmaan jokaiselle pelurille, minullekin. Aluksi nostin myös maksetut lainat pelatakseni, sitten sen vuoksi kun rahat ei muuten riittäneet ja viimeisimpänä on muuten vaan kulunut turhuuksiin, tai sitten ihan oikeasti pakollisiin asioihin kuten autoremppaan, johon olisi ollut rahaa mikäli ei olisi hankkinut pelivelkoja. Loputon suo tämä kyllä on.

Itse olin lähes vuoden pelaamatta, kunnes retkahdin ja nyt taas yritän pitää toivoa yllä että tämä oli tässä. Velat ahdistavat tääläkin ja se varmaan lopulta ajoikin retkahdukseen. Mutta tulipahan taas muistutus siitä että kuoppa senkun syvenee jos vielä pelaa.

Oothan nyt sulkenut pelitilit ja myös estänyt rahansiirrot, esim. Trustlyn?
Ja mitä tulee velkoihin, onko mitään mahdollisuutta maksaa jotain velkaa suuremmalla summalla? Lumipallotaktiikka, mikäli ei saa enää lainoja yhdisteltyä, on tehokkain tapa päästä veloista eroon. Se myös motivoi maksamiseen, kun yksi velka kerrallaan tipahtaa pois.
Itsellä oli vielä joku aika sitten myös 6lainaa, nyt 3. Ja ei, en saanut näitä kaikkia maksettua tuolla lumipallomenetelmällä, vaan yhdistelemällä lainoja. Mutta tarkotus olisi taas jatkaa siitä mihin joskus jäänyt…

Teetkö omasta halusta osa-aikaista työtä, vai voisiko olla mahis kokoaikaiseen? Tai lisätöihin?

Pitää muistaa elää päivä ja hetki kerrallaan- tärkein on ajatus että tänään en pelaa. :slight_smile: ja kun ei pelaa, myös ne raha-asiat järjestyvät jotenkin, ainakin paremmin kuin pelatessa!

Lisätöitä on satunnaisesti tarjolla, otan niitä kyllä vastaan aina jos vain pystyn. Joku ekstratyö ei ehkä olisi kovin hyvä vaihtoehto, vaikka sitäkin olen miettinyt. En ole masentunut tms. (tai ehkä olenkin mutta en ole siitä käynyt diagnoosia hakemassa), mutta uuvun muuten helposti ja nuo muutamat työpäivät viikossa tuntuvat olevan aivan tarpeeksi. Koitan sinnitellä näin kun tiedän että kuitenkin jotenkin pärjään jos en vain lähde hölmöilemään.
Kesälomarahoja odotellessa, toiveina olisi että saisin maksettua yhden kiskurilainan kokonaan pois. Tosin olin pelaamatta lokakuun lopusta helmikuun alkupäiviin, jolloin tuli ikäviä uutisia ja melkein jo tiesin että pelit houkuttelevat taas kun tarvitsin jotain muuta ajateltavaa. Ja niin siinä kävikin, hyvä pohjatyö valui kankkulan kaivoon. Eli nollasta aloitellaan taas niiden lainojen kohdalla mitä pytyin nostamaan takaisin. Tarvitsisin jonkun jolle puhua näistä, siksi aloinkin nyt kirjoittamaan tänne. Voi tulla tänne sanomaan että nyt ahdistaa. Puolisolle voisin toki sanoa, mutta pelkään että se kuormittaa häntä valtavasti liikaa taas, kun muutenkin hoitaa lähes perheen kaikki menot. Hänellä toki on hurjasti paljon parempi palkkakin onneksi.

Olen sulkenut erinäisiä pelitilejä, mutta en mihinkään isompiin toimiin ole ryhtynyt, ehkä pitäisi juu :neutral_face:

Kyllä tuo pelurin mieli on sairas, ei mitään järkeä. Voin taas myöhemmin jatkaa tätä ja kertoa omia mietteitäni lisää, saako täällä puhua mitä pelejä on pelannut, vai saattaako se lisätä jonkun pelihimoja? Lähinnä siis haluaisin puhua siitä, kuinka naurettavia tapoja itselläni on jotain peliä pelatessa, mitään hohdokasta voittotarinaa minulla ei todellakaan ole kertoa :laughing: