Tässä muutamia hyviä kirjoja (erityisesti naisille)

• Tarja Hiltunen, Virpi Kujala, Kati-Pupita Mattila, Näkyvä piilo päihdeongelmaisen naisen matka haavoittuneesta lapsuudesta eheyteen
    - Eija Nyman-Janatuinen, Paha tyttö – koukussa viinaan, miehiin ja työhön
    -Jean Kirkpatrick, Täyskäännös
    - Lilli Loiri-Seppä, Selviämistarinoita
    - Mato Valtonen, Rakkaani alkoholi
    - Pekka Hiltunen, Vilpittömästi sinun
    JA SITTEN VIELÄ PARI AVOMINNEN SIVUILLA OLLUTTA ARTIKKELIA (julkaistu aikanaan Me Naisissa ja Kauneus ja terveys-lehdessä) :
  • avominne.fi/liitteet/avomine … it/140.pdf
  • avominne.fi/liitteet/avomine … it/137.pdf

Jatkakaa listaa ja lisätkää teidän suosikkejanne alkoholiongelmaa käsittelevistä kirjoista !

Jaksamista teille kaikille !!

T: Anu

Moikka

Luin kirjan, tosi harvoin luen “Koneen ruhtinas” Pekka Herlin.
Lähinnä siinä on se, ettei alkoholi kysy ammattia, ei koulutusta, eikä oikeen mitään muutakaan.
Tv. Tuppi

Tässä vielä pari kirjaa:
-Tuomas Meriluoto, Jaakko Saariluoma, Mikko Takala; Viinin viemää
-Virpi Miettinen; Satakielet pähkinäpuussa

T. Anu

Olen lukenut ainakin nuo kaksi: Janatuisen ja Loiri-Sepän. Loiri-Sepän otan esille kuin raamatun aina silloin kun oikein ahdistaa(seuraava päivä, usein sunnuntai …) :blush: Varsinkin sen Rauha Puntin tarinan. Se viinanhimo siinä jutussa liippaa niin läheltä omaani, samoin minäkin sen kuvailisin.
Mato Valtosta voisin myös lukea.

Myös masennuksesta kertovaa kirjaa voisin suositella kaikille : En tahdo kuolla en vain jaksa elää, Ann Heberlein. Kertoo ahdistuksesta, juomisesta, masennuksesta hänen tarinana. Heberlein on pappi ja tohtori, menestyvä ihminen.

Naisten juomisen syyt ovat itseäni kiinnostavat, lukisin todella mielelläni niistä.
Tuo viininviemää täytyy etsiä. Kiitos vinkeistä !!

Kitos kirja vinkeistä. Oon lukenut melkein kaikki. Lisää vinkkejä, KIITOS :smiley:

Itselläni on tällä hetkellä loppusuoralla kirja: Juhani Seppänen: Selvästi juovuksissa. Pääosin ihan kiva opus, mutta teoriapläjäyksissä menee välillä vähän korkealentoiseksi tuo teksti omasta mielestäni.
Seuraavana jonossa on Raimo O. Kojo: Eroon Viinasta. Olen siitä jotain pätkiä katsellut ja siitä saa ainakin ihan hyviä ajattelumalleja ja ohjeita. Tekstissä huomaa monin paikoin kirjoittajan suhteen 12 askeleeseen.
Loiri-Sepän kirja oli mielestäni tosi hyvä, etenkin kun sitä luki yhden, korkeintaan kaksi tarinaa päivässä.

edit: Ja nämä eivät ole erityisesti vain toiselle sukupuolelle - itsekin olen mies :wink:

Ei tämäkään nyt erityisesti naisille ole mutta minut tämä on saanut miettimään asioita muidenkin kannalta ja …no ainakin liikuttumaan monessakin kohdassa. Tuulevi & Henrik Aschan; Selviämistarina, alkoholi parisuhteessa.

Päätin nostaa tämän viestin ylös, niin että tähän linkkiin voivat myös muutkin merkata ylös hyviä kirjoja.

Itse olen jälleen kerran alkupisteessä, siksi tarvitsen motivaatiota vähentämiselle/lopettamiselle ja kirjojen lukeminen antaa aina edes vähäsen uutta ajatuksen aihetta :blush: .

Kiitos, tämä ketju tulikin tarpeeseen. Tilasin pari päivää sitten tuon “Selvästi juovuksissa”, mutta oli hienoa saada lisää vinkkejä. Pitää kyllä tänään käydä vielä muutamassa kirjakaupassa josko josatin löytyi jokin noista kirjoista, että saisi nyt vapaapäivinä lukea.

Hei!

Vaikka tämä plinkki ei olekkaan kirja, niin minua on auttanut ja motivoinut suunnattomasti tämä plinkin lukeminen.Mukava tavata täällä ihmisiä, jotka myös pohtivat alkoholin käyttöään ja tunnustavat myös sen nurjan puolen. Mielestäni alkoholia ihannoidaan aivan liikaa.

Angelika Oinaanvaara: Tasapainon käsikirja
Oli tähtäimessä sitten raittius, kohtuukäyttö tai juomiskertojen vähentäminen, tai ihan vain uudenlaisen suhtautumisen hakeminen alkoholinkäyttöön, tämä kirja kannattaa lukea. Kirja sopii kaikille niille, jotka hakevat muutosta elämäänsä ja elintapoihinsa. Kirja sopii niillekin, joilla ei ole mitään tekemistä alkoholin kanssa, mutta haluavat muutosta elämäänsä ja elintapoihinsa. Suosittelen! :slight_smile:

Jean Kirkpatrick: Täyskäännös: uutta toivoa päihderiippuvaiselle naiselle