Hei taas kaikki pitkästä aikaa ![]()
Edelliset kirjoitukseni (ja pohjatiedot minusta) löytyvät nimimerkillä Spitfire. Tuskin moni muistaa, kun aikaakin on kulunut ja täällä on vieraillut pilvin pimein väkeä sen jälkeen. No asiaan…
Noiden viimeisten kirjoitusten jälkeen on vettä virrannut joessa ja viinaakin kurkusta. Väliaika on kulunut välilä juoden ja välillä raitistellen. Tuo selvä aika, mihin vanha topic sijoittuu, kesti 8,5 kuukautta. Se oli hienoa aikaa, ja sen jälkeenkin on ollut useamman kuukauden jaksoja kokonaan raittiina. Juovina aikoinakin on jäänyt lähes olemattomiin baarireissut ja niihin liittyvät ylilyönnit. Kaikin puolin juominen on muuttunut ns. normaalimmaksi ja siistimmäksi. Juominen on tapahtunut pääsääntöisesti kotona, tai lomareissulla.
Kohti nykyistä tilannetta viime vuosien juovat ajat ovat lyhentyneet suhteessa raittiisiin aikoihin. Jollain tavalla juomisesta on mennyt mielenkiinto ja hauskuus loppunut. Kuin itsestään on muita asioita tullut tilalle. En sitten tiedä, onko nyt tulut se klassinen “olen oman järveni juonut”, tilanne? Ennenkin pitkien raittiusjaksojen jälkeen olen kokenut ongelmaksi sen tietyn pisteen, minkä moni muukin on kokenut. Tuntuu, että pystyy hallitsemaan vaikka kokeilisikin juomista. Se on ainakin minulle olut se kompastuskivi, minkä jälkeen ralli on alkanut alusta. Viime aikoina kuitenkin joka kerta nopeampaa on alkanut uudestaan tuntumaan, etä parempi on ilman.
En oikeastaan edes tiedä, miksi juuri nyt aloin taas kirjoittamaan tänne. Jotenkin vaan tuntui, että johonkin pitää saada purkaa ajatuksia. Tällä hetkellä ei siis ole mitään hätää, mutta ei mitään shokeeraavan hyvää flow-tilaakaan raittiudesta. Tällä kertaa aloitin raittiuden Elokuun puolivälissä ilman sen kummempia lupauksia tai odotuksia. Apuna on ollut 1 tunnin käynti A-klinikan terapeutilla kerran kuussa ja alussa Antabus. Mitä pitemmälle raittius on edennyt, olen alkanut ajattelemaan, onko tarpeellista enää ottaa ollenkaan? Mitä siitä saan? Olen enemmän ja enemmän alkanut ajattelemaan asiaa terveyden kautta, ja luulen nyt, että se on se ajatuksenkulku mikä entisistä kerroista on ratkaisevalla hetkellä jäänyt puuttumaan.
Eli yhteensummattuna: Olen hiukan ihmeissäni, kuinka asiat tuntuvat loksahtelevan paikalleen lähes itsestään, kun jaksaa yrittää ja antaa ajan kulua. Edellisillä kerroilla pohdittiin, onko olemassa oikeita ja vääriä keinoja raitistua. Minulle on kyllä vahvistunut käsitys, että jokaisella on oma polku samaan päämäärään.
Toivottavasti ajatuksistani saa jollain tasolla kiinni, ja ne herättäisivät keskustelua. Kirjallinen ilmaisu on hiukan kohmeessa pitkän paussin jälkeen…