Tarvittava lääke ahdistukseen?

Käytössä on Escitalopramia 5mg (ollaan nostamassa ainakin 10mg) ja tarvittavana ahdistukseen/paniikkikohtauksiin Ketipinoria jota otan kerralla noin 12mg 1-3 kertaa päivässä. Jo tuo 12mg saa nukahtamaan tai ainakin semmoseen tilaan että pakotettava ittesä pysymään hereillä. Alkuun riitti tuotaki pienempi määrä nii nukahti, nyt kuukausien käytön jälkeen (välillä päiviä-viikkoja ettei tarvitse) sietää tuon määrän.
Osastojaksolla sain Opamoxia 15mg tarvittavana mihin tykästyin, vei ahistuksen muttei nukuttanut, pysty keskellä päivää ottaa ilman että nukahti. Mutta ei suostunut lääkäri määräämään kotiin kun 3kpl nuita. Avohoidon puolelta nuita ei ollenkaan saa, en tiiä tk puolelta sitten? Avohoidossa sanoivat että ei oo olemassa muita tarvittavia lääkkeitä ahdistukseen kuin ketipinor joka ei riippuvuutta aiheuttaisi. Näinkö on??
Kyllä jonkun muun haluisin kun tuon ketipinorin, ikävä valita niitten väliltä että kärsinkö ahdistuksen ja paniikin vai nukahdanko. Ei se mitää jos kotona nukahtaa mutta kun muuallakin liikkuu.

Ketipinoria tarjoillaan nykyisin usein niin unettomuuteen kuin ahdistukseen. Ketiapiinihän on loppujen lopuksi psykoosilääke. Vetää varmasti pään jumiin ja saa nukahtamaan, ainakin omasta kokemuksesta.

Multakin kyseltiin, että miten se ketiapiini auttaa ahdistukseen? No, kyllähän sitä nukahtaa eikä taju kankaalla maatessa juuri ahdista. Vaan, jos elämisen avuksi tarvii jotain, niin ketiapiini tuskin on kovin loistava vaihtoehto.

Sitähän tosiaan hehkutetaan, ettei ketiapiini aiheuta riippuvuutta, kuten esimerkiksi bentsodiatsepiinit aiheuttavat. On myös ihan toinen juttu, että miten rauhoittavasti tai lamaannuttavasti ketiapiini tai bentsot lyövät tajun kankaalle.

Nojaa, enpä loppujen lopuksi tiedä mitä sanoa. Itse olen popsinut ahdistukseen monenlaista troppia (essitalopraami, venlafaksiini, oksatsepaami, ketiapiini)

Ketiapiini on noista ehkä huonoin vaihtoehto omasta mielestäni, mikäli niitä tarvitsee normaalin elämän tueksi eikä niinkään vetämään itseään koomaan sängyn pohjalle (sinne pääsee tarpeeksi masentuneena ilman mitään). Niillä saa kyllä unen, mutta ei niitä voi ottaa, jos pitäisi tulla toimeen töissä tai muualla. Bentsoissa on omat haittansa. Lähinnä kasvava toleranssi ja mahdollinen riippuvuus. SSRI/SNRI-lääkkeiden toimivuus on niin ja näin, mutta niistä (lähinnä venlafaksiini, essitalopraami ei juuri auttanut suuntaan tai toiseen) on itselle ollut eniten hyötyä näistä määrätyistä.

Ketipinor EI ole mikään ahdistus- tai masennuslääke tahi mielialan tasaaja, vaan nimenomaan psykoosilääke ja sitä ei tulisi määrätä kevein perustein, ts. ei ilman psykoottista oirehdintaa tai niin vaikeaa unettomuutta, että siihen eivät perusunilääkkeet tepsi. Tiedän kyllä varsin hyvin, että Ketipinoria lykätään nykyisin, ainakin julkisen puolen MT-hoidosta jokaiselle suunnilleen ensimmäiseksi lääkkeeksi, kun vähän vinkaisee, että ahdistaa, mutta tuo käytäntö on tyystin perseestä :imp: . Neuroleptit eivät auta masennukseen tippaakaan ja suurinta osaa ihmisistä ne ahdistavatkin vain enemmän ja näin ollen ihmisen kuntoutuminen vain pitkittyy ja vaikeutuu, kun se lamautetaan tuolla zombie-paskalla. Selkeistä psykoottisista oireista kärsivien elämänlaatua tuo toki monesti hyvinkin parantaa, kun ne oireet, joihin tuo lääke on tarkoitettu, helpottavat.

Tuon iänikuinen “benzoihin jää koukkuun, mutta ketiapiiniin ei ja se on niin pirun turvallista” on myös silkkaa paskaa. Joo, benzoihin voi jäädä pahaan koukkuun, kuten esim. allekirjoittanut on jäänyt, eikä pääse ikänään irti, mutta tuo koukku ei todellakaan muodostu satunnaisella ja tyystin lääkinnällisellä käytöllä. Ketiapiiniin jää sitten myös ihan hiton pahaan koukkuun säännöllisellä käytöllä, vieroitusoireet voivat olla erittäin hankalat ja onpa niitäkin tapauksia, että ihminen on vammautunut pysyvästi, kun on lopettanut seinään/liian nopeasti neuroleptilääkityksen :frowning: . Että se siitä ei-koukuttavuudesta :mrgreen: . Tuo ero benzojen ja leptien välillä on lähinnä se, että benzot voivat aiheuttaa myös kovan psyykkisen koukun/himon, jos niiden vaikutuksesta sattuu pitämään, kun taas leptejä harvemmin kukaan huvikseen käyttää. Benzojen kanssa kannattaa toki noudattaa äärimmäistä varovaisuutta, mikäli niiden tuottamasta olosta pitää/on herkkä addiktoitumaan, mutta yhtä kaikki; benzot ovat silti paljon turvallisempi, terveellisempi ja parempivasteinen lääke ahdistukseen, kuin leptit. Benzoilla kun on muutenkin huomattavasti vähemmän vakavia ja jopa hengenvaarallisia haittavaikutuksia, kuin lepteillä(Tuskin noin pieni ketiapiiniannos kenellekään kuolemaksi on, ellei nyt jotakin aivan erityistä yliherkkyyttä omaa). Ja mitä toleranssin nousuun tulee, niin se nousee kyllä ketiapiiniin monesti huomattavasti nopeammin, kuin benzoihin :wink: . Toki lyhytvaikutteiset benzot, kuten tuo oksatsepaami, voivat vähänkin säännöllisemmässä ja pidemmässä käytössä aiheuttaa rebound-ahdistusta, jonka vuoksi on otettava aina suurempaa annosta oireiden loitolla pitämiseksi, mutta pitkävaikutteisilla benzoilla(esim. perus-Diapam) toleranssi ei välttämättä nouse vuosienkaan säännöllisellä käytöllä, ellei sitä itse tahallaan nostattele typerällä “viihtelyllä” sun muulla turhalla överöinnillä. Tämän sanon pitkänlinjan benzokäyttäjän(Myös väärinkäyttäjän) syvällä rintaäänellä.

Jep, tuohan on täyttä off-label käyttöä kuten Winston sanoi(vai ovatko jo saaneet senkin käyttötarkoituksen pharmacaan, en tiedä en usko). Olen kokeillut, otin yhden 25 mg illalla lääkärin ohjeen mukaan. Tai no lääkäri kelasi että sitä annosta sitten nostaisi ja päiväkäyttöön. Nukuin 14 h ja olisin nukkunut enemmänkin ellei olisi ollut töitä, julkisilla kuljen ja auta armias jos olisin autoa ajanut. Mä nimittäin unohdin mihin olin menossa ja missä jäädä pois. Seuraavaksi viilasin 25 mg tabletin suunnilleen puoliksi, no vittu samaa koomailua aamulla. Siis aivan zombimainen olo. Sitten soitin lääkärille ja lopetin koko paskan.

Ei se tietysti kaikkia noin paljon väsytä, ollaan yksilöllisiä. Siis todella vaikeassa unettomuudessahan se toimii, mun mielestä on suorastaan sikamaista että ahdistukseen väitetään ettei ole muita lääkkeitä. Se on suoraa valehtelua potilaalle. Lyricassa on esim. Pharmacassa ihan yhtenä käyttötarkoituksena ahdistuneisuuden hoito, joillain toimii joillain ei kuten aina. Sekä kuten Winston sanoi, niin rauhottavat lääkkeet ovat tietysti paras ja heti toimiva lääke. Voisihan lääkäri määrätä jonkun pienen 30 tabletin pakkauksen, joita käyttäisi tosiaan ainoastaan kohtauksen tullen.

Me ollaan keskusteltu tästä Ketipinorin jatkuvasta off-label määräämisestä täällä (tai saunan puolella) paljon, pitkään ja ankarasti. Jossain on taas takuulla rummutettu lisää, että sitä ei tule määrätä suunnilleen kenellekään. Helvetti tätä meininkiä nykypäivänä. :unamused:

Jep tuon mä tiiän. Psykoosilääke se on mutta kuulema vain isoina annoksina. Pieninä annoksina käy muka masennuslääkkeenä.
Multa kyselty samaa ja sen oonki sanonu että no väsyttää nii paljo/nukahtaa nii eipä siinä sitte oikee mitään mieti, johon lääkäri totesi “eli lääke toimii sulla”… no eipä oikeestaan.

Mutta että mitä mä voin vaatia tarvittavaksi lääkkeeksi? Jos bentsoja eivät suostu määräämään ja ketipinori ei toimi…

Niinkun aiemmin jo vastasin niin tuon mä tiiän. Psykoosilääke se on mutta lääkärin mukaan kuulema vain isoina annoksina. Pieninä annoksina käy muka masennuslääkkeenä.
Ja kun muuta ei saa ja ahdistus vyöryy päälle on syötävä sitä.

Mutta että mitä mä voin vaatia tarvittavaksi lääkkeeksi? Jos bentsoja eivät millään suostu määräämään ja ketipinori ei toimi. Vai saisko jotakin kautta nuita bentsoja sitten? Terveyskeskus lääkäriltä…?

^ En tunne TK-lääkäriäsi, joten enpä osaa sanoa. Joku voi olla hyvinkin avokätinen ja joku toinen taas ihan totaalikieltäytyjä. Tuo tuntuu menevän ylipäätäänkin paikkakunta-/hoitoyksikkökohtaisesti, kuinka herkästi benzoja julkiselta puolelta määrätään. Totta kai benzojen määrääminen julkisesta terveydenhuollosta on vähentynyt ihan yleisesti männävuosiin verrattuna, mutta eivät ne kaikissa julkisissa instansseissa tyystin pannassa ole. Yksityislääkäri on aina hyvä vaihtoehto ja mieluiten toki yksityinen psykiatri. Itse tuskin näpyttelisin tässä, jos tuohon julkiseen paska-MT-hoitoon olisin joutunut turvaamaan :smiling_imp: . Ja tällä tarkoitan, että siltä yksityiseltä psykiatrilta saa muutakin oikeaa apua, kuin vain nappeja, olipa kyseessä mikä lääke tahansa.

Eipä ahdistuneisuuteen oikein muita päteviä lääkkeitä ole, kuin benzot. Jotkut saavat apua mielipidelääkkeistä(SSRI/SNRI), mutta mikäli ahdistus on vahvempana päällä, kuin masennus, niin nuo saattavat vain pahentaa tilannetta, kun pistävät liikaa kierroksia koneeseen. Toki ahdistus ja masennus kulkevat monesti käsikädessä, eikä niitä välttämättä niin prikulleen osaa toisistaan erottaa. Lyricaa käytetään ahdistukseen ja monilla se siihen toimiikin, mutta se vasta koukuttavaa onkin, eli vaikkei siitä repisi irti, kuin lääkinnällisen avun, niin toleranssi saattaa nousta hyvinkin nopeasti, minkä lisäksi tuosta saa viekkareita hyvin nopeasti, jos jättää lääkkeensä ottamatta ja usein ne viekkarit ovat kuulemma(Omakohtaista kokemusta ei onneksi ole) erittäin ikäviä. Periaatteessa Lyricaa voisi tarvittaessa otettavana täsmälääkkeenäkin käyttää, mutta tuohon hommaankin benzot soveltuvat yleensä paremmin.

Niin, ja se Ketipinor ei ole mielialalääke millään annoksella, vaikka sun lääkärisi kuinka jaksaisi valehdella :smiling_imp: . Neuroleptit kun taitavat nimenomaan vähentää serotoniinin tuotantoa, eli toimivat tyystin päinvastoin, kuin tavanomaiset mielipidelääkkeet.

Luonnon masennuslääke - https://nuvialab.com Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.