Teksti itsessään… Blaah. Ehkä olen tällä hetkellä pamien turruttama, enkä osaa tarkastella asioita kovinkaan monelta suunnalta tai jaksa/pysty syvällisempään ajatteluun, ainakaan missään runomuodossa. Hävettää myöntää, että olen sellaisessa tilassa, että olisin klikannut itseni pois täältä, kykenemättömänä käsittelemään runon sanomaa, mutta jäinkin seurailemaan syntynyttä keskustelua.
Itse olen perheestä, joka erosi jo mun ollessa ihan pieni, olin kai 2-vuotias. Se, mitä muistan vanhempien yhdessäolosta, on pelkkää huutoa ja riitelyä. Varhaisin muistikuvani taitaa olla se, että olen piilossa pöydän alla sitä kaikkea riitelyä. Vanhempani jatkoivat riitelyä vielä mun ollessa vanhempi ja ahdistavalta se tuntui yhä edelleen. Muistan kyllä, että vaikkei suoranaisesti olisi riidelty, niin jännitteen ilmassa pystyi aistimaan. Lapset ovat herkkiä. Toki mun on paha mitään sanoa alkoholistiperheestä, koska mun vanhemmat ovat raittiita, mutta eipä se riitely raittiidenkaan ihmisten kohdalla kivalta tuntunut, saati se, että olisivat roikkuneet lasten takia yhdessä. Mä olen aina kokenut asian niin, että on suoranainen helpotus, että vanhempani erosivat. En mä olisi kestänyt sitä ahdistavaa ja turvatonta ilmapiiriä. Syy pysyä yhdessä ei saa olla pelkästään lapset!
Mä olen kyllä myös vähän sitä mieltä, että ei tuo järjestely, että riippuu kiinni addiktimiehessä, ole lasten kannalta hyväksi. Nimenomaan siksi, että lapset tosiaan herkästi vaistoaa, jos jokin on pielessä, kuten yllä jo mainitsin. Lasten täytyy mennä edelle ja on osattava päästää irti haitallisista ihmissuhteista. Lapsi ei ole pyytänyt syntymää tänne maailmaan, joten mun mielestä silloin pitäisi myös suoda se paras mahdollinen kasvuympäristö, jonka vaan kykenee suomaan. Mä jollain tasolla pystyn ymmärtämään sen, että HELPPOA se ei ole, että jättää toisen. Tiedän ehkä liiankin hyvin kuinka vaikeaa se on. (Epävakaa persoonallisuushäiriö, hylkäämisenpelko.) MUTTA se on mahdollista, sen sain oppia kantapään kautta yhdessä ihmissuhteessa. En halua moralisoida, koska todennäköisesti mullekin tuollainen tilanne olisi vaikea, mutta näin kun ei ole lapsia, eikä suhteessa, on helppo järkeistää asiat mielessään. (Tosin mä en siksi juuri aiokaan hankkia lapsia, mutta en väitä, että sun olisi pitänyt jättää tekemättä se.)
Olen pahoillani sun puolesta, että olet pahoittanut mielesi. Onhan asia arka varmasti. En usko kuitenkaan, että kenenkään tarkoitus oli hyökätä henkilökohtaisesti sua vastaan. Esimerkiksi kuitenkin SoiKannelilla oli mun mielestä hyviä pointteja. Vaikka ilmeisesti pahoitit mielesi Iinan kommenteista, niin mä näen myös Iinalla ihan pointin teksteissään: tietenkään emme tunne tilannettasi, mutta vaikuttaa hieman siltä, että mies on mennyt lasten edelle. Vaikka sen pitäisi olla toisin päin. Siltä se ulkopuolisen silmään vaikuttaa, ihan sinua syyllistämättä asiasta. Ehket ole itse ollut tietoinen asiasta aiemmin? En usko, että olet niin tahallasi tai ilkeyttäsi tehnyt.
Toisaalta, oletko koskaan tarkastellut tilannetta omalta kannaltasi? Voitko hyvin, kun pelkäät miehesi puolesta? Ainakin oletan näin. Mä nimittäin pelkään eksän puolesta, vaikka onkin eksä. Kuvittelen siis, kuinka kuluttavaa ja uuvuttavaa olisi edelleen olla siinä suhteessa.
Toisen tilannetta on totta kai helppo arvostella, kun ei itse ole siinä tekemässä päätöstä, mutta toisaalta - ehkä siinä kohtaa ne ulkopuolelta tulevat neuvot ovatkin sitä ns. järkipuhetta.
Toivon, että saat avun tilanteeseesi. Voimatoivotukset!