Tanssii TäHtieN kanssa

Siitä tulee lähikuukausina kolme vuotta, kun pommi putosi tajuntaani. Olin pitkään aistinut, ettei kaikki ole kohdallaan, mutta alitajuinen itsesuojeluvaisto oli estänyt pureutumasta tunnelmiin ja mietteisiin ja niiden selvittämiseen.
Tässä on turha edes alkaa eritellä tuota hetkeä edeltäneitä vuosia…poliiseja, lastenkotijaksoja, kuraattoreiden/rehtoreiden/opojen/sossujen kanssa keskusteluja ja kaikkea muuta haastetta, mitä historiassa on.
Koko silloisella perheellä oli ongelmia…kolme lasta (lainatakseni psykiatrian ylilääkäriä isä mukaanlukien) ja äiti.

Maatuvaa ainesta on niin paljon, että turhaan sillä teitä rasitan. TOIVON, että se olisi maatuvaa, mutta tuntuu todella hitaasti tämä luonnon itsensä kehittämä ketju toimivan :wink:

Niin, tuohon hetkeen… jolloin sain tietää poikani pössyttelevän pilveä… Hän makoili silloisen tyttöystävänsä kanssa huoneessaan, joka oli tyypillistä. Normaalisti puhelimensa oli hänen “ihollaan”, mutta silloin se oli minun saatavillani.
Minulla ei ole tapana edes yrittää tutkia toisen omaisuutta. Kunnioitan yksityisyyttä. Jostain syystä kuitenkin aloin tutkia puhelinta. Se avautui!
Painelin sieltä sun täältä… tuli outoja viestiketjuja… osuin kuvaosioon… sieltä pöllähti silmilleni jotain outoa, jota en ollut koskaan aiemmin edes nähnyt.
Näytin kuvaa nykyiselle miehelleni. Hän sanoi, että se on huumetta.
Suoraan marssin yläkertaan ja näytin kuvaa pojalleni. Kysyin käytätkö huumetta? Hän vastasi kyllä.

Mieheni sanoi, joka ei ole lasteni isä, että hän ei hyväksy käyttäjää kodissaan… meillä oli jo pidempään omituisesti hävinnyt juttuja kotoa…olimme mm. asentaneet kassakaapin, johon lukitsimme ja lukitsemme edelleenkin tärkeitä asioita… lääkkeet, avaimet… rahat…
Samana iltana poika sai tietää muuttavansa kuukauden sisällä omaan osoitteeseen.
Sanomattakin selvää, että sydämeni oli ihan palasina. Jälleen. Niin me 19.12.2013 kuskasimme pojalle omaan kotiin huonekalut ja muut hilavitkuttimet.
Tuossa osoitteessa hän oli noin 1,5 vuotta. En ole nähnyt häntä täysin sekaisin olevana kuin kerran. Ja se kerta riitti.
Järkytys oli kaoottinen. Revin tuskissani itseäni hiuksista ja oli myös lähellä, etten juossut alasti kadulle huutamaan, että “mitä minä olen tehnyt väärin!!!”
Naapurissamme oli onneksi poliisi, jonka pyysimme juttelemaan kanssamme tuona iltana. Hänelle nostan hattua. Hän keskusteli kanssamme rauhallisesti tosiasioista. Siitäkin oli valtavasti apua. Yritin löytää apua itselleni… A-klinikalta se ei löytynyt vaan omasta oivalluksestani hakea lähete psykiatrian polille. Lääkkeet ja keskustelua.

Poika oli joutunut putkaan kolmeksi päiväksi. Poliisilaitokselta soitettiin, että poikasi pyytää sinua tuomaan hänelle tupakkaa ja vähän rahaa. Tapahtumaa oli hänen luonaan edeltänyt ambulanssi ja jatkuva asiakasvirta hänen luokseen. Putkasta hän tuli suoraan kotiimme ja avautui osasta elämäänsä… Käyttämisestä ja myymisestä. Huumekoirat kävivät meidänkin osoitteessamme.

Peräkärryn annoimme lainaksi muuttoon. Tuota ensimmäistä kämppää en siivonnut emmekä menneet muuttoapuun. Hänen mielestään poliisit olivat sotkeneet hänen asuntonsa. Minun näkemykseni on, että hän oli itse sotkenut sekä kotinsa että elämänsä.

Hänen uuteen osoitteeseensa muuttivat tavarat ja 20 pyykkikoneellista paskaisia vaatteita. Rakkaat läheiseni kehottivat etten pesisi vaatteita, enkä puuttuisi mitenkään mutta joku pirullinen syyllisyydentunto, välittäminen, halu auttaa ja yrittää selvittää omaa päätään edes pesemällä vaatteita, kuvitellen ehkä niiden puhdistavan ja selkeyttävän asioita, sai minut täyttämään auton mustilla jätesäkeillä ja pesemään kaikki vaatteet puhtaiksi, silitetyiksi, viikatuiksi ja palauttamaaan se siististi poikani asuntoon.

Siellä osoitteessa meni miten meni… välillä ostelin hänelle ruokaa… ja muutaman kerran siivosin asunnon lattiasta kattoon. Olihan siinä välillä yöllistä kuskaamista sairaalaan… käsi oli mennyt poikki tarinankertojan mukaan ensin kaatuessaan ja sitten asiaa tarkennettiin seinään lyömisellä ja mausteena, että yks kaveri yritti ajaa meidän päälle autolla ja mä hermostuin siitä…
Ei ehtinyt poika olla kuin 7-8 kuukautta tuossa asunnossa, kun keväällä tuli aamulla soitto, että ootko kotona? Mä tuun sinne…
Ovikello oli soinut ja hän oli mennyt avaamaan. Pyssyn piippu oli työnnetty ovenraosta ja ammuttu. Ei ollut ollut panosta. Hän ilmoitti muuttavansa pois. Asui meilllä kaksi viikkoa. Nyt tiesin mitä kanavia huumeita voidaan myydä ja jotain muutakin aineista yms.

Bisnes is Bisness… Niin vaan äippä laittoi nimensä vuokratakuuseen, että nuorimies pääsee luksusasuntoon.
Antoi omasta kodistaan huonekalut, jotka miellyttävät käyttäjää. Tehtiin vaihtokauppaa.
Nyt on toukokuusta kulunut puoli vuotta. Autonkin hän osti siinä kaiken keskellä. Kävi kuin ruikulla meillä syömässä ja milloin mitäkin lainaamassa. Pääasiassa haki avaimia hallille, jossa touhusi autonsa kanssa tai sitten joskus hakkasi nyrkkeilysäkkiä.
Poikani tuli kesällä luoksemme ja sanoi päättäneensä lopettaa nuo kielletyt puuhat. Olivat kaverin kanssa yhteistuumin päättäneet. Molemmat saivat töitä. Tämä toinen poika on edelleenkin raitis ja käy töissä.
Tyttöystäväkin on vaihtunut. Tällä kertaa tavalliseen, joka ei polta, eikä polta. Tämä tyttöystävä on nyt sellainen, joka ei hyväksy käyttöä. Oma-aloitteisesti on viestitellyt minulle, että nyt se on taas alkanut poltella… ja valehtelee ihan kaikesta…
Sossu on perinyt rahaa takaisin poikani kesätöiden vuoksi. Olen muutaman kuukauden sisällä investoinut esikoiseni laskuihin luultavasti parin tonnin verran. Autokin täytyy korjata ja verot maksaa. Ei sitä viitsi pyörällä kulkea.
Eniten vituttaa tuo jatkuva valehtelu. “En oo ottanut mitään”, vaikka pupillit on kuin teekupit… tyttöystävä viestittelee että nyt se on taas…
Eilen viimeksi pyysin häntä yksin kotiimme. Hän tuli kahden tunnin odottelun jälkeen. Silmät taas hänelle tyypilliset. Oli varmaan ottanut rohkaisua.
Kerroin hänelle epikriiseistä, joita on lausuttu hänen ollessaan esim. 9 vuotias. Silloin(kin) oli diagnosoitu masennusta.

Yritimme mieheni kanssa herätellä häntä ajattelemaan tulevaisuutta: mitä hän ajattelee siitä millaista hänen elämänsä on viiden vuoden kuluttua?
Ilmoitin hänelle että lainan takaisinmaksu minulle ei ole hänen prioriteeteistään nyt aktiivisin. Tärkeintä olisi saada elämäänsä raiteilleen ja jotatin stabiilia. Jotain rauhaa ja seesteisyyttä.
Olen lähettänyt hänelle mm. Googlen perustajan ajatuksia rahasta, miten hänkin oli kuvitellut rahan tuovan onnen, mutta hänkin oli erehtynyt. Ajatuksia siitä, ettei onni ole materiassa, vaan sisäisessä tasapainossa.

Toisaalta ymmärrän lapseni ahdistusta ja tapaa tukahduttaa sitä. Jatkuva rahanpuute ainakin nyt, kun ei omien sanojensa mukaan enää myy. Silloin kun myi, niin oli rahaa, joista puolet meni omaan käyttämiseen.

Olen asteittain uskaltanut tunnustaa sekä itselleni että lapselleni, että hän tarvitsee apua. Että hän on masentunut. Että univaikeudet johtuvat masennuksesta.
Että käyttämisellä vain siirretään tuskaa ja sen syitä ja lisätään ongelmia. Olen myös erittäin selvästi ilmaissut, että haluan nähdä hänen lapsensa ja haluan hänen elävän pidempään kuin minä.
Olen myös kertonut omasta ahdistuksestani koskien hänen tulevaisuuttaan ja elämäntyyliään vaatimatta muuttamaan sitä siksi, että äiti sitä toivoo.
Eilen sanoin hänelle, että kukaan muu ihminen ei voi häntä auttaa. Tyttöystävän olisi viisainta jättää hänet, koska ei ole mitään järkeä olla suhteessa käyttäjän kanssa, jonka puheisiin ei voi yhtään luottaa. Rakkautta on myös kipeät teot ja valinnat.
Sanoin hänelle, että ainoat tahot, jotka voivat sinua auttaa, ovat sinun oma mielenmuutoksesi ja Jumala. Niinhän Raamattu kysyy, että “mitä sinä tahdot, että MINÄ sinulle tekisin?” Ei Kaikkivaltias Jumalakaan auta ilman ihmisen omaa tahtoa.
Piru kyllä tekee vaikket tahtoisikaan. Ottaa pikkusormen ja vie koko käden.

Sosiaalisesti valtavan lahjakas on minun poikani. Aivan upea persoona. Hyväkäytöksinen ja hurmaava. Karismaattinen. Hyvännäköinen. Puhujalahjakkuus :wink:.
Mielenkiinnolla seuraan, millainen jatko-osa tähän romaaniin tulee.
Olen mielessäni hahmotellut kertomusta, jossa päähenkilö nöyrtyy oman voimattomuutensa edessä. Hänen silmistään putoavat suomut näkemään elämän haurauden ja todellisuuden.
Hän tulee vihdoinkin oivaltamaan, että se herkkyys ja valtava kauneus, joka hänen sielussaan on, on hänen voimansa.
Se on se, johon nykyinen tyttöystävä on rakastunut. Että hän uskaltaa olla aito ja paljastettu. Että hän antaa tulla rakastetuksi omana itsenään. Että päähenkilö vihdoinkin päästää irti ahdistuksestaan auttajien tukemana. Ei meitä ole luotu kulkemaan yksin, vaan toinen toistamme tukien.

Minä äitinä rakastan lastani juuri siksi, mikä hän on. Hän on minun lapseni. Rakastettu, odotettu ja toivottu. Kasvatettu niillä eväillä ja voimavaroilla, jotka silloisissa elämäntilanteissa on ollut käytettävissä.

Yhtäkään tuskaa enkä kyyneltä antaisi pois, jos siitä olisi apua lapselleni.

Olipa terapeuttista tämä kirjoittaminen.
Paljon jäi sanomatta - hyvä niin-
Matkalla olen minäkin.

Moi!

Teilläkin on rankka tarina takana. Kysyisin muutamaa asiaa: minkä ikäinen poikasi on? Onko hän koskaan saanut minkäänlaista hoitoa tähän päihdeongelmaan? Niin paljon kuin me äidit haluaisimmekin lapsemme tien siloittaa, se ei ole mahdollista. Päihdehoitoon pääsyä kannattaisi kuitenkin yrittää. Oletteko jutelleet asiasta?

Ohjaaja Saara

Poikani täyttää ensi vuoden alussa 22 vuotta. Käytön sanoo aloittaneensa 15-16 vuotiaana. En tiedä, mikä on totuus.
Nykyään tunteiden turruttajina on ymmärtääkseni rauhoittavat kaikenlaiset lääkkeet, piri… ja mitä kaikkea muuta… välillä oletettavasti sekakäyttöä.
Autolla ajelee, vaikka silmät ovat minkä näköiset milloinkin.
Silloin kun hän tuli putkasta luoksemme, sanoin hänelle, että “pidetäänkö sulle hautajaiset vielä kun olet elossa?” Istut musta puku päällä siinä kohtaa etuosassa, jossa tavallisesti on vainajan kuva.
Minä pidän puheen, on soittoa ja laulua ja suremme sitä, että kuolit liian nuorena.
Eilen puhuin todella suoraan ja vakavasti hänelle tuosta avun vastaanottamisesta ihmisiltä, jotka ovat siihen kouluttautuneet. Hän työstää asioita vielä. Avunpyyntöä eikä yhteydenottoa tule edes meille, jotka hänestä ihan oikeasti välitämme ja rakastamme.
Sanoimme mieheni kanssa, että hänen mielensä on ihan sekaisin. Hän myönsi sen. Sanoimme, että hänen olisi ehdottomasti mentävä juttelemaan psykiatrisen avun piiriin. Edistystä on tapahtunut vuoden sisällä. Aikaisemmin ei olisi tullut kuuloonkaan häneltä myöntää asiaa.
Enää hän ei puolustele ja vähättele käyttämistä ja siitä seuraavia haittavaikutuksia.
Pyrin olemaan rehellinen itselleni, mutta en halua vajota siihen epätoivon maailmaan, koska se ei hyödytä mitään. Minulla on muutaman vuoden nuorempi "normaali " miehenalku. Haluan olla myönteinen enkä surkuttele tätä seikkailusankaria.
Välillä tietenkin tulee paniikinomainen olotila hänen elämästään ja ahdistaa niin maan perusteellisesti.
Eniten pelkään, että hän kuolee. Olen sen hänelle kertonutkin. Viime aikoina olen miettinyt, että herättäisikö poikani se, jos minä kuolisin?
Nyt olen saanut tehtyä itselleni selväksi, etten anna /maksa hänen laskujaan.
Avaimia hänellä ei ole ollut meille sen koommin, kun ovea ensikerran osoitimme.

Senkin olemme sanoneet, ettei hän voi enää asua meillä niinkauan kuin käyttää. Valitettava periksi anto oli se kaksiviikkoa “ampumiskohtauksen” jälkeen.
Kodin ilmapiiri muuttuu heti, kun hän astuu ovesta. Tulee ahdistava ja varautunut olo. Jatkuvasti on mielessä, että häviääköhän joku tavara/lääke/raha/avain…
Omassa henkilökohtaisessa elämässäni on ollut niin paljon SIPERIAA, että jos olisin antanut periksi, niin voi vain aavistaa, kuinka kitkerän katkera olisin.
Mutta olen valinnut toisen tien. Jokaiseen päivään saa voiman. Hetki kerrallaan.
Miehelleni kerron, mitä ihan oikeasti ajattelen lapseni elämästä… ettei siitä tulee yhtään mitään. Menee päin persettä.
Mutta silti ajattelen, että jos hän itse havahtuu välittämään ja rakastamaan itseään, hänen elämässään on vielä paljon mahdollisuuksia onnelliseen ja tasapainoiseen elämään.
Mutta painostaminen ja ahdistaminen jatkuvalla puhumisella asiasta ei ehkä tässä tapauksessa auta.
Sopivasti silloin tällöin.
Kunpa saisi sitä viisautta ylhäältä <3

Tavoitan tuon tunteen, että koko kodin ilmapiiri muuttuu, kun lapsi tulee. Kutsuin aikuisten kesken joskus miehelleni tytärtäni “ankeuttajaksi”. (Harry Potterissa ne olivat hahmoja, jotka imivät ihmisistä ilon ja toivon)

Mietin miksi tyttäreni oli ankeuttaja ja yksinkertainen vastaus oli, että koska hän käytti huumeita. Ollessaan 8 viikkoa mielisairaalassa ja huumeeton, palasi se ihana fiksu tyttö, jonka muistin. Kun hän oli sekaisin, tuntui kuin silmistä olisi katsonut joku ihan muu.

Huumeet muuttavat ihmisen persoonaa merkittävästi, se on tosi. Ihanaa on se, että, jos käyttö loppuu, ihmisen persoonallisuus voi palata normaaliksi…

Kiitos viestistäsi…A:n äiti olen ihan rikki. Tuntuu siltä, että mitään muuta ajatusta ei pyöri päässäni, kuin tämä huumehomma.
Eilen poikani lähetti viestin, jossa tiedusteli paikkaa, missä vois jutella. Tyttöystävältä kuulin, että hän oli sanonut, ettei halua jatkaa seurustelua, ellei poikani hae keskusteluapua.
Ja sitten hädissäni jätin kesken puuhani läheisellä mökillämme… Kävin kaupassa matkalla.
Sairastan neurologista sairautta, joka vaikuttaa liikkumiseeni.
Nooh… olin ehtinyt jo kotiin kaupasta ja suihkuun, kun ovikello soi. Kuvittelin heti, että se on poikani.
Huutelin että “kuka siellä?” POLIISi…
Ensin luulin vitsiksi. Äkkiä vettävaluvana aamutakki päälle ja avaamaan ovea.
Aloin itkeä ja kertoa että aavistin tämän. Siksi tulin kotiinkin mökiltä kesken puuhieni.
Pojastanihan on kyse?
Ei, vaan sinusta on tehty ilmoitus. Olit vaikuttanut epäilyttävältä ja olit ostanut kaljaa kaupasta ja lähtenyt autolla!! Minä mitään kaljaa ole ostanut, vastasin.
Siinä sitten juttelimme. Tunsivat poikani.
Puhallustesti oli puhdas. Tietenkin.
Olen sisältä ihan kaaoksessa. Välillä mietin, että pitäisikö mennä itsekin johonkin TAAS juttelemaan.
Mieheni yritti eilen rohkaista elämään ja nauttimaan omasta elämästäni. Etten voi elää lapseni puolesta.
Miten hitossa se onnistuu?
Koen syyllisyyttä, jos “unohdan hänet mielestäni” hetkeksi, koska syyllistän itseäni siitä, miten hän elää. En ole kenties antanut hänelle tarpeeksi huomiota, what ever…

Moi ranskis. Olisiko sinulla mitään mahdollisuutta ohjata poikaasi a- tai h-klinikalle? Tai onko kaupunkinne terveyskeskuksessa päihdetyöntekijää? Hänen luonaan voivat käydä juttelemassa myös omaiset.
Saara

Surullista lukea näitä juttuja :frowning: Eroan teistä siinä mielessä, että oma veljeni on huumeiden käyttäjä. Tällä hetkellä hän on joutumassa vankilaan, on juurikin saatu kiinni ja on tutkintavankeudessa. Oon siskona aivan rikki :( Toivoisin asioiden olevan niin erilailla... :( Hänellä on pitkä tuomio edessä, puhutaan vuosista. Toivoisin, että joku vaan tulis ja herättäis mut tästä pahasta unesta. Painajaisesta ::`(

[Poistettu provosointia -Päihdelinkin moderaattori]

Moi ranskis.

Otan osaa, että joudut käymään läpi asioita joista moni ei tiedä mitään.

Luin tekstisi läpi ja luulen voivani vastata joihinkin ajatuksiin joita mietit.
Käytin itse paljon päihteitä nuorena ja en silloin yksinkertaisesti miettinyt sitä
asiaa, että päihteiden käyttöni sekä muu ohessa tuleva rikollisuus satuttaa
läheisiäni ei minua. Asia ei käynyt mielessäni edes ennen kun äiti kysyi
“ajattelitko ikinä miltä minusta tuntui” ja vastaus oli, en.

Päihteiden hankkimiseen menee ajasta lähes kaikki ja loput pyörivät kokoajan mielessä.
Mitä pidempään käyttöään on salaillut sen vaikeampaa totuuden kertominen on.

Käyttäjät ovat usein taitavia puhujia jo sen takia, että ainepiireissä kun on kuivaa
joutuu käyttämään puhelahjojaan hyväksi, velkojen maksujen sopimiseksi jne.

Voin vakuuttaa sinulle sen asian, että sinä olet tehnyt varmasti kaikkesi ja ylikin,
mutta ajattelet silti olevasi vastuussa poikasi tilasta? Et ole, et millään tasolla.
Älä syyllistä itseäsi sillä syyllisiä on turha etsiä.

Ei minulle kukaan väkisin tarjonnut
aineita vaan itse ne pyysin ja hommasin eikä kukaan olisi voinut sitä lopettaa ennemmin
kun tajusin ettei päihde-elämä voi jatkua ja päätin tehdä radikaalit muutokset.