Päässäni pyörinnyt koko illan kysymys miksi, miksi ja miksi ?
Saamatta vastausta siihen aloin hakemaan netistä jotain tietoa ja tänne löysin.
Elikkä tilanne on tämä tyttäreni 13 v jäi kiinni pilvenpoltosta kaverinsa kanssa juuri ennen koulun loppua. Tämä kokeilu oli minulle viimeinen tikki.
Tein päätöksen joka on tyttäreni parhaaksi puhelin pois kokonaan ja koko kesäksi eroon kavereistaan. Nyt on sitten kolme viikkoa oltu erossa ja neidillä on omien sanojensa mukaan aivan kamala ikävä ja haluisi kotiin. Mutta minä en halua häntä tänne kyseessä on hänen elämänsä.
Tänään taas tuolla naamassa minulta kyseli koska pääsee kotiin ja milloin ja milloin.
Minulla on tytön tunnuskset naamaan sillä meillä on sopimus että minulla on mahdollisuus ja oikeus tietää missä mennään. No menin sitten katselemaan mitä neiti siellä puuhaa kun pääsi moneen viikkoon koneelle ensimmäisen kerran nyt juhannuksena kun paikassa missä hän on oli kone paikalla.
Koneella olo oli valvottua ja vain 30 min kerrallaan.
Järkytykseni huomasin että tyttöni ja tämä kaveri olivat keskustelleet pilvestä ja hinnoista. Tyttäreni kaveri kertoi juuri osataneen 2-3 g pilveä 20 €. Tyttärni kyselyihin paljon saisi 10 € sano että ei kannata noin pienellä rahalla ostaa.
No soitin sinne maalle missä tyttäreni on käskin ottaa häneltä rahat pois ja jos haluaa rahaa niin kaikki ostokset menee valvonnan alla ja rahaa tyttö ei saa käyttää. Vaikka eihän tyttäreni kaveri edes ole siellä suunnalla.
Riidaksihan se tytön kanssa meni kun hän soitti ja kysyi että mitä pahaa hän on nyt taas tehnyt kun rajoitetaan.
Kuulema vihaa minua kun minä en anna hänelle yksityisyyttä joka hänelle kuuluu ja en päästä häntä kotiin.
Minä rakastan tytärtäni todella paljon ja sen hänelle sanonkin joka ikinen päivä mutta en halua häntä nyt kotiin koska haluan hänelle ja hänen kavereilleen etäisyyttä. Sillä suurin pelkoni on että tttöreni sortuu ja menee menojaan humemaailmaan.
Toivon todella että teen oikein ja saan tyttöni takaisin
Älä luota että toiselta paikkakunnalta ei saa aineita. Postilla ei ole resursseja suuremmin tutkia paketteja joten kirjeissä menee usein maan sisäisesti… Tuolta ykköseltä tuli aika lähiaikoina dokkari ganjasta ja kuinka se (alkoholi myös mutta ei noin radikaalisti) ala-ikäisenä käytettynä voi laukaista psykoosin. Ilmeisesti se on piilevänä koska prykoosien määrä ei ollut lisääntynyt; silti useammalla nuorella joka mielisairaalaan joutuu psykoosin tähden on ollut säännöllistä ganjan käyttöä. Lisäksi mitä nuorempana aloittaa, sen vaikeampaa tulee olemaan eroon pääsy, nuoren aivot kehittyvät kokoajan…
Saat varmasti huomenna vastauksia aiheeseen. On täällä vanhemmat tehneet aika radikaalejakin ratkaisuja joka on tietenkin hyvä että lapsi ymmärtäisi lopettaa samantien. Olisi paras saada nuo kokeilut loppumaan samantien koska silloin jos ollaan jo niin pitkällä että stopparia tarvitaan (nuorten katko käyttäjille), niin se on sama kuin Lappari anorektikoille eli korkeakoulu käyttämiseen. Pahin tapaus josta olen kuullut on ollut että nuori oli kokeillut muutamia kertoja pilvejä ja palasi tuolta “viisaampien kouluttamana” heroiini-narkkarina.
Tsemppiä sinne, musta on älyttömän hyvä että sä tajusti asian näin aikaisin; siitä ei ole kuin etua! Tarvittaessa laittaa vaikka lapsen käymään kerran viikossa seuloissa (mulla pari ala-ikäistä frendiä aikoinaan kävi niissä), koska pilvi näkyy yli viikon. Käsittääkseni sen voi antaa terkkarilla tai jossain nuorten paikassa jolloin ei tutustu muihin käyttäjiin. Mä ilmottaisin myös tuon tytön vanhemmille joka tätä pilveä hommaa; tosin mulla ei ole lapsia mut tietäisivät missä mennään… Teillä tilanne ei ole vielä päässyt onneksi kehittymään pitkälle joten aikainen puuttuminen asiaan ja auttaminen parantavat mahdollisuuksia huomattavasti… Saat varmasti myös paikkoja joihin kannattaa tai ei kannata olla yhteydessä…
Mun sisar kun oli seiskalla eli kaikki olivat sen 12-13v niin heidän luokalta vain 3 ihmistä ei kokeillut pilveä. TÄysikäinen käyttäjä-jätkä myi ja välillä poltti parikin viikkoa putkeen… Onneks löys ihanan poikaystävän jonka takia lopetti. Muutama jatkoi muihin aineisiin, pari alkoi piikittää jopa, suurin osa päätyi normi-elämään. Tuossa oli se ryhmän paine olla “cool” ja meillä ainakin y-asteel kokoajan vain puhuttiin viikonlopusta ja sekoilusta… Ellei kovin itsetuhoiselta vaikuta (tai tavarat kotoa häviä tai tyttö ole poissa miten sattuu) niin kyse voi olla juuri näistä aloitus-kokeiluista. Se on silti venäläistä rulettia että kuka jää koukkuun ja kuka ei… Joskus jopa pilveä on helpompi hommata kuin alkoholia ja se on halvempaakin jos tolet ovat alhaalla… Nykyään myös joka paikassa (jopa kun googlettaa sanan cannabis) tulee positiivisia tutkimuksia eikä miltään ganja-liiton sivuilta vaan fakta on että koulun huumevalistuksessa aineen vaaroja liiotellaan. Nuoret kun huomaavat että voi poltella silloin tällöin eikä silti jää koukkuun niin olettavat että kun koulussa kerrottiin että pilvestä siirrytään heroiiniin niin kaikki huumevalistus on turhaa…
Mut mun mielestä nyt on pääasia että sulla on nuori siinä valvonnassa ja suostuu olemaan vielä. Tuon ikäisellä on varmasti ikävä kavereitaan mutta joku valvonta tuohon pitäisi saada että ansaitsee luottamuksen tai edes tajuaa että miksi tuo kielletään. Jos ohjelma jostain löytyy niin oli nimellä “pilvellä psykoosiin” muistaakseni. Huume-riippuvaiset lähtevät vaikka ikkunasta ilman kenkiä kymmeniä kilometrejä tai uhkaavat veitsen kanssa. Odota mitä nämä muut vanhemmat vastaavat sulle, mä uskon että he tietävät tarkkaan mitä itse tekisivät tuossa tilanteessa; täällä kun useamman läheisellä riippuvuus on jo pitkällä…
Minun tyttäreni kärähti kannbiksesta minulle ekan kerran 14 v. Otin kännykän pois, laitoin kotiarestiin, otin yhteyttä kouluun ja perheneuvolaan ja poliisiin.
Aikaisemmista ketjuista mm. personal reindeerspotting- ketju, näet, miten meille kävi.
Kaikki mitä yritin, oli silti tarpeen ainakin siksi, että nyt olen antanut itselleni vapahduksen; yritin kaikkeni ja se ei riittänyt. Kuitenkin, kuten Malibu sanoo, voi kyse olla vain kokeilusta. Jos kuitenkin suurempaa huumemyönteisyyttä alkaa näkyä, tai tyttö lukee kirjoja kuten: Christiane Vera F tai Nancy ja Sid, niin ole tarkkana. Myös huumeaiheiset piirustukset ja kannabiskorut ovat kurja merkki. Ne kertovat huumemyönteisyydestä…
Meillä kokeilu johti kurimukseen, josta emme meinaa edes hengissä selvitä. Lue se personal reindeer spotting-ketju, jossa kerron, miten homma meillä eteni. Älä silti pelästy, tämä on vain meidän tarina, tyttärelläsi on vielä kaikki mahdollisuudet!
Hei,
Et ole lainkaan kamala äiti vaan Äiti. Vanhempien tehtävä on huolehtia ja tiukentaa liekaa siinä vaiheessa, kun näyttää, että nuori lähtee pilaamaan elämänsä. Hänen on hyvä nähdä, että olet aivan tosissasi. Sen hän varmaan on huomannut. Onko tyttäresi muutoin tasapainoinen nuori? Liian usein kannabista käytetään “itsehoitona” vaikkapa masennukseen. Tämä voi olla kokeilu, mutta kuten A:n äiti sanoi huumemyönteisyys ja sellaisen elämäntavan ihailu on vakava juttu.
Hei Äideistä kamalin! Aika rankka nimimerkki sinulla.
Minä lähtisin nyt ensisijaisesti kartoittamaan ongelman vakavuutta ja syitä tyttösi käytökseen. Kannabis ei itsessään ole kovin vaarallinen päihde. Toki erittäin haitallinen kasvavalle nuorelle. Vakavaksi asia muuttuu silloin, kun kannabiksen lisäksi aletaan ottamaan muutakin. Tässä olisi esim. yksi linkki artikkeliin, jossa kerrotaan kannbiksen haitoista aika realistisesti: hs.fi/paakirjoitus/artikkeli … 5260883680
Sanoit, että tämä oli viimeinen tikki. Haluaisitko kertoa, mitä sillä tarkoitit? Onko tyttösi käyttäytynyt jo pidempään hankalasti? Miten hän reagoi kannabis käryynsä? Oliko vihainen teille? Vai katuiko tekojaan?
Itse en usko, että vihaiseen käytökseen tulisi puuttua ankaruudella ja sääntöjen kirityksellä. Uskon, että se vain lisää vihaa ja saa nuoren käyttäytymään entistä huonommin. Nuoret nyt saattavat kokeilla kaikkea. Itse olin nuorena hyvin huumevastainen. Käytin vain laillisia päihteitä kuten alkoholi ja tupakka. Enpä nyt tiedä oliko sekään kovin turvallista. Monesti oltiin aivan naamat jossain, liftattiin ja tehtiin kaikkea typerää. Olisi voinut sattua vaikka mitä.
Kaikista tärkeintä mielestäni olisi saada sinun välisi tyttöösi nyt kuntoon. Et voi häntä estää, jos huumeet vetävät puoleensa, mutta voit saada hänet tajuamaan, että niitä ei kannata ottaa. Onko tyttösi harrastanut jotain? Mitäs jos yrittäisit saada hänet innostumaan vaikka tanssimisesta? Sen voi hyvin aloittaa vielä tuossa iässä ja päästä joskus vaikka esiintymään suurille lavoille. Yksi vanha koulukaveri aloitti tanssin 12 vuotiaana ja on ollut lukuisten bändien taustatanssijana sekä opettaa nykyisin myös.
Ovatko tyttäresi kaikki ystävät nyt kannabiksen polttajia? Olisiko mahdollista ottaa yhteyttä heidän vanhempiinsa ja vetää jotain yhteisiä pelisääntöjä? Sinun on aika vaikea yksin yrittää nuorten “harrastusta” lopettaa.
Vaarallisinta huumeet ovat masentuneille nuorille. Onko tyttäresi elämässä kaikki kunnossa? Voisiko hänellä olla jotain huolia, joista et tiedä? Miten koulu sujuu ja millaisia tulevaisuuden haaveita hänellä on? Itse masennuin 12 vuotiaana. Nuoren masennusta on vaikea havaita ulos päin. Minulla se näkyi vihaisuutena ja koulumenestyksen muutoksena. Olin myös hirveän väsynyt koko ajan. Olisin voinut vaan nukkua aamusta iltaan.
Jos nyt kuitenkin yrittäisit osoittaa tytöllesi myös luottamusta. Jos yrität hirveästi kontrolloida hänen kaikkia tekemisiään, niin siinä voi käydä niin, että hän alkaa kapinoimaan entistä enemmän sinua vastaan. Ehkä olisi hyvä yrittää saada tytöstä ystävä vihamiehen sijaan. Voimia sinne ja positiivisia ajatuksia!
Mä olisin taipuvainen olemaan Dahlian linjoilla: kannattaa yrittää kaikkensa pitääkseen välit lapseensa. Toisaalta olen samaa mieltä kuin Jekaterina ja Malibu: tiukat rajat pitää olla! Loppujen lopuksi en tiedä kuitenkaan, mikä olisi oikea ratkaisu. Kuten A:n äitikin, olen alusta lähtien yrittänyt kaikkeni, jotta poika lopettaisi huumeiden käytön - kuitenkaan onnistunmatta siinä. Poika on itsekin nyt jälkeenpäin sanonut, etten olisi voinut tehdä mitään. Hän on sanonut, että halusi kokeilla ja halusi käyttää, eikä siinä ollut vanhemmilla mitään osuutta.
Kun poika aikoinaan jäi kiinni kannabiksen käytöstä, otin yhteyttä nuorisoasemaan ja myös pojan kavereiden vanhempiin. Tai oikeastaan alunperin yksi pojan kavereiden vanhemmista otti yhteyttä minuun, ja minä sitten muihin vanhempiin. Kokoonnuimme nuorisoasemalla (= nuorten A-klinikka) vanhemmat erikseen ja nuoret erikseen ja myös kaikki yhdessä. Myös yksilökäyntejä järjestettiin. Työntekijät olivat erittäin ammattitaitoisia ja paneutuivat hyvin tehtäväänsä. Muutaman kuukauden intervention jälkeen n. kymmenestä nuoresta pilvenpolttajasta 8 lopetti. Minun poikani ei valitettavasti kuulunut heihin. Hän halusi jatkaa.
Jos teidän paikkakunnalla on nuorisoasemapalvelua, suosittelen lämpimästi kokeilemaan sitä. Voihan olla, että tyttösi on yksi näistä kahdeksasta, jotka lopettavat kokeilun jälkeen. Ei kannata yrittää yksin taistella! Toinen perusasia, jonka me kaikki vanhemmat olemme oppineet: älä anna rahaa lapsellesi! Ei yhtään, kaikki välttämättömät ostokset (esim. vaatteet, bussiliput) tehdään yhdessä.
Joo kyllä mä tyttäreni tunnen. Kapinontia ja irtiottoa vanhemmista. Känni kokeilua ja lintsailua se on tämän kevään saldo suurella S:llä.
Kolmella vanhemmalla lapellani on ollut aika rankka lapsuus jokseenkin heistä riippumattomista syistä. Ja tyttäreni on joutunut seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi jonka takia meillä on menossa oikeus prosessi juuri tänä kesänä.
Todellakin toivon että tyttäreni on se kahdeksas lapsi joka lopettaa kokeilun jälkeen.
Ja rahaa hän ei saa kaikki ostetaan yhdessä ja se on sovittu myös muiden sukulaisten kanssa jotka tytölle rahaa jostain syystä antavat.
Ja en ole tämän kanssa yksin olen avoimesti kertonut usealle ystävälleni niille joihin voin luottaa ja joiden tiedän jaksavan kuuntelevan minua ja olevan aidosti kiinnostunut minun asiosita eikä vain halua kuulla kuinka kurjasti meillä menee taas vaihteeksi.
Viime keväänä poikani nyt 16 v oli todella kiinostunut kannabiksesta joka kerta koneella ollessaan oi ilmestynyt vaikka millaisia kuvia ja koruja alkoi myös imaantua. Muutaman kerran siten sainkin järjestetty’ pojalle ylläri sulat ja ne oli onneksi puhtaat joten se siitä ja tällä hetkellä poikaa ei enään kiinosta nämä jutut se oli vaan sellainen “katu uskottavuus” vaihe niinkuin hän itse ilmaisee.
No tänään ihan kohta lähden hakemaan tytärtä viikoksi kotiin ja katotaan miten menee. Viikon päästä suuntaamme kaikki maalle lomalle ja vietämme laatuaikaa yhdessä ainakin meidän vanhenpien mielestä nuoriso voi olla eri meiltä asiasta mutta kyllä nekin nnauttivat kunhan ensin vääntävät naamansa nurin.
Aamuyötä sinulle Äideistä kamalin,
luin tämän ketjun ja kommentit kaikilta vilpolalaisilta läpi. Minua jäi kiinnostamaan, mikä on tilanne nyt? Voisitko kertoa, kun palaatte lomilta?
Ja minulta samat sanat sinulle kuin ohjaaja Jekaterinalta aiemmin: ihailen tomeruuttasi! Otteesi ovat aivan oikeat!