Annuli, toivottavasti sait kankkusesi kengitettyä ja muistat, että huomenna on uusi päivä. Onnea antabukseen ja kauniita syyskesän päiviä! Mulla on nyt aika hyvä fiilis, pahoja viinintuskia torjuneena aurinkoinen fiilis. Välittyköön se muillekin!
Hengissä olen. Katselin vaan telkkaa, mutten oikein muista mitä siellä tapahtui. Nuokuin vaan. Mutta ruoka on maistunut vähän liikaakin. Niin käy aina, kun kankkunen alkaa olla ohi. Maksa-arvot sain tietää viime keskiviikkona. Edellisen kerra ne otettiin joskus kolmisen vuotta sitten. Nyt siinä on eka kertaa lievää kohoamista. Se kesä, se kesä sen sai nyt aikaan! Mitäs tässä nyt muuta kuin laskemaan arvoja, so. kaljat pois.
On nyt toinenkin ongelma; kolestrolikin on hiukan koholla. Laihdutus edessä. Hitto vieköön. Kaikki terveysriskit saa aikaan liiallinen oluen lipitys! Ja tietysti laiskuus. En ole paljoakaan liikkunut kesäaikaan. Paitsi kävellyt kapakkaan noin 700 metriä/suunta!
Onneksi syyskuussa alkaa taas jooga ja uinti (kylpylä ja avanto). Vaikka eipä noilla lajeilla paljoa kunto nouse! Tarvii keksiä jotain muutakin. Sauvakävely?
Tämä on ehdottomasti pahin juomakauteni, paljon ja pienin väliajoin! No, kai tästä jotenkin toipuu jaloilleen!
Ai, ai. Antabus! Vai sittenkin Naltreksoni? Eihän nuo alkoholismia poista, mutta auttavat alkuun juomattomuuden kiemuroissa!
Jep, kuntoilua kehiin - mä olen sitä kyllä krapulassakin harrastanut, mikä ei ole erityisen järkevää mutta vähentää morkkista ja oikeuttaa juomaan useammin Sitä paitsi kuntoilu ja juomattomuus on kiloille tappoyhdistelmä, siitä saa kummasti potkua elämään.
Mikähän siinä on: kun viikko alkaa kääntyä loppua kohti, pullot alkaa kangastella yhä tiuhempaan silmissä. No, päivä kerrallaan vaan. Kunhan sais yhden selvän viikonlopun alle, niin se helpottaisi heti. Viikon päästä on työkeikka ulkomaille, viikon sellainen, ja sitten on taas kova kiusaus istua baarissa iltaisin kollegoiden kanssa. Hitsi.
Torstai on joka tapauksessa toivoa täynnä.
Nyt se alkaa. Otin antabuksen. Olenpahan ainakin viikonlopus selvänä!
Tämä läppärini ei oikein meinaa toimia. Kursori katoaa toi hyppää toiseen nurkkaan. Siirtyminen toiselle sivustolle vie viidestä minuutista ylöspäin. Siis hidasta. Päivitykset hoidettu. Missä vika?
Raitista, reipasta viikonloppua meille kaikille!
Hei Annuli!
Hieno juttu tuo Antabuksen aloittaminen Toivotan onnea jatkoon! Minullakin selvä viikonloppu tiedossa, ihanaa. Ei ahdista kun on jo asian päättänyt.
Tänään emme juo! Viikonloppuja kaikille!
Hyvä tytöt!! Hyvä me!!
Lauantai-ilta eikä tee mieli yhtään… mahtava meininki. Karkkia menee kylläkin! Mutta kun maksa ei toimi normaalisti, mitäpä muuta voi odottaakaan. Samantekevää, pääasia että ollaan selviä!
Hohoijaa. Väsyttävää olla raitis Mutta kaipa sitä viikon kestää antabuksien kera. Toivottavasti ei maksa-arvot nouse tuon lääkkeen takia. Muutama vuosi sitten kävi niin. Jouduin lopettamaan antabukset kahden viikon jälkeen. Siksi voin tarvittaessa vaihtaa antabuksen Reviaan. Revia on vaan niin pirun kallista, 66€/ 28 tablettia!
Kela ei korvaa tuosta summasta yhtään, vaikka se reseptilääke onkin. Vaikka eipä tuolla summalla montaa kertaa kuukaudessa känniä oteta!
Alkoholistilla on kumma tapa laskea hintoja! Vissiin valuuttakurssi menee sen mukaan, kuinka monta kaljaa jollakin summalla saisin. :mrgreen:
Mutta nyt ylös, ulos ja lenkille!
Joo, mahtavat kelit eli liikenteeseen vaan… kuntoilu on paras antabus
Onneksi olkoon, “melkein kaima”, kyllä se siitä!! Mä menen perjantaina kanssa maksakokeisiin, toivottavasti arvot on menneet alaspäin… vaikka eipä tässä vielä selviä päiviä ole kuin yksitoista takana. Mahtaako siinä ajassa tapahtua mitään radikaalia muutosta?
Onneksi sataa, ei tarvi lähteä minnekään! Jotenkin on hermostunut olo. En vaan keksi mitään syytä, miksi olen hermostunut. Pitäisi tehdä jotakin? Ikkunan pesua vaikka. Sadehan sen tekee just nyt! Lukemista? No silläpä alankin kuluttaa aikaani. Ehkä hermostuminenkin katoaa, kun keskityn kirjaan.
Ja huomena aamupäiväksi taas pikkuduuniin! Elämä palaa pikkuhiljaa raiteilleen. Antabus otettu. Kaljaa tekee mieli. :mrgreen:
Kaima,
mikä hyvänsä sijaistoiminto on hyvä juttu. Jos kaipaat koukuttavaa luettavaa, niin alapas lukea Diana Gabaldonin saagaa, siinä on kuusi osaa vai oliskos jo peräti seitsemän… ota kirjastosta eka osa nimeltä Muukalainen, niin sulla on mielekästä tekemistä! Eikä tartte siivota
Lukemiseen on ihan kiva jäädä koukkuun, samoin ristisanoihin. Niihin mä pakenin tänä kesänä, vaikka välillä pikku pierussakin tuli kyllä ratkottua niitä. Höh. Aamulla totesi vaan, että vikaan meni toikin kulma ristikosta
Saat kaiken sympatian kaljanhimosta, mullakin on tehny punkkua mieli tänään aamusta asti, mutta sinnitelty on vaan kummasti… vaikka mökki meni tänään kaupaksi ja olis ollut juhlan aihetta, niin ei silti! Eipä silti, ainahan alkoholisti juhlan aihetta keksii, ei siihen mitään mökin myyntejä tarvita
Ei muuta kuin tsemppiä, huomenna on uusi - toivottavasti selvä - päivä!
Päätä jomottaa. Yksi antabuksen sivuoire ainakin näin alussa.
Jaa, täytyypäs vilkaista, vaikuttaa mielenkiintoisilta. Olen koukutettu Conn Igguldenin kirjoihin. Luin talvella Caius Julius Caesar - sarjan. Nyt on menossa toinen osa sarjasta Valloittaja, kertoo Tsingis-Kaanin tarinan! Oioi, minä sitten tykkään noista hallitsijoiden vallasta, niin hyvässä kuin pahassakin, tarinassa! Taisi nekin hiukan juopotella voiton huumassa!
Nyt unten maille! Raitista yötä nyt ainakin!
Huomenta,
raitis ukkosyö takana - ja viinihimo toistaiseksi taltutettuna, mutta alkoa pahempi ongelma mulla lienee tupakka, jota astmaatikkona en saisi polttaa mut poltan silti askin päivässä. Keuhkot kai tässä vielä repeää…
Joo, se Gabaldonin kirjasarja on aika juhlantäyteinen, varoituksen sana siis paikoillaan, tai viinaa siinä ainakin välillä vedetään oikein urakalla. Historiallinen, Skotlantiin 1700-luvulle sijoittuva juttu, jossa naidaan ja tapellaan urakalla. Kerro sit, mitä mieltä olet… tiedän monia, jotka on pahan kerran koukussa ja on ostaneet kaikki Gabaldonit hyllyynsä. Mullakin ne tietysti on.
Annuli, milloin pääset maksakokeisiin? Toivottavasti antabuksen sivuoireet hellittää pian ja jaksat kuntoilla, se auttaa. Mä lähden koiran kanssa kohta lenkille, jospa nuo keuhkotkin aukeaisi. :mrgreen:
Nyt olen reilun viikon popsinut antabuksia. Huomenakin vielä otan sen samean vesiliuoksen, sitten kyllä lopetan. Kävin A-klinikan terapeutilla. Siinä sitä kartoitettiin elintapojani ja juomisiani. Kerroin, että en välitä antabuksesta. Eipä se siihen mitään kantaa ottanut. Kertoi vain sen, että antabus on vain “tukikeppinä” raitistumisen alkuvaiheessa. Joo, niin on!
Muuten koko jutustelu tuntui ihan turhanpäiväiseltä. Aivan samat alkoholiongelmaisen ongelmat ja siitä toipumiset olen lukenut moneen kertaan sekä Vähentäjissä että tuolla Lopettajissa! Puhumattakaan alkoholismia käsittelevien kirjojen määrästä! Sain uuden keskusteluajan parin viikon paastä. Menenhän minä. Vaikken tykkääkään!
Olen kyllä samaa mieltä lopettajien kanssa; juominen ei lopu ellei itse halua lopettaa. Mutta saahan sitä itsensä hiukan kuntoon tällaisella avokatkaisulla! :mrgreen:
Jep jep, Annuli. Olin samankaltaisessa tilanteessa reippa vuosi sitten.
Juhannuksen jälkeen viime vuonna, “päätimme” kumppanini kanssa lopettaa juomisen kokonaan. Tai tämä mahtava päätös tehtiin jo ennen juhannusta, eli siinä oli jo valmiit ainekset epäonnistumiseen. :mrgreen:
Mielessäni tein jo suunitelmaa että juhlapäivinä kyllä juon, asenne kohdallaan siis.
No, me tosiaan “lopetimme” ja mieheni olikin kunniakkaasti pari kuukautta juomatta, meikä veteli salaa siidereitä ja olutta jo parin viikon jälkeen “raitistumisesta”, kun oli lääkkeillä saanut JÄRKYTTÄVÄT vieroitusoireet ohitettua.
Mutta tulipahan kroppa taas vahvemmaksi, eli jokainen päivä kun on juomatta, on parempi kuin ei mitään.
Todellakin, ihminen lopettaa vasta silloin kun haluaa. Minä HALUSIN lopettaa maaliskuussa tänä vuonna, olin jo käynyt mielestäni tarpeeksi pohjalla, valittavana oli kuolema tai elämä, omasta mielestäni. Mitään lääkärin diagnoosia en tähän saanut, kroppa kyllä kertoi hyvin sen missä mennään.
Peukut sulle Annuli jokaisesta alkottomasta päivästä. Uskon että joskus jos lopetat, haluat sitä todella, ja välillä vähemmän on aina parempi kuin täysillä koko ajan
Menihän se tämäkin päivä telkkaa tuijottaen. Tosin kävin pienellä kävelylenkillä. Kaikki ottaa voimille. Väsyttää vaikei nukuta, ei sittenkään, vaikka heräsin jo neljältä aamulla. Kaikki ikävät asiat pyörii päässä, mitään järkevää en saa aikaisiksi. Pölyjen pyyhkiminenkin on niin pirun raskasta, että hiki nousi otsalle pelkästä kiukusta! Ja kauankohan tämä v*****s aika kestää? Kuukauden, vuoden? Ikuisesti kuivahumalassa?
No, sain sentään ilmoitettua itseni työväenopiston aamujumppaan. Sellaiseen venyttelyyn. Varmuuden vuoksi maksoinkin sen heti, että varmasti menen sinne. Maksetusta kurssista ei niin helposti lipsu tyhjänpäiväisyyksiin!
Hohohoijaa, väsyttää! Tänään jätin antabukset pois. Kävin pitzalla ja otin sen kanssa ison oluen. Tiedän, tiedän. Olut on kiellettyjen listalla. Ja pitza myös. Olut pistää naaman punaiseksi ja pitsa nostaa kolestrolia lihottamalla!
Olo tuli aivan ähkyksi ja posket punoitti ja kuumotti vain vähän. Tämä tyhmä teko oli vain kapinaa tylsyyttä ja ahdistusta vastaan, ja ennenkaikkea terveyttä vastaan. Se siitä.
Huomenna alkaa syyskuu. Ja elämäntapa muutokset. Siihen ei pelkkä raittius riitä. En halua nuokkua kuivahumalassa lopun ikääni. Aloitan ruokailutapojen muutoksella ja liikunnan ottamisella jokapäiväiseksi tehtäväksi. Alkoholittomuus tulee oheistuotteena, en käytä sitä salaatin kanssa tai kuotoilujuomana. Enkä ole ennenkään juonut kotona. Saas nähdä kuinka tämän lihavan rouvan uusi elämä alkaa sujua.
Aluksi on varmasti vaikeaa, mutta sinnittelen kahdeksan viikkoa aikataulun mukaisesti. Ei tuossa ajassa heti onnelliseksi tule, mutta siinä ajassa huomaa itse, mitä uutta muutos alkaa tuoda elämään. Tämän kahdeksan viikon kokeiluajan kuulin vuosia sitten USAssa asuvalta suomalaisnaiselta. Hän toimi alkoholi- ja huumekäyttäjien hoitokodissa terapeuttina. Ja itse oli tietysti toipunut alkoholisti!
Ja huomenna lähden tuttavien mökille siivoamaan ja laittamaan sitä vähän jo talvikuntoon. Siellä voin pari päivää rauhoittua ja miettiä syntyjä syviä. Elelkääpä te muutkin siivosti ilman tai vähentäen alkoholin kulutusta!
Moi taas - kuukausi on lähtenyt hyvin käyntiin!
Ulkomaan työkeikkani meni aika hienosti, yhtenä iltana join muutaman lasin viiniä ja toisena kunnon lärvit… mutta lauantaina palasin kotiin ja päätin aloittaa tupakkalakon, joka on mennyt hienosti! Tupakka on aina ollut alkoa isompi ongelma mulle, astmaatikko kun olen, eli nyt satsaan tähän tosissani, kun alkoi näin hyvin. Juoda ei voi yhtään, muuten tekee röökiä mieli vaikka selvin päin ihan inhottaa ajatuskin!
Tsemppiä syyspäiviin kaikille!!
Ihan tavallista, arkista elämää olen viettänyt. Tasasen arkista; ei iloa, ei surua, ei vihaa, ei rakkautta. Siis tylsää. Juopottelukin on ollut niin olematonta, etten siitäkään voi valittaa ja itseäni syytellä. A-olut vaihtui ykkösoluseen. Jos kaljan himo iskee, pari pilsua riittää. Ainakin toistaiseksi.
Terveystarkastus terveydenhoitajalla; veriarvot ok. Verenpaine ja kolestroli koholla. Laihdutus ja kuntoilu avuksi näin alkuunsa. Seuraavaksi A-klinikan terapeutin kanssa höpisemään tuttuja juttuja. Kolmas käynti terapeutille lokakuussa. Onneksi ei aikaisemmin. Ja sitten saa riittää klinikalla juoksut. Kyllästyttävää, ei mitään uutta!
Olenpahan nyt ainakin tehnyt sen, mitä juopon pitää tehdä, eli hakenut apua ammattiauttajilta! Tehokasta omatoimisuutta. Muuta ei minulta enää puutu, absolutistiksi vaan ihan itse muutu! Höh!
Nyt untenmaille katselemaan painajaisia, joita näen selvänä ollessani. Vissiin taas joku vieroitusoire?
Näinhän se menee: muutos lähtee omasta itsestä, ei meihin kukaan voi raittiutta sisään kaataa
niin kätevää kuin se olisikin…
Mä olen opetellut kohtuukäyttöä ja kohtuullisen hyvin onnistunutkin. Mutta miten käy lomilla? Melkoista tsemppausta varmaan vaatii… lokakuun lopussa on matka Välimerelle tiedossa ja mikäpä lomalla on ihanampaa kuin viininjuonti ja tupakointi. Hohhoijaa. Täytyy vissiin vaihtaa ne vissyveteen ja purkkaan.
Kas vain annulikin on päässyt a- klinikalle. Kiva. Mulla oli tuon viiden viikon juomattomuuden aikana ihan samantyyppiset fiilikset. Kaikilta mielenliikahduksilta meni jollakin tavalla terä pois. Sinänsä ei paha, sellainen tyyni ja seesteinen olo. Mutta toisaalta sitä kaipaakin vähän jotain aaltoilua ettei ihan tyynenä vain livu hautaan asti.