Koettelemuksia päivästä toiseen. Nytkin on ahdistunut ja levoton olo, voi johtua muustakin mutta tuntuu, että pelit on yksi syyllinen tai ainakin se, mistä lähtisin tähän oloon hakemaan helpotusta, vaikka ilmaispeleistä, joista minun myös pitää yrittää nyt pysyä poissa, ihan kaikesta missä vaan naputellaan jotain, vaikka pasianssistakin. Jossakin ketjussa oli, että pelaamisesta saa dopamiinia kuten huumeista, joten sitä kai ne aivot hakevat nyt kovasti ja kainalotkin kostuu, kun yrittää taistella vastaan.
Voin tässä tänäänkin tehdä kaikkea kivaa, lukea, kuunnella musiikkia, syödä hyvin… ja silti tuntuu, että jotain tärkeää puuttuu. Jotain, jonka takia nautinto noista muistakaan asioista ei ole niin suuri eikä estä tätä ahdistusta ja levottomuutta. Aivan liian pitkään olen muun toiminnan ohessa seurannut esimerkiksi Veikkauksen Pore-pelejä ja laittanut rivejä pitkin päivää joko yksitellen tai 10 kerrallaan, ja tietysti on ollut sitten jonkinlainen kutina ja jännittynyt viretila päällä koko päivän. Rahaa on mennyt paljon… voittoja? No kerran ehkä oli 200 euroa, mutta ei ainakaan enempää. Poreet pyörivät ympäri vuorokauden ja ne taisi olla joskus 15 min. välein ja sitten 7 min, välein. Lopetin kertaalleen silloin, kun arvonnat alkoivat tulla tiheämmin, koska ärsytti se rahankiskonta. Lisäksi Poretta voi pelata max 100 eurolla vuorokaudessa, joten kaikkiin yhden vuorokauden arvontoihin ei edes voi osallistua. Joskus toivoin, että se vakiorivini päävoitto tulisi joskus aamuyöstä, kun olen nukkumassa enkä koskaan pelaamassa, jotta toteaisin, että siinä se mahdolllisuus meni eikä varmaan tule heti uudestaan. Se ei olisi häirinnyt, kun taas toisaalta jos olisin pelannut lähes kaikkia arvontoja päivän aikana ja voitto olisi napsahtanut vakiopeliaikaan juuri silloin, kun en sattunut laittamaan riviä, niin ehkä olisi ahdistanut…
Miksipä tässä nyt näin pitkään asiasta kirjoittelen? No, jos ei olisi estävä pelirajoite voimassa, en tiedä miten juuri nyt kykenisin olemaan vapaaehtoisesti pelaamatta, jos ollenkaan näyttäisi oleva sentapaiset numerot tänään suosiossa kuin mitä on vakiorivissäni. Varmaan tarvitsen taas vahvistusta siihen, miten voida hyvin näin kotipäivänäkin ja osata nauttia muusta ilman tätä polttavaa tarvetta jännitykseen, että tuleekohan sieltä voittoja vai ei. Ja varsin tyhmäähän sekin on, että ilahtuu niistä kympin voitoistakin niin paljon, että jatkaa taas seuraavina päivinä, vaikka on samanaikaisesti tunkenut sinne kymppejä tai satasia.
Sorry Tinja, että sotken ketjuasi, josta ehkä olit ajatellut vähän toisenlaista. Mutta mielestäni tämä toisaalta sopii juuri sinun ketjuusi, koska tavallaan olen tainnut ottaa sinut esikuvaksi tuon vahvan tahtotilasi takia ja samaa minä tälläkin kirjoituksella tavoittelen. Pohtimalla ja tyhmän ja pinttyneen toimintatavan julkisesti tunnustamalla jotenkin päästä tästäkin pelimuodosta eroon ja tulla kuuroksi sille pelipirulle, jonka houkutusten vastustaminen saa minut voimaan suorastaan pahoin.
Kyllä se totta on, että pelatessa ja hävitessäkin oli paljon parempi olo kuin nyt. Hävitessä olin hetken lamaantunut tai ärtynyt tai pettynyt tai jotain ja ajattelin, että en kyllä pelaa enää, kun en mitään voita kunnes sitten seuraavana päivänä ajattelin, miten paljon hävisinkään ja että tappiot voisi kattaa voitoilla, Nyt kun oikein yrittää lopettaa pelit pysyvämmin, yrittää miettiä syitä ja muuta asiaan liittyvää, niin on jatkuva paha olo ja pahempi kuin yksittäisen suuremmankin tappion jälkeen. Mutta toivottavasti tämän kestää ja lopputulos on sen arvoinen eikä kaadu näihin hetken mielijohteisiin tai pakkomielteisiin.