Moikka! En tiedä mitä haen tällä sepostuksella, ehkä yritän jäsennellä omia ajatuksia.
Olen valitettavasti onnistunut pilaamaan taas kaiken pelien takia. Velkaa yhteensä 57tuhatta kolmesta eri paikasta ja opintolaina melkein 15tuhatta joka alkaa pyörimään tammikuusta.
Kuukausi erät näistä kolmesta eripaikasta ovat n. Tonnin luokkaa, johon mulla ei ole varaa, ei varsinkaan pitkällä tähtäimellä.
Soitin talous ja velkaneuvontaan eilen, ja kysyin eri vaihtoehtoja. Sieltä neuvottiin päästämään kaikki ulosottoon, jatkamaan psykologi käyntejä (jatkankin) peliklinikalla, lopettaa pelaaminen ja hakemaan lääkärintodistus pahasta peliriippuvuudesta ja soittamaan 5v päästä uusiksi että voidaan lähteä suunnittelemaan velkajärjestelyä. Hän sanoi että mun kannattaa asennoitua siihen että en saa velkoja ikinä maksettua, ja se ei olisi ulosottoni päämäärä, vaan saada näyttö siitä että yritän ja näin ollen päästä velkajärjestelyyn.
Ymmärrän hänen pointtinsa tässä hyvin, ja sen riskin lisä velkaantumisesta.
Mutta silti ajatuksena tämä kuulostaa kamalalta. Kerroin tulotasoni, jonka perusteella hän sanoi että en saa velkoja maksettua. Ymmärrän tässäkin velkaneuvonnan pointin, koska tienaan ylitöillä ja vuorokausi lisillä suuren osan ja sen riskin että en voikaan loputtomiin tehdä ylitöitä jaksamisen/sairauden ym takia.
Silti ajatuksena se, että kk erät 1000e on liian suuret minulle, mutta ulosoton viemä 800euroa olisi täysin eriasia… Yritin kysyä hänen mielipidettään että olisiko minun tuloilla mahdollista saada 60tonnin lainaa jolla saisin nämä yhdistettyä ja maksaa näin ollen mahdollisesti pienempää kk erää, hän sanoi että kahden takaajan kanssa ehkä mahdollista (tosin tilitiedot…) Ja vain oikea pankkilaina olisi järkevä tässä asiassa, ei korkea korkuiset nettilainat.
Olen ihan pihalla sen suhteen että mitä teen… en haluaisi luovuttaa, enkä varsinkaan lähteä ulosottoon ajatuksella että en maksaisikaan velkojani ikinä kokonaan takaisin…
Myöskään yleinen edunvalvonta ei kuulemma ole mahdollista suhteeni.
Olen siskolleni kertonut asiasta. Ensiviikolla näen vanhaa ystävääni, jolle kerron tilanteeb. Kysyin häneltä voisiko hän alkaa edunvalvojakseni, hän haluaa kuulla tilanteen ennenkuin suostuu. Jos hän ei suostu, niin sitten tunnukset menee siskolleni vaikka hangoitellen ne ottaa vastaa, koska kohdallani pelit loppuu nyt. Tätä paskaa en aio enää sietää yhtään.
Mulla on pieni toive että ystäväni auttaisi mua, mutta ymmärrän myös täysin asioiden riskit tässä ja sen että ei todennäköisesti suostu. 60tonnia lainaa peliriippuvaiselle on paljon. Haluaisin että hän hoitaisi kaikki liikenevat raha asiat puolestani, ja että mulla ei olisi pääsyä pankkitililleni ollenkaan muutenkuin ostosten (ruoka ym) verran. Ja tiedän että on aika paljon pyydetty…
Haluaisin että hän hoitaisi asioita ainakin sen 3vuotta, ja jos hän pystyisi maksamaan lainani pois ja velkakirjalla olisin hänelle sen velkaa, ja lyhentäisin tätä hänelle 700e kuussa kolmenvuoden ajan… niin lopulta pystyisin puhtailla tilitiedoilla hakemaan kunnon pankista lainan jolla kuittaisin loput hänelle ja hän vapautuisi minun lainastani. Tosin haluaisin että hän hoitaa raha-asioitani loppuelämänsä koska mä en vain osaa?. Tosi utopisia ajatuksia, onko tämmöisiä vain peluureilla… ajatella edes mahdollisuutta että joku haluaisi lainata yli 50tuhatta koska toinen vain ei osaa muuta kuin möhliä…
Mutta näillä mennään…
En haluaisi ulosottoon myöskään, koska olen jo yhden ulosoton selättänyt. Maksoin alle 5vuodessa 40tonnia velkaa opiskelijana, tosin tein hulluna töitä ja kikkailin monessa asiassa. Tein myös pimeästi töitä välillä, jonka avulla pystyin rahoittamaan elämää. Nyt tilanteet on eri, sen ymmärrän myöskin.
Olemme suunnitelleet miesystäväni kanssa muuttoa yhteen, hän ei siis tiedä tilanteesta mitään. Ensiviikolla, juteltuani ystäväni kanssa ja hänen kerrottua päätöksensä ja mielipiteensä mitä mun kannattaisi tehdä (hän on yksi Suomen parhaiten tienaavia ja järkevä rahankanssa, sentakia hänen neuvonsa kelpaavat paremmin kuin hyvin), niin kerron mun miesystävälle myös kokotilanteen ja näin ollen myös realiteetit yhteen muutosta. Ja hän saa itse päättää jääkö ja kärsiikö tästä, vai jatkaako elämää huolettomasti☹️ Tämän takia myös pelien on pakko loppua, aivan pakko. Rakastan miestäni enemmän kuin ketään tai mitään, ja sen takia myös olen valmis siihen että tiemme eroavat. Ei kukaan halua tällaiseen helvettiin vapaaehtoisesti.
Mun vuosituloni bruttona on vähän yli 40tonnia, tavoite tänä vuonna 45. Asumiskuluni on 620e, muita lainoja kuin nämä mainitsemani ei ole eikä osamaksuja ym. En omista autoa enkä maksa elareita. Sentakia tuntuu hassulta, että velkaneuvoja koki että en selviäisi korkeakorkuisesta 60tonnin lainasta vaikka se olisi vain yhdestä paikasta. Mutta että saisin hyvän elämän vaikka maksaisin ulosottoon sen 800e kuussa. Mielummin maksaisin sen suoraan lainaan ja näin ollen pitäisin valoa tunnelin päässä, tosin juurikin niin että mulla olisi oma edunvalvoja joka hoitaa talouteni kokonaan.