Ensi viikolla 6.-10.11. Saunaan tulee vierailija Exit ry:stä. Ilona Mäki tulee juttelemaan seksuaalisesta kaltoinkohtelusta ja siihen laajemminkin liittyvistä teemoista. Jos teillä on aiheeseen liittyviä ajatuksia, kysymyksiä, kokemuksia - mitä vain, niistä voi jo kirjoitella tänne valmiiksi.
Teema sopii hyvin jatkoksi aiemmin laajasti puhuttaneeseen #metoo -kampanjaan.
Ei mulla nyt ole mitään kysyttävää aiheesta, kun en ole vähään aikaan minkäänlaisen seksuaalisen kaltoinkohtelun uhriksi joutunut, enkä myöskään ketään seksuaalisesti kaltoinkohdellut MUISTAAKSENI ja TOIVOTTAVASTI . Tai joo, kyllä mua tuossa hiljattain joku känniääliö yritti kähmiä perseestä baarissa, mutta hoidin asian esittämällä sille suullisen tappouhkauksen, sillä se rauhoittui ja olen ollut tämän jälkeen asian kanssa aivan sinut.
Sitä minä vain hämmästelen, että miksi tämä aihe on esillä ainoastaan Saunassa? Vilkaisin Lopettamoa ja Vähättelijöitä, enkä huomannut, että noihin olisi tämä sama avaus ilmestynyt. Onko seksuaalinen kaltoinkohtelu/häirintä ainoastaan vielä aktiivisesti ja rehellisesti käyttäviä narkkeja/sekiksiä koskeva asia?
Ei tietenkään ole vain Saunan porukkaa koskeva aihe, päin vastoin, koskee kyllä ihan kaikkia. Piti vain päättää mille palstalle teemaviiko kohdistetaan, joten pädyimme Saunaan - täällä kun ei juuri ole teemaviikkoja ollut. Ja toki muiltakin palstoilta on porukka tervetullut Saunaan keskustelemaan aiheesta. Täytyypä mainostaa muuallakin
Niin ja nostellaan ketjua taas ensi viikolla, jos sattuu nyt tippumaan sivulle 2058.
Kaikki seksiin painostaminen ja pakottaminen on seksuaalista kaltoinkohtelua. Kertomassasi tilanteessa on seksuaalisen kaltoinkohtelun lisäksi fyysistä väkivaltaa. Minkäänlainen kaltoinkohtelua tai väkivalta ei ole koskaan ok ja sinulla on oikeus saada tukea kokemukseesi. Kuvaamasi tilanne on myös sellainen, josta suosittelisin tekemään rikosilmoituksen.
Seksuaalista kaltoinkohtelua voi joutua kokemaan ihan kuka tahansa ikään, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai yhteiskuntaluokkaan katsomatta. Seksuaalista kaltoinkohtelua tapahtuu kaikissa yhteisöissä. Itse toimin päihteitä käyttävien parissa, ja tästä syystä keskustelemme nimenomaan tällä alustalla. Toki keskustelu olisi varmasti tärkeää ihan jokaisessa yhteisössä.
Ikävä kuulla, että olet joutunut hiljattain tilanteeseen baarissa, jossa rajojasi on selkeästi rikottu. Kyseiset tilanteet ovat valitettavan yleisiä ja jokaisella on yksilölliset keinot toimia niissä. On hyvä, jos pystyy sanomaan lähentelijälle, että hänen toimintansa ei ole ok. Kerroit myös ettet ole vähään aikaan joutunut kokemaan seksuaalista kaltoinkohtelua. Vaikka kokemuksista olisi aikaa, on niihin oikeus saada tukea.