Takaisin AA:han?

Palveluammatit ovat tietysti asia erikseen, niitä taitaa olla jo suurin osa fyysisistä ammateista.
Yhdistyksissä olen minäkin paljon keitellyt kahvia, siivoillutkin, laittanut paikkoja kuntoon, kantanut pöytiä ja tuoleja, hoitanut niin puheenjohtajan, sihteerin, rahastonhoitajan kuin muitakin yhdistyslain vaatimia toimia. Mutta niissä hommissa en ole koskaan kokenut itseäni jonkun toisen palvelijaksi.

Minusta on aina semmoisia tehdessäni tuntunut siltä että samanarvoisena yhdistyksen jäsenenä tässä teen omaa osuuttani, talkootyönä ja yhteisöllisenä osallistumisena -usein vähän vaikuttajanakin.

Sen tekemisen merkitys on todellakin suuri, ja kuten sportboy totesi, elämäntilanteesta ja sosiaalisesta asemasta riippuen sen merkitys voi eri ihmisille olla kovinkin erilainen.

Ja se, mikä minusta on tärkeintä, se osallistuminen antaa ihmiselle mahdollisuuden saada niitä onnistumisen kokemuksia, tunteen siitä että on tarpeellinen, osa jotain “itseä suurempaa” kokonaisuutta, vaikuttamassa johonkin tai joihinkin asioihin joihin joukkovoimaa tarvitaan.

Ja siinä sitten itsetuntokin kohenee, luottamus omiin voimiin ja kykyihin kasvaa -niiden puute usein on “veneen alla asujalla” se suurin syy raitistumisen epäonnistumiseen.

Tehdään yhdessä, osallistutaan, vaikutetaan yhdessä, opitaan uusia asioita ja laajennetaan ajatusmaailmaamme, keitetään sitä kahvia, rakennetaan vaikka yhdistykselle kesämökkejä ja hankitaan toimintaan tarpeellista kalustoa… ollaan tarpeellisia ja voimistutaan, uskotaan osaamiseemme ja voimiimme -mutta ei meidän tarvitse tuntea itseämme kenenkään palvelijoiksi eikä myöskään palvelluiksi.

Ei itselleen tarvitse lähteä palvelijoita etsimään yhdistystoiminnasta -mieluummin sitten tosiaan palkkaa niitä kotiinsa jos varaa ja tarvetta on.

Takana on nyt sitten kaksi ekaa AA-palaveria eri ryhmissa. Kolmas ryhma huomenna. Olen kylla viihtynyt hyvin heti alussa, porukka on tosin aika monenkirjavaa mutta niinhan se on muutenkin elamassa :open_mouth: Hyvin tuo AA toimii omalla kohdallani niin ettei tule vitutuksen sattuessa heti kapakka mieleen vaan seuraava palaveri. Samaa ne muutkin siella korosti etta jo tieto seuraavasta tapaamisesta ja et menee sinne kans, pitaa mielen poissa entisista kaavoista. Plus sain jo muutaman numeron, jos oikein huikattaa niin kilautan kaverille ensin :slight_smile:

Semmoisen huomasin etta tulokkaista on pulaa…

Kuinkahan monessa palaverissa alkuvaiheessa kannattaa vierailla? Meinaan kun palaverikaverit ehdottaa omia tuttuja ryhmiaan minulle kokeiltavaksi, jo nyt uhkaa iskea AA-stressi kun olisi kuitenkin muutakin elamaa kuin juosta palaverista toiseen tyyliin 2 kertaa pv.

He ovat vain innoissaan uudesta tulokkaasta, eli sinusta ja siksi jotku yrittävät neuvoa omiin ryhmiin. Muista kuitenkin, että sinä itse päätät tekemisisäsi ja aivan kuten mainitsitkin, niin ei aika riitä joka paikkaan ja siksi kannattaakin aikaa jättää ihan normi elämän askareisiin ja harrastuksiin, eli asioihin joista itse tykkää ja jos/kun jää aikaa yli, niin sitten voi katsoa miten ryhmiin kerkiää. Ei kuitenkaan kannata jättää aivan mahdottomia välejä käynteihin, varsinkaan alussa. Sinä itse tunnet ja määrittelet tarpeesi missä ryhmässä ja kuinka usein pitää käydä.

Minulla yleensä kaikki muu tekeminen menee ryhmässä käyntien edelle ja kun minulla on luppoaikaa, niin silloin käyn ryhmässä. Näinkin minulle tulee ihan riittävästi ryhmässä käyntejä.

T. Prossa