^ Venäjällä ei ole homokaneja. eikä juoppoutta. tai turvattomuutta, työttömyttä tai pulaa mistään kelläkään.
Ihmiset luottavat virkavaltaan, joka noudattaa lahjomattomasti asetuksia ja lakeja, jotka duuma on säätänyt.
Onnellisuus on suurta ja tulotaso korkealla, sosiaalisia paineita ei ole tai talouspakotteista mitään harmia.
Kasveja on vielä twenty jäljellä. Jos keväällä niitä on tusina olemassa, on kuolleisuus% pysynyt melko kohtuullisena.
Itse en nyt ala uusia kasvitulokkaita tähän asumukseen talvea vasten hankkimaan tai itse muuttumaan sellaiseksi.
Pyrin kyllä kasviksii syömään, mutta taitaa se aika heikonlaista olla, väkisin lisään ruuan sekaan pakaste-
vihanneksia ja koitan elellä ihmismäisesti. Toi ylä- ja alavire voi sahata pitkin päivää, mutta melko tasasta
on tää viidakon elämä, vähän harmittaa tulevat etuliukkaat kelit, mut paristosuhdanne kulkee odotetun tyyppisesti. ikänäkö meinaa ottaa musta silmän mitan voittoa, kun kaukonäkö on heikkenemäs ensin oikeasta öögasta. vielä tunnistaa puolimatkasta ja ulkonäkö on okei ikäisekseni ja olen selvän näköinen näkijä, parempi ku se yks karmanainen, joka vei kanervan Ikeltä jalat alta, muttei ole voittanut lotossa kovin montaa täyspottia…
kun ei lue enää mielipuolipidepalstoja, voi paremmin. siellä on kuitenkin samat jutut vuosituhannesta toiseen:
[i]koirankakka oli puistossa ja pissattu oli meidän auton renkaaseen, joku tyyppi etuili kassalla, ei palveltu hyvin, ostoskärry vetää vasemmalle isossa marketissa, lihatiskillä ei ollut mustaa, naapuri möykkää tai on liian hiljaa, juttelee toiselle asunnossaan päiväsaikaan kuuluvasti ja kertoo asioitaan ominaan ja naapuri häiritsee vuorotyöläistä soittamalla paholaisen musiikkia, naapuri häiritsee päiväunia soittamalla klassista, naapuri soittaa itse 12-kielistä kitaraa kuuluvasti ulkona hangessa kilometrin päässä, naapuri häiritsee moikkailemalla ja olemalla iloinen ja auttavainen, kuten kantamalla ostoskassit mummon kotiin seiskakerrokseen, työpaikalla kollega keulii kaksion ostolla, työkaveri aiheuttaa lisäressiä tuomalla minulle kahvit omalle käytävän päässä olevalle työpisteelleni, liikenteessä ajetaan heti täysiä isolla panssarivaunulla päälle tai annetaan tilaa niin paljon, että muu liikenne ruuhkaantuu ja yleiset liikennöintivälineet myöhästyvät ja meidän pikku vesa ei siksi ehdi palettitunnille, josta pitää kuitenkin maksaa täydet hinnat, vaikka yksinhuoltaja saa duuneissa tehdä nykyään kolmen duunit ja paine on valtava uni- asuntovelkaisena, kun naapurit mellakoivat ja vuokraisännät ovat arvaamattomia aivan kuten teinit on käytökseltään aivan todella törkeitä, sillä ei meidän nuoruudessa silloin 1935 tällaista suvaittu, vaan annettin vapaa nettipaikka kirjastossa vanhemmalle väelle,
ja tulevaisuudessa 2055:
kaikki vanhukset on täynnä tatskoi ja hirveen kovia hevifaneja, kyllä sillo 2015 oli paremmin ja oli töitä ja kaikki tuli toimeen ja ei ollut sotia ja saattoi liikkua ihan huoletta Suomen miljoonakaupungeissa… mutta tähän se on mennyt, kun ei osata kasvattaa edes omia lapsia ja opettajilla ei ole valtaa ja ammattitaitoa ja blaba jne jne plääplää [/i]
vähän ku suomipoppi 1985, 1995, 2005, 2015, 2025, 2035: soitetaan eppuja, yötä, popedaa ja sitten vähän eppuja…
tää ei oo valittamista, vaan huomiontekoa. havaintoja, että tietää mitä välttää. ennustin nykyisyyden menneestä.
poljin kakkaran pian toisen - poimin kikkaran ja moisen - roudasin mä roskikseen - ei haasteta mua rosikseen