Taistelu loppui...

poistettu turhana

:stuck_out_tongue: lol:

???

Moi Niinuska,

Mukava kuulla että olet päässyt eteenpäin.

Olen samaa mieltä että taistelu on huono sana. Peliriippuvuutta vastaan ei pidä taistella, se ei johda minnekään. Se mihin kiinnitämme huomiomme positiivisesti tai negatiivisesta siitä emme pääse eroon vaan se vain vahvistuu mielessämme( ja kehossamme).

Auttamisesta olen samaa mieltä. Täällä on erittäin vaikea “auttaa” toista. Tietysti vinkkejä ja vertaistukea voi aina antaa. Paras apu on jokaiselle henkilökohtaista, mutta useammalle se on varmasti (kasvokkain) keskustelua terapeutin tai muun kanssa. :slight_smile:

P.S. Mihin toi toinen viesti viittaa? :slight_smile:

[Poistettu riidanhaastamista -Päihdelinkin moderaattori]

En tiedä pitäisikö vastata tähän viestiin kun sen verran heijastuu paha olosi läpi. :confused:

Olet oikeassa että haluisin olla terapeutti ja auttaa riippuvaisia eroon riippuvuuksista. En kuitenkaan ole.

Riippuvuudesta minulla löytyy 15 vuoden kokemus.

En ole Veikkauksella töissä, ennemminkin Veikkaus on ollut minulla töissä. Sinne olen hävinnyt uskomattoman määrän rahaa.

Kaikkea hyvää sinulle. Toivottavasti pääset eroon peleistä ja saat asiasi kuntoon. :slight_smile:

Hei Niinuska-aa. Vaikuttaa tosiaan siltä, että sinulla on paha olo. Pakko se on sanoa: Ei tuo kuulostaa kovin kivalta miten kirjoitat tämän palstan muista ihmisistä. Jokainen täällä taistelee omaa riippuvuutta vastaan, ja kaikki noiden vuosien aikana täällä on kannustettu, annettu tsemppiä, toivotettu voimia ja kaikkea hyvää.

Palsta on Niinuska täynnä hyviä neuvoja ja hyviä vinkkejä, ja totta kai ihminen ottaa niistä jotain, jos kokee että siitä voisi olla hyötyä itselleen. Onko paha? Ei tietenkään! Tekeekö se ihmisestä itsekkään? Ei tietenkään! Sinäkin varmasti löydät itsellesi hyviä asioita täältä. Yritin lukea noita viestiketjuja, joissa olit kirjoittanut, mutta näköjään olet poistanut kaikki viestisi, joten on hieman vaikea saada kuvaa aiemmista viesteistä ja vastauksista.
On superhieno piire ihmisessä, kun he haluavat ja pystyvät olla auttaja. Mutta mitä tämä “paskaa niskaan”-homma oikein on? En todellakaan halua kuulostaa ylimieliseltä, mutta minkälaisten ihmisten kanssa olet tekemisessä, jotka käyttäytyvät tuolla tavalla (tarkoitan tuota sun bensa-esimerkkiä)?

Pitää myös muistaa, että tämä ei ole terapiaryhmä. Täällä käy ihmisiä, jotka taistelee peliriippuvuutta vastaan. Ja olen huomannut kuinka helposti syntyy väärinkäsityksiä ja miten helposti ihmiset loukaantuvat toisten sanomisista. Jos ihminen oikeasti tarvitsee apua mt-ongelmiin, niin ammattiapua on varmasti parasta. En sano, ettei saisi/pitäisi keskustella muiden kanssa asioista, mutta sitten pitää varautua siihen, että tulee ihmisiä vastaan, jotka ovat eri mieltä, tai yksinkertaisesti ei tajua asioista pätkääkään.

Toivon, ja varmasti kaikki muutkin täällä, että pääset asioissa eteenpäin, ja että tämän ketjussa ekassa viestissä mainitemasi oivalukset auttavat sua kohti pelaamattomuutta.

Rakas Niinuska,

Kuten Koodari sanoi. Tällä foorumilla käy paljon erilaisia henkilöitä, eri elämän tilanteissa. Täällä tulee paljon väärinkäsityksiä toisten sanomisista ja ihmiset saattavat saada täysin väärän kuvan toisesta ihmisestä pelkän kirjoituksen perusteella. Tämä on foorumi jossa ihmiset toivottavasti tsemppaavat toisiaan, mutta ei sitä keneltäkään voi vaatia. :slight_smile:

Ehkä voisit kerran soittaa vielä A-Klinikalle ja sanoa että todella tarvitsisit yksiöterapiaa. Tai jos se ei onnistu niin voisit kokeilla päästä Kelan tukemaan psykoterapiaan.

Auttajan syndrooma ei tee sinusta huonoa ihmistä mitenkään. Sekin on vähän niinkuin riippuvuus. Se on tuonnut aluksi helpotusta, mutta jatkuessaan tuo ongelmia. Psykoterapiassa varmasti saisit apua tuohon auttajan syndroomaan.

Toivottavasti pääset keskustelemaan jonkun ammatilaisen kanssa ja saat apua.

Paljon tsemppiä! :slight_smile:

Olen Niinuska tosi pahoillani, jos olen sinua tai jotakuta toista tahtomattani loukannut. Mt-diagnoosistasi en tiennyt ennen elokuun puolta väliä enkä sen jälkeen ole paljoa kirjoitellut tänne edes. En heinäkuun lopusta lähtien. Aikani tai energiani tällä hetkellä siihen ei yksinkertaisesti riitä, koska olen vielä toistaiseksi työssäkäyvä ja myös yksinhuoltaja, ja toisaalta, en halua kirjoittaa omasta hyvin ahdistavasta tilanteestani tänne nyt paljoa. Se ei suinkaan ole helppo, jos ajatellaan, että useita kymmeniä tuhansia on ulosotossa ja lisää menee, ja varmaan talo alta, ja nyt ehkä työkin.

Minun itse piti poistaa tekstejä heinäkuussa hyvin nopeasti ilman aikaa “perata” yksittäisiä viestejä, koska lähipiirissäni on henkilö, jolla on taustalla hiukka vakavampi mt-sairaus, ja hän hyökkäsi minua vastaan. En kuitenkaan tuolla heinäkuun 23. pv kirjoittamallani sinua halunut millään tavalla loukata, ja se on kyllä suuri väärinkäsitys, jos näin olet tulkinnut.

Osallesi toivon kaikkea hyvää. Olen pahoillani myös, jos koet, että sinä et täältä saa apua ja tukea. Kyllä minäkin mielestäni yritin auttaa ja tukea sinua henkisesti, mutta enpä sitten osanut auttaa.

Muistan tästä keskinäisestä kommunikoinnista tältä keskustelupalstalta jo poistetuista viesteistä, että sinä jo silloin vastasit arvaamattomasti viesteihini. Kun laitoin tiedoksesi sähköpostiosoitteen, johon voit kirjoittaa , totesit, että olen henkilö, joka rähjää jonossa toiselle tai jotain vastaavaa ja hätkähdin. Koskaan en ole ollut sellainen. Minä olen se kiltti, hymyilevä tyyppi katukuvassa muille ihmisille, joka ehkä kestää toisilta ihmisiltä liikakin . Luulen, että vikani tässä meidän välisessä kanssakäymisessä oli nimenomaan oma liika kiltteys ja sallivuus huonolle käytökselle.

Se sähköpostiosoite, jonka annoin on edelleen pelitontulevaisuus@gmail.com.

Toivon, että kirjoitat minulle yllämainittuun sähköpostiin, jos minua kohtaan sinulla on vielä jotain purnattavaa. Muista, että et voi projisoida omaa huonoa oloasi muihin. Silti itselläni ei ole hampaankolossa mitään sinua vastaan. Pitää sietää se, mitä kohtaa ihmisissä., mutta aina voi valita ihmiset, jotka pääsevät lähelle. Lisäksi yllättävät ystävyydet voivat löytyä siitä ärsytyksestä eli toinen voi omalla tavallaan opettaa toista elämänkatsomuksessaan.

Mukava kuulla Niinuska-aa että sait ajan vihdoin. Toivottavasti sattuu hyvä terapeutti.

Hyvää viikonjatkoa! :slight_smile:

Minä kirjoitin viikonloppuna itse tyhmästi tänne. Ei hyvin mene täälläkään eli kyllä se ahdistus veloista painaa ja raskaasti ja työpaikan osalta vastoinkäymiset, jotka varmasti vaikuttavat kirjoituksiini. Anteeksi tuo edellinen kirjoitukseni.

Hienoa, että pääset yksilöterapiaan. Kerro kuulumisiasi tänne, jos jaksat.

Nämä YT-asiat jep… Viime viikon ja tämän viikon alussa on pudonnut niin hurjia pommeja, että tosiaan harkitsen soittavani taas terveyskeskuksen psykologiltani keskusteluaikaa. Kävin hänen luonaan toissa syksynä keskustelemassa silloisesta tilanteesta. Toisaalta olen kyllä harkinnut ihan tuonne sosiaalitoimistoonkin yhteydenottoa. Marraskuun loppupuolella pitäisi olla neuvottelut läpikäyntynä. Sieltä on kuitenkin usean kymmenen ihmisen osalta tullut jo aika murskaava tieto, ja kuulun siihen porukkaan. Toisaalta minulla on sopivasti kunnallinen rintasyöpätutkimus samaan aikaan kun tiedot tulevat, joten meikäläinen voi siellä sitten paikan päällä ollessa harkita jääkö päivystykseen valittamaan olotilaansa. En ole todellakaan nyt halunut mitään sairaslomaa päälle tähän hötäkkään, mutta työtehoni on ollut tämänkin viikon ajan surkea… Saan kyllä keskusteltua läheisilleni asioista, mikä on helpottavaa, ja yleensä nämä huonot fiilikset menevät kyllä ohi. Kaikkien kanta on, että rahaahan se vain on, ja saan kyllä apua tarvittaessa ja olenkin saanut, myös taloudellista. Sitä ilman en olisi esimerkiksi lokakuussa pärjännyt.

Eilen muuten uutisoitiin hyvinkin laajasti THL:n asiantuntijoiden esityksestä peliongelmien ehkäisyyn. Vihdoinkin tuota peliautomaattien rajaamista, pelirajojen asettamista ja pakollista tunnistamista ajetaan muutenkin kuin vain pohdintatasolla. Tänään oli Etelä-Suomen sanomat jonkin aikaa vapaasti luettavissa. Siellä oli pari muuta hyvää artikkelia peliriippuvuudesta ja sen myötä velkaantumisesta. Harmi, että se oli työaikanani ja vain jonkin aikaa alkupäivästä, joten luin vain päällisin puolin. Sinne voisi ottaa parin viikon maksuttoman kokeilun, mutta kahden artikkelin takia en sitä sitten viitsinyt ottaa.

henk.koht.

henk.koht.

Outo tilanne tosiaankin. On muutenkin vaikeata avautua, mutta että vastassa olisi vielä tuttu vanhoista työpiireistä. Ei onnistuisi minultakaan sellainen terapia. Siinä on todella vaikea asetelma.

Tämä kaamosaika ei muutenkaan ole helppoa. Itselläni tuntuu kaamosväsymys vain vuosi vuodelta pahenevan. On sellainen hyvin saamaton olo, mutta toisaalta ehkä on parempikin näin välillä vain odottaa. Se, että jotenkin suoriutuu arjesta, on kai välillä ihan riittävästi. Jos tämä pahenee, menen itse hakemaan sitä keskusteluapua kunnalliselta puolelta.

Sinä kuitenkin maksat velkojasi edes sillä minimilyhennyksellä, joten voit sitä kautta olla tyytyväinen itseesi. Et pelaa siis ihan kaikkia rahojasi, etkä velkaannut lisää, ja tiedostat itse hyvin ongelman, hakeudut aktiivisesti terapiaan. Sinulla on ollut taukoja, ilmeisesti pitkiäkin pelaamisessa. Sinulla on monia asioita, joissa voit tuntea tyytyväisyyttä. Mutta kyllä muistan itse, kun läiskin rahoja taivaan tuuliin netissä, kuinka tiedostin ongelman, mutta kuitenkin vielä pelasin ja minä myös sen takia velkaannuin.

Saisitko miestäsi taas tukemaan pelaamattomuudessa eräänlaiseksi edunvalvojaksi sinulle? Toivotaan, että saat terapiaa myös. Voisiko sinne a-klinikalle soittaa ja pyytää terapeutin vaihtoa?

Ikävä juttu tuo terapeutti. Ymmärrän hyvin että vaikea puhua tutullu kun se on aluksi vaikeaa puhua kenellekään. Niinkuin pt sanoi, ehkä voisit kysyä jos pääsisit toiselle terapeutille.

Toivottavasti nyt saat apua toiselta polulta ja pääset eroon pelaamisesta!