Ja paskan marjat! NarCoTiCBiTcHillä olikin tuossa aiheesta hyvää pohdintaa. Kyllähän sitä päihteiden vaikutuksen alaisena saattaa syntyä hyvinkin loisteliasta työtä, mutta vain tilapäisittäin! Jatkuva päihteiden käyttö on kuitenkin tuhoisaa kaiken kannalta, myös luovuuden. Taidealalla on valtava kilpailu, eikä siellä mitkään nistit pärjää. Pitää olla alalle omistautunut 110%:sti, ja valmis tekemään töitä hullun lailla. Miten se onnistuu, jos samalla pitäisi säätää douppinsa pitääkseen itsensä työkunnossa? En tiedä, miten nuo myynti- ja markikkinointi-kuviot taidemaailmassa menevät, mutta kuka nyt johonkin narkkariin olisi valmis sijoittamaan, tai ottamaan työkumppanikseen? Lahjakkaita, lupaavia ja taitavia taiteilijoita on pilvin pimein, joten jotta saa nostettua itsensä pinnalle sieltä kaikkien muiden joukosta, on pysyttävä skarppina ja tuotava itseään jatkuvasti esille.
No, tää mun juttuni nyt meni pääosin vähän ohi tuon lainaukseni. Pointtini kuitenkin oli, et yksittäiset päihdekokeilut voivat varmasti tuoda uusia ulottuvuuksi luovuuteen (riippuu paljon myös mistä päihteestä on kyse. Psykedeeleistä ainakin voi varmasti avautua kaikenlaisia uusia ajatuksia…) Mutta jatkuva käyttö, etenkin jos kyse on jo riippuvuudesta, niin en usko sillä on luovuuteen mitään muuta kuin tuhoisaa vaikutusta.
[size=200]*****[/size]
[size=150]Onko meillä täällä keskuudessamme taiteilijoita?[/size] Pöytälaatikko-piirustelijoita (vai mikskä niitä ny sanottiin…?) Taulujen, seinien tai minkä tahansa maalaajia? (Taiteellisessa mielessä siis…) Valokuvaajia, graafikoita tai muita kuvan käsittelijöitä? Tai millä tahansa muulla tekniikalla visuaalisen taiteen tekijöitä/ harrastajia?
[size=200]*****[/size]
Itse olen aina piirrellyt, parikymppisenä aloin maalaa tauluja öljyväreillä. Sitä en tosin ole tehnyt enää kymmeneen vuoteen. Piirtäminen, maalaaminen ja “kaikenlainen taiteilu” on silti aina ollut lähellä sydäntäni. Nykyään lähes kaikki taiteiluni liittyvät opintoihini. Luonnostelen paljon, jossa käytän lyijykynää ja akvarellia. (Käyn paraikaa akvarellikurssilla, koska sillä saa musta niin kaunista jälkeä, jos sitä osaa käyttää. Lisäksi se on ihan mielettömän hyvä tekniikka tulevaa työtäni ajatellen: nopea tapa esittää ideansa paperilla.)
Mulla on myös guassi-värit, joita en oo käyttänyt ku yhteen työhön, mutta ne kiehtovat mua kyllä tosi paljon. Vesiliukoisia kun ovat, niin muistuttavat akvarellia. (Tai siis peitevärejähän ne kai ovat?) Mutta koska ovat niin paksuja, pigmenttipitoisia ja siksi peittäviä, niin tuovat mieleeni myös öljyvärit. Vähän niinku niiden kahden välimuoto. …tosin enemmän akvarellin tapaisia.
Öljyvärien kanssa maalailua pitäisi myös ehdottomasti jatkaa! Ehkä sit kun valmistun, ja päädyn hyvin suurella todennäköisyydellä työttömyyskortistoon, niin sittenhän mulla on aikaa kaivaa itsestäni taas se öljyvärimaalari!
Valokuvaus kiinnostaa myös erittäin paljon, mutta en ole kerinnyt/ jaksanut/ viitsinyt perehtyä sen teoriaan. Mieluiten vaan kuljeskelen kamera mukana, ja kuvailen kaikkea kiinnostavaa. Teoriaa olisi tietenkin hyvä osata, jotta tietäisi, miten minkäkinlaisesta kuvasta saisi paremman (esim. hämärässä tarkan ilman salamaa, jne.) Samoin kuvien käsittely, erityisesti photarilla, kiehtoo mua paljon. Tää on kuitenki sellanen ala, johon en ole mitenkään paneutunut. Ei riitä aika kaikkeen. Sääli…