Jälleen kerran aloitan uuden elämän!
Löysin kirjoituksiani parin vuoden takaa, ja lukiessani tuntui, kun olisin kirjoittanut ne eilen.
Jotain on sentään muuttunut.
Silloin aloittelin puolen vuoden taukoa juomisesta. Sen pidinkin, mutta sitten jatkoin entiseen malliin.
Olen lähinnä viikonloppujuoppo, mutta saatan juoda kerralla suuria määriä. Alkoholi aiheuttaa minulle masennusta ja ahdistusta, eikä siis todellakaan sovi minulle.
Nyt olen päättänyt lopettaa kokonaan, lopullisesti, loppuiäkseni!
Viime kuukausina olen hankkinut valtavasti tietoa alkoholista ja alkoholismista. Olen käynyt keskustelemassa ammattiauttajan kanssa ja ryhmässä. Se olen tajunnut tänä aikana, että
pelkällä tahdonvoimalla kukaan ei pysty pitkään raittiuteen, tarvitaan muutakin
ihminen saa olla itsekäs raittiuden alkuaikoina. Voi kieltäytyä menoista, jotka tuntuvat vaikeilta.
. Tarkoituksena ei ole kieltäytyä pakonomaisesti alkoholista, vaan nauttia raittiudesta.
Päässäni on tapahtunut suurempaakin suurempi muutos: näen itseni raittiina. Näen millaista elämää eläisin raittiina.
Tätä ennen juomisen lopettaminen oli aina pelottavaa ja mietin, etten ainakaan loppuikäseni voi lopettaa. Mutta nyt ymmärrän miten hienoa ja HAUSKAA elämää voin viettää raittiina.
Näin - nyt ajattelette että miten pitkään olen ollut raittiina. No tällä hetkellä viikon ! Olen juuri aloittamassa loman. Tiedän, että minun on turha tehdä loppulista ratkaisua ennen lomaa. Liikaa houkutuksia lähes päivittäin. Mutta tämä työ on ollutkin etukäteisvalmistelua elokuuta ja syksyä varten. Tietysti yritän lomalla rajoittaa juomisen minimiin, mutta en halua tehdä hallaa itsetunnolleni yrittämällä lopettaa lähes mahdottomassa tilanteessa.
Loman jälkeen voin rauhoittaa elämäni akselille työ -perhe-urheilu-raittiit ystävät.
Tällä mennään - mutta lomasta huolimatta minulla on rauhallinen ja hyvä olo. Olen nähnyt valon : )
Lueskelin tämän palstan kirjoituksia ja sain taas yhden ahaa elämyksen:
“Mutta olen piinaavan itsetietoinen tietyissä sosiaalisissa tilanteissa, kuten juhlissa. Kontrolloin itseäni, sanomisiani, olemustani jne. Humalatila on varmaankin ainoa tila, jossa en kontrolloi itseäni, ja siksi se on NIIN nautittavaa”
En ole kirjoittanut tätä, mutta ihan hyvin voisin olla. Nuorena join itseni aivan tokkuraan juuri sen takia, että pystyin olemaan vieraiden kanssa ja ennen kaikkea että pystyin iskemään miehen. Siitä kaikki varmaan lähti ja siksi alkoholi tuli niin nopeasti mukaan viikonloppuihin.
Ihmisillä on taipumus pettyä lupauksiinsa. En pysynyt raittiina, vaikka monesti lopetin juomisen. Nyt on helpompi olla raittiina päivä, siis tänään, kuin koko loppuelämän ajan. Loppuelämä voi olla hyvin pitkä, olosuhteet, ihmisen mieli ja asioiden tärkeysjärjestys muuttuvat.
Tänään raittiina ei tarkoita, että ei voisi olla suunnitelmia.
Mainitsemasi työ - perhe - urheilu - raittiit ystävät on hyvä runko, jonka ympärille rakentaa tyytyväinen raitis elämä. Raittiuteni myötä juova kaveripiiri on jäänyt taakse, tilalle tulleet raittiit, osa minun laillani alkoholisteja, entisiä juoppoja.
Tervetuloa mukaan! Meillä on samat tavoitteet eli keskittyä ihan muuhun kuin juomiseen. Minä olen valitettavasti tänä vuonna huomannut, että kovin pitkälle en voi vannoa, esim. tänään jo aamusta alkoi tuntua hankalalta, joten olen keskittynyt hetkeen kerrallaan. Onneksi keksin tuossa klo 18 aikaan, että vielä on kirjasto auki, ja kävin hakemasta sieltä Lilli Loiri-Sepän selviämistarinoita ja niiden voimalla olen selvinnyt tämän päivän iltaan.
Eli tarkoitin sanoa, että hetkestä kerrallaan voi selvitä, vaikka kokonaisuuden ja lopullisen lopettamisen ajatteleminen tuntuisi hankalalta. Ja niistä hetkistä sitten vähitellen kertyy aikaa.