Kerttuli ja Hilppi - kiitos viesteistä!
Mulla on laskut päivistä sekaisin, kun asun siis USAssa ja mulla nyt “vasta” tiistaiaamupäivä menossa. Taitaa olla neljäs raitis päivä alkamassa. Viimeiset viinit nautin joulupäivän iltana. Pikkasen jännittää se, että taloon on hankittu uudenvuoden juomia ja “perinteet” muka velvoittavat. Lupasin jo toimia kuskina 18-v pojalleni eli varmasti selvänä. Muutenkin olo on sen verran hyvä, etten lähde tätä katkaisemaan.
Kerttuli - niinhän se on ettei yksi lasillinen riitä ja silloin on jo liian myöhistä, kun kaikki päätökset ottaa vain lasillinen nollaantuvat. Mieheni on kohtuukäyttäjä, eikä voi edelleenkään ymmärtää miksen ota vain yhtä lasillista (da!), koska hän pystyy itse siihen aivan hyvin. En edes yritä enää avata asiaa. Ilmoitin vain, että en nyt ota sitä lasillista kiitos. Mulla on viinin lipittämisen ohella säilynyt vuosikausia liikunta tärkeimpänä harrastuksena: juoksua, pilatesta, kuntosalia tai oikeastaan mitä millloinkin, mutta aina jotakin. Liikuntaan olen sitouttanut itseni jo aiemmin mainitsemani syöpähistorian vuoksi. Liikuntaa suosittelen kaikille, kuten Hilppikin toteaa, siitä saa kovasti virtaa ja hyvää mieltä.
Oi muistan niin hyvin ne krapulaiset duunipäivät, mulla kuitenkin ne ajat monien vuosien takaa, kun olin paljon nuorempi (yllättävän konkreettisesti sen tunteen saa silti palautumaan mieleen). Nykyisessä työssäni olen voinut vaikuttaa työaikoihin ym. paljon joustavammin, mutta jotenkuten hanskannut hommat.
Olin siis muutama vuosi sitten melkein neljä vuotta juomatta. Sitä aiemmin olin ollut muutaman useamman kuukauden jakson juomatta. Kokeilin sitä kohtuukäyttöä aina siinä välissä ja huonostihan siinä kävi. Suren todellakin sitä, että en voi ottaa sitä yhtä lasillista.
Arvelen itse, että mulle muodostuu haasteeksi se, että “unohdan” ettei musta ole kohtuukäyttäjäksi. Valitettavasti yhdenkin repsahduksen jälkeen mun on ollut erittäin vaikea ryhtyä uuteen raittiusjaksoon, kuukausien ellei vuosin päästä vasta on onnistunut. “Mindset” menee uusiksi aina, eikä raittius tunnukaan enää niin tärkeältä asialta. Moni on ehdottanut, että AA olis hyvä tuki, mutta kun en osaa kuvitella sitä itselleni (ennakkoluulot?). Kun sairastin syöpää, minulle ahdistukseen asti tyrkytettiin monenlaisia tukiryhmiä, joita kammosin. Minulle alkoholi on todellinen ongelma, mutta jääräpäisyyttäkö sitten on, että kuvittelen selviäväni siitä itse.
Hyvää loppuvuotta kaikille!