Ties monennenko kerran olen käynyt läpi asioita, elämääni, alkoholin juontia, sinkkuuttani, ajoittaista yksinäisyyttä, huolehtimista läheisistä. Ihoni on oireillut pahasti kolmen vuoden ajan. Kolmen vuoden ajan olen käyttänyt alkoholia runsaasti. Viikkossa joko litra väkevää tai 3 litraa miedompia. Kun muutama päivä, kaksio viikkoa on kulunut juomatta, huomaan itseni parantuvan ja unohdan sen, miksi näin on. Ja käyn hakemassa juotavaa. Taas sama rumba, muutama viikko juomista. Työt teen hyvin eikä tuo juominen vaikuta suuresti muuten elämääni. Muuta kuin, että iho voi huonosti, mieli voi huonosti. Ja tiedän, että pahemmaksi menee, Ellen laita jarrua päälle. Ja jännäähän tässä on se, ettei kukaan tiedä kuinka paljon juon, vain minä itse. Haluaisin päästä irti. Viime viikolla join ma, ti, to, la. Yhteensä 0,75 väkevä, 3 l valkoviiniä. Nyt neljäs päivä juomatta ja huomaan mieleni piristyneen, kasvojen punoitus laskenut. Mistä saan voiman jatkaa raittiina?
^ A-klinikka(Vai millä nimellä nämä päihdehuollon avopalvelut nykyään milläkin paikkakunnalla ovat?), AA, jokin muu vertaistukihommeli, jos AA-ideologia ei nappaa jne. Netistä löytynee tietoa näistä. Jokin kiva harrastus, joka vie aikaa ja energiaa ryyppäämiseltä. Näissä nk. korvaavissa toiminnoissa tosin on se vika, että ne voivat mennä katkolle syystä tahi toisesta. Sitten jos juomattomuutensa on laskenut vain harrastuksen/puuhan X varaan, voikin korkki aueta hyvin herkästi siinä vaiheessa, kun ei yhtäkkiä voikaan harrastaa vesijuoksua, savitöitä, espanjankielen opiskelua tai mitä nyt ikinä tykkääkään touhuta. Ei kehittävistä ja mukavista harrastuksista silti mitään haittaa ole.
Loppupeleissä se taitaa mennä niin, että dokaaminen(tai muu addiktio) loppuu silloin, kun on niin sanotusti juonut oman järvensä tyhjäksi, ts. kyllästynyt totaalisesti koko hommaan. Joillain se käy pidemmän ja rankemman polun kautta, kuin toisilla.
Limsaa saunan jälkeen perjantai iltana, ihan ok. Huomaan saman kuin aikaisemminkin kun lopetan juomisen, ruokahalu kasvaa. Tekee mieli kaikenlaista. Mutta parempi näin. Kaikenlaista tekemistä on kyllä, se ei ole vienyt juomista aikaisemminkaan pois. Mutta nyt olen miettinyt mitä kaikkea kivaa voin tehdä selvinpäin ja miten se vaikuttaa minuun pitkällä aika välillä. Ja haluan kokeilla, mitä tapahtuu, kun en juo. Aikaisin nukkumaan, aikaisin ylös jos ei väsytä.Matka omaan itseeni, kuka olen, pienennän asioita. Haen herkkyyttä.
Olisiko tuossa avauksessa kysymyksien muodossa vastauksiakin?
Yksinäisyys, toisista huolehtiminen??
Yksinäisyys vähenee hakeutumalla toisten seuraan.
Itsestä olisi opittava huolehtimaan kai ensin, laittamalla itsensä etusijalle omassa elämässä.
Tuli vaan mieleen. En nyt neuvoa halua tai tietää toisten asioita.
Viikko ilman alkoholia, ajatukset juuri itsensä hoitamisessa ja mukavissa asioissa. Muotoilin epäselvästi ajatuksen ajoittaisesta yksinäisyyden tunteesta, sosiaalista kanssa käymistä on kyllä, siitä ei kyse. Enemmänkin ajoittain sen toisen puoliskon puuttumisesta. Mutta olen ajatellut niin, että ensin minun tulee olla kunnossa, jotta voisin ajatella tutustumista. Kasvot ja ilme on jo nyt kirkkaampi, ihokin kauttaaltaan parempi. Tarkoitus on saada hallinta alkoholin käyttöön, sitten jos ja kun tulee tilanne missä alkoholia otan. Ettei jatku tissitteluna tai viikottaisena nauttimisena. Voihan olla, että tämä hyvä olo takaa sen, ettei alkoholia enään edes halua nauttia. Aika näyttää.
Noinhan se menee useilla: ulkomuoto paranee aika nopeasti, sisäinen hitaammin.
Lähinnä alkoi kutitella sana tissittelu.
Hauska vaikka mielestäni uun paikalle kuuluu yy, eikun iin paikalle uu… noin juu.
Ellei sitten kyse uudesta trendistä juovuspäissä jolloin eka oikea ja toka moka
Hööm
Mieleen tulee muitakin johdannaisia ja myös
Ilman johtoa…hööm. ainaskii yksi tietty. Pöh.
Siis kyseessä voikin olla tussittelu eli tussailu.
Vai onko tussitus oikeimpi? Tussilla piirtely tai korjailu peitellen.
Muuta ei mieleen juolahtanut, ei varppina
Päätän asian runoon tai sentapaiseen…
Ei ihan sovelias tänne ehkä…nyt ei kyllä mene putkeen vasn ränniin lähinnä.
Siis:
Nainen
Kuin viini
Miestä väkevämpi
Sinun mieleesi minä tahtoisin juolahtaa
…
Oli jossain lehessä tuo joskus, ihan runoilijan kädestä, en muista kenen.
Muutama päivä sitten luin tuolla lopettajien puolella erään kirjoittajan hyvän oivalluksen, että ihminen hakee aina jotain mielihyvää kun on mieli maassa, sekaisin, yksinäinen, suru, tms. tai miksei ilokin ja onni. Siis se on tunne ja kun sen tunnistaisi mikä tunne milloinkin on niin säästyisi esim. ruoalla mässäilyltä, juomiselta tai liialliselta urheilulta, sekin on kuin pakoon juoksis jotain mikä ajaa takaa… En ehkä osaa kirjoittaa oikein sitä mitä tarkoitan.
Kun itse raitistuin niin urheilu, harrastukset yms. täyttivät päiväni, mikä oli hyvä asia alussa, kun ei pää kestänyt miettiä “syntyjä syviä”, mutta kun aikaa kului niin jaksoi miettiä miksi joi? Mikä on se perimmäinen syy? Minulla se oli äärimmäinen ujous, arkuus, pelkuruus, kuin paikoilleen jämähdys, en uskaltanut lähteä elämään elämää täysillä, en luottanut että minut hyväksytään sellaisena kuin olen, vaan että minun pitäisi ensin näyttää että olen hyvä, kelpaan. Viina vapautti minut siitä, koin vapautta kun join, ja join rentoutuakseni päivän “näyttelemisestä”. Nyt en enää tarvitse viinaa siihen, oikeastaan oli vapauttavaa kun ei enää tarvinnut juoda, pakonomaisesti aina vapaalla ja välillä töistäkin jouduin olemaan pois humalan takia. Nyt olen vapaa. Raittius on antanut itsevarmuutta paljon, ja rohkeutta.
Aika moni tosiaan juo arkuuteensa, niin olen itsekin juonut. Nyt kun ei tule juostua kapakoissa, niin miksi sitten tissuttelee kotona? Toisinaan huomaan juovani pään hiljaiseksi, on kuin kaikki demonit huutaisivat asioita päässä, häpeää ja vihaa.
Sitten on laiskuus. Väitän, että kyllä se olo paranisi jo sillä, kun aamulla lähtisi ensimmäisenä juoksemaan ihan siis kunnolla juoksemaan vaikka kolme kilometriä. Nollaa pään aivan varmasti. Alkoholi on nopea ratkaisu tai joku pilleri. Suuri Lohduttaja.
Kaikki pillerit lopetin vuosi sitten, sillä lopulta tajusin miten huonosti ne vaikuttavat omaan mielenterveyteen. Olo on kirkastunut selvästi jo.
Mielenkiintoinen ajatusjuoksu. Yhden kirjaimen muutos saa ajatukset harhailemaan