Se lähti, ihan luvan kanssa. Auttamaan kaveria sydänsuruissa. Sanoin että tulee kotiin ajoissa, onhan hänen aikaisemmasta liitosta oleva tyttärensä viikonloppu meillä ja lisäksi vauvamme tietysti kaipaa isäänsä, joten ajoissa kotiin, jotta jaksaa lasten kanssa. Ja että minä saan helpotusta myös arkeen.
No… varttia vaille viisi herään kolinaan. Hän kokkaa vähän itsellensä ruokaa. Sanoin, että olisi vaikka leipää tehnyt, kamala kolinaa ja lapset nukkuu. Menin takaisin sänkyyn kuullakseni hetken päästä kuorsausta alakerrassa… Taas se nukkuu pöydän ääressä. Herätän ja läpsin, ravistan ja ahdistun, selitän että lapset nukkuu ylhäällä, herään parin tunnin päästä pienimmän kanssa, tää ei oo kivaa, mene nukkumaan muualle. Hän siis nukahtaa aina pöydän ääreen, ruoat kaikki lattialla, välillä itse Lattialle pudoten. Pakko herättää ettei loukkaa ja ettei meidän koira esimerkiksi herää syömään kebabrullaa (johon kuolisi) tai että ensiksi aamulla pienimmän kanssa herätessä aloittaisin siivoamisen.
No nyt hän sitten alkaa naureskelee jääpalalla häntä sivellessäni, että on Hän ollu hereillä, katsoo vaan mitä keksin. Vittu!!! Aloin melkein itkeä, että toinen alkaa mullittelemaan kun minä yritän pitää huolta. Tätä jatkuu 15min hänen aina nukahdellwssa mutta selittää että syy on mun, mun vika kun hän ei halua nousta ja mennä nukkuu.
Mä joka yritän taas pitää huolta, paikkailla että lapset ei nää tätä. Taas kerran, vika muka mun. Mä olen siivonnut kusia, ruokia lattioilta, herätellyt taksista, nostanut lattialta, hävennyt, itkenyt. Peitellyt isän känniä lapsilta, pyydellyt anteeksi. Ollaan melkein erottu, lupasi vähän rajoittaa juomista. Ongelma ei ole että tehdään niin usein kuin alkoholisti yleensä, vaan harvemmin, mutta ei tunneta rajoja ja kerralla juodaan paljon.
Hän ei kuulemma tunne känniä, on omasta mielestään samanlainen kuin muutenkin (aivan nahat) ja hänelle ei tule krapulaa.
Ollaan 10 vuotta oltu yhdessä. Yrittäjä, stressaantunut, hyvin tienaava. Elämässä kovia kokenut, oikeasti kiltti ihminen, joka nauttii muiden huomiosta. Jonka tuntee kaikki ja pitää hyvänä tyyppinä.
Kotona minä ja sukulaiset tietää mikä on todellisuus. Keskenkasvuinen aikuinen, joka ei osaa asettaa rajojaan, joka pistää vastaan kun rajat laitetaan (narsistisesti syyttää muun muassa minua), kaipailee nuorempaa mennyttä elämää, levoton sielu joka pelkää arkiintumista. Ihminen joka olevinaan ottaa vastuun, mutta ei ota vastuuta muusta kuin työstä. Selittää että tekee tätä meidän takia, mutta päänuppi ei selvästi kestä.
Pitää nollata. Eikä tunnista rajoja. Sitä että lapset on kotona (koska hän tulee myöhään niin lapset nukkuu eikä tiedä…)… sitä että minä toivon raittiimpaa miestä. Sitä että olen alkoholisti-isäni traumoittama. Sillä ei ole mitään väliä ollut hänelle, hän on saattanut hetken parannuksen tehdä, mutta eihän hänellä ole ongelmaa???
Hän tekee reissutyötä ja on poissa arkiviikon kotoa. Siellä käy miesten kanssa kaljalla. Ei joka päivä ja aamuksi päästään kyllä töihin.
En ymmärrä näitä keskenkasvuisia miehiä, joilla on perhe ja kasvattavat sen kokoa, mutta eivät osaa itse aikuistua. Minä hoidan kaiken metatyön kotona. Ja sitten saan taas huomenna kuraa niskaani, kun yritin vaan auttaa yöllä. Jos sanon, että pyysin että tulisi ajoissa kotiin, hän vastaa että lupasi yrittää, mutta ei luvannut tulla. Tämä selitys aina. Ei kunnioitusta minua kohtaan. Mutta ei myöskään petettyjä lupauksia.
En tiedä mitä teen, parisuhteemme om muutenkin ollut kriisissä mutta nyt alan väsyä tähän monen vuoden alkoholistipuolison rooliin. Vaikka mitään pahaa ei tapahtunut, ahdistuin taas. Taas kerran petyin odotuksiin. Taas kerran koen, ettei mun toiveilla ollut merkitystä. Taas kerran mulle sanotaan, että mitään ei tapahtunut, lapset ei heränneet ja kaikki hyvin. Että mä vaan nillitän turhasta…